Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?
Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.
Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?
Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.
Kiitos!
Kommentit (517)
KerronpaKerrontaa vielä, miksi julki-imetän, vieläpä tissit vilkkuen. Kyllä minäkin aiemmin olin varautuneempi. Nyt vain lapsia on useampia, heidän kanssaan on mentävä ja toimittava. En myöskään voi jättää muita lapsia vahtimatta ja vetäytyä piiloihIn. Vauvani on valitettavasti sellaista tempperamentikasta sorttia, joka herkästi saa rintaraivarit, eikä esim pään peittely liinalla onnistu. Lisäksi on kiinnostunut ympäristöstä, eli saattaa kurkata ääniä, jolloin tissiä voi vilahtaa. Imiessäänhän lapsi peittää rinnan, joten kyseessä on enemmän katsojan mielikuva kuin todellinen ongelma. Lapseni on iso ja maitoa tosi paljon, tämän takia en mieluusti tarjoa pulloa, omat rinnat olisi lypsettävä tuolloin kuitenkin.
Ja vikana, olen niin kuitti tämän lapsikatraan kanssa, että ten juuri niin kuin on meille helpoin. Luulen, että huomaavainen katseen kääntäminen pois on vähemmän vaadittu. En minäkään tykkää, että rintojani tuijotellaan kun en niitä yleisölle esittele vaan sille vauvalle.
Täällä jo monesti kiellettiin jankuttamasta kuinka imettäminen on luonnollinen asia ja alkoi tulla vertauksia ulostamiseen, seksiin ym. asioihin jotka ei tähän juttuun kuulu, joten siitä tuo sanavalinta. Eikös luonnoton ole luonnollisen vastakohta. Kyllä paljon karmeampiakin asioita kaupungilla näkee mutten jää niitä tuijottamaan tai vaivaa päätäni pidempään vieraiden ihmisten asioilla.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:06"]
B) Jos menen Näsinneulaan syömään ja maksan 100e ruokailustani (per lärvi) en todellakaan halua katsoa kenenkään tissejä. Enkä kyllä kuunnella vauvan huutoa. Enkä lasten itkua. Fine dining ei nyt vain ole lapsille. Kuten ei alkoholi, kaalimatomainokset jne.
[/quote]
Älä sitten katso, kuka sut pakottaa katsomaan? Katso muualle, keskity siihen syömiseesi ja ruokaseuraasi. Mikä ihme siinä on, että sitä imettäjää on pakko vahdata, ihan kuin aikuinen ihminen ei kykenisi katsomaan muualle. Pakko on tuijottaa ja lietsoa itseään raivoon. Nyt vilahti nänni, nyt kuului imaisu, nyt taas kaistale ihoa vilahti, nyt kuului lussautus.
Oletko tullut muuten ajatelleeksi, että tuo sun muiden ihmisten tuijottaminen ja vahtaaminenkin voi ärsyttää muita. Ehkä kannattais syödä kotona jos ei kestä muita ihmisiä.
Ja muuten satasella nyt ei ihan vielä osteta koko maailmaa, siellä ravintolassa on ja tulee olemaan muita asiakkaita, ei niiden sieltä pois tarvi lähteä vain sen takia, että sun ruokas maksaa satasen ja sua sattuu ärsyttämään muu maailma. On tuokin aika itsekäs ajattelutapa, että kun minä maksan satasen ruuastani niin saan päättää koko ravintolasalin tekemisistä. Ihan yhtä hyvin se imettävä äitikin maksaa ruuastaan sen satasen. Tai jospa se maksaa vaikka kaksi sataa? Saako se sitten ajaa sut pihalle sieltä jos sun mussutus sattuu sitä ärsyttämään?
[/quote]
Kerrotko MIKSI se tissiä imevä lapsi pitää viedä sinne? Minkä nautinnon se äiti siitä saa kun lappaa sitä satasen ruokaa naamaan samalla kun imettää? Vietkö imevän lapsesi muihinkin aikuisten paikkoihin? Pubeihin? Saunaan? Tupakkapaikalle? Ja miksi minun pitää kääntää katseeni pois jos toinen tulee naaman eteen imettämään? On paikkoja jotka on tarkoitettu rauhalliseen syömiseen eikä mihinkään lapsiperhepelleilyyn, mitä ei pitäisi olla niin vaikeata ymmärtää?
Eiköhän se ole parempi että te jotka luulette tisseinenne olevanne maailman napoja, pysytte siellä Mäkkärissä ja Rossossa, minne sivistystasonne juuri ja juuri riittää ja missä saatte mun puolesta imettää ihan rauhassa.
[/quote]
Koska on rumaa ja huonotapaista tuijottaa ketään, vaikka se toinen sitten julki-imettäisi. Siksi. Sä se tässä koko ajan penäät hyviä tapoja ja silti koko ajan kerrot kuinka itse käyttäydyt kuin moukka ja tuijotat muita ravintolassa ollessasi. Miten ihmeessä sä voit läksyttää muita huonosta käytöksestä kun et itse osaa käyttäytyä yhtään sen paremmin? Opettele tavat ensin ja sitten vasta ala opettaa muita. Tässä on nyt sivutolkulla luettu siitä kuinka te hyvätapaiset tuijotatte toisten tissejä silmät kiiluen, ettekä pysty ettekä ehdi syömään ruokianne. Ketä muita kuin imettäjiä te tuijotatte? Läskejä, vammaisia, omituisen näköisiä, rumia? Naapuripöydän tapahtumien kyttäys tuntuu olevan sitä ruokaa ja ruokaseuraa tärkeämpiä. Mutta niinhän se sananlaskukin sanoo, että "pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin".
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 21:16"]
Täällä jo monesti kiellettiin jankuttamasta kuinka imettäminen on luonnollinen asia ja alkoi tulla vertauksia ulostamiseen, seksiin ym. asioihin jotka ei tähän juttuun kuulu, joten siitä tuo sanavalinta. Eikös luonnoton ole luonnollisen vastakohta. Kyllä paljon karmeampiakin asioita kaupungilla näkee mutten jää niitä tuijottamaan tai vaivaa päätäni pidempään vieraiden ihmisten asioilla.
[/quote]
Ei siinäkään väitetty ettei se olisi luonnollista, vaan että sen luonnollisuudella ei voi perustella sitä, että se pitää tehdä julkisesti.
Niin, kyllä kaupungilla näkee ihmisten tekevän asioita, mitä mieluummin olisi näkemättä, mutta tässä ketjussa puhutaan imettämisestä. Totta on, että se näissä ketjuissa on saanut kohtuuttomat mittasuhteet. En minä kuvittele, että joku minun kommenttieni takia nyt jättäisi julkisen imettämisen, mutta en minä liioin pidä sitä yhtään fiksumpana kuin ennen näitä keskusteluja. Olen edelleen omien kokemusteni pohjalta sitä mieltä, että imettäminen on intiimi tapahtuma, johon kuuluu rauha ja yksityisyys, enkä pidä hyvänä vaihtoehtona, että se tapahtuu milloin missäkin hälinässä periaattella "vauvalle tissi suuhun, että äiti voi rauhassa jatkaa omaa seurusteluaan/ruokailuaan tms."
PALJAAT TISSIT EIVÄT KUULU IHMISTEN ILMOILLE. Menisikö tämä nyt lopultakin teille jankkaajille jakeluun? Imettää saat mutta et esitellä tissejäsi. Eli tämän takia suositellaan, että siirryt sivummalle pois ihmisten silmistä imettämään niin silloin voit rauhassa vaikka vähän paljastellakin, tissisi eivät näy muille etkä tule käyttäytyneeksi huonosti. Joitakin käytöstapoja minun mielestäni voidaan sentään Suomessakin pitää yllä vaikka kaikkea nykyään mielellään suvaitaankin.
Voisiko joku vihdoin kertoa, miksi se imeväisikäinen täytyy raahata mukaan ravintolaan, varsinkin fine dining-paikkaan? Kukaan ei tule mökkihöperöksi, jos ei muutamaan kuukauteen pääse "syömään hienosti", neljän seinän sisäpuolen ja (gourmet)ravintolan välillä on vaihtoehtoja vaikka kuinka.
Minua ei haittaa julkisilla paikoilla imetys, jos rinta pysyy katseilta suojassa, mutta vauvan ruokkimiseen yleensä kuuluu röyhtäytys ja mahdolliset pulauttelut ja NE kyllä häiritsevät jos ollaan ruokailemassa (tämä tosin koskee myös pulloruokittuja). Meillä on noudatettu hyväksi todettua kaavaa, jonka mukaan ravintola ei ole lapselle sopiva, jos sen listalta ei löydy lapselle sopivaa syötävää.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 20:50"]
Eihän sitä imetystä luonnottomana pidetä, vaan intiiminä tapahtumana, joka ei kuulu julkiselle paikalle. Todelliset argumentit eivät ilmeisesti riitä, kun pitää vääristellä vastapuolen sanomisia.
[/quote]
Turha yrittää vääntää näille rautalankaa, ei ne tajua edelleenkään. Mua huvittaa kovasti tämä epäuskoisuus siitä, ettei julkinen imetys olekaan niin jees kuin nämä imettäjät kuvittelevat. Voihan sitä kieltää kaiken ja laittaa päänsä pensaaseen, elää siinä omassa sairaassa kuplassaan ja ihmetellä edelleen. Tai sitten mukautua yhteiskunnan normeihin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 19:56"]
Kahdeksan sivua tästä on jo jauhettu, mutta edelleenkään noille julki-imettäjille ei mene jakeluun että myös tässä armaassa Suomessa julki-imetys on paheksuttavaa. Se, että tämä julki-imettäjä on asian kanssa ok, ei tarkoita että muut olisivat. Nolottaako teitä olla noin onnettoman huonotapaisia, vai miksi pitää inttää tuolla luonnollisuus-kortilla jatkuvasti vastaan?[/quote]
En tiedä, missä maassa sinä kuvittelet asuvasi, mutta minun armaassa kotimaassani, Suomessa, imettäminen julkisella paikalla ei ole yleisesti paheksuttavaa saati noloa.
"Iltalehti kysyi lukijoiltaan, onko imettäminen julkisella paikalla sopivaa. Lähes 2500 vastaajasta 79 prosenttia piti julki-imetystä sopivana." (http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2012030215278446_rb.shtml)
Eipä noilla luvuilla kyllä mitään merkitystä ole. Paheksuit sinä sitä tai et, vauva ruokitaan, kun vauvalla on nälkä. Jotkut paheksuvat sitäkin, että homot kävelevät ulkona käsi kädessä.
Mikä järki on mennä illastamaan tuollaiseen paikkaan ja maksaa ateriasta yli satanen - samaan aikaan pihdata lastenhoitajan palkkaamisen kanssa? Eikö tuo ole jo vähän noloa? Ei se lapsi pilalle mene, jos se muutaman tunnin hoitajan kanssa viettääkin. Jos lapsi ei huoli pulloa, hörpyttämälläkin sen saa ruokittua. Näin ollen ei ole pienintäkään syytä raahata sitä imeväisikäistä lasta lopottamaan ruokaansa rinnasta oikeaan ravintolaan. Maalaisjuntit taitavat vain toimia näin...
[/quote]
Itse kysyisin, mitä järkeä on jättää rakas perheenjäsen mukavan illanvieton ulkopuolelle, jos ei ole pienintäkään syytä olla ottamatta häntä ravintolaan mukaan. Kuinkahan pahasti lapsi tulee häpeämään vanhempiaan, jos vanhemmat itsekin noin lastaan nolostelevat. Ei meillä vaan ole ollut mitään ongelmaa ottaa pientä poikaamme mukaan ravintoloihin, vaikka ilmainen lastenhoitopaikkakin on ollut käytännössä aina tarjolla. Jos vanhempia, niin varmasti myös vauvoja on paljon erilaisia, mutta meidän ipanamme on ollut alusta asti tyytyväinen eloonsa ja antanut myös vanhempiensa nauttia omasta ateriastaan. Tyytyväisenä on jonkin huivin tai harson alla imenyt tissiä. Isi on korkeintaan joskus joutunut avustamaan lihan leikkaamisessa. Näin siis täällä Espoossa ja Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 20:35"]
Kahdeksan sivua tästä on jo jauhettu, mutta edelleenkään noille julki-imettäjille ei mene jakeluun että myös tässä armaassa Suomessa julki-imetys on paheksuttavaa. Se, että tämä julki-imettäjä on asian kanssa ok, ei tarkoita että muut olisivat. Nolottaako teitä olla noin onnettoman huonotapaisia, vai miksi pitää inttää tuolla luonnollisuus-kortilla jatkuvasti vastaan?
Voi jestas, että mä olen supertyytyväinen päätökseemme ruokkia lapseni korvikkeella syntymästä saakka JA siitä, että kotiimme on aina palkattu lastenhoitaja hoitamaan vauvaa (ja isompia sisaruksia) sillä aikaa, kun me mieheni kanssa nautimme illasta ulkona ihan vain kaksin.
Mikä järki on mennä illastamaan tuollaiseen paikkaan ja maksaa ateriasta yli satanen - samaan aikaan pihdata lastenhoitajan palkkaamisen kanssa? Eikö tuo ole jo vähän noloa? Ei se lapsi pilalle mene, jos se muutaman tunnin hoitajan kanssa viettääkin. Jos lapsi ei huoli pulloa, hörpyttämälläkin sen saa ruokittua. Näin ollen ei ole pienintäkään syytä raahata sitä imeväisikäistä lasta lopottamaan ruokaansa rinnasta oikeaan ravintolaan. Maalaisjuntit taitavat vain toimia näin...
[/quote]
Eikö sua hävetä toi "päätöksemme ruokkia lapsenne korvikkeella syntymästä saakka"? Ja päätösemme me-muodossa. Eikö miehesikään halua että imetät? Ja palkkaatte vielä lastenhoitajan hoitamaan vauvaa? Oletko normaalista äitiydestä vieraantunut Kim Kardashian? Harva äiti ylpeilee sillä, että antaa korviketta jo vastasyntyneelle.
[/quote]
Ei, ei hävetä. Oli pakko päättää riskeeraanko terveyteni imettämällä vaiko annammeko korviketta. Mietipä hetki, mitä sytostaattihoito tekee rintamaidolle? Ja lapselle? Toinen ei, ei miehenikään halunnut riskeerata terveyttäni (tai henkeäni), eikä meidän mielestämme korvikeruokinta ole ollut lapselle huono vaihtoehto. Tai ainakaan, jos sitä pitää verrata menetettyyn äitiin.
Johan täällä on julistettu jo monen monta sivua, että äidin pitää päästä tuulettumaan - minulle mieheni on tärkeä ihminen ja haluamme viettää aikaa kahdestaan yhtenä iltana viikossa parin, kolmen tunnin ajan. Muun ajan olen pääosin kotona ja hoidan lapsiamme, päiväkotiin en raaski heitä laittaa.
Jos sinä olet mielesi pahoittanut julki-imettäjä, saisit hävetä itse. Harppaat sieltä näppiksen takaa tuomitsemaan ihmisiä oletustesi perusteella. Minä tuomitsen ihmiset tekojensa perusteella. Imetys ei kuulu julkiselle paikalle, hiljaiseen puistoon ehkä, muttei varmasti mihinkään parempaan ravintolaan, toisten työpaikoille, kirkkoon eikä kahviloihin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:09"]
Voisiko joku vihdoin kertoa, miksi se imeväisikäinen täytyy raahata mukaan ravintolaan, varsinkin fine dining-paikkaan? Kukaan ei tule mökkihöperöksi, jos ei muutamaan kuukauteen pääse "syömään hienosti", neljän seinän sisäpuolen ja (gourmet)ravintolan välillä on vaihtoehtoja vaikka kuinka.
Minua ei haittaa julkisilla paikoilla imetys, jos rinta pysyy katseilta suojassa, mutta vauvan ruokkimiseen yleensä kuuluu röyhtäytys ja mahdolliset pulauttelut ja NE kyllä häiritsevät jos ollaan ruokailemassa (tämä tosin koskee myös pulloruokittuja). Meillä on noudatettu hyväksi todettua kaavaa, jonka mukaan ravintola ei ole lapselle sopiva, jos sen listalta ei löydy lapselle sopivaa syötävää.
[/quote]
Voisitko sä kertoa, että miksi sä menet hienoon ravintolaan ja kyttäät siellä muita asiakkaita? Miksi sä maksat ruuasta satasen ja sitten kuitenkin keskityt sitä ruokaa ja seuraa enemmän naapuripöydän tapahtumiin ja ihmisiin? Miltä luulet sen niistä sun pöytäseuralaisista tuntuvan? Heitä voi tuo sun touhus hävettää.
Mä en osaa sun kysymykseen vastata sillä en ole ikinä vauvaa vienyt ravintolaan. Mutta en myöskään yleensä ravintolassa paljon muita huomaa, siellä on voinut olla vaikka kuinka monta tissiä näkyvissä, mutta mä tyhmä olen vaan syönyt ja jutellut oman pöytäseurani kanssa. Pitää varmaan seuraavan kerran koittaa kytätä, tosin voi olla etten kuitenkaan kehtaa :)
Koskaan en ole imettänyt sen takia että itseäni on haluttanut jossain alkaa imettämään, vaan sen takia että vauva on vaatinut sitä. Lapset toki on erilaisia, mutta kun omani halusi ruokaa niin että sitä piti julkisellakin paikalla antaa, hän keskittyi siihen eikä mihinkään muuhun. Korkeintaan joskus toisten isompien lasten metelöinnistä häiriintyi hetkeksi mutta tätä tapahtui vain sillon kun oltiin lasten leikkipaikan läheisyydessä, jossa oli erillinen muuten hyvä alue vauvan ruokkimiseen.
Sen verran harvoin osuu aikataulut yhteen ystävien kanssa etten niitä hetkiä hukkaisi yksin wc-pöntöllä kykkimässä hankalassa asennossa imettäen. Osaan ottaa vauvan huomioon ja samalla vaihtaa kuulumisia ihmisten kanssa. Ystävissäni on lapsettomia ja perheellisiä, korkeasti koulutettuja ja vähemmän koulutettuja, mutta jokainen kyllä voisi ja kehtaisi sanoa jos minun tai jonkun muun imettäminen häiritsisi. Eipä ole kuulunut.
Sellaisten imettäjien soisi nyt jäävän rauhaan jotka osaavat sen melko huomaamattomasti tehdä. Muunlaisia en kyllä itse ole nähnytkään.
Tunnen yhden naisen (naapurini) joka suhtautuu lähes vihamielisesti nähdessään lastaan imettävän äidin. Tällä naisella ei ole itsellään yksikään imetys onnistunut (synnärillä pakottivat edes lypsämään edes tipan lapselleen) ja lapset (4 kpl) ovat saaneet ainoastaan korviketta ihan vastasyntyneestä saakka. Tällä naisella viha kumpuaa ilmeisesti omasta traumastaan. Onkohon tämä sama nainen tässäkin ketjussa? t. naapuri
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:25"]
Tunnen yhden naisen (naapurini) joka suhtautuu lähes vihamielisesti nähdessään lastaan imettävän äidin. Tällä naisella ei ole itsellään yksikään imetys onnistunut (synnärillä pakottivat edes lypsämään edes tipan lapselleen) ja lapset (4 kpl) ovat saaneet ainoastaan korviketta ihan vastasyntyneestä saakka. Tällä naisella viha kumpuaa ilmeisesti omasta traumastaan. Onkohon tämä sama nainen tässäkin ketjussa? t. naapuri
[/quote]
No sun kannattaa käydä varmasti kysymässä siltä naapurilta... :-D
Tuo "ainoastaan korviketta" särähtää kyllä korvaan. Sytostaateilla terästetty rintamaito ei ainakaan ole korviketta parempaa. Sinäkö tuon Kardashian-kommentin heitit? :-DDD Aika noloa... :-DDDDDD
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:09"]
[/quote]
Kysymyksesi on asenteellinen. Minun ei täydy raahata lastani ravintolaan. Minä haluan ottaa hänet ravintolaan. Yhtä lailla minä voisin kysyä sinulta, miksi sinun täytyy raahata kumppanisi mukanasi ravintolaan? Ei kenenkään parisuhde siihen kaadu, jos yhtenä iltana "syö hienosti" yksin. Tai ehkä se kaatuu, jos kerran ravintolailtakin on pilalla, jos naapuripöydästä kuuluu pienen ihmisen röyhtäys tai pulautuksen ääni.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 20:35"]
Kahdeksan sivua tästä on jo jauhettu, mutta edelleenkään noille julki-imettäjille ei mene jakeluun että myös tässä armaassa Suomessa julki-imetys on paheksuttavaa. Se, että tämä julki-imettäjä on asian kanssa ok, ei tarkoita että muut olisivat. Nolottaako teitä olla noin onnettoman huonotapaisia, vai miksi pitää inttää tuolla luonnollisuus-kortilla jatkuvasti vastaan?
Voi jestas, että mä olen supertyytyväinen päätökseemme ruokkia lapseni korvikkeella syntymästä saakka JA siitä, että kotiimme on aina palkattu lastenhoitaja hoitamaan vauvaa (ja isompia sisaruksia) sillä aikaa, kun me mieheni kanssa nautimme illasta ulkona ihan vain kaksin.
[/quote]
Eikö sua hävetä toi "päätöksemme ruokkia lapsenne korvikkeella syntymästä saakka"? Ja päätösemme me-muodossa. Eikö miehesikään halua että imetät? Ja palkkaatte vielä lastenhoitajan hoitamaan vauvaa? Oletko normaalista äitiydestä vieraantunut Kim Kardashian? Harva äiti ylpeilee sillä, että antaa korviketta jo vastasyntyneelle.
[/quote]
Ei, ei hävetä. Oli pakko päättää riskeeraanko terveyteni imettämällä vaiko annammeko korviketta. Mietipä hetki, mitä sytostaattihoito tekee rintamaidolle? Ja lapselle? Toinen ei, ei miehenikään halunnut riskeerata terveyttäni (tai henkeäni), eikä meidän mielestämme korvikeruokinta ole ollut lapselle huono vaihtoehto. Tai ainakaan, jos sitä pitää verrata menetettyyn äitiin.
Johan täällä on julistettu jo monen monta sivua, että äidin pitää päästä tuulettumaan - minulle mieheni on tärkeä ihminen ja haluamme viettää aikaa kahdestaan yhtenä iltana viikossa parin, kolmen tunnin ajan. Muun ajan olen pääosin kotona ja hoidan lapsiamme, päiväkotiin en raaski heitä laittaa.
Jos sinä olet mielesi pahoittanut julki-imettäjä, saisit hävetä itse. Harppaat sieltä näppiksen takaa tuomitsemaan ihmisiä oletustesi perusteella. Minä tuomitsen ihmiset tekojensa perusteella. Imetys ei kuulu julkiselle paikalle, hiljaiseen puistoon ehkä, muttei varmasti mihinkään parempaan ravintolaan, toisten työpaikoille, kirkkoon eikä kahviloihin.
[/quote]
Otan osaa syöpäsi johdosta :( Toivottavasti olet kuitenkin sinut itsesi kanssa, etkä tuomitse terveitä äitejä jotka imettävät vauvaansa. En ole muuten koskaan törmännyt fine dining ravintolassa imettävään äitiin, liekö urbaalilegensa? Imetys kuuluu elämään ja sillä ruokitaan uutta elämää.
Mulle olisi ainakin ollut suuri pettymyt mikäli en olisi pystynyt imettämään ja olisin silloin varmasti ollut kateellinen niille jotka saavat imettää lastansa. (Toivottavasti en loukannut kommentillani ketään)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:31"]
Otan osaa syöpäsi johdosta :( Toivottavasti olet kuitenkin sinut itsesi kanssa, etkä tuomitse terveitä äitejä jotka imettävät vauvaansa. En ole muuten koskaan törmännyt fine dining ravintolassa imettävään äitiin, liekö urbaalilegensa? Imetys kuuluu elämään ja sillä ruokitaan uutta elämää.
[/quote]
Kiitos osanotosta. Imetys kuuluu toki elämään, mutta ei julkiselle paikalle. Mistään syystä. Lastenhoitohuoneita on pilvin pimein. Vauvaa ei ole pakko raahata paikkaan, jossa ei sellaista ole.
Meinasitko, että tuo iltalehden juttu Tampereella tapahtuneesta julki-imetyksen lopettamisesta on urbaanilegendaa?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 21:36"]
Mulle olisi ainakin ollut suuri pettymyt mikäli en olisi pystynyt imettämään ja olisin silloin varmasti ollut kateellinen niille jotka saavat imettää lastansa. (Toivottavasti en loukannut kommentillani ketään)
[/quote]
No onneksi se ei minulle sitä ollut. :-) Tuntui aika pieneltä murheelta, jopa mitättömältä siinä vaiheessa, kun miettii näkeekö lapsensa 1v. syntymäpäiviä, kouluunmenosta puhumattakaan. Kateutta? Tuskin. Ihan normaaleita lapsia noista on kasvanut, isäkin on voinut syöttää lapsen tarvittaessa, joten mitä olen menettänyt? En mitään tässä yhtälössä.
Mun mielestä tämä ketju paljasti vihdoin jotain oleellista. Julki-imetyksestä ärsyyntynyt ei olekaan lapseton vaan itsekkin vauvan äiti, joka ei kuitenkaan voi itse imettää.
[/quote]