Tapasin tänään tyhmän ihmisen
Tapasin tänään todella yllättävän tyhmän ihmisen työpaikallani. Tyttö oli todella nätti, mutta hänen silmistään loisti tyhmyys. Tai paremminkin sanoisin, että silmistä ei loistanut mikään, olisivat yhtälailla voineet olla lasiset tekosilmät. Vähä-älyisyyden huomasi hänen puheestaan koska hänen oli vaikea ymmärtää puhuttua ja hän ei osannut tuottaa kokonaista lausetta. Hänen oli erittäin vaikea ymmärtää asiaa jonka olen pystynyt selvittämään henkilöille joiden kanssa en edes puhu samaa kieltä. Vähäinen älykkyys yhdistyneenä ylimieliseen asenteeseen (johtui ilmeisesti hyvästä ulkonäöstään) oli hämmentävän epämiellyttävää. Jotenkin surullista, että todennäköisesti tulee pärjäämään elämässään hyvin koska on ulkonäöltään kaunis. Tiedän parikin ihmistä, jotka ovat kehitysvammaisia eivätkä perinteisesti kauniita mutta keskivertoa älykkäämpi ja harmittaa, että on selvää etteivät tule koskaan kilpailemaan esim. samoista töistä ulkoisten seikkojen takia
Kommentit (69)
minä ei ymmärrä kanssa. minä surulline.mutta minä on niin ujo
Kuvailit ujon ihmisen,joka vähän pelkaä sinua. Ilmeisesti tyttöä on jo etukäteen varoitettu sinusta ja siksi hän osaa pelätä jo valmiiksi.
25 vastaa, kun itse sain ensimmäisen vakinaisen työpaikkani, pomo varoitti minua yhdestä tyypistä...tuli ihan sinä mieleen. Onneksi toinen työkaveri sanoi, että se nyt on sellainen, että kaikki mitä se itse sählää, on aina uusimpien vika ja anna mennä vaan toisesta korvasta ulos, kyllä hän totuuden tietää. Se veemäinen täti oli onneksi lähdössä pois ja sen toisen työkaverin kanssa meillä oli hyvä henki ja hommat hoitui. Joskus työpaikan ilmapiiri paranee kertaheitolla, kun ap:n kaltaiset häipyy pois. Siellä minun työpaikallani kävi kuulemma niin, minun kanssani se ärhäkkä täti ei kauan yhtä aikaa ollut, kun menin hänen tilalleen.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 06:44"]
Kuvailit ujon ihmisen,joka vähän pelkaä sinua. Ilmeisesti tyttöä on jo etukäteen varoitettu sinusta ja siksi hän osaa pelätä jo valmiiksi.
[/quote]
Jos tietäisin, missä työskentelen, niin ymmärtäisit miten absurdilta tuo väitteesi kuulostaa :) AP
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 06:47"]
[/quote]
Mitä väliä sillä työpaikalla on? Inhottavia ihmisiä on opettajina, sairaanhoitajina ja ihan kaikissa ammateissa.
Jos tietäisin, missä työskentelen, niin ymmärtäisit miten absurdilta tuo väitteesi kuulostaa :) AP
[/quote]
Lisään vielä, että olen tavannut kyllä ihmisiä, jotka osaavat olla ystävällisiä asiakkaille, mutta ovat muuten veemäisiä. Eihän ne itse sitä koskaan tajua.
Sekä vielä pikku lisäys ennen kuin alat minua haukkua, niin seurasin sivusta kahden eukon keskinäistä riitelyä, kaksi jästipäätä. Ei olisi asiakkaat uskoneet...mulla ei ole töissä ollut ongemia edes hankaliksi tiedettyjen ihmisten kanssa, ehkä siksi, kun heti ekassa työpaikassa opetettiin sellaisiin suhtautumaan.
25 vastaa, kun itse sain ensimmäisen vakinaisen työpaikkani, pomo varoitti minua yhdestä tyypistä...tuli ihan sinä mieleen. Onneksi toinen työkaveri sanoi, että se nyt on sellainen, että kaikki mitä se itse sählää, on aina uusimpien vika ja anna mennä vaan toisesta korvasta ulos, kyllä hän totuuden tietää. Se veemäinen täti oli onneksi lähdössä pois ja sen toisen työkaverin kanssa meillä oli hyvä henki ja hommat hoitui. Joskus työpaikan ilmapiiri paranee kertaheitolla, kun ap:n kaltaiset häipyy pois. Siellä minun työpaikallani kävi kuulemma niin, minun kanssani se ärhäkkä täti ei kauan yhtä aikaa ollut, kun menin hänen tilalleen.
[/quote]
Jännää, miten ilmeisesti monet ovat tehneet johtopäätöksen että kyseinen tyttö on työkaverini ja että olen kohdellut häntä jotenkin eri tavalla kuin muita. Kommenteista päätellen vaikuttaa myös, että monet vastaajista itse kohtelevat eri tavalla ihmisiä joista eivät pidä. En itse ainakaan ala ryppyilemaan vieraille ihmisille jos pidän heitä tyhminä vaan yritän kohdella kuten muitakin. Tämä voi tietenkin olla vaikeaa jos vastapuolella on vaikeuksia ymmärtämisen kanssa. AP
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 06:54"]
[/quote]
Mitä väliä sillä työpaikalla on? Inhottavia ihmisiä on opettajina, sairaanhoitajina ja ihan kaikissa ammateissa.
[/quote]
[/quote]
Siinä mielessä on väliä että jos vaikka oletetaan, että olen sairaanhoitaja ja olen tavannut tämän "tyhmän ihmisen" työpaikallani päivystyksessä vaikkapa Helsingissä, niin miten luulet, että tyttöä olisi varoitettu minusta? Luuletko että jos olisi tullut paikalle vaikka ambulanssilla (ei tod.näk kun jaksoi etuilla) niin kuskeilla olisi sairaalan työvuorot ja sieltä sitten kertoisivat, että kun meet sisään niin muista että toi hoitsu X ei ole kiva? Tai jos olisin töissä vaikka pankissa infotiskillä? Tai lentokentän turvatarkastuksessa?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 07:01"]
Sekä vielä pikku lisäys ennen kuin alat minua haukkua, niin seurasin sivusta kahden eukon keskinäistä riitelyä, kaksi jästipäätä. Ei olisi asiakkaat uskoneet...mulla ei ole töissä ollut ongemia edes hankaliksi tiedettyjen ihmisten kanssa, ehkä siksi, kun heti ekassa työpaikassa opetettiin sellaisiin suhtautumaan.
[/quote]
Aika puolustuskannalla olet, miksi aamutuimaan jo heti "karvat pörhöllään"? Onko jotain omallatunnolla?
Mitä asiaa se tyttö ei ymmärtänyt?
Todella kurjaa, että puheen ymmärtämisen vaikeus leimataan tyhmyydeksi ja älykkyyden vajaavaisuudeksi ja puhutaan siitä tällää pilkalliseen sävyyn, aivan kuin se olisi ihmisen oma valinta. En tiedä tästä juuri ap:n kuvailemasta tytöstä, että mikä tässä on taustala, mutta toivoisin, että ap ja muutama muukin täällä menisi hieman itseensä ja ottaisi vähän nöyremmän ja kunnioittavamman asenteen muita ihmisiä kohtaan. Haluaisin kiinnittää huomionne esim. tähän: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/etusivu/naytaartikkeli/tunnus/khp00092
Kielen kehityksen erityisvaikeus on eri asia kuin tyhmyys.
En nyt saanut selville, että oliko tyttö mielestäsi sosiaalisesti typerä vai sen tason typerä, että jouduit ihmettelemään hengissäselvitytymistä ja toivomaan lisääntymättömyyttä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 09:06"]
Todella kurjaa, että puheen ymmärtämisen vaikeus leimataan tyhmyydeksi ja älykkyyden vajaavaisuudeksi ja puhutaan siitä tällää pilkalliseen sävyyn, aivan kuin se olisi ihmisen oma valinta. En tiedä tästä juuri ap:n kuvailemasta tytöstä, että mikä tässä on taustala, mutta toivoisin, että ap ja muutama muukin täällä menisi hieman itseensä ja ottaisi vähän nöyremmän ja kunnioittavamman asenteen muita ihmisiä kohtaan. Haluaisin kiinnittää huomionne esim. tähän: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/etusivu/naytaartikkeli/tunnus/khp00092
Kielen kehityksen erityisvaikeus on eri asia kuin tyhmyys.
[/quote]. . Voi kukkahattutäti sentään! Kyllä niitä tyhmiä ihmisiä on ihan oikeasti olemassa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 18:11"]
[/quote]
Mitäs puolustelet AP:tä, oletkohan itse pullero WT-mamma myös?
[/quote]
Tämä on varmaan provo, mutta silti... Kirjoitin nimenomaan, että "jos unohdetaan nyt ap:n ominaisuudet" = ihan riippumatta siitä, onko ap itse kettumainen tai pelottava, niin maailmassa on sekä älykkäitä että vähemmän älykkäitä, kuten myös kauniita ja vähemmän kauniita ihmisiä.
Uskon kyllä, että nättejä nuoria naisia pidetään helposti ihan syyttä tyhminä tai että epävarmat kanssaisaret näkevät heidät uhkana, mutta yhtä lailla nuoruudella ja kauneudella voi tiettyyn rajaan asti saada haluamansa vaikkei olisi kovin mukava tai hyväkäytöksinen.
Tarkennan vielä, että niissä työyhteisöissä, joissa olen itse työskennellyt, on ollut sekä ei-niin-älykkäitä että säkenöivän fiksuja nuoria, kauniita, naisia, mutta kaikki ovat em. ominaisuuksista riippumatta hoitaneet työnsä moitteettomasti - ja sen mukaan heitä on myös kohdeltu. Itse en ole mikään kaunotar (jos nyt en pullero wt-mammakaan), ja yhtä lailla minua on näissä työpaikoissa arvostettu osaamisen mukaan. Toivottavasti siis löydät itsekin työpaikan, jossa ulkonäöstäsi ei ole haittaa.
P.S. Kyllä jonossa kiilaaminen on etuilua, vaikka omat asiasi olisivatkin mielestäsi kiireisempiä kuin eläkeläisten ja kotiäitien.
[/quote]
aika paljon tässä on selittelyn makua taidat olla itse AP?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:39"]
Tapasin tänään todella yllättävän tyhmän ihmisen työpaikallani. Tyttö oli todella nätti, mutta hänen silmistään loisti tyhmyys. Tai paremminkin sanoisin, että silmistä ei loistanut mikään, olisivat yhtälailla voineet olla lasiset tekosilmät. Vähä-älyisyyden huomasi hänen puheestaan koska hänen oli vaikea ymmärtää puhuttua ja hän ei osannut tuottaa kokonaista lausetta. Hänen oli erittäin vaikea ymmärtää asiaa jonka olen pystynyt selvittämään henkilöille joiden kanssa en edes puhu samaa kieltä. Vähäinen älykkyys yhdistyneenä ylimieliseen asenteeseen (johtui ilmeisesti hyvästä ulkonäöstään) oli hämmentävän epämiellyttävää. Jotenkin surullista, että todennäköisesti tulee pärjäämään elämässään hyvin koska on ulkonäöltään kaunis. Tiedän parikin ihmistä, jotka ovat kehitysvammaisia eivätkä perinteisesti kauniita mutta keskivertoa älykkäämpi ja harmittaa, että on selvää etteivät tule koskaan kilpailemaan esim. samoista töistä ulkoisten seikkojen takia
[/quote]
ja tässä kerroit itsestäsi, että olet ilkeä, kateellinen, katkera paha ihminen. Pelottava.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:49"]
"Keskivertoa älykkäämpi kehitysvammainen" on kyllä mielenkiintoinen tapaus...
[/quote]
peesi tälle. kertoo paljon aloittajan arviokyvystä.
Miksi lihavia saa muuten mollata mutta jos joku on typerä siitä ei saa mainita? AP:n tapauksen tyttö oli varmaan vielä ihan normaaliälyinen, joskin sieltä matalammasta päästä eli tyhmä/typerä ja ehkä sosiaalisesti hieman heikkolahjainen (etuili,puhui päälle).Tästä kun mainitsee niin nouseepa karmea haloo! Parikin äitiä oli heti kertomassa että "mun tytär on vaan ujo ja se pelästyi kun AP on niin kamala!" Mun mielestä ujous ei kyllä ilmene etuiluna ja ylimielisyytenä se olisi sama kuin väittäisi, että puheliaisuus ilmenee puhumattomuutena