Tapasin tänään tyhmän ihmisen
Tapasin tänään todella yllättävän tyhmän ihmisen työpaikallani. Tyttö oli todella nätti, mutta hänen silmistään loisti tyhmyys. Tai paremminkin sanoisin, että silmistä ei loistanut mikään, olisivat yhtälailla voineet olla lasiset tekosilmät. Vähä-älyisyyden huomasi hänen puheestaan koska hänen oli vaikea ymmärtää puhuttua ja hän ei osannut tuottaa kokonaista lausetta. Hänen oli erittäin vaikea ymmärtää asiaa jonka olen pystynyt selvittämään henkilöille joiden kanssa en edes puhu samaa kieltä. Vähäinen älykkyys yhdistyneenä ylimieliseen asenteeseen (johtui ilmeisesti hyvästä ulkonäöstään) oli hämmentävän epämiellyttävää. Jotenkin surullista, että todennäköisesti tulee pärjäämään elämässään hyvin koska on ulkonäöltään kaunis. Tiedän parikin ihmistä, jotka ovat kehitysvammaisia eivätkä perinteisesti kauniita mutta keskivertoa älykkäämpi ja harmittaa, että on selvää etteivät tule koskaan kilpailemaan esim. samoista töistä ulkoisten seikkojen takia
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 06:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 06:44"]
Kuvailit ujon ihmisen,joka vähän pelkaä sinua. Ilmeisesti tyttöä on jo etukäteen varoitettu sinusta ja siksi hän osaa pelätä jo valmiiksi.
[/quote]
Jos tietäisin, missä työskentelen, niin ymmärtäisit miten absurdilta tuo väitteesi kuulostaa :) AP
[/quote]
sinäpäs älykäs olet kun et tiedä missä työskentelet.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:47"]
Luultavasti se tyttö oli vaan ujo, ja meni ihan kipsiin kun huomasi että et tykkää hänestä. Sellaista sattuu.
Yrittäisit olla vähän ystävällisempi toisia kohtaan.
[/quote]
Eihän AP kertonut olleensa epäystävällinen. Hän vain kertoi havaintonsa erään tytön ilmiselvästä tyhmyydestä. Ei havaintojen tekeminen ole epäystävällisyyttä, vaan se miten käyttäytyy. Taisit missata koko aloituksen pointin?
Yksi kaverini tapaa aina haukkua kauniin näköisiä naisia tyhmiksi. Näkee juurikin silmistä kuulemma. Kateellinen hän vain on, etenkin kun nämä kauniit eivät tyhminä olisi asemassaan. Ovat lisäksi viisaita ja hyvätapaisia, eivät vain älykkäitä. Tyhmä ihminen ylenkatsoo muita avoimesti ilman syytä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:47"]
Luultavasti se tyttö oli vaan ujo, ja meni ihan kipsiin kun huomasi että et tykkää hänestä. Sellaista sattuu.
Yrittäisit olla vähän ystävällisempi toisia kohtaan.
[/quote]
Eihän AP kertonut olleensa epäystävällinen. Hän vain kertoi havaintonsa erään tytön ilmiselvästä tyhmyydestä. Ei havaintojen tekeminen ole epäystävällisyyttä, vaan se miten käyttäytyy. Taisit missata koko aloituksen pointin?
[/quote]
No ei kai nyt kukaan tunnusta, että on itse pelottava tai inhottava.
Teinit on usein ujoja eivätkä osaa ilmaista itseään kovin sujuvasti. Itsekin töissä olen jutellut tyttöjen kanssa, jotka ovat tulossa tet-harjoitteluun tms. ja melkein poikkeuksetta jännittävät ja puhuvat hiljaa. Toki osa voi olla ihan puhtaasti tyhjäpäitäkin.
Aika paljon vaikuttaa se, miten itse kohtaa toisen. Tuijottaako tiiviisti ja kysyvästi ja tivaa tiukalla äänellä että "mitä asiaa?" vai tekeekö itsestään hiukan helpommin lähestyttävän. Kannattaa miettiä, millainen itse on ennenkuin tekee toisesta tyhjäpää -diagnoosin.
Onko 20v vielä teini? Itse olin tuossa iässä itsekseni pärjäävä nuori aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:42"]
Tunnetko itsesi nyt niin paremmaksi ihmiseksi kun pääsit haukkumaan häntä tänne? Vain siksi koska on kauniinpi kuin sinä eli uhka, ja tulee tod näk pärjäämään elämässä paremmin kuin sinä jos saa rikkaan miehen, ulkonäön takia paremman työpaikan tms?
[/quote]
Ehkä pointtini ei tullut esiin, mutta onko sinun mielestäsi oikein että pelkällä ulkonäöllä pärjää paremmin kuin kyvyillään? En oikein näe kyseistä tyttöä uhkana itselleni, koska olen esim. huomattavasti vanhempi kuin hän emmekä varmaankaan kilpaile samoista työpaikoista tai miehistä (varsinkin kun olen jo naimisissa).
[/quote]
Ei se ole oikein että ulkonäöllä mennään työssä, jossa ulkonäöllä ei pitäisi olla merkitystä, eteenpäin. Mutta asenteesi vaikuttaa siltä, että teilaat jokaisen kauniin jo etukäteen. Ehkä tyttö tosiaan olikin vain ujo, tai selitit sellaista paskaa, ettei sitä voinutkaan ymmärtää.
Minua on moni vanhempi nainen yrittänyt talloa työpaikalla ulkonäköni takia, kunnes ollaan tutustuttu, ja tietävät olevani ahkera ja ystävällinen.
Eri asia se, että kun teen nyt opiskeluaikanani hanttihommia, ja kerron mitä opiskelen, alkaa vittuilu. Kun tulen heidän työpaikalleen eikä ole oikeaa koulutusta työhön!
No anteeksi sitten, että opiskelen lääkäriksi, niin ei varmaan voi tehdä siivoustyötä.
Ap kirjoitti yhdestä tyhmästä mutta kauniista naisesta. Miten päättelit hänen suhtautumisensa kaikkiin kauniisiin? Ja miten opiskelusi liittyvät koko keskusteluun?
Minäkin tiedän ihmisiä, jotka kauniita mutta tyhmiä! Tai sitten voi olla kyse siitä, että hyvin laittaunut ihminen, joka huolehtii ulkonäöstään todella paljon, onkin vain kiinnostunut siitä aiheesta. Ei tiedä niin paljoa muista aiheista, kun ei ole kiinnostunut, eikä ole ollut kiinnostunut myöskään sosiaalisten taitojen kehittämisesrä, kun ulkoisella olemuksellaan on saanut kaiken tarvittavan, ken tietää. Minusta aina alkuun ihmiset olettavat, että olen tyhmä, koska olen kaunis (ei siis kaikki, mutta siihen olen törmännyt) ja jälkeen päin jotkut kehdanneet jopa päin naamaa myöntää, että yllättyivät kun avasin suuni enkä ollutkaat tyhmä tai sosiaalisesti kömpelö. No toi em meni vähän aiheen ohi, mutta on niitä kauniita ihmisiä joilla myös jotain korvien välissä.
Toivottavasti ap ei ole sairaanhoitaja.
Dysfasia? Jos tuntuu, että joku ei ymmärrä puhetta, kannattaa yrittää kirjoittaa. Dysfasia ei ole kehitysvamma eikä älyn puutetta, vaan vaikeuksia puheen ymmärtämisessä ja tuotossa. Dysfasia omaava voi kuitenkin olla esim. matemaattisesti erittäin lahjakas ja pystyä pohtimaan tosi syvällisiä asioita, mutta hänen on vaikea ilmaista sitä siten, että kaikki ymmärtävät. Enemmänkin niin päin, että tyhmän on vaikea ymmärtää dysfaattisen puhetta tai vaikeuksia ymmärtää monimutkaisia ohjeita.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 16:26"]
Ap kirjoitti yhdestä tyhmästä mutta kauniista naisesta. Miten päättelit hänen suhtautumisensa kaikkiin kauniisiin? Ja miten opiskelusi liittyvät koko keskusteluun?
[/quote]
Liittyi siihen, että yleensä työpaikan kanat ovat hiljalleen lämmenneet, kun olen osoittanut ahkeruuteni. Mutta kun tulee puhe opinnoistani, alkaa vittuilu ja kylmä asenne säilyykin pidempään. Ei keskusteluun sinänsä liittynytkään, kunhan valaisin omia kokemuksiani.
Eikö tuo mielestäsi ole aika erikoista, että olen liian huono siivoustyöhön? Olin kuitenkin tullut työvuoroa ennen vanhemman työntekijän opetukseen, joka opasti minut työvuoroon ja hoidin hommani hyvin. Sain vain saarnan työn vaikeudesta ja haastavuudesta, ja tuhahteluja opiskelutaustastani.
Mitä jos se työpaikan inhottava ämmä onkin vain ujo ja siksi vittuilee?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:17"]
Liittyi siihen, että yleensä työpaikan kanat ovat hiljalleen lämmenneet, kun olen osoittanut ahkeruuteni. Mutta kun tulee puhe opinnoistani, alkaa vittuilu ja kylmä asenne säilyykin pidempään. Ei keskusteluun sinänsä liittynytkään, kunhan valaisin omia kokemuksiani.
Eikö tuo mielestäsi ole aika erikoista, että olen liian huono siivoustyöhön? Olin kuitenkin tullut työvuoroa ennen vanhemman työntekijän opetukseen, joka opasti minut työvuoroon ja hoidin hommani hyvin. Sain vain saarnan työn vaikeudesta ja haastavuudesta, ja tuhahteluja opiskelutaustastani.
[/quote]
Itsekin siivosin, kun opiskelin vaativaa alaa ja minua pidettiin hyvänä työntekijänä. Opiskeluista puhuttiin silloin tällöin, en saanut minkäänlaisia negatiivisia kommentteja. Työtäni kehuttiin, koska olin lukioikäisenä tehnyt myös siivoustyötä, opiskeluthan eivät liity asiaan mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 15:26"]
Yksi kaverini tapaa aina haukkua kauniin näköisiä naisia tyhmiksi. Näkee juurikin silmistä kuulemma. Kateellinen hän vain on, etenkin kun nämä kauniit eivät tyhminä olisi asemassaan. Ovat lisäksi viisaita ja hyvätapaisia, eivät vain älykkäitä. Tyhmä ihminen ylenkatsoo muita avoimesti ilman syytä.
[/quote]
Varmaan haukkuu vain joitain (tuntemiaan?) kauniita? Muutenhan väittämäsi olisi että kaikki kauniit ovat viisaita, hyväntapaisia sekä älykkäitä ja sehän olisi aikamoinen yleistys.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:10"]
Dysfasia? Jos tuntuu, että joku ei ymmärrä puhetta, kannattaa yrittää kirjoittaa. Dysfasia ei ole kehitysvamma eikä älyn puutetta, vaan vaikeuksia puheen ymmärtämisessä ja tuotossa. Dysfasia omaava voi kuitenkin olla esim. matemaattisesti erittäin lahjakas ja pystyä pohtimaan tosi syvällisiä asioita, mutta hänen on vaikea ilmaista sitä siten, että kaikki ymmärtävät. Enemmänkin niin päin, että tyhmän on vaikea ymmärtää dysfaattisen puhetta tai vaikeuksia ymmärtää monimutkaisia ohjeita.
[/quote]
Pienoinen riski on alkaa kirjoittelemaan lappusia siltä varalta että joku on dysfaatikko...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:38"
Varmaan haukkuu vain joitain (tuntemiaan?) kauniita? Muutenhan väittämäsi olisi että kaikki kauniit ovat viisaita, hyväntapaisia sekä älykkäitä ja sehän olisi aikamoinen yleistys.
[/quote]
Haukkuu tuntemiaan, mutta useimmiten käytännössä tuntemattomia (tulee silloin tällöin työn takia tavattua tai vain nähtyä ohimennen).
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:38"
[/quote]
Haukkuu tuntemiaan, mutta useimmiten käytännössä tuntemattomia (tulee silloin tällöin työn takia tavattua tai vain nähtyä ohimennen).
[/quote]
Eli sinä tiedät että kauniit naiset ovat aina viisaita, hyväntapaisia ja älykkäitä?
Kyllä varmaan olet läski ja kateellinen :)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 17:17"]
[/quote]
Itsekin siivosin, kun opiskelin vaativaa alaa ja minua pidettiin hyvänä työntekijänä. Opiskeluista puhuttiin silloin tällöin, en saanut minkäänlaisia negatiivisia kommentteja. Työtäni kehuttiin, koska olin lukioikäisenä tehnyt myös siivoustyötä, opiskeluthan eivät liity asiaan mitenkään.
[/quote]
Kai ihminen voi olla hyvä lääkäri mutta huono siivooja? Vai luuletko, että yliopiston käymällä pystyy tekemään mitä tahansa työtä? Joo, olishan se ihmeellistä että ekonomi olisi liian huono kampaajaksi.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:01"]
Jos nyt unohdetaan ap:n ominaisuudet ja mietitään itse asiaa, niin onhan se joskus vähän epäreilua että hyvällä ulkonäöllä voi usein kompensoida tyhmyyttä ja huonoa käytöstä. Fiksujen ihmisten seurassa sillä ei kuitenkaan kovin pitkälle pötkitä, korkeintaan niiden jotka itsekin arvostaa ulkonäköä enemmän kuin osaamista, ystävällisyyttä jne. Epämiellyttävä käytös kolahtaa aina lopulta omaan nilkkaan tavalla tai toisella - taviksilla vaan sitten ehkä nopeammin...
Karu fakta silti on, että on olemassa oikeasti vähemmän älykkäitä ihmisiä siinä missä huippuälykkäitäkin, eikä äo:ta voi päätellä ulkonäöstä - katseesta kyllä, kuten ap sanoi.
Ja ennen kuin joku ehtii, niin joo, olen elämässäni tutustunut muutamaan tosi nättiin ja ei-järin-älykkääseen naiseen (he ovat kyllä olleet myös mukavia ja käyttäytyneet fiksusti), ja samoin tunnen paljon kauniita, huoliteltuja, ulkonäkökeskeisiäkin naisia, jotka silti ovat älykkäitä, mukavia ja osaavat käyttäytyä...
[/quote]
Tosiasia on että keskimäärin kaunis ihmienn on älykäs. Symmetriset piirteet korreloivat voimakkaasti älykkyyden kanssa ja symmetriset piirteet ovat kauniita yleismaailmallisesti, jo vauva kääntyy kauniin ihmisen puoleleen.
Kehitysvammaisen piirteet ovat epäsäännölliset ja rumat. Ruma ihminen on lähes aina myös tyhmä.
Älä usko aivopesuun ja kateellisten lanseeraamiin sanontoihin.
Kaunis on lähes aina myös älykäs, vaikka olisi hiljaiseksi oppinut ilkeyden ja katkeruuden ja pahuuden maailmassa.