Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?
Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.
Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?
Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.
Kiitos!
Kommentit (517)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:50"]
Suomi on lapsivihamielinen maa, ja yhä enenevässä määrin niin.
[/quote]
Näin kuvittelevat ainoastaan ne joilla ei kokemusta muissa maissa asumisesta, työskentelystä, pitkistä oleskeluista jne. Mitään Tukholman ja Tallinnan risteilyjä eikä Anaalian tai Bulgarian rantalomia ei nyt sitten lasketa mukaan!
Suomessa ei sentään läpsitä lapsia julkisella paikalla jos pitävät vähääkään ääntä, monissa katolisissa maissa tämä on arkipäivää.
Toisaalta suomalaisten lapset ovat aina niitä jotka vaativat ravintoloissa aina kaiken huomion ja häiritsevät muita asiakkaita, kiljuvat, juoksevat, huutavat, potkivat tuoleja, makaavat maassa rääkymässä, saavat itkupotkuraivokohtauksen jos heidän lelunsa putoavat maahan, eivätkä vanhemmat tee elettäkään hiljentääkseen lastaan.
Yleensä lapset opetetaan myös kotona jonkinlaisille tavoille ennen kuin heidät viedään ravintolaan. Katsokaa ulkomaan lapsia miten he istuvat ravintolan pöydässä, syövät nätisti ja keskustelevat vanhempiensa kanssa normaaliin äänensävyyn, kiljumatta ja riehumatta. Kun palaan Suomeen pitkiltä työmatkoiltani, niin aina tuntuu siltä että täällä lapset on annettu kasvaa jossain pellon keskellä ja kuvitellaan että muut hoitavat kasvatuksen koska uusavuttomat iskä ja äippä ei nyt vaan jaksa/viitsi/halua/ehdi puuttua asiaan! Kävit sitten marketissa, ravintolassa tai jossain erikoisliikkeissä.
[/quote]
Se, että moni muu maa on vielä lapsivihamielisempi maa, ei poista sitä, että Suomessakin se on lisääntynyt.
PS: minusta ehdottomasti lapsien on opetettava istumaan ravintolassa paikoillaan ja hiljaa. Vaikka kannatankin imettämistä paikassa kuin paikassa, olen kurin ja käytöstapojen kannalla. Miksi ylipäätään rinnastat nuo kaksi eri asiaa?
(se, jolle kommentoit ja joka itsekin on asunut kahdessa muussa maassa ja matkustellut kymmenissä)
Puistonpenkillä minusta voi imettää, mutta ei ruokaravintolassa. Tällöin vauvan ruokailuäänet, röyhtäytys, paukut, pulautus jne ei ole soveliaita hienoon ruokaravintolaan. Minua ne häiritsevät. On lapsia, olen imettänyt, en koskaan ruokaravintolassa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:33"]
Julki-imettävät äidit ovat muutenkin normaalia huomionhakuisempia, itsekkäämpiä, minä-keskeisempiä, huonosti pukeutuvampia ja julki-imettävät yksin eli tämä kertonee jotain elämäntilanteestaan: lähdetään säälittävällä tavalla esittelemään maitotissejä jotta saataisiin lapselle uusi elättäjä. Käytetään sitä paljasta "käytettyä utaretta" tavallaan viimeisenä oljenkortena saada itselleen mies, hyi hittolainen! Lisäksi nämä menevät sellaisiin paikkoihin arkena ja lounasaikaan imettämään jossa lähinnä liikemiehet lounastavat ja mahdollisimman lähelle miesten pöytiä eikä yhtään syrjäisempään paikkaan ravintolassa. Sattumaako? ;D
En ole nimittäin koskaan nähnyt pariskuntaa jossa nainen vetäisee tissin esiin, olen äskettäin kuullut miten viereisen pöydän nainen on sanonut miehelleen että käy vauvan kanssa hoitohuoneessa ja palaa pian, kyseessä ollut siististi pukeutunut nainen jolla kivat vaatteet, meikki ja kampaus eli fiksun oloinen eikä mikään epätoivoinen tapaus kuten nämä julki-imettäjät.
[/quote]
Olet outo, etkä edes itse ymmärrä, miten outo.
En oikein käsitä vieläkään näkemääni. Puistattaa vaan, ja hävettää muiden puolesta. Ovatko kaikki julki-imettäjät tänään liikkeellä vai mikä on?
Meillä oli yritysvieraita, päätimme mennä ostoskeskuksen lounasravintolaan syömään sillä aikataulu oli tiukka ja aikaa vain noin puolisen tuntia.
Meitä oli pöydässä kaksi naista (minun lisäksi yksi) ja kolme miestä (joista yksi mies kollegani). Kun meille tuotiin ruuat pöytään niin samalla viereisen pöydän mamma vetää paljaan tissin esiin melkein pöydälle, pentu siihen kiinni ja alkaa imettämään ja meidän pöytään asti kuuluu kamalan häiritsevä vaahtolouskutus! Siinä vaan tyytyväisenä ilman minkäänlaista suojaa! Mukanaan oli mieshenkilö eli ilmeisesti oma mies, eikä hänkään tehnyt elettä estääkseen naista esittelemästä ruumiinosiaan. Naisella ei nyt pikavilkaisun perusteella ollut kauheasti mitä esitellä, joten ajatteli varmaan ettei kukaan välttämättä huomaa. Vai onko isukeista on tullut niin munattomia nynnyjä nykyään, etteivät kehtaa huomauttaa mitään?
Olen lukenut näitä julkisia imetysjuttuja mutta koskaan ei ole onneksi tullut vastaan!
Minä ja kollega katsottiin toisiamme että ei voi olla totta, miksi hitossa me tuotiin ne vieraat tänne ja mitä ne ajattelee nyt helsinkiläisistä että ihan sekopäisiä itsensäpaljastajiako täällä ollaan! Vieressäni oleva naishenkilö irvisti ja nyrpisteli siihen tyylin kuin ruoka ei enää maistuisi näkymän jälkeen, ja yritti katsella muualle eikä tiennyt hämmentyneenä mistä olisi alkanut keskustelemaan. Yksi miehistä tokaisi että just joo tuollaistako ja etteikö kauppakeskuksissa ole nykyään lastenhoitohuoneita. Toinen sanoi erittäin ja jopa yllättävän paheksuvaan sävyyn että nykynaisilla ei näytä enää olevan tapoja ja että itsekkäät ihmiset näyttävät niitä ipanoita hankkivan ja että sen huomaa, ja siihen minun kollega sanoi että tuollainen on ihan yleistä Suomessa nykyään että ihmiset eivät osaa enää ajatella muita kuin itseään ja tekevät tuota missä tahansa.
Arvasitte varmaan että kukaan meistä ei saanut annostaan edes puoliksi syötyä tuossa kiusallisessa tilanteessa, ja pöydän puheenaiheet tyssäsivät tuohon näkyyn, ja jokainen varoi tarkkaan ettei vaan vahingossa vilkaise sitä inhaa louskutustouhua.
Olisiko meidän pitänyt sanoa tarjoilijalle, että menisi huomauttamaan asiasta? Vai voiko tuollaisille itsekeskeisille tyypeille mitään jotka vetoavat lapsen nälkään? Haloo, on olemassa tuttipullot, ja em. lastenhoitohuoneet.
En oikeasti halua enää nähdä mitään tuollaista. Kyseinen paikka kun ei kuitenkaan ole varsinaisesti mikään lapsiperhepaikka vaikka ostoskeskuksessa onkin, ja niitä paikkoja pyrin nimenomaan välttämään.
musta olis kiva tietää että mitkä ravintolat kieltää tollasen iljettävän julki-utaroimisen, että vois itekki mennä niihin rauhassa! kertokaa mistä niitä löytyy?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:36"]
**Provosointi on just sitä, että vaikka olen toisella puolella ravintolaa, en voi olla huomaamatta imetystä. Samanlailla kuin joku kailottaa puhelimeen ravintolassa. Kovaan ääneen, että kaikki asiat kuuluu. Missä ikinä onkin sen imetyksen voi tehdä huomiota herättämättä. Minulle imetys on hetki lapsen kanssa. Se ei ole pelkkä syöttötilanne. Haluan itsekin keskittyä siihen, enkä vain tökätä tissi suuhun ja tehdä omiani. Vauvalle pitää olla aikaa.
[/quote]
Lopetat siis mieluummin kalliin aterian kesken ja annat ruuan mennä pilalle kuin - hui - imetät siellä pöydän ääressä, vauva sylissä pöydän reunan piilossa?
Näsinneula -ravintolassa muuten on ateriat todella kalliita, ruoka maksaa 16-17e/alkuruoka, 27-34e/pääruoka. Aika rankkaa vaatia, että siihen on jätettävä puoleksikin tunniksi, ja mentävä muualle ruokkimaan vauvaa.
Kotonakin sitten vissiin lakkaat syömästä ja vetäydyt makkariin vauvan kanssa, että voit keskittyä täpöillä siihen silmät ummessa einehtivään vauvaasi?
Imettäminen normaalia ruumiintoimintaa?
Tuli vaan mieleen että mitä jos mä harrastaisin "normaalia" ruumiintoimintaa kans ens kerralla kun menen ravintolaan ja joku alkaa imettämään siinä vieressä, ja oksennan vahingossa heidän päälleen? :D
Minun vinkkini julki-imetyksen silminnäkijöille: kutsukaa seuraavalla kerralla tarjoilija tai vartija, ja kertokaa että sinua, eli maksavaa asiakasta, häiritään.
Toimii aina :)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:39"]
En oikein käsitä vieläkään näkemääni. Puistattaa vaan, ja hävettää muiden puolesta. Ovatko kaikki julki-imettäjät tänään liikkeellä vai mikä on?
Meillä oli yritysvieraita, päätimme mennä ostoskeskuksen lounasravintolaan syömään sillä aikataulu oli tiukka ja aikaa vain noin puolisen tuntia.
Meitä oli pöydässä kaksi naista (minun lisäksi yksi) ja kolme miestä (joista yksi mies kollegani). Kun meille tuotiin ruuat pöytään niin samalla viereisen pöydän mamma vetää paljaan tissin esiin melkein pöydälle, pentu siihen kiinni ja alkaa imettämään ja meidän pöytään asti kuuluu kamalan häiritsevä vaahtolouskutus! Siinä vaan tyytyväisenä ilman minkäänlaista suojaa! Mukanaan oli mieshenkilö eli ilmeisesti oma mies, eikä hänkään tehnyt elettä estääkseen naista esittelemästä ruumiinosiaan. Naisella ei nyt pikavilkaisun perusteella ollut kauheasti mitä esitellä, joten ajatteli varmaan ettei kukaan välttämättä huomaa. Vai onko isukeista on tullut niin munattomia nynnyjä nykyään, etteivät kehtaa huomauttaa mitään?
Olen lukenut näitä julkisia imetysjuttuja mutta koskaan ei ole onneksi tullut vastaan!
Minä ja kollega katsottiin toisiamme että ei voi olla totta, miksi hitossa me tuotiin ne vieraat tänne ja mitä ne ajattelee nyt helsinkiläisistä että ihan sekopäisiä itsensäpaljastajiako täällä ollaan! Vieressäni oleva naishenkilö irvisti ja nyrpisteli siihen tyylin kuin ruoka ei enää maistuisi näkymän jälkeen, ja yritti katsella muualle eikä tiennyt hämmentyneenä mistä olisi alkanut keskustelemaan. Yksi miehistä tokaisi että just joo tuollaistako ja etteikö kauppakeskuksissa ole nykyään lastenhoitohuoneita. Toinen sanoi erittäin ja jopa yllättävän paheksuvaan sävyyn että nykynaisilla ei näytä enää olevan tapoja ja että itsekkäät ihmiset näyttävät niitä ipanoita hankkivan ja että sen huomaa, ja siihen minun kollega sanoi että tuollainen on ihan yleistä Suomessa nykyään että ihmiset eivät osaa enää ajatella muita kuin itseään ja tekevät tuota missä tahansa.
Arvasitte varmaan että kukaan meistä ei saanut annostaan edes puoliksi syötyä tuossa kiusallisessa tilanteessa, ja pöydän puheenaiheet tyssäsivät tuohon näkyyn, ja jokainen varoi tarkkaan ettei vaan vahingossa vilkaise sitä inhaa louskutustouhua.
Olisiko meidän pitänyt sanoa tarjoilijalle, että menisi huomauttamaan asiasta? Vai voiko tuollaisille itsekeskeisille tyypeille mitään jotka vetoavat lapsen nälkään? Haloo, on olemassa tuttipullot, ja em. lastenhoitohuoneet.
En oikeasti halua enää nähdä mitään tuollaista. Kyseinen paikka kun ei kuitenkaan ole varsinaisesti mikään lapsiperhepaikka vaikka ostoskeskuksessa onkin, ja niitä paikkoja pyrin nimenomaan välttämään.
[/quote]
No OHHOH! Taisi olla Porvoossa tuokin lounasravintola.
Olipa törkeää, ihan jopa lounasravintolassa kehtasi ruokkia vauvankin ja vauva oli joku kromosomihirviö, joka päästeli VAAHTOLOUSKUTUSTA imiessään tissiä... kas kun en ole koskaan kuullutkaan sellaista ääntelyä imetyksessä, vaikka olen neuvolaterkka ja kolmen lapsen äiti. Kun se imeminen ei nimittäin suu auki oikein onnistu...
Oikeesti, menkää lapsettomat nyt muualle provoilemaan. Kukaan aikuinen ei kommentoi tuolla lailla maailman luonnollisinta asiaa julkisesti, mitä nyt joku epätoivoinen av-kirjoittelija yrittää värittää kantaansa keksaistuilla evidensseillä.
Tuo taitaa itseasiassa olla miehille vaikeampi paikka, nähdä vauva roikkumassa seksuaalisessa ruumiinosassa. Olen kuullut miehistä jotka ei enää koske naistensa rintoihin synnytysten jälkeen, joten kai tuo imetys ja sen näkeminen jotain traumoja tuo tullessaan?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:44"]
Tuli vaan mieleen että mitä jos mä harrastaisin "normaalia" ruumiintoimintaa kans ens kerralla kun menen ravintolaan ja joku alkaa imettämään siinä vieressä, ja oksennan vahingossa heidän päälleen? :D
[/quote]
Ihan rauhassa. Kas kun tulikin mieleesi verrata toisen päälle oksentaminen ja se, että joku kauempana ruokkii lastaan ilman minkäänlaista kontaktia sinuun.
PS: vaihtoehto: älä katso sinnepäin. Ottaako koville?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:47"]
[/quote]
Lukutaito hukassa ? Eikö tuossa lukenut että olivat Helsingissä, kun kirjoitti "mitä ne ajattelee nyt helsinkiläisistä että ihan sekopäisiä itsensäpaljastajiako täällä ollaan" ???
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:48"]
Tuo taitaa itseasiassa olla miehille vaikeampi paikka, nähdä vauva roikkumassa seksuaalisessa ruumiinosassa. Olen kuullut miehistä jotka ei enää koske naistensa rintoihin synnytysten jälkeen, joten kai tuo imetys ja sen näkeminen jotain traumoja tuo tullessaan?
[/quote]
Olen myös kuullut, mutten yhtään tunne. Kai se on samanlainen kaupunkilegenda kuin naiset, jotka eivät voi harrastaa yhdyntää enää, jos ovat joskus nähneet miehen kusevan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:47"]
[/quote]
Lukutaito hukassa ? Eikö tuossa lukenut että olivat Helsingissä, kun kirjoitti "mitä ne ajattelee nyt helsinkiläisistä että ihan sekopäisiä itsensäpaljastajiako täällä ollaan" ???
[/quote]
Ymmärrys hukassa? Se on ilmiselvä provo, josta kysymys, tapahtuiko tuo "tosikertomus" Porvoossa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:49"]
[/quote]
Ihan rauhassa. Kas kun tulikin mieleesi verrata toisen päälle oksentaminen ja se, että joku kauempana ruokkii lastaan ilman minkäänlaista kontaktia sinuun.
[/quote]
No normaalia ruumiin toimintaa kuten itsekin totesit, eikö =) Ja kyse oli viereisessä pöydässä ruokittavasta lapsesta ei jossain ravintolan toisella puolella. Älä vääristele. ohis. Yritä vaan ymmärtää että kaikki eivät pidä imetyksestä ruokaravintolassa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:49"]
[/quote]
[/quote]
Eikö täällä ole ollut puhetta muistakin luonnollisista ruumiin eritetoiminnoista kuten ulostamisesta, virtsaamisesta, piereskelystä, imettämisestä, hikoilusta, suuseksistä joten miksi ei myös oksentamisesta? Kaikki ovat yhtä luonnollisia asioita.
Rinnat ovat ylikasvaneet hikirauhaset (joita kutsutaan väärin maitorauhasiksi) joten imettäminen voidaan rinnastaa julki-HIKOILUUN :D
julki imettäjä = yksinkertainen, moukka nainen jolla ei minkäänlaisia käytöstapoja ja tilannetajua
ei muuta lisättävää.
Tuttavani ovat nähneet tällaista imetystouhua Helsingissä ja Turussa, mutta minä en onneksi vielä koskaan. Tottakai käy niin "hyvä" tuuri että seuraavalla lounaskeikalla joku räväyttää tissin puolen metrin päähän minun ruuasta! *koputtaa puuta että tätä ei tapahtuisi*
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:09"]
Näin muutama viikko sitten rannalla kun n.4vuotias lapsi kaivoi äitinsä bikineistä tissin suuhun ja söi siitä. Äiti jatkoi auringon ottoa ja silitteli lapsen hiuksia. Se oli jo jotenkin pervoa. Imetys tilanteen jälkeen lapsi otti pillimehun joi sitä ja söi sipsejä.
[/quote]
Ei voi olla totta!!!
Ei ihme että meitä suomalaisia pidetään pervoina, outoina ja sisäsiittoisina tuolla ulkomaillakin! :o