Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älykkäänä kumppanin löytäminen on oikeasti haastavaa

Vierailija
08.08.2020 |

En nyt kritisoi vähemmän älykkäitä, mutta jos äo on 137, se rajaa ulkopuolelle suurimman osan ihmisistä. En tiedä tapailukumppanien älykkyysosamääriä, mutta sen huomaa helposti, jos toinen on täysin eri viivalla. Käytännössä ehkä 3% vastakkaisen sukupuolen edustajista voisin kelpuuttaa älyllisen kapasiteetin suhteen, mutta moniko näistä asuu lähellä, moniko on sinkku, monenko kanssa muuten kemiat kohtaavat?

Mistä voi löytää kumppanin, jos ei halua seurustella taviksen kanssa?

Ja ei, en pidä itseäni parempana kuin muut, mutta fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle.

Kommentit (1624)

Vierailija
1561/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pikemmin se tunne, että älykästä naista eivät keskivertomiehet halua, koska tuntevat itsensä huonoksi tai epävarmaksi. Kukapa sellaista elämää haluaisi. 

Älykäs nainen osaa piilottaa älykkyytensä.

Vierailija
1562/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä tuurilla onnistuu.

Mä tosin huomasin, että älykkäänä oli osa todennäköisyyksistä omalla puolella koska ymmärsin olla leimaamatta ihmisiä ammatin perusteella. Tällöin todelliset mahdollisuudet kohdata älykäs kumppani oli paljon paremmat kuin sellaisella, joka kuvittelisi että vain tohtorit olisivat älykkäitä.

Lisäksi kannattaa huomioida että ihmisissä voi olla vastakkaisia vahvuuksia kuin sinussa. Niistä voi oppia paljon.

Jos oot mies niin voi onnistua, naisella ei. Liian suuri  uhka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vähemmän älykäs kuin itse olet. Näin minä tein, mutta sain hyvän isän lapsilleni, meillä on kaksi lasta. Oli vastuuntuntoinen raha- ym. asioissa. Eikä takuulla käynyt vieraissa. Olen nyt ollut leskenä 45 aviovuoden jälkeen 10 vuotta. Sitä ei voi kaikkea saada, mitä toivoisi, joten joutuu tekemään kompromisseja tai olemaan yksin.

Vierailija
1564/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pikemmin se tunne, että älykästä naista eivät keskivertomiehet halua, koska tuntevat itsensä huonoksi tai epävarmaksi. Kukapa sellaista elämää haluaisi. 

Yleistäen naiset aliarvioivat älykkyytensä tason ja miehet yliarvioivat, joten naiset "piilottavat" kyllä älykkyytensä. Tutkimuksessa, jossa em. tuli ilmi, joittenkin miesten arvio omasta älykkyydestään meni niin pieleen, että se on vastaava kuin 160 cm pitkä mies kuvittelisi olevansa 180 cm.

Vierailija
1565/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap osoittaa totaalisen tyhmyytensä tällä aloituksella. :D

Vierailija
1566/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vähemmän älykäs kuin itse olet. Näin minä tein, mutta sain hyvän isän lapsilleni, meillä on kaksi lasta. Oli vastuuntuntoinen raha- ym. asioissa. Eikä takuulla käynyt vieraissa. Olen nyt ollut leskenä 45 aviovuoden jälkeen 10 vuotta. Sitä ei voi kaikkea saada, mitä toivoisi, joten joutuu tekemään kompromisseja tai olemaan yksin.

Miten se miehen älykkyyden puute näkyi arjessanne? Et voinut keskustella hänen kanssaan Platonin ideaopista ja Heideggerista?

Vierailija
1567/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein matemaattisesti älykkäät ihmiset ovat aika tylsää seuraa. Hyvin rajoittuneita.

Vierailija
1568/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Inhottavia hyeenoja vaan parveilee kun saaliin ympärillä.

Vierailija
1569/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein matemaattisesti älykkäät ihmiset ovat aika tylsää seuraa. Hyvin rajoittuneita.

Ei haittaa kun vaan puhuvat, osaavat tehdä kotona hommia, tykkäävät matkustella, ovat luonnonläheisiä, pitävät lapsista, huumorintajua ja pilkettä silmässä. Ai että.

Vierailija
1570/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta millaisen puolison/kumppanin älykäs mies oikeesti haluaa?

Vierailija
1571/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa kun vaan puhuvat, osaavat tehdä kotona hommia, tykkäävät matkustella, ovat luonnonläheisiä, pitävät lapsista, huumorintajua ja pilkettä silmässä. Ai että.

Olen tuo jota kommentoit, ja sanon: totta, huumorintaju matemaatikolla pelastaa paljon. Tunnen monia kivoja matemaatikkoja, koulussa kun olen töissä.

Kuitenkin havaintojeni mukaan hyvin älyllisesti orientoitunut ihminen ei jaksa olla pitkiä aikoja lasten kanssa eikä kuunnella heidän juttujaan, koska haluaa olla omissa ajatuksissaan ja pyöritellä omia ideoitaan. Ajatusmaailma on niin voimakas.

Älykkään ihmisen on vaikea olla simppelisti läsnä ja aistia. Ajattelu tunkee koko ajan läsnäolon tielle.

Vierailija
1572/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkinhä riippuu ihmisestä. Itse nyt melkein 20 vuotta lapsen äidin kanssa naimisissa ja valintaperusteeksi riitti sama musiikki maku, hymy, kivat silmät ja sänkyyn päätyminen ensi treffeillä, eli tuli käytyä koko paketti läpi. Tiedä sitten millä sitä itse sai häneen aikanaan vaikutuksen tehtyä, parin muodostus on kuitenkin aina kahden kauppaa.

Vierailija
1573/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaanhan älykkäimmät ovat usein yksin. Tätä se on minullekin.

Luonto kaiketi pyrkii suojelemaan ihmiskuntaa liialta älykkyydeltä. Se lienee valitettavasti pääsyy ihmiskunnan ajautumiseen ekokatastrofin partaalle. Ilman ainshtaineja ei ilmeisesti olisi esimerkiksi ydinpommeja, joilla itänaapurin napoleonkompleksinen pikkumies uhkailee muuta maailmaa! 

Noh, Alpun IQ oli tiettävästi vain noin 160, mikä lienee ashkenazeille vain vähän yli keskiverron?

Albertin IQ oli n. 120, Richard Feynmänilla oli testatusti 125, ja Feynman oli terävämpi kuin Albertti. Feynmaninkin kehittämää kvanttifysiikkaa tarvittiin atomipommin valmistamisessa, ei Albertin suhtiksia. 

On harhakuvitelma, että kaikilla neroilla on korkea IQ. Usein näin ei tosiaan ole. 

Jos älykkyystestistä tulee tuollaisia tuloksia, niin olisikohan testissä jotain pielessä.

Vierailija
1574/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa älykkään on helpompi löytää haluamansa puoliso kuin tyhmän. Äly nimenomaan korreloi ongelmanratkaisuvalmiuksien ja loogisen ajattelukyvyn kanssa. Siten älykäs pystyy kyllä melko helposti päättelemään esim. mistä hänen kannattaa kumppania etsiä, minkälaisilla kriteereillä lähteä liikkeelle ja miten pitää kiinni hyvästä puolisoehdokkaasta. Samoin hän voi ymmärtää, ettei edes halua puolisoa.

Tyhmän on paljon vaikeampi onnistua, koska hänellä voi olla täysin epärealistiset odotukset, vaikeuksia tehdä vaikutusta kehenkään millään henkisellä ominaisuudellaan kuten huumori ja viihdyttävä keskustelu, sekä usein myös huonot elintavat, joista johtuen ulkonäkökään ei aina ole kovin häävi.

Höpsis. Vähemmän fiksut voivat olla paljon leppoisempia ja sallivampia ihmisiä kuin nämä "olen niin älykäs, että minun pitää vaatia vain parasta" -tyypit, vaikkeivat itse ole millään tavalla parhaita vain älynsä takia. 

Vierailija
1575/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kyllä mulle on kelvannut itseäni älykkäämpi vaimo jo kohta 25 vuotta, mutta ehkä sitten itse en olekaan "keskivertomies".

t. erikoislääkäri

Vierailija
1576/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisi, muttei huvita.

Vierailija
1577/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo niinhän me osataan, mutta se on pidemmän päälle raskasta. Koskaan et voi olla oma itsesi. Olen luovuttanut miesten suhteen; en vaan jaksa enää esittää typerää. Silloin tällöin kyllä olen tavannut älykkäitäkin miehiä, mutta valitettavasti elämäntulanteet eivät ole sopineet yhteen.

Vierailija
1578/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sosiaalinen kanssakäyminen "tyhmempien" kanssa on uuvuttavaa? Taidat itse olla sellainen, joka viljelee tarpeettomia sivistyssanoja joka väliin ja ihmettelet miksi vastapuoli ei tajua mistä puhut.

Tarpeeton on näkökulma, ei objektiivinen fakta ; ) Monella älyköllä on hyvin laaja sanavarasto ja sivistyssanat yms. ovat ihan normaali osa puhetta, joiden jättäminen puheesta pois tuntuisi kuin koittaisi lässyttää kolmevuotiaalle. Siitä vasta hölmö olo tuleekin kun keskustelukumppani on kuitenkin aikuinen.

Minulla on muutama kriteeri, ja olen tullut siihen tulokseen että omakin seura on niin hyvää ettei minun kannata kriteereistä tinkiä vain jotta olisi "joku".

Anna joku esimerkki, jostain sivistyssanasta, jonka korvaat vastaavalla suomenkielisellä sanalla ja puhe muuttuu lässyttämiseksi?

Ei kyse varmaan ole yksittäisistä sanoista, vaan ajattelutavasta.

Vierailija
1579/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se miehen älykkyyden puute näkyi arjessanne? Et voinut keskustella hänen kanssaan Platonin ideaopista ja Heideggerista?

En ole tuo, jolta kysyit, mutta voin avata asiaa. Minulla on hyvä lapsuudenystävä. Tapaamme toisinaan ja silloin juttelemme hänelle läheisistä asioista. Leipomisesta ja grillaamisesta kesäisin, tv-viihdeohjelmista, julkkisjuoruista ja painonhallinnasta. Leppoisia tuokioita kummallekin, ja hän on aina hyväntuulinen.

En kuitenkaan voi jakaa hänen kanssaan omaa maailmaani. En kerro mielenkiintoisesta historiallisesta löydöstä, josta luin, en pohdiskele pakotteiden merkitystä maallemme, en ota esiin ajankohtaisia poliittisia päätöksiä, tai kerro ikivanhasta runokirjasta, jonka löysin kirppikseltä. 

En tee mitään tätä, koska häntä ei kiinnosta sellainen. Hänen maailmaansa kuuluu vain hänelle läheiset asiat, ei mikään pintaa syvemmällä oleva. Se ei tee hänestä yhtään huonompaa ystävää, vaan erilaisen ystävän. Siihen, että hän sulkee ulkopuolelle niin paljon, voi liittyä suuri viisaus.

Vierailija
1580/1624 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta millaisen puolison/kumppanin älykäs mies oikeesti haluaa?

Kirjailija Henry Milleriä pidettiin älykkönä. Hän valitsi puolisokseen Marilyn Monroen.