Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?
Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.
Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?
Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.
Kiitos!
Kommentit (517)
Mitä ihmeen selitystä tuo on ettei lapsi ota pullosta, opettakaa sitä laiskat! Sehän on teidän äitien tehtävä! Vai pitääkö naapurin rouvan, tarhan tädin vai risteilyemännän opettaa se teidän lapselle kun itse ette vaan viitsi millään?
en tiedä, onko jo sanottu,
mutta jos vauvoja imetettäisiin näkyvämmin, niin ehkä miestenkin silmä tottuisi eikä asiassa ole enää mitään hämmentävää. Samoin kuin muutkin ihmiset.
Apua, meidänkö pitää suojella miehiä kuten pikkulapsia hämmentymiseltä, herranjumala! Se onkin tunteista kauhein, ihan sama vaikka kokisivat väkivallan uhkaa joka viikonloppu, mutta hämmentyminen se vasta kauheaa on!
Kyllähän lähihistoriassa ihmisiä on häirinnyt nuorten poikien lököttävät housut, kirkkaanväriset hiusvärit, lävistykset ja liian lyhyet hameenhelmat. Eräissä maissa edelleen mittaillaan naisten hameiden helmoja ettei olisi rivon lyhyet.
Jos imettäminen hämmentää, syy on itsessäsi. Mene terapiaan tai järjestä läheisyyteesi naisia imettämässä, niin ei kiusaa enää.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:04"]
Luulen että ne jotka asia häiritsee ovat vasten- tai vapaaehtoisesti lapsettomia naisia tai vanhempia naisia jotka tuntevat kateutta tms imettävää kohtaan
[/quote]
Eli logiikkasi mukaan kaikki vanhemmat naiset ja lapsettomat naiset ovat sairaan kateellisia suonekkaista maitoa tihkuvista rinnoista, ja laajentuneista ruskeikisi muuttuneista nänneistä?
siksi mä en koskaan imettäis lasta, mä haluun että mun nännit pysyy neitseellisen vaaleenpunaisina eikä mene sellaisiks kauheen näköisiks satelliiteiks ku mitä uimahallilla ja saunalla näkee!
Minusta nuo imettäjät voisi heittää pihalle ravintoloista, sillä eikö ravintolassa ole nimen omaan kiellettyä syödä omia, mukanaan tuomia eväitä!??
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:48"]
Tuo taitaa itseasiassa olla miehille vaikeampi paikka, nähdä vauva roikkumassa seksuaalisessa ruumiinosassa. Olen kuullut miehistä jotka ei enää koske naistensa rintoihin synnytysten jälkeen, joten kai tuo imetys ja sen näkeminen jotain traumoja tuo tullessaan?
[/quote]
ohis,mutta naisilla on rinnat,koska olemme nisäkkäitä. Niillä kuuluu imettää ei miellyttää miehiä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:11"]
siksi mä en koskaan imettäis lasta, mä haluun että mun nännit pysyy neitseellisen vaaleenpunaisina eikä mene sellaisiks kauheen näköisiks satelliiteiks ku mitä uimahallilla ja saunalla näkee!
[/quote]
Ne voivat turvota ihan jo raskaus aikana ja synnytyksen jälkeen siinä vaiheessa kun maito nousee vaikka et koskaan niillä imettäisi :)
Jos ravintolassa viereen tulee pariskunta jossa nainen alkaa imettämään eli esittelemään rintojaan minun miehelle, niin minäpä menen esittelemään näitä kiinteitä pulleita 75E-kupin rintojani sen naisen miehelle ;DDD Kerron sitten miten kävi.
Itse käyn kohtalaisen paljon ravintoloissa, niissä pienemmissäkin. Tiesitkö, että aika monessa ravintolassa saattaa olla vain yksi naisten ja yksi miesten vessa? Tai vaihtoehtoisesti vessoja on useampia, mutta ne ovat niitä pieniä koppeja ja vain yksi lastenhoitohuone on tarjolla, jonne mahtuu imettämään. Luulisin, että ravintolan muita asiakkaita häiritsee huomattavasti enemmän se, että ainoa vessa / lastenhoitohuone on varattu ½ tuntia imetyksen ajan, kuin huomaamatta ravintolapöydässä tapahtuva imetys.
Tulen yleensä myös tapaamaan ravintolaan ystäviäni, en kykkiäkseni ½ tuntia jossain vessassa poissa muun seurueen luota - minusta se on epäkohteliasta seuruetta kohtaan. Ravintolapöydässä imettämiselle voi siis olla ihan tällaisia käytännön syitä. Toki imetys kuten muutkin asiat ihmisten ilmoilla on hyvä tehdä siten, että yrittää olla häiritsemättä muita.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:12"]
Siis miksi ei voisi siirtyä syrjemmälle? Jos kerran tietää, että joitakuita se imettäminen vaivaa? Miksi ei voisi ottaa muitakin huomioon - siis niitä ihmisiä, jotka vaivaantuvat nähdessään noin yhtäkkiä tissin siinä ruokapöydässä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:07"]
Mitä ihmeen selitystä tuo on ettei lapsi ota pullosta, opettakaa sitä laiskat! Sehän on teidän äitien tehtävä! Vai pitääkö naapurin rouvan, tarhan tädin vai risteilyemännän opettaa se teidän lapselle kun itse ette vaan viitsi millään?
[/quote]
Mä ainakin lopetan näiden imetysketujen lukemisen nyt tähän, jotenkin tämä kommentti kruunasi kaiken :) Et taida tietää paljoakaan vauvoista? Muutenkin tässä ketjussa ne jotka puhuvat lapsista pentuina ja kakaroina paljastavat asenteensa jo sillä. Kun imetän julkisesti, kutsukaa vaan vartija tai tulkaa sanomaan asiasta minulle, oksentakaa päälle tai mitä vaan. Silti vauvani hyvinvointi menee tuon kaiken edelle.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:39"]
Eiköhän tästä(kin) ketjusta ole jo käynyt ilmi, että on ihmisiä, joita tietyissä paikoissa imettäminen häiritsee. Eikö jo siksi olisi kohteliasta käytöstä, että jättäisi imettämättä niissä paikoissa.
[/quote]
Häiritseekö sinua sinua siis vähemmän se, että annan pienen vauvan huutaa nälkäänsä vaikka ravintolassa käynnin ajan? Vai kerrotko, että en saisi poistua kotoani pienen vauvan kanssa puoleen vuoteen?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:09"]
en tiedä, onko jo sanottu,
mutta jos vauvoja imetettäisiin näkyvämmin, niin ehkä miestenkin silmä tottuisi eikä asiassa ole enää mitään hämmentävää. Samoin kuin muutkin ihmiset.
Apua, meidänkö pitää suojella miehiä kuten pikkulapsia hämmentymiseltä, herranjumala! Se onkin tunteista kauhein, ihan sama vaikka kokisivat väkivallan uhkaa joka viikonloppu, mutta hämmentyminen se vasta kauheaa on!
Kyllähän lähihistoriassa ihmisiä on häirinnyt nuorten poikien lököttävät housut, kirkkaanväriset hiusvärit, lävistykset ja liian lyhyet hameenhelmat. Eräissä maissa edelleen mittaillaan naisten hameiden helmoja ettei olisi rivon lyhyet.
Jos imettäminen hämmentää, syy on itsessäsi. Mene terapiaan tai järjestä läheisyyteesi naisia imettämässä, niin ei kiusaa enää.
[/quote]
Hyvin sanottu! Luulen että sellaisen naisen mies joka on nähnyt vaimonsa imettävän yhteisen lapsensa ja osallitunut vauvan hoitoon tietävät miten arvokasta on se että naiset ylipäätään imettävät, kuinka paljon se voi vaatia joiltain naisilta. Oma mieheni tukee imettämistäni täysillä kun näki kuinka vaikeaa se aluksi oli. Hän rohkaisi minua menemään ulos vauvan kanssa ja julkisille paikoille kun meinaisin hautautua kotiin. Olen ylpeä ja iloinen siitä,että imttäminen onnistuu nyt minulta, iloinen siitä että lapseni saa parasta ravintoa joka on hänelle tarkoitettu.
Sellaisen miehen täytyy olla pervo jos haluaa vaimonsa esittelevän rintojaan kaikille julkisesti!
[/quote]
Kaikkia ärsyttää nykyään monet asiat, ihan sama onko lapsia vai ei. Johtunee siitä että ihmisten kollektiivinen pinna alkaa olla venymisen ääripisteessä tän ahtaan ja ahdistavan kaupunkilokerikossa elämisen kanssa.
Imettämistä puolustellaan sen "luonnollisuudella". Jos muiden silmissä vastenmielisiä asioita on sallittua tehdä julkisilla paikoilla, jopa ravintoloissa, sillä perusteella että ne ovat "luonnollisia", niin eipä kyllä ole varaa rutista kadulle kuseskelevista, paskovista tai oksentavista ihmisistä. Eikä muuten koiristakaan.
Rinnat on imetystä varten. Rintojen seksuaalisuus vain plussaa.
Ihan jo ihmisoikeuksien puolustajana antaisin vauvan ruokailla missä vain. Kanssaihmisten häiriintyminen ei ole vauvan tai imettävän äidin vika (mikäli imetys hoidetaan normaalisti eikä provosoiden).
Muutoinkin olen sitä mieltä, että lapsiperheiden - itse niihin lukeutuen - pitäisi harkita mihin tilaisuuksiin ja paikkoihin vie lapsensa. Lapsien kuuluu olla lapsia, mutta lapsille sopivassa ympäristössä. Ehtivät nuo myöhemmälläkin iällä sinfonia konsertteihin.
Äitiydessä ja lapsissa on se kätevä puoli, että jos niihin liittyvistä käytöstapojen puutteesta huomautetaan ääneen, vika on aina siinä LASTENVIHAAJASSA joka ei ymmärrä miten LUONNOLLISTA on imettäminen/ lasten metelöinti ja riehuminen/ mikä milloinkin. Tyypillistä suomalaista käytöstä!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:04"]
Luulen että ne jotka asia häiritsee ovat vasten- tai vapaaehtoisesti lapsettomia naisia tai vanhempia naisia jotka tuntevat kateutta tms imettävää kohtaan
[/quote]
Eli logiikkasi mukaan kaikki vanhemmat naiset ja lapsettomat naiset ovat sairaan kateellisia suonekkaista maitoa tihkuvista rinnoista, ja laajentuneista ruskeikisi muuttuneista nänneistä?
[/quote]
En tarkoita rintojen ulkonäköä vaan tapahtumaa yleensä. Sitä tyydytystä, minkä voi saada kun tietää että voi ruokkia lapsensa, kun tuntee rakkauden lastaan kohtaan ja näkee hänen kasvavan rintamaidolla. En ennen vauvani saamista tiennyt mitään imetyksestä, nyt tajuan miten hienoa se on ja arvostan sitä, miten luonto on asian järjestänyt. Se on minulle ihme edelleen, että voin ruokkia lapseni omasta ruumiistani. Ehkä se että äiti antaa ruumiinsa tavallaan jonkun toisen käyttöön imettäessä ahdistaa lapsettomia tai voi tuoda vanhemmille naisille joilla ei ole lapsenlapsia tyhjyyden tunteen. Kysykää tätä samaa asiaa vanhuksilta, mitkä asiat ovat elämässä tärkeitä ja kauniita?
Olisi kiva tietää onko niillä joiden mielestä miehen sukuelimen imeminen on sama kuin imetys, lapsia, tai ovatko itse imettäneet? En vaan tajua miten vauvan ruokailua voi verrata suihinottoon? Tulee mieleen lähinnä joku pedofiili joka näin ajattelee.Imettämisellä ei ole mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa.
Ja muuten, kaikilta ei äidinmaidon pumppaus onnistu... itsellä imetys onnistuu mutta pumppaus ei vaikka on harjoiteltu monilla pumpuilla,joten vauva saa ruokaa vaan tissistä. Olen onnellinen että sujuu edes noin kun alussa ei meinannut koko imetys onnistua.
Itse imetän julkisillakin paikoilla nykyään, aluksi olin arka mutta nyt vauvan hyvinvointi menee kaiken edelle. Se on vauvan ruokailua eikä kenenkään ole pakko tuijottaa toisen tissejä. Luulen että ne jotka asia häiritsee ovat vasten- tai vapaaehtoisesti lapsettomia naisia tai vanhempia naisia jotka tuntevat kateutta tms imettävää kohtaan tai naisia joilla imetys ei ole itsellään onnistunut. Toisia naisia ärsyttää kun jonkun toisen naisen tissi näkyy, miehiä ei tunnu asia niin paljon häiritsevän.
On ihme ettei imetyksestä puhuta enemmän julkisuudessa, siitä miten hankalaa se voi olla ja että kaikki eivät siinä onnistu jne... Mielestäni tässä maailmassa se on kauneimpia asioita joita on, se on äidin ja lapsen yhteinen hetki. Koen itse valtavaa rakkautta 3 kk vauvaani kohtaan kun imetän, toki muutenkin mutta koen meidän välillä silloin vahvan yhteyden. Sitä ei voi viedä kukaan meiltä pois, ja imetän niin kauan kuin se on Suomessa julkisesti sallittua.