Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?
Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.
Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?
Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.
Kiitos!
Kommentit (517)
Suomimammat nolaa lapsiaan oikein urakalla heti kun putkahtavat kohdusta ulos: tunkevat tissiä suuhun julkisella paikalla ja antavat niille jotkut nolot lähiö-strippari-slummi-white trash-nimet!
Julkinen imetys on taas suomalaisten naisten oma juttu. Ei sitä harjoiteta missään muualla kun täällä. Säälittävää itsensä tärkeäksi nostamista. On täysin tarpeetonta imettää julkisella paikalla.
Suomalaisessa kulttuurissa tosin kustaankin kaduille, joten kai se tähän sikalaan sopii tuokin.
Mulla on nyt muutaman viikon ikäinen vauva ja teen samaan aikaan töitä, ja välillä kuljen vauvan kanssa esim. tapaamisissa ja käyn toimistolla. Toistaiseksi on onnistunut, katsotaan miten jatkuu..
Minuakin hermostuttaisi imettää joissain paikoissa. Hienossa ravintolassa en imettäisi, ellen kysyisi ensin henkilökunnan kantaa. Kauppakeskuksen käytävän penkillä olen imettänyt, mitään kommentteja ei tästä tullut. Pieni vauva ei tunne kelloa ja sille pari tuntia sinne tänne mene helposti ohi aikuisen mielessään suunnittelemassa aikataulussa, joten muutamassa työpalaverissa olen imettänyt: Kysyn ensin, sopiiko läsnäolijoille että imetän samalla kun jatkamme keskustelua vai pidetäänkö paussi, jolloin imetän vähän sivummalla. Isommassa ruokaseurueessa menisin muualle imettämään, ellei kaikki muut osallistujat olisi niin tuttuja, että tietäisin varmasti heidän hyväksyvän imetyksen. Tuntuisi kurjalta aiheuttaa hämmennystä ja pahaa mieltä toisille ihan turhaan ja suhteellisen pienestä asiasta, kyllä imetyspaikkoja löytyy ja imetystilanne on hirveän helppo peittää kokonaan esim. kevyellä huivilla.
Ymmärrän hyvin, että paljaiden rintojen näkeminen hermostuttaa ihmisiä. Välillä se vaan tuntuu hassulta, ottaen huomioon kuinka kaupunkikuva on täynnä pitsisiin pikkuhousuihin pukeutuneita mainoskuvien naisia, ja näiden kuvien paheksuntaa sitten pidetään kukkahattutätien horinoina...
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 14:37"]
Olen kolmen lapsen äiti enkä ole koskaa joutunut imettämään julkisella paikalla. En käsitä mikä ihmeen vimma siihen yhtäkkiä on tullut. Kapinaa? Tissi on tissi ja sitä ei esitellä julkisesti. Kuka tahansa vähänkin toimintakykyinen ihminen pystyy järjestämään asit niin, että lapsi ruokitaan muualla kun esim. ravintolan pöydässä.
Puolustajien puheenvuorot on yhtä ja samaa, lapsella on nälkä jne.
Olen myös usein ihmetellyt sitä tavaran määrää joka niissä vaunuissakin kuljetetaan ja tukitaan kaikki alueet, kauppojen käytävät ja muut niillä tankeilla.
Onko vaikeaa aikatauluttaa päivä niin, ettei ruokintaa ja vaipanvaihtoa tarvitse tehdä siellä ravintolassa tai kahvilassa? Jos ette osaa, kysykää äideiltänne. Tai pysykää kotona.
Tämä tissien näyttäminen muutenkin on jo kärsinyt inflaation, kaikissa mielenosoituksissakin ollaan tissit esillä. Meillä kaikilla naisilla ne on, ei niistä tarvitse numeroa tehdä. Vai ettekö saa muulla tavoin valtaa tai huomiota?
[/quote]
Olen kolmen lapsen äiti enkä ole koskaa joutunut imettämään julkisella paikalla. En käsitä mikä ihmeen vimma siihen yhtäkkiä on tullut. Kapinaa?
-kakkahousu
Tissi on tissi ja sitä ei esitellä julkisesti. Kuka tahansa vähänkin toimintakykyinen ihminen pystyy järjestämään asit niin, että lapsi ruokitaan muualla kun esim. ravintolan pöydässä.
Puolustajien puheenvuorot on yhtä ja samaa, lapsella on nälkä jne.
Olen myös usein ihmetellyt sitä tavaran määrää joka niissä vaunuissakin kuljetetaan ja tukitaan kaikki alueet, kauppojen käytävät ja muut niillä tankeilla.
Onko vaikeaa aikatauluttaa päivä niin, ettei ruokintaa ja vaipanvaihtoa tarvitse tehdä siellä ravintolassa tai kahvilassa? Jos ette osaa, kysykää äideiltänne. Tai pysykää kotona.
Tämä tissien näyttäminen muutenkin on jo kärsinyt inflaation, kaikissa mielenosoituksissakin ollaan tissit esillä. Meillä kaikilla naisilla ne on, ei niistä tarvitse numeroa tehdä. Vai ettekö saa muulla tavoin valtaa tai huomiota?
Vierailija kirjoitti 09.08.2013 klo 14:37:
Vierailija: Olen kolmen lapsen äiti enkä ole koskaa joutunut imettämään julkisella paikalla.
Minun pappani on 84-vuotias viiden lapsen isä, eikä hän ole koskaan joutunut syömään vihanneksia.
Vierailija: En käsitä mikä ihmeen vimma siihen yhtäkkiä on tullut. Kapinaa?
Itse kutsuisin sitä tervetulleeksi trendiksi peräänkuuluttaa äidin oikeutta liikkua vauvan kanssa julkisilla paikoilla ja lapsen oikeutta saada ravintoa kodin ulkopuolella. Kumpi näistä oikeuksista on sinun silmissäsi vimma ja kumpi kapina?
Vierailija: Tissi on tissi ja sitä ei esitellä julkisesti. Kuka tahansa vähänkin toimintakykyinen ihminen pystyy järjestämään asit niin, että lapsi ruokitaan muualla kun esim. ravintolan pöydässä.
Tissin ollessa vauvan suussa tissi on eväslaatikko. Pitäisikö samoista siveyssyistä kieltää naisilta banaanin syöminen? Ja hei, eritoten miehiltä.
Kuka tahansa vähänkin toimintakykyinen kolmen lapsen äiti tietää, että nisäkkäällä, kuten ihmisellä, on nisät, jotta hän voisi ruokkia jälkikasvunsa. Jos ei ravintolassa ole lupaa ruokkia lasta, niin missä sitten?
Vierailija: Puolustajien puheenvuorot on yhtä ja samaa, lapsella on nälkä jne.
Nälkä - heh - mikä ihana tekosyy ruokkia lapsi.
Vierailija: Olen myös usein ihmetellyt sitä tavaran määrää joka niissä vaunuissakin kuljetetaan ja tukitaan kaikki alueet, kauppojen käytävät ja muut niillä tankeilla.
Tämähän liittyykin oleellisesti keskusteluun imettämisestä julkisella paikalla.
Vierailija: Onko vaikeaa aikatauluttaa päivä niin, ettei ruokintaa ja vaipanvaihtoa tarvitse tehdä siellä ravintolassa tai kahvilassa? Jos ette osaa, kysykää äideiltänne. Tai pysykää kotona.
Sen enempää vaipanvaihdostakaan ei tässä ketjussa ole kyse, mutta tulipa siitä vaan mieleeni, että lupaatko sinä aikatauluttaa paskahädän kotiin, jos minä päätän, että sinun pierusi häiritsevät minua julkisessa vessassa? Jos et ihan oikeasti kestä nähdä vauvaa nauttimassa ravintoa ravintolassa, kannattaisikohan sinun pysytellä kotona. Kiitos kysymästä, äitinikin on tätä mieltä.
Vierailija: Tämä tissien näyttäminen muutenkin on jo kärsinyt inflaation, kaikissa mielenosoituksissakin ollaan tissit esillä. Meillä kaikilla naisilla ne on, ei niistä tarvitse numeroa tehdä. Vai ettekö saa muulla tavoin valtaa tai huomiota?
Sinäpä sen sanoit.
Miksi sitten teet tisseistä numeroa?
Mitä vikaa julkisessa masturboinnissa on ? Kuten imettäminen sekin on luonnollinen asia. Miksi pitäsi mennä onanoimaan vessaan jos vauvaakaan ei tarvi imettää vessassa? Heti ollaan soittamassa poliisia jos on käsi peniksellä ja bileet käynnissä.
Muistakaa Juicen biisiä daisarit. Nämäkö, nämäkö? Nene nene... Kyllä ne niin ihania ovat ja siitä syystä juurikin voivat aiheuttaa hämmennystä kanssakulkijoissa. Sekä miehissä (kun tekee mieli katsoa mutta ei tiedä onko soveliasta) että naisissa (jos ei itse jostain syystä halua, uskalla, pakko vertailla omia, ei ole lapsia...)
Kaikenkaikkiaan jotkut aikuiset ovat niille jotain muutakin käyttöä keksineet ja se olisi hyvä pitää mielessä, vaikkakin kuinka luonnollinen asia sekin!
Jos kaikki kiellettäisi mistä joku närkästyy, ei täällä saisi tehdä enää mitään...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 10:12"]
Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.
Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?
Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.
Kiitos!
[/quote]
Hei! Minä en vastusta julkista imetystä, mutta en oikeastaan ymmärrä sen tarvetta. Imetysaika on verrattain todella lyhyt, itselläni se oli puoli vuotta ja viihdyin aika tiiviisti kotona sen ajan, kauppareissut ja pakolliset menot ajoitin aina siten että lapsi oli jo syönyt. Mulle ei tullut missään vaiheessa sellaista tilannetta että olisi tarvinnut imettää julkisesti, enkä olisi siihen suostunutkaan sillä imetyshetki oli intiimi hetki lapsen kanssa ja en halunnut jakaa niitä herkkiä hetkiä toisille. En paheksu naisia jotka imettävät julkisesti, mutta aina herää ajatus, että miksi naiset edes haluavat tehdä tämän julkisesti. Vai ovatko julki-imettäjät äitejä, jotka eivät halua aikatauluttaa elämäänsä ja menevät hetken mielijohteesta vaikkapa kaupungille, miettimättä lapsen päivän rytmittämistä? En ole oikein saanut vastausta tähän kysymykseen, koska tämä keskustelu menee aina siihen väittelyyn, mutta kertaakaan en ole saanut julki-imettäjältä asiallista vastausta tähän, reaktio on tyyliin: ei oo mun ongelma jos sulla on ongelma. Ei tämä ole mulle ongelma, mutta en ymmärrä silti miksi äiti ei viihdy sitä lyhyttä imetysaikaa lapsen kanssa kotonna. Kahvilassa istuminen tuskin on ainoa sosiaalisen kontaktin muoto, ja koska tiedän että on ihmisiä joista imettäminen on intiimi, yksityinen asia, en halua aiheuttaa muille kahvilan asiakkaille vaivautunutta fiilistä ja mennä sinne vauvan kanssa joka tarvitsee rintamaitoa. Minä olen imettäjänä kuitenkin se joka asiaan voi vaikuttaa, enkä halua tuottaa toisille vaivautunutta oloa. Joten oma perusteluni sille että en imetä julkisesti on se että ajattelen ensisijaisesti lastani ja hänen kanssaan vietettyä KAHDENKESKISTÄ aikaa, ja toissijaisesti kanssaihmisiä. Pyrin muutenkin elämään niin, etten aiheuta toisille pahaa mieltä. Julki-imettämisen välttäminen on yksi helpoimmista keinoista. :)
En suvaitse imetystä julkisesti. Paljaat rinnat eivät kuulu katukuvaan edes vauvan ruokkimisen välikappaleena. Eihän ukkojenkaan anneta kaivella muniaan julkisesti vaikka se miten luonnollinen toimenpide heille olisikin (kun aina on jonkun pakko vikistä miten luonnollista imetys on, no hei onhan seksikin maailman luonnollisin asia mutta harrastapa sitä julkisesti niin putkaan joudut, hah!) Eli: julkinen imetys ei ole hyvien tapojen mukaista touhua! Ap.lle vielä vastaus; ensimmäinen tulossa jota ei tod imetetä ravintoloiden pöydissä, sitä varten on olemassa lastenhoitohuoneet tai sitten jäädään kotiin.
Ei kaikki vauvat ole niin helposti rytmitettävissä. Omani söi pieniä määriä kerralla, noin vartin verran kerrallaan ja kesti kauan ennenkuin oppi syömään soseita niin paljon että tuli kylläiseksi. Joten ainakin meillä pääasiallinen imetys kesti yli puoli vuotta. Mieheni työskentelee kotona, joten usein en viitsinyt pyytää vieraita meille käymään vaan oli helpompi mennä kaupungille tapaamaan tuttuja ja samalla mieheni sai paremman työrauhan. Tietysti itsekin pyrin syöttämään vauvan ennen ulos lähtöä, mutta kun syömiskerrat oli niin lyhyitä, joskus piti jatkaa julkisella paikalla, kuitenkin parhaani mukaan suojaten, koska ei minua huvikseen kiinnosta rintojani esitellä. Edelleenkin: helpompi kääntää katse kuin kuunnella itkua tai äidin lähteä tavaroineen ja lapsineen jonnekin koppiin jossa samalla saattaa viedä ainoan wc:n muilta tarvitsijoilta.
Ja ei kiitos enää näitä typeriä vertauksia seksiin ym. Ja kylläpähän ne ukot muniaan näyttää kaivelevan ihan julkisestikin, lisäksi kuseksivat ympäri kaupunkia...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:12"]
Kukaan ei ole vielä perustellut miksi imetyksen näkeminen on epämiellyttävää, tai millaisia ajatuksia se itsessä herättää.
[/quote]
Kirjoitin tuon kommentin,jossa pidin yli vuoden ikäisten lasten julkista imettämistä hämmentävänä.
Äidinmaito on mielestäni maailman paras ravinnon lähde vauvalle ja imettämällä sitä pystyy helposti ja hygienisesti tarjoamaan.
Isompana lapsi saa pääsääntöisesti ravintonsa muusta kuin äidinmaidosta. Jos lapsi osaa kaivaa itse äidin tissin esiin tai pyytää sanoin tissiä se vain hämmentää.
Kukaan ei ole vielä perustellut miksi imetyksen näkeminen on epämiellyttävää, tai millaisia ajatuksia se itsessä herättää.
[/quote]
Juurihan kirjoitin, että se huomionhaku imettämisellä ärsyttää samanlailla kuin muukin huomionhaku. Vaan se että siitä tehdään niin iso ja näkyvä numero. Imettäminen eikä tissi sinänsä haittaa.
[/quote]
Minustakin isomman lapsen (sanotaan n. 1-2 vuotiaan) julkinen imettäminen on hämmentävää. Nälkäänhän tuon ikäistä ei tarvitse imettää, eikä edes janoon, vaan se on vaan tapa ja mieliteko. Lisäksi tuollaista isompaa lasta on aika vaikea imettää huomaamatta, toisin kuin vastasyntynyttä, joka tosiaan tarvitsee sen maidon siitä rinnasta sillä siunaamalla minuutilla. Tällöinkin voi osoittaa tilannetajua ja tietyissä tilanteissa siirtyä sivuummalle imettämään, esim. jossain muodollisessa tilanteessa, kuten vaikka tuossa 75 v juhlien kahvipöydässä.
Minusta tuo "huomionhaku imettämällä" vaatii heti jatkokysymyksiä:
- millaisen imettämisen tulkitset huomionhauksi?
- miksi edes kuvittelet jonkun hakevan huomiota, jos hän ruokkii lastaan?
Minua puolestaan kiinnostaa, miksi näissä keskusteluissa aina todetaan, että lapsi ei tarvitse äidinmaitoa enää sitten, kun hän osaa sitä itse pyytää. En millään pysty ymmärtämään, mikä logiikka taustalla on. Eivät kai ihmisen tarpeet ylipäätään häviä siihen, että hän kykenee niistä kommunikoimaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:11"]
No tuntuu vähän, että sillä imetyksellä halutaan provosoida ympäristöä. Ystäväni imettää, kun lapsella on nälkä. Sitä ei juurikaan huomaa, vaikka samassa seurassa olen. Mutta jotkut imettää niin, että varmasti kaikki ympärillä huomaa ja näkee. Eli tekevät siitä shown ja haluavat herättää huomiota.
[/quote]
Hyvin samanlaisia ajatuksia! Tässäkin ketjussa joku kertoi, kuinka on imettänyt kaikkialla missä on sattunut olemaan ja kehuskeli jo miettineensä napakoita vastauksia mahdollisten kritisojien varalle. Pyöriköhän pitkäänkin tissit kaula-aukosta ulkona odotellessaan, että pääsisi näpäyttämään, kun kuulemma kukaan ei valittanut? Meni hyvät ja harjoitellut repliikit hukkaan, olisi pitänyt riisuutua ihan nakeksi: uusin ja luonnollisin imetystapa, ettei vauvan luonnollinen ruokahalu häiriinny vaatteista tulevista luonnottomassa hajuista ;)
Minulla on kaksi lasta ja odotan kolmatta. Olen imettänyt lapsiani vajaan vuoden, mutten koskaan julkisesti.
Minusta olisi julki-imettävän äidin korrektia edes kysyä, haittaako imetys muita läsnäolijoita. Ravintolassa sopivaa paikkaa voi tiedustella henkilökunnalta. En ole vielä koskaan nähnyt ainuttakaan lastaan rintaruokkivaa äitiä, jonka rinta ei olisi vilahtanut enemmän tai vähemmän imetystä aloittaessa/lopettaessa, tai rintaa vaihtaessa. Ainoa vaate, joka tuon vilautuksen estää, on pontso. Imetyspaita ei isommin auta noissa alku/loppu/vaihtotilanteissa.
Ajatuksenakin vieressä istuva paljasrintainen toinen nainen on vastenmielinen. Se ei vain ole soveliasta. Eikä varsinkaan ventovieraiden joukossa. Tai työkavereiden kesken. Onhan tuo imetys luonnollista, mutta niin on synnytyskin, vessassa asiointi, seksi ja moni muu toiminto. Silti niitä ei tehdä julkisesti ja muista välittämättä. Tai no, humalassa ehkä, mutta paheksuntaa noista saa osakseen.
Osa äideistä on fiksuja ja kysyy, haittaako imetys muita vai hakeutuuko muualle syöttämään lapsensa. Osa ei edes yritä imettää julkisesti. Mutta sitten on tämä femakkojengi, joiden käytöstavat eivät ole jenkkilän punaniskaperheistä isosti eroavia. Kaikki tehdään juuri siinä ja silloin kun on tarve, koska siihen on "oikeus".
Eihän mikään laki kiellä imettämästä julkisesti, mutta muistettakoon, että identiteettivarkauskaan ei ole Suomen lakien mukaan rikos. Kaikki mikä ei erikseen ole laissa kielletty, ei silti ole yleisesti hyväksyttyä. Tämän jos nuo julki-imettäjät muistaisivat.
En halua nähdä toisten naisten tissejä ruoka- tai kahvipöydässä. Tunnen myötähäpeää näiden julkisesti imettävien äitien puolesta.
Sivummalla, jossain syrjemmässä, missä ei ole muita ihmisiä, imettäminen on ok. Eihän se siirtyminen paljon vaadi.
No minä ainakin vastustan nimenomaan huomiota herättävää imetystä,missä rinta on kokonaan esillä ja muutenkin näyttää häiritsevältä,hienotunteinen imetyshän on täysin eria asia!