Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älykkäänä kumppanin löytäminen on oikeasti haastavaa

Vierailija
08.08.2020 |

En nyt kritisoi vähemmän älykkäitä, mutta jos äo on 137, se rajaa ulkopuolelle suurimman osan ihmisistä. En tiedä tapailukumppanien älykkyysosamääriä, mutta sen huomaa helposti, jos toinen on täysin eri viivalla. Käytännössä ehkä 3% vastakkaisen sukupuolen edustajista voisin kelpuuttaa älyllisen kapasiteetin suhteen, mutta moniko näistä asuu lähellä, moniko on sinkku, monenko kanssa muuten kemiat kohtaavat?

Mistä voi löytää kumppanin, jos ei halua seurustella taviksen kanssa?

Ja ei, en pidä itseäni parempana kuin muut, mutta fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle.

Kommentit (1624)

Vierailija
1521/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein matemaattisesti älykäs on älykäs ihan kaikissa asioissa, tutkitusti. Autistit ovat erikseen.

Itse nautin kun tiedän että keskustelukumppani on älykäs ja tiedän että pystyn kertomaan hänelle monimutkaisia asioita ja että ne menevät perille. Tänään esim olin veljeni kanssa liikenteessä ja oli mahtavaa kun pystyi tykittämään juttua ja tiesi että hän ymmärtää kaiken samantien.

Vähemmän älykkäiden ihmisten kanssa pitää yrittää yksinkertaistaa asioita, ja useita asioita ei kannata edes yrittää. Jos yrittää jotain liian vaikeaa selittää niin sitä pidetään brassailuna tai muuten vaan vittuiluna.

Vierailija
1522/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt äo testejä loppuun. En uskoakseni ole millään niillä mitattavilla kriteereillä älykäs. Testit ovat puuduttavaa, olen niitä aloittanut mutta en ole jaksanut tehdä niitä koskaan loppuun. Silti omaan laajan yleistiedon ja jos en jotain tiedä niin otan selvää. Olen utelias ja haluan tietää. Olen aina pärjännyt opinnoissa hyvin, joka itseäni jaksaa aina yllättää.

Uskallan väittää olevani kuitenkin älykäs hieman vaikeammin mitattavalla tavalla; sosiaalisesti. Minun on erittäin helppoa ymmärtää ihmistä ja nähdä käytöksen taakse. Osaan muokata omaa käytössäni kuhunkin tilanteeseen sopivaksi ja luoda suhteita. Ei liene yllättävää, että työskentelen alalla, jossa tämä taito on kultaakin kalliimpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Älykkäänä ihmisenä oli helppoa etsiä itselleen sopiva kumppani. Vaatii myös sosiaalista älykkyyttä, jotta ymmärtää, millainen vastakappale sopii itselle. Löysin itselleni täydellisen miehen ja olen salaa jopa vähän ylpeä siitä, kuinka fiksusti hänet osasin valita.

Vierailija
1524/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Looginen älykkyys ei takaa korkeaa tunneälykkyyttä, hyviä sosiaalisia taitoja, psyykkistä joustavuutta tai psyykkistä tasapainoisuutta. Itse pitkästyn kuivakoiden älykköjen seurassa, varsinkin jos heillä ei ole kykyä sopeuttaa ja soinnuttaa olemistaan suhteessa muihin tai huumorintaju on olematon.

Vierailija
1525/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinen on aina "onnistunut" löytämään huippuälykkäitä miehiä. Ovat aina olleet synkkyyteen taipuvaisia itsemurhakanditaatteja - joten ei kiitos enää. Mieluummin vähemmän älykäs mutta elämässä kiinni oleva.

Vierailija
1526/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo Einsteinkin ollut tunnettu siitä, että ei kestä olla ihmisten kanssa ja on aika erikoinen muutenkin. Eikä ole lainkaan ainoa merkittävä tieteentekijä, josta näin puhutaan... Eli ei ole helppoa löytää superälykästä kumppania, varsinkaan kun he tykkäävät piiloutua kotiinsa ennemminkin kuin tavata tuntemattomia. Jos ihan tavallisen älykäs kelpaa niin niitä sitten on se puolet kansasta, joten eiköhän sieltä joku löydy. Mensan tapaamisia voi koittaa jos korkea äo on se määrittävin tekijä.

Vierailija
1527/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläinen on aina "onnistunut" löytämään huippuälykkäitä miehiä. Ovat aina olleet synkkyyteen taipuvaisia itsemurhakanditaatteja - joten ei kiitos enää. Mieluummin vähemmän älykäs mutta elämässä kiinni oleva.

Ollaa kohan mekin tavattu? :D

Noh, se sosiaalinen elämä on monesti aika haastavaa älykkäille, etenkin lapsena ja se taas johtaa tyypillisesti siihen kiusaamiseen ja sitä kautta masennukseen ja....no you know. ( kiusaaminen on maamme vähätellyin asia. Rikosoikeudellinen ikäraja pitäisi heti laskea siten, että jo lapset olisivat rajoitetusti vastuussa teoistaan. Koulukiusaajat pitäisi ilman pienintäkään epäselvyyttä heti laittaa omiin tarkkiskouluihinsa parin varoituksen jälkeen, olisi uskomatonta että tällaisesta pitäisi edes våhån keskustella,ä. Sanattomaksi vetää että tätä ei tehdä. Nm. Yhden itseänikin fiksumman kaverin junan alle menettänyt)

Anyway, itse sain/otin kumppanikseni aika tavisälyisen.mutta tunneälyltään ja sosiaaliselta älykkyydeltään kuitenkin varsin fiksun. 14 v takana ja vaikka kaikki ei aina osu yhteen, niin kyllä niitä yhteisiä asioita vaan riittää, vaikka älyero tiettyjä rajoituksia tuokin. Kieltämättä joskus jopa ottaa päähän, tietyt keskusteluerot, mutta sitten on ne hyvät puolet, jotka korvaa. Mm. Se että tuo 14 v on vapauttanut mut niistä itsariajatuksista ja muutenkin vapauttanut mun itseluottamuksen ja sosiaalisten tilanteiden ongelmat. Nykyään mua voisi kutsua jopa aika sosiaalisestikin älykkääksi, mitä en ollut 14 v sitten.

Mutta ymmärrän kyllä hyvin, että se rajoittaa aika paljon, ÄO ero ei saa kasvaa liian isoksi. Silti 137 ÄOlla kyllä vielä riittää sopivaa riistaa, kun vain hyväksyy ettei sen kumppanin kaikessa tartte olla työkaverin veroinen keskustelija.

Vierailija
1528/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toiseen suuntaan: vaikka olet älykäs, sinulla voi olla mittavia puutteita, jotka vaikuttavat negatiivisesti mahdollisuuksiisi saada ihannekumppani

Vierailija
1529/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö  höpö...

Naiselle älykkyys sopii kuin nenä päähän.

Pitää toki muistaa että älykkyyttäkin on monen laista.

Joissain asioissa voi loistaa ja toisissa taas olla ihan saamaton tumpelo.

Eräs exäni oli erittäin korkeasti koulutettu ja väitteli itsensä vielä tohtoriksikin.

Ihanan älykäs pakkaus ja kaunis kuin jumalatar mutta luottamus ja hyväuskoisuus 10v tasolla.

Surukseni huomasin että minun jälkeeni kaiken maailman vetelehtijät kusettivat tätä naista

aina mahdollisuuden tullen.

Eivätkä tähän toki kaikki pystyneet mutta huomattavasti häntä tyhmemmät useastikkin

Vierailija
1530/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itse olen oppinut ja nyt ymmärrän että älykkäin tai voimakkain ei voita, vaan se joka pystyy parhaiten sopeutumaan.

Sinänsä turhauttaa kun Darwin jo asian ilmaisi selkeästi.

Nykyään pyrin aivojeni ja sosiaalisten taitojen muokkaantumista ja elastisuutta parantamaan.

Lisäksi tuo älykkyyden ja sen määrittämisen haasteellisuus voi johtaa monia harhaan.

Siis että jos uskoo tosissaan että äo määrittää puolison valinnan ja että se on merkittävin tekijä valinnassa, niin ei sellainen henkilö voi olla kovin älykäs.

Vierailija
1531/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään aliarvioivasti,mutta tuo 137 ei ole paljon.

Sharon Stonen yli 250...

Itselläni 147, 14- v..........

Vierailija
1532/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superälykäs ja postaa Vauvaan. Justjoo :D. Mene ratkomaan hiukkasfysiikan ongelmia tai jotain.

Vierailija
1533/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään aliarvioivasti,mutta tuo 137 ei ole paljon.

Sharon Stonen yli 250...

Itselläni 147, 14- v..........

Ei ole, kellään ei ole sellaisia lukemia. Nettitesteihin ei edes auttavasti älykäs usko. Normaali havaittavan fiksu seikkailee sadan kahdenkymmenen tienoilla, sadan kolmenkymmenen alkavat jo olla pelottavia. Itse olen normaalisetillä varustettu, mutta en nyt sentään noin tyhmä.

Vierailija
1534/1624 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tutkitusti hyvin älykäs ja en halua löytää kumppania. Viihdyn mieluummin yksin. En niin välitä ihmisten kanssa hengailustakaan. Paitsi joskus. Minusta tämä tilanteeni on oikeastaan aika hauska. Huumorintajuni on muiden mielestä outo.

Vierailija
1535/1624 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkään on vaikea löytää ihmistä rinnalleen,sillä tietynlainen ylemmyys on älykkäällä tyhmyyttä . Älykkyyttä on monta lajia, hyvä muisti ei ole esim. mikään älykkyyden merkki. Jos puuttuu lähes toinen puoli ihmisyydestä,eli taito käsittää ihmisen persoonallisuutta ja tunteita, on tilanne pahempi kuin vähemmän "älykkyyttä" omaavalla. Siksi en paljon brassailisi älykkyydellä. Älykkäällä on usein hienon hieno raja myös hulluuteen. Kun älyä ihmisessä käyttää pimeä puoli joka jokaisessa on jo Aadamista asti, ei älykkyydestä jää mitään oikeaa ja hyvä jäljelle.

Matemaattisesti lahjakas voi olla erittäin taitava lukemaan ihmisten reaktiota, jos häntä asia kiinnostaa tai hän ymmärtää kuinka paljon siitä on strategista etua. Ihan samoja taitoja se vaatii kuin kuviotehtävätkin.

Toki matemaattisesti lahjakas voi olla taitava lukemaan ihmisten reaktioita, mutta mitään korrelaatiota  tunneälyn ja abstraktiin ajatteluun liittyvän älykkyyden välillä ei ole. Itseasiassa tunnen itsekin työni kautta monta matemaattisesti hyvin lahjakasta ihmistä jotka ovat sosiaalisesti täysin avuttomia. Siis täysin avuttomia.

Lisäksi väitteesi että ihmisten luku vaatisi samoja taitoja kuin kuviotehtävät taas on täysin väärin.

Empatiaa ja tunneälyä voi imitoida, vaikkei sitä tuntisi. Sosiaalisesti lahjattomat useimmiten kokevat, ettei suhteisiin kannata satsata. Tässä he tietystikin ovat väärässä.

Tunneälyä voi tietysti yrittää imitoida, mutta metsäänhän se menee jos vastapuoli omaa edes normaalit tunneälylahjat. Etenkään parisuhteessa ei feikkaamisella pitkälle pääse. Tulee hyvin nopeat fudut, loistavasta mensatuloksesta huolimatta.

Ei se niin vaikeaa ole. Useimmat ihmiset käyttäytyvät enemmän tai vähemmän selektiivisesti empatian suhteen aivan luonnostaan. Toisin sanoen rakkaille ollaan empaattisia, muille ei. Poikkeuksellisten ihmisten ongelma useimmiten on syrjinnästä johtuvat traumat ja arkipäiväisten asioiden tärkeyden ylenkatsominen, mikä etäännyttää heitä entisestään ns. normaaleista ihmisistä.

Vierailija
1536/1624 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivan älykäs ihminen on sellainen, jonka kanssa ei tule ajattelleeksi toisen älykkyyden tasoa.

Vierailija
1537/1624 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sosiaalinen kanssakäyminen "tyhmempien" kanssa on uuvuttavaa? Taidat itse olla sellainen, joka viljelee tarpeettomia sivistyssanoja joka väliin ja ihmettelet miksi vastapuoli ei tajua mistä puhut.

Tarpeeton on näkökulma, ei objektiivinen fakta ; ) Monella älyköllä on hyvin laaja sanavarasto ja sivistyssanat yms. ovat ihan normaali osa puhetta, joiden jättäminen puheesta pois tuntuisi kuin koittaisi lässyttää kolmevuotiaalle. Siitä vasta hölmö olo tuleekin kun keskustelukumppani on kuitenkin aikuinen.

Minulla on muutama kriteeri, ja olen tullut siihen tulokseen että omakin seura on niin hyvää ettei minun kannata kriteereistä tinkiä vain jotta olisi "joku".

Ns. "sivistyssanojen" osaaminen ei kyllä mitään älystä todista. Yleisesti toteaisin, että naiset ovat keskimäärin vähemmän älykkäitä kuin miehet, mutta tunteellisempia sekä ovelia. Simppeli mies on helposti vietävissä, vaikka olisi korkeakoulututkinto ja osaisi sivistyssanoja. Miehenä koen kuitenkin oikeutettua ylemmyyttä suhteessa naisiin.

Vierailija
1538/1624 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mieheni on ns. huippuälykäs ja hän on ensimmäinen ihminen, jonka kanssa voin keskustella suht. vapautuneesti ilman, että joudun rajoittamaan ulosantiani ja ajatteluani kovin paljoa, silti meillä on hänenkin kanssaan selkeä yhteisymmärrys siitä, ettei hän kykene samanlaiseen ajatteluun ja ymmärrykseen, eikä hän usko voivansa sisäistää samanlaisia tietomääriä kuin minä - silti hän on enemmän kuin tarpeeksi. "

Niinhän voi joku 'toope' luulla, kunnes vastapuolesta muutamien aikojen(=sikojen) jälkeen paljastuu putin..

Vierailija
1539/1624 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkääksi naiseksi on Ap aika tyhmä

Vierailija
1540/1624 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nainen pysty sulattamaan suuria tietomääriä, niin että kykenisi soveltamaan teoreettisesti käytäntöön ja toimimaan johdonmukaisesti. Täyttä hölynpölyä väittää muuta. Miestä nainen kyllä osaa käsitellä, mutta siihen ei tarvita logiikkaa vaan tunnetta ja suloisuutta.