Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?

Vierailija
31.07.2013 |

Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.

Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?  

Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.

Kiitos!

Kommentit (517)

Vierailija
441/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:00"]

Mikä tekee sen rinnan esilleotosta julkean?

Annapa kun arvaan.

Nainen keskustelee muiden kanssa vilkkaasti ja erehtyy aloittamaan imetyksen ihan sen kummemmin kyselemättä ja kesken puheen. Johan se nyt on törkiää, siinä oli seurueen katseet hänessä, kun otti vauvan rinnalle = sehän yritti herättää huomiota ja kiinnittää katseita...

Oikeasti, tuollainen normaalin elämän kainostelu on kipeää. Oikein harmittaa, että omat lapseni ovat jo isoja, ottaisin tästä lähtien tavan NIMENOMAAN imettää muiden nähden ravintolassa...

[/quote]

Ja juuri sinunlaisesi nainen on tämänkin kohun saanut aikaan... rinta paljaaksi muiden edessä pelkästään provosointitarkoituksessa. Kiteytit kyllä sinunlaistesi ihmisten ajatusmaailman täydellisesti. Kiitos tästä vahvistuksesta, sain syyn inhota julki-imettäjiä vielä voimallisemmin.

Miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea tajuta käytösnormeja? Onko kotikasvatuksessa mennyt jotakin pahasti pieleen, kun ei edes yritetä ymmärtää mikä tässä alunperin herätti paheksuntaa? Yleensä tuollainen yliprovosoiva käytös kertoo ongelmista oman seksuaalisuuden kanssa, ja lienee aika yleistä esimerkiksi lapsena seksuaalisesti hyväksikäytettyjen ihmisten kohdalla.

[/quote]

Olet neuroottinen JA huono lukemaan. Minähän juuri sanoin, että minulla on lapset jo isoja, ja kadun, etten pysty protestoimaan kaltaisiasi pervoja vastaan.

Kyllä aikuinen ihminen voi katsoa muualle kuin siihen tissiin. Se ei näy kuin muutaman sentin matkalta, ja sitäkin huonosti, koska lapsi ja rinta ovat valtaosin pöydän takana. Sen nähdäkseen pitää oikein mutkalla kyylätä, mitä kaiketi sitten teetkin.

PS: huonoa käytöstä ei ole antaa nälkäänsä itkevälle vauvalle ruokaa. Kuten tuossa joku sanoikin, ei ole mitään järkeä vaatia ruokailijaa jättämään ruokailunsa kesken puoleksi tunniksi, ja menemään seurueestaan pois vain siksi, että joku kyyläämällä kyylää rintaa. Tuollaisen edellyttäminen kertoo omasta kotikasvatuksestasi ja neurooseistasi sen sijaan aika lailla...

Vierailija
442/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kamalaa, mutta esim. minä en näe imettämisessä mitään enkä ketään häiritsevää. Siksi on vaikea ymmärtää, miksi imettävän äidin pitäisi poistua seurueesta. (edelleen, en ole itse juuri imettänyt julkisesti, mutta se ei häiritse minua. Ehkä pitäisi selvittää kuinka yleistä tällainen häiriintyminen oikeasti on ja sopia säännöt sen perusteella :D ).

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:12"]

Siis miksi ei voisi siirtyä syrjemmälle? Jos kerran tietää, että joitakuita se imettäminen vaivaa? Miksi ei voisi ottaa muitakin huomioon - siis niitä ihmisiä, jotka vaivaantuvat nähdessään noin yhtäkkiä tissin siinä ruokapöydässä?

Onko se nyt sitten ihan kamalaa, jos ei sitä imetysaikaa voi olla omassa pöytäseurueessaan?

Minä ja minun oikeuteni näytellä tissiä, entäs muiden oikeus olla näkemättä sitä? Eikö mene millään perille, että se imetys oikeasti häiritsee muita, vaikka se ei imettäjää häiritsisikään? Tosi itsekästä tämä imettäjäporukka!

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:12"]

Siis miksi ei voisi siirtyä syrjemmälle? Jos kerran tietää, että joitakuita se imettäminen vaivaa? Miksi ei voisi ottaa muitakin huomioon - siis niitä ihmisiä, jotka vaivaantuvat nähdessään noin yhtäkkiä tissin siinä ruokapöydässä?

Onko se nyt sitten ihan kamalaa, jos ei sitä imetysaikaa voi olla omassa pöytäseurueessaan?

Minä ja minun oikeuteni näytellä tissiä, entäs muiden oikeus olla näkemättä sitä? Eikö mene millään perille, että se imetys oikeasti häiritsee muita, vaikka se ei imettäjää häiritsisikään? Tosi itsekästä tämä imettäjäporukka!

[/quote]

Muut voivat katsoa muualle, kukaan ei pakota tuijottamaan siellä pöydän takana pilkahtavaa rintaa.

Sen sijaan vauvojen imetys on aikaavievää hommaa. Ruoka jäähtyy sillä välin, kun äiti istuu puoli tuntia toisaalla, vain jotta kenenkään ei tarvitse vilaukselta nähdä rintaa. Samaten koko sosiaalinen tapaaminen jää äidiltä kokematta, kun puolet ajasta vierähtää jossain muualla kuin muut.

SIKSI.

Vierailija
444/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä tätä julkisen imettämisen tarvetta, koska ON VAIHTOEHTOJAKIN. Voi mennä sivummalle, omaan rauhaan, jolloin imeminen sujuu vauvaltakin paremmin.

Ikinä en ole imettänyt kumpaakaan vauvaani puolta tuntia. Max vartti ja molemmat rinnat imetty.

Vierailija
445/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää nyt hyvät ihmiset niitä ostareiden, ravintoloiden ym lastenhoitohuoneita, niin minäkin teen! Vaihdan niissä vaipat ja imetän jos äärimmäinen tarve, muuten mukanani kulkee pullo johon pumpattu, opin sentään tämän fiksun pullokulttuurin Jenkeissä asuessamme. Suomalaiset vaikuttavat oikein metsäläisiltä aasialaisiin, amerikkalaisiin ja muihin eurooppalaisiin verrattuna, ainoastaan jotkut metsien kouluttamattomat ja ronskit heimonaiset vetävät rinnan esiin ja lapsen siihen kiinni, suomalaisten lisäksi.

Jos niissä hoitotiloissa on puutteita niin antakaa palautetta niistä, mutta ette oikeasti voi olla niin moukkamaisia että alatte imettämään muiden nähden! Paljaat rinnat ovat kuitenkin paljaat rinnat, ruokittiin niillä tai ei.

Vierailija
446/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 10:17"]

AP jatkaa vielä - kertoisitteko myös, onko mielestänne ok syöttää vauvaa pullosta ravintolassa ja miksi niin, jos imetys ei mielestänne ole soveliasta?

Kiitos!

[/quote]

No herrajumala, mikä idiootti olet?

Kyse ei ole vauvan syömisestä vaan imettämisestä. Olennaista on rinta! Pulloruokinnassa ei tarvita rintaa, oletko huomannut? Pullon voi rinnastaa lasiin, mukiin tai mihin tahansa ruokailuvälineeseen. Rintaa ei. Pulloruokinnassa äidin ei tarvitse riisuuntua.

Vierailija
447/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vedotaan siihen, että Suomessa on saunakulttuuri, joten miksi ei voi imettää ja näyttää rintojaan kelle vaan:

En tiedä, millainen saunakulttuuri kelläkin on, mutta itse en sauno vastakkaista sukupuolta olevien kanssa omaa perhettä lukuunottamatta. Saunon ainoastaan oman perheen kanssa ja samaa sukupuolta olevien kanssa. En sauno esim. aikuisen veljeni kanssa tai siskoni miehen kanssa. Rinnat paljaana imetystä voisin harrastaa niiden kanssa, joiden kanssa saunonkin, en muiden.

Vierailija
448/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näette ällön julki-imettäjän jossain niin sanokaa heti kovaan ääneen että: "ai mä en tiennytkään että tämä on joku halpa tissibaari jossa tollasen strippaajan taso aika karsea, hyi lähdetään pois" 

Vierailija
449/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:41"]

Minua puolestaan kiinnostaa, miksi näissä keskusteluissa aina todetaan, että lapsi ei tarvitse äidinmaitoa enää sitten, kun hän osaa sitä itse pyytää. En millään pysty ymmärtämään, mikä logiikka taustalla on. Eivät kai ihmisen tarpeet ylipäätään häviä siihen, että hän kykenee niistä kommunikoimaan.

[/quote]

Äidinmaito riittää yksinomaiseksi ravinnoksi vain puolen vuoden ikään saakka. Sen jälkeen pitää jo antaa muutakin ruokaa, jotta lapsi saisi kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Yli vuoden ikäistä voi toki edelleen imettää, mutta siinä rintamaidossa ei enää ole mitään, mitä lapsi ei saisi normaaliravinnosta mitä muukin perhe syö. Tuskin kukaan ruokkii kouluikäistä enää rintamaidolla? 

Yli vuoden ikäisen lapsen rintamaidolle ei yksinkertaisesti ole terveydellisiä perusteita, ellei lapsi ja äiti asu kehitysmaassa, jossa ravinnosta ja puhtaasta vedestä on pulaa. Yli vuoden ikäinen lapsi käyttää äidin rintaa tuttinaan tai muun mielihyvän aiheuttajana, mutta tapahan se vain on. Tarve tuonikäisellä on vain äidin päässä.

[/quote]

Se on silti ravintoa ja juomaa ja hyvää sellaista, jopa yli vuoden ikäiselle. Pointti ei ole, etteikö yli vuoden ikäinen lapsi saisi ruokaa ja juomaa muillakin tavoilla, vaan että äidinmaito on edelleen hyvää ravintoa senkin ikäiselle, ja niin muodoin on sairasta pitää lapsen syömistä pedofiilisena ja outona (kuten tässä ketjussa joissain kommenteissa).

ohis

[/quote]

Joo, mutta tuon ikäisen imettämiselle julkisessa paikassa ei ole mitään perustetta. Kun se nyt joitakin ihmisiä kertakaikkiaan häiritsee. Kun vauva syö muutakin kuin äidinmaitoa, ravintolassa, kahvilassa jne. hänelle voi antaa sitä muuta. Ihan pieni vauva on asia erikseen.

Vierailija
450/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:41"]

Minua puolestaan kiinnostaa, miksi näissä keskusteluissa aina todetaan, että lapsi ei tarvitse äidinmaitoa enää sitten, kun hän osaa sitä itse pyytää. En millään pysty ymmärtämään, mikä logiikka taustalla on. Eivät kai ihmisen tarpeet ylipäätään häviä siihen, että hän kykenee niistä kommunikoimaan.

[/quote]

Äidinmaito riittää yksinomaiseksi ravinnoksi vain puolen vuoden ikään saakka. Sen jälkeen pitää jo antaa muutakin ruokaa, jotta lapsi saisi kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Yli vuoden ikäistä voi toki edelleen imettää, mutta siinä rintamaidossa ei enää ole mitään, mitä lapsi ei saisi normaaliravinnosta mitä muukin perhe syö. Tuskin kukaan ruokkii kouluikäistä enää rintamaidolla? 

Yli vuoden ikäisen lapsen rintamaidolle ei yksinkertaisesti ole terveydellisiä perusteita, ellei lapsi ja äiti asu kehitysmaassa, jossa ravinnosta ja puhtaasta vedestä on pulaa. Yli vuoden ikäinen lapsi käyttää äidin rintaa tuttinaan tai muun mielihyvän aiheuttajana, mutta tapahan se vain on. Tarve tuonikäisellä on vain äidin päässä.

[/quote]

Se on silti ravintoa ja juomaa ja hyvää sellaista, jopa yli vuoden ikäiselle. Pointti ei ole, etteikö yli vuoden ikäinen lapsi saisi ruokaa ja juomaa muillakin tavoilla, vaan että äidinmaito on edelleen hyvää ravintoa senkin ikäiselle, ja niin muodoin on sairasta pitää lapsen syömistä pedofiilisena ja outona (kuten tässä ketjussa joissain kommenteissa).

ohis

[/quote]

1-vuotiaalla on jo ateriarytmi. Lapsen pitäisi syödä noin viisi kertaa päivässä ja juomiset ajoittuvat siihen samaan yhteyteen jo ihan hampaidenkin takia. Se, että lapselle työnnetään rintaa pahaan mieleen tai hyvään mieleen tai mihin mieleen nyt tahansa vähän väliä, on vain äidin keino tarjota lohtua lapselle eikä lapsen tarve syödä tai saada maitoa. Kyse on siis tutin käytöstä.

Tällainen julki-imettäminen on tarpeetonta ja naurettavaa. Siinä äiti saa mielihyvää, kun pystyy vaientamaan lapsen rinnallansa, ja asiassa ei ole minkäänlaista ravinnollista perustaa. Jos taas lapsi syö ja sen päälle pitäisi saada maitotilkat, niin tämän pystyy ajoittamaan jo kotona tai sitten tosiaan tarjoamaan muuta juotavaa, tarvetta sille maidolle ei ole eikä se lapsi kuole siihen paikkaan, jos ei sitä rintaa julkisesti saa niin kuin ei kuole, vaikkei söisi sitä porkkananpalaakaan vaan annettaisiin tilalle päärynää.

Minäkään en ymmärrä yli 1-vuotiaan julki-imetystä. Itse olen julki-imettänyt pientä vauvaakin aniharvoin, koska kykenin ennakoimaan ne imetyshetket. Ihan pienen vauvan kanssa (alle 3 kk) oli ne imetyshetket niin intiimejä, etten edes halunnut julki-imetystä. Siinä tutustuttiin toisiimme ihan rauhassa, ja muistelen imettäneeni kerran sairaalassa, kun aikataulut pettivät. Meillä jo ihan vauvalla oli sellainen rytmi, että tiesin, että maitoa pitää saada 3 tunnin välein noin keskimäärin (käytännössä saattoi mennä pidempäänkin ja iltaisin syötiin sitten ihan koko ajan eli iltaisin olin vain kotona). Minusta ei ole mahdotonta ajoittaa niitä vauvan syöntihetkejä oikeisiin väleihin. Pystyin elämään ihan normaalia elämää ja viemään isompaa harrastuksiin, käymään kaupoissa, tapaamassa ystäviä jne. ja julki-imetyksiä tuli kahdella lapsella vain muutama, sairaalassa, kauppakeskuksen lastenhoitohuoneessa ja vauvakinossa. En ainakaan muista muita julki-imetyksiä. Toki imetin ystävien sohvalla, yhden ystävän makuuhuoneessa, oman kotini sohvalla ja oman kotini makuuhuoneessa aina kaveripiiristä riippuen. Imetys ei ollut minulle arvovaltakysymys enkä laittanut pahakseni, vaikka omien isovanhempieni vieraillessa olinkin makuuhuoneessa imettämässä. Enemmän ärsytti, kun pervo setäni tunki väkisin sinne makuuhuoneeseen tuijottamaan ja jaksoi jatkuvasti kommentoida, miten hänkin olisi mielellään tuossa vauvan paikalla eikä vaimonsakaan tajunnut siihen sanoa mitään vaan monttu auki katseli imetystä vieressä, vaikka kuinka totesin, että vauvan keskittyminen häiriintyy.

Voi olla, että kantani imetykseen on muovautunut myös tämän pervon sukulaiseni mukaan. En halua yhdenkään ihmisen tuijottelevan rintojani samaan tyyliin enkä halua suoda tällaisille pervoille ihmisille (joita löytyy kyllä joka paikasta) mitään nautintoa vauvani ruokailusta. Vauvani ruokailu on luonnollista mutta sen pervon saama mielihyvä ei.

Tässä on varmaan sama asia kuin internetiin laitetuilla kuvilla. Joillekin vanhemmille on aivan sama, kuinka moni runkkaa heidän vauvansa paljaan pimppikuvan edessä, minä taas en halua missään nimessä tarjota tilaisuuttakaan eikä minun vauvojeni alastonkuvia löydy netistä. Samoin minä vältän imetystä julkisesti ja teen sen silloinkin niin huomaamattomissa paikoissa kuin mahdollista, koska en halua tarjota minkäänlaista mielihyvää kenellekään vauvani ruokailuhetkistä.

Vierailija
451/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:13"]

Jos se julkinen imettäminen esimerkiksi ravintolassa on niin luonnollista, niin minäpä päästän 5v. kaksoseni kyselemään imettävältä äidiltä, mitä vauva tekee syödessään. Ja miljoona muutakin kysymystä, koska sehän on ihan luonnollista, että tuonikäiset lapset kyselevät ihan kaikkea ja jatkuvasti. Saanpahan syödä rauhassa. 

[/quote]

Päästä vain :) Toisaalta tuskin huomaat kun imetän 4kk vanhoja kaksosiani,sillä teen sen huomaamattomasti imetyssuojan alla :) Meidän 4 ja 7vuotiaat kyllä kummastelisivat että miksi sinun muksusi juoksentelevat toisten ruokailua häiritsemään.

Vierailija
452/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on julkisella paikalla imettäminen ihan ok, jos:

1. Äiti edes yrittää tehdä sen hienotunteisesti ja huomaamattomasti. Ei siis vedetä molempia rintoja näkyville ja huudeta "haluaakos pikku-Petteri vähän tissiä?!" Harson käyttö on myös ihan suotavaa, mutta jos sellaista ei satu olemaan mukana niin sitten ei ole. Ja jos vain mahdollista, niin äiti voi yritää kääntyä selkä väkijoukkoon päin.

2. Äiti edes hetken miettii, että olisikohan tälle imettämiselle joku soveliaampi paikka. En tosiaankaan vaadi, että pitäisi tunkea jonnekin vessakoppiin, mutta esimerkiksi puistossa voi siirtyä edes vähän syrjemmälle. Ja jos on olemassa lastenhoitohuone, jossa pystyy imettämään kätevästi, niin sen käyttämistä voisi edes harkita.

3. Otetaan muutkin ihmiset huomioon. Toisille imettäminen on normaali ja luonnollinen asia, toisille se on hivenen kiusallista. Ei pidä olettaa, että jälkimmäisten henkilöiden pitää automaattisesti joustaa. Jos ollaan pienessä porukassa, voi ihan hyvin kysyä, että sopiiko jos imetän. Harvempi sitä alkaa kieltäämään, vaikka asia häiritsisikin, mutta pelkkä kysyminen tuo tunteen, että toisetkin ihmiset on otettu huomioon.

Harvemmin olen itse loukkaantunut imettämisestä julkisella paikalla. Juuri hiljattain olin Suomi Areenassa katsomassa yhtä paneelia, kun eräs äiti alkoi imettää vauvaansa edessäni. Kyseessä oli siis avonainen puistotila, jossa ei ollut mitään syrjäisempää paikkaa, joten äidin olisi pitänyt poistua koko alueelta ja missata loput paneelista, jotta olisi voinut imettää lasta syrjemällä. Äiti ei kuitenkaan tehnyt asiasta minkäänlaista numeroa, enkä olisi varmaan huomannut koko toimitusta, ellen olisi istunut aivan vieressä. Ja paneeliahan sinne olin tullut katsomaan, en toisen naisen rintoja ;)

Vierailija
453/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tästä(kin) ketjusta ole jo käynyt ilmi, että on ihmisiä, joita tietyissä paikoissa imettäminen häiritsee. Eikö jo siksi olisi kohteliasta käytöstä, että jättäisi imettämättä niissä paikoissa.

Puolustus asialle ei ole se, ettei näköalapaikalla imetys häiritse äitiä itseään ja osa läsnäolijoista suhtautuu siihen hyväksyvästi. Ei esimerkiksi tupakointikaan kaikkia välttämättä haittaa, mutta joitakin kyllä, joten kohtelias tupakoitsija ei sytytä tupakkaa ruokapöydässä vaan käy polttamassa sen syrjemmällä.

Kohtelias ihminen yksinkertaisesti ottaa huomioon muiden tunteet ja sen, miten he jonkin asian kokevat, ja käyttäytyy sen mukaan.

Vierailija
454/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

67, äidinmaito ei ole olennainen tekijä reikiintymisessä, reikiä syntyy vain, jos lapsella on suussaan karies-bakteeri. Jonka siirtyminen lapseen on jo ihan toinen juttu, kiinni mm. hygieniasta ja siitä, suukotellaanko lasta suulle märin pusuin.

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa-perheille/hammaspeikkojen-herkkuruokaa

Toisin sanoen ei ole perustetta rajoittaa äidinmaidon juomista vain aterioiden yhteyteen, jos se ei vaikuta lapsen ruokahaluun. Äidinmaito sitä paitsi toisin kuin moni muu juoma ON täysipainoista ravintoa, joten se käy vallan mainiosti välipalasta.

Lisäksi ei ole yhdentekevää, saako lapsen itkun hillittyä ravintolassa. Jos se onnistuu parhaiten imettämällä, se nimenomaan on muiden asiakkaiden huomioimista.

Sinä ja sinun pervo sukulaismies olette yksi asia. En edelleenkään ymmärrä, miksi kaikkien vauvojen ruokailu pitäisi järjestää hankalasti vain, koska promille miehistä tuijottelee rintaa ja on asiattomia. Samalla logiikalla meidän pitäisi mukauttaa kaikki muukin elämä pedofiilien, raiskaajien ja väkivaltarikollisten mukaan...

Vierailija
455/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:39"]

Eiköhän tästä(kin) ketjusta ole jo käynyt ilmi, että on ihmisiä, joita tietyissä paikoissa imettäminen häiritsee. Eikö jo siksi olisi kohteliasta käytöstä, että jättäisi imettämättä niissä paikoissa.

Puolustus asialle ei ole se, ettei näköalapaikalla imetys häiritse äitiä itseään ja osa läsnäolijoista suhtautuu siihen hyväksyvästi. Ei esimerkiksi tupakointikaan kaikkia välttämättä haittaa, mutta joitakin kyllä, joten kohtelias tupakoitsija ei sytytä tupakkaa ruokapöydässä vaan käy polttamassa sen syrjemmällä.

Kohtelias ihminen yksinkertaisesti ottaa huomioon muiden tunteet ja sen, miten he jonkin asian kokevat, ja käyttäytyy sen mukaan.

[/quote]

Kenen tässä pitäisi ottaa huomioon muiden tunteet?! Mietipä nyt hetkinen.

Pitäisikö ihmisten ehkä katsoa muualle eikä varta vasiten kuikuilla naapuripöytään, jossa joku yrittää ruokailun lomassa saada nälkäänsä itkevän vauvan rauhoittumaan ja ruokittua?

Vai pitäisikö sen äidin em. pervojen vuoksi jättää ruoka jäähtymään ja poistua kesken seurasta jonnekin vessaan tai toiseen huoneeseen piiloon katseilta puoleksi tunniksi?

Minä sanoisin, että minusta niiden muiden on oltava huomaavaisia ja katsottava muualle. Ikään kuin vähemmän vaivaa ja haittaa siitä on kenellekään kuin siitä "huomaavaisesta siirtymisestä pois näkyviltä" on äidille ja hänen seurueelleen.

Vierailija
456/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:20"]

Täällä vedotaan siihen, että Suomessa on saunakulttuuri, joten miksi ei voi imettää ja näyttää rintojaan kelle vaan:

En tiedä, millainen saunakulttuuri kelläkin on, mutta itse en sauno vastakkaista sukupuolta olevien kanssa omaa perhettä lukuunottamatta. Saunon ainoastaan oman perheen kanssa ja samaa sukupuolta olevien kanssa. En sauno esim. aikuisen veljeni kanssa tai siskoni miehen kanssa. Rinnat paljaana imetystä voisin harrastaa niiden kanssa, joiden kanssa saunonkin, en muiden.

[/quote]

A) rinnat eivät ole paljaana. Toinen rinta saattaa paidan alta ja vauvan posken vierestä näkyä muutamalta sentiltä.

B) oikeasti on hyvä kysymys, että jos ja kun suomalaiset MUKA suhtautuvat rennosti ja asiallisesti alastomuuteen, miten joku voi kestää hyvin yhteissaunat tai nyt ainakin sen pulahduksen järveen nakuna, mutta muutama neliösentti vilahtavaa ihoa rinnasta on JÄIKS ja HUONOA KÄYTÖSTÄ ja JÄRKYTTÄVÄÄ...

perhana, tavallisella uimarannallakin näkee enemmän paljasta pintaa koska tahansa, onko sielläkin näitä hermoheikkoja, joiden mielestä naisten pitäisi hunnuttautua, ettei vaan kukaan järkyty...?

Vierailija
457/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:50"]

[/quote]

Voi elämän kevät.

Suomi on saunakulttuurin maa. Miten ihmeessä ihmisiä voi järkyttää noin kovin se, että pieni osa rintaa vilahtaa tarkkaan katsottaessa, kun vauvaa ruokitaan?

Vauvat imevät helposti puolikin tuntia, miksi ravintolaseurueesta pitäisi mennä yksikseen kykkimään jonnekin muualle siksi aikaa, ruokakin siinä ehtii kylmetä ja muu seurue syö jo 1-2 ruokalajia sillä välin. Ravintolassa syöminen on SOSIAALINEN TAPAHTUMA, ei se ole pelkkää tankkaamista.

Menkää te istumaan syrjemmälle, jos ette osaa olla tuijottamatta niska mutkalla naapuripöydässä kenties muutaman neliösentin verran vilahtavaa rintaa.

[/quote]

AA-men!

[/quote]

A) En sauno, vaikka saunakulttuurissa elänkin. Pitääkö minun silti olla alasti joka paikassa ja hyväksyä että kaikki muutkin ovat alasti?

B) Jos menen Näsinneulaan syömään ja maksan 100e ruokailustani (per lärvi) en todellakaan halua katsoa kenenkään tissejä. Enkä kyllä kuunnella vauvan huutoa. Enkä lasten itkua. Fine dining ei nyt vain ole lapsille. Kuten ei alkoholi, kaalimatomainokset jne.

C) En ymmärrä miksi imettämisestä pitää tehdä niin iso asia jos se kerran on niin luonnollista? Kun kerran tietää että se häiritsee, niin miksi sitä pitää oikein esitellä? 

Eli imettäkää julkisesti mutta järjen käytöllä. Ja jos menette kahvilaan ruokkimaan lapsianne niin ostakaa jotain. Vituttaa mennä maksavana asiakkaana kahvilaan jossa ei mahdu istumaan kun siellä on mammoja lapsineen ilman että ostavat yhtään mitään!

[/quote]

No NYTHÄn se tuli se olennainen. Ei kyse ole niistä muutamasta sentistä vilahtavaa rintaa, kyse on siitä, että LAPSIA EI HALUTA RAVINTOLAAN.

Suomi on lapsivihamielinen maa, ja yhä enenevässä määrin niin. Kiitos kun paljastit rehellisen mielipiteesi, etkä mussuta käytöstapahuttua kuten moni muu tässä ketjussa!

Olinkin jo epäillyt jonkin aikaa, että tuo on lapsettomien naisten lapsivihamielistä keuhkoamista, ja tuosta se tuli todistettua.

Vierailija
458/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:50"]

Suomi on lapsivihamielinen maa, ja yhä enenevässä määrin niin.

[/quote]

Näin kuvittelevat ainoastaan ne joilla ei kokemusta muissa maissa asumisesta, työskentelystä, pitkistä oleskeluista jne. Mitään Tukholman ja Tallinnan risteilyjä eikä Anaalian tai Bulgarian rantalomia ei nyt sitten lasketa mukaan!

Suomessa ei sentään läpsitä lapsia julkisella paikalla jos pitävät vähääkään ääntä, monissa katolisissa maissa tämä on arkipäivää.

Toisaalta suomalaisten lapset ovat aina niitä jotka vaativat ravintoloissa aina kaiken huomion ja häiritsevät muita asiakkaita, kiljuvat, juoksevat, huutavat, potkivat tuoleja, makaavat maassa rääkymässä, saavat itkupotkuraivokohtauksen jos heidän lelunsa putoavat maahan, eivätkä vanhemmat tee elettäkään hiljentääkseen lastaan.

Yleensä lapset opetetaan myös kotona jonkinlaisille tavoille ennen kuin heidät viedään ravintolaan. Katsokaa ulkomaan lapsia miten he istuvat ravintolan pöydässä, syövät nätisti ja keskustelevat vanhempiensa kanssa normaaliin äänensävyyn, kiljumatta ja riehumatta. Kun palaan Suomeen pitkiltä työmatkoiltani, niin aina tuntuu siltä että täällä lapset on annettu kasvaa jossain pellon keskellä ja kuvitellaan että muut hoitavat kasvatuksen koska uusavuttomat iskä ja äippä ei nyt vaan jaksa/viitsi/halua/ehdi puuttua asiaan! Kävit sitten marketissa, ravintolassa tai jossain erikoisliikkeissä.

Vierailija
459/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julki-imettävät äidit ovat muutenkin normaalia huomionhakuisempia, itsekkäämpiä, minä-keskeisempiä, huonosti pukeutuvampia ja julki-imettävät yksin eli tämä kertonee jotain elämäntilanteestaan: lähdetään säälittävällä tavalla esittelemään maitotissejä jotta saataisiin lapselle uusi elättäjä. Käytetään sitä paljasta "käytettyä utaretta" tavallaan viimeisenä oljenkortena saada itselleen mies, hyi hittolainen! Lisäksi nämä menevät sellaisiin paikkoihin arkena ja  lounasaikaan imettämään jossa lähinnä liikemiehet lounastavat ja mahdollisimman lähelle miesten pöytiä eikä yhtään syrjäisempään paikkaan ravintolassa. Sattumaako? ;D

En ole nimittäin koskaan nähnyt pariskuntaa jossa nainen vetäisee tissin esiin, olen äskettäin kuullut miten viereisen pöydän nainen on sanonut miehelleen että käy vauvan kanssa hoitohuoneessa ja palaa pian, kyseessä ollut siististi pukeutunut nainen jolla kivat vaatteet, meikki ja kampaus eli fiksun oloinen eikä mikään epätoivoinen tapaus kuten nämä julki-imettäjät.

Vierailija
460/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

**Provosointi on just sitä, että vaikka olen toisella puolella ravintolaa, en voi olla huomaamatta imetystä. Samanlailla kuin joku kailottaa puhelimeen ravintolassa. Kovaan ääneen, että kaikki asiat kuuluu. Missä ikinä onkin sen imetyksen voi tehdä huomiota herättämättä. Minulle imetys on hetki lapsen kanssa. Se ei ole pelkkä syöttötilanne. Haluan itsekin keskittyä siihen, enkä vain tökätä tissi suuhun ja tehdä omiani. Vauvalle pitää olla aikaa.