Älykkäänä kumppanin löytäminen on oikeasti haastavaa
En nyt kritisoi vähemmän älykkäitä, mutta jos äo on 137, se rajaa ulkopuolelle suurimman osan ihmisistä. En tiedä tapailukumppanien älykkyysosamääriä, mutta sen huomaa helposti, jos toinen on täysin eri viivalla. Käytännössä ehkä 3% vastakkaisen sukupuolen edustajista voisin kelpuuttaa älyllisen kapasiteetin suhteen, mutta moniko näistä asuu lähellä, moniko on sinkku, monenko kanssa muuten kemiat kohtaavat?
Mistä voi löytää kumppanin, jos ei halua seurustella taviksen kanssa?
Ja ei, en pidä itseäni parempana kuin muut, mutta fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle.
Kommentit (1624)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja täällä. Onpas tullut paljon vastauksia, hyviä näkökantoja ja kokemuksia, mutta myös turhaa vänkäämistä ja ennakko-oletuksia, jotka menevät niin ohi kun olla ja voi. Miksi luoda johtopäätös, jos siihen vaikuttavaa informaatiota puuttuu? Joku täällä myös vihjasi, että asettaisin "ansoja" ihmisten kanssa kommunikoidessani, jotta näkisin, millä tasolla he ovat älyllisesti. Tämänlaista en harrasta.
Täällä on tuotu esiin sosiaalinen älykkyys, jota mielestäni minulta ei puutu, sillä olen hyvin pidetty ihminen. Ei korkea älykkyysosamäärä tarkoita automaattisesti sitä, että on surkea jollain muulla oleellisella osa-alueella. Minulla on hyvät käytöstavat, jotka heijastuvat pienen pienistä eleistä myös tuntemattomia kohtaan. Olen kiltti, empaattinen, neuvon ja autan ihmisiä. Teen myös yksilötasolla oman osuuteni hyvien asioiden edistämiseksi maailmassa.
Ja toki, saisin kumppanin, jos olisin valmis nipistämään toiveistani, mutta en ole. En yksinkertaisesti tapaa potentiaalisia ehdokkaita, toisin sanoen ketään, ketä pitäisin suhteellisen kiinnostavana. Koulutuksella ja ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä. Älykkyys (voi olla vähemmän älykäs kuin minä), tietynlainen kypsyys, kiltteys ja samanlaiset arvot, näitä minä toivon. Loput on sitten sen ns kemian peliä, miten vuorovaikutus sujuu, kuinka kiinnostavaa on viettää aikaa yhdessä.
Enkö ole tarpeeksi älykäs tietämään, mistä lähteä etsimään kumppania? Koronan aikana se on melko vaikeaa, sillä itse rajaan pois suurimman osan paikoista. Haluan myös, että minulla on pohjatietoja treffikumppanista ennen treffeille menoa, vaikka voisihan sitä antaa sokkotreffeillekin mahdollisuuden. Työpaikka ei ole vaihtoehto, siellä ei ole ketään romanttisessa mielessä kiinnostavaa. Nettideittailu ehkä, mutta sekin on haastavaa, sillä suurin osa ei "suunsa avattuaan" enää kiinnostakaan. Koulu voisi olla jonkinlainen vaihtoehto, mutta olen jo valmistunut, enkä koronan aikana haluaisi mennä kouluun, kun sille ei juuri nyt ole varsinaista tarvetta.
Kuten muutkin, olen myös huomannut, että erityisesti miesten on vaikeaa hyväksyä korkeampaa älykkyyttä naisen kohdalla. Pelkästään jo se, että tietää laaja-alaisesti asioista on joillekin ongelma - erityisesti, jos tietää enemmän kuin vastapuoli. Puhumattakaan siitä, jos korjaa väärää uskomusta, kun kyse on faktuaalisista seikoista. Jotkut suuttuvat. Minulle taas on täysin ok olla väärässä. Mielelläni opinkin virheistäni, mieluummin kun lakaisen maton alle ja suutun toiselle osapuolelle.
Kiitos kokemuksien avaamisesta, mukava saada vertaistukea kyseiseen ilmiöön liittyen.
Mukavaa, että sinusta pidetään.
Harmi, etteivät naiset kiinnostu sinusta, kun avaat suusi.
Hyvä, että hahmotat tilanteen.
Totta. Kannattaa miettiä, mistä puhuu ja miten puhuu.
Omalla erinomaisuudella kerskuminen ei kiinnosta ketään.
Tyhmille tyypillistä olettaa, älykkäät menevät faktojen mukaan. Ilmeisesti tunnet aloittajan, kun hän kerta kerskuu erinomaisuudestaan. Ketjua lukiessa en tätä havainnut, vain valideja vasta-argumentteja oletuksiin. Nyt out tästä ketjusta, tyhmien kanssa kinastelusta ei saa mitään irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi joillekin on niin kova pala, ettei naisia ole yhtä paljon huippuälykkäiden kärjessä. Ei tarvitse olla, se ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Ihanne on jossain hieman matalampana. Tottakai voitaisiin vaatia naisille omaa älykkyystestiä, jotta saisiin oikeanlaisia tuloksia, mutta mitä helvetin väliä?
Nainen, ÄO 146, mitattu ammattilaisella
Nimenomaan ei tarvitse vaatia, koska nykyinen mittari toimii hyvin. Trollihan sinä, ylintä 15 % älykkyydellä ei kukaan ole näin typerä. Jos 120 000 suomalaisen joukossa on älykkäitä miehiä kolme enemmän kuin naista, sen takia ei mittaria muuteta. Se olisi JÄRJETÖNTÄ.
Huoh. Kyllä se ero huippuälykkäissä sekä erittäin ryhmissä näkyy. Miehiä on 2/3 kummassakin kärkipäässä muistaakseni prosentissa. Mutta hei, 1/3 naisia ei ole pieni osuus.
Niin, se on edelleen väestötasolla noin 3/100 000 miestä, jotka hoitaa älykkyyden mittarin huipulla ja 1/100 000 naista. Josta tästä haluaa päätellä vastoin jokaista järjellistä tieteellistä johtopäätöstä, että miehet ovat älykkäämpi jossain siellä huipulla, sen voi tietenkin tehdä. Erohan huimaa päätä! Onnea, oletko itse varmasti siinä 3/100 000 suunnilleen menestyjä?
Kenelle pitäisi olla yllätys näinkin radikaali ”tutkimustieto”? Sille, joka ei kerta kaikkiaan ymmärrä ensimmäistäkään asiaa tieteestä tai mittaamisesta, mutta kovasti googlettaa.
Miehet kuolevat naisia nuorempina on totta, ja siksipä heidät kutsutaan vaikka nelikymppinä terveystarkastukseen. Onkohan tässäkin unohdettu ne yliälykkäät? Ne osaa varmasti elämäntapojensa mukaisesti elää 90 vuotiaaksi.
Älykkäät ihmiset osaa muuten keskustella näistä niin ettei maltti mene. Huomaat joskus jos pääset sellaiseen älykkyystestiin joka antaa sukupuolesi huomioonottaen oikean tuloksen ja pääset fiksujen ihmisten seuraan.
Jos prosentissa (tämä vaihtelee tutkimusten mukaan tosi paljon mutta otetaan tämä koska helppoa selittää sinulle) on kaksi kertaa enemmän miehiä kuin naisia, 300 ihmisessä on yksi mies enemmän mitä naisia (kaksi miestä ja yksi nainen), tuhannessa ihmisestä noin kuusi miestä ja kolme naista jne. Ero on väestötasolla merkittävä, muttei tietenkään henkilötasolla. Tietenkään ei voida sanoa miesten olevan keskimäärin älykkäämpiä, paremmin pärjääviä tai menestyviä, voidaan vain todeta että älykkyysosamäärässä on enemmän hajontaa.
Monissa tutkimuksissa tuohon ylimpään prosenttiin asti tosiaan ollaan tasa-arvoisia, mutta sen jälkeen tulokset vaihtelee.
Paitsi että "kaksi kertaa enemmän kuin" ei ole kaksi.
Esimerkki: kaksi naista
Miehiä "kaksi kertaa enemmän kuin naisia" = 2 + (2 * 2) = 6
Kaksinkertainen = 2 * 2 = 4
Eli sama luku
Zinc
Pälli
Jos miehiä on kaksinkertainen määrä kuin naisia niin joo naisia on 2 ja miehiä on 4
ja yhteensä niitä on silloin 6 ;)
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sosiaalinen kanssakäyminen "tyhmempien" kanssa on uuvuttavaa? Taidat itse olla sellainen, joka viljelee tarpeettomia sivistyssanoja joka väliin ja ihmettelet miksi vastapuoli ei tajua mistä puhut.
No ensimmäinen uuvuttava asia on (itselle) yksinkertaisten asioiden selittäminen. Äly vaikuttaa myös huumorintajuun ja huumorin nopeuteen. En haluaisi olla ihmisen kanssa, joka ymmärtää kertomani vitsin tai nokkelan huomion vasta puolen tunnin päästä. En myöskään haluaisi olla sellaisen ihmisen kanssa joka joutuu tyhmentämään itsensä pystyäkseen luontevaan kommunikointiin minun kanssani.
Käytännössä itseä tyhmemmässä seurassa ei ikinä ehdi päästä itse asiaan, kun jo pitää kaikille selittää, mistä puhuu ja sitä sitten päivitellään. Sitä omaa ajatustaan liittyen tähän asiaan ei enää voi sanoa kun aihe jo siirtyy seuraavaan.
Ehkä ne erittäin korkean älykkyysosamäärän omaavaa matalamman älykkyysosamäärän omaavat, vaikkakin fiksut, muut luulee, että tästä aiheesta puhuttiin.
onko ap nainen joka etsii miestä?
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja täällä. Onpas tullut paljon vastauksia, hyviä näkökantoja ja kokemuksia, mutta myös turhaa vänkäämistä ja ennakko-oletuksia, jotka menevät niin ohi kun olla ja voi. Miksi luoda johtopäätös, jos siihen vaikuttavaa informaatiota puuttuu? Joku täällä myös vihjasi, että asettaisin "ansoja" ihmisten kanssa kommunikoidessani, jotta näkisin, millä tasolla he ovat älyllisesti. Tämänlaista en harrasta.
Täällä on tuotu esiin sosiaalinen älykkyys, jota mielestäni minulta ei puutu, sillä olen hyvin pidetty ihminen. Ei korkea älykkyysosamäärä tarkoita automaattisesti sitä, että on surkea jollain muulla oleellisella osa-alueella. Minulla on hyvät käytöstavat, jotka heijastuvat pienen pienistä eleistä myös tuntemattomia kohtaan. Olen kiltti, empaattinen, neuvon ja autan ihmisiä. Teen myös yksilötasolla oman osuuteni hyvien asioiden edistämiseksi maailmassa.
Ja toki, saisin kumppanin, jos olisin valmis nipistämään toiveistani, mutta en ole. En yksinkertaisesti tapaa potentiaalisia ehdokkaita, toisin sanoen ketään, ketä pitäisin suhteellisen kiinnostavana. Koulutuksella ja ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä. Älykkyys (voi olla vähemmän älykäs kuin minä), tietynlainen kypsyys, kiltteys ja samanlaiset arvot, näitä minä toivon. Loput on sitten sen ns kemian peliä, miten vuorovaikutus sujuu, kuinka kiinnostavaa on viettää aikaa yhdessä.
Enkö ole tarpeeksi älykäs tietämään, mistä lähteä etsimään kumppania? Koronan aikana se on melko vaikeaa, sillä itse rajaan pois suurimman osan paikoista. Haluan myös, että minulla on pohjatietoja treffikumppanista ennen treffeille menoa, vaikka voisihan sitä antaa sokkotreffeillekin mahdollisuuden. Työpaikka ei ole vaihtoehto, siellä ei ole ketään romanttisessa mielessä kiinnostavaa. Nettideittailu ehkä, mutta sekin on haastavaa, sillä suurin osa ei "suunsa avattuaan" enää kiinnostakaan. Koulu voisi olla jonkinlainen vaihtoehto, mutta olen jo valmistunut, enkä koronan aikana haluaisi mennä kouluun, kun sille ei juuri nyt ole varsinaista tarvetta.
Kuten muutkin, olen myös huomannut, että erityisesti miesten on vaikeaa hyväksyä korkeampaa älykkyyttä naisen kohdalla. Pelkästään jo se, että tietää laaja-alaisesti asioista on joillekin ongelma - erityisesti, jos tietää enemmän kuin vastapuoli. Puhumattakaan siitä, jos korjaa väärää uskomusta, kun kyse on faktuaalisista seikoista. Jotkut suuttuvat. Minulle taas on täysin ok olla väärässä. Mielelläni opinkin virheistäni, mieluummin kun lakaisen maton alle ja suutun toiselle osapuolelle.
Kiitos kokemuksien avaamisesta, mukava saada vertaistukea kyseiseen ilmiöön liittyen.
Minä en todellakaan usko että se olisi kiinni siitä, ettei ehtojasi täyttäviä miehiä olisi. Huippuälykkäitä miehiä on enemmän kuin naisia. Kannattaa laskea rimaa jos miestä ei löydy.
Mikset etsi miestä mensasta? Luulisi, että olisi edes joku joka kelpaisi. Tuolla älykkyysosamäärä kylä pääsee liittymään.
Olen saavuttanut älykkyystestissä yli kymmenen pistettä korkeamman tuloksen kuin sinä (keskihajonta 15.) Silti kukaan mies ei ole kokenut minua uhkana, vaikka osaan keskustella ns. Miesten asioista (maanpuolustus, tekniikka, fysiikka, jne.) En vaan millään ymmärrä tätä monen älykkään naisen mantraa siitä, ettei miehet hyväksy älykkyyttä. Kaikkien tekosyiden äiti, sanon minä.
Sori AP, vika siinä ettet löydä puolisoa ei ole korkea älykkyysosamääräsi. Ei vaikka miten selittäisit sitä itsellesi ja muille.
Surullista, että ketjuun ilmaantui näinkin monta pikkumaista älykköä ja "älykköä".
Minusta olisi mukava pohtia, miten älyköt voisivat löytää toisensa helpommin.
Vaivaton keskusteleminen on yksi positiivinen merkki. Se kertoo, että kemiaa löytyy useammallakin eri tavalla.
Jos naisena ilmoittaa itsensä INTJ-persoonaksi, niin se toimii kuin ilmoittaisi olevansa älykkö, sekä hyvässä että pahassa. Osa miehistä on selvästi halukkaita rankaisemaan/"laittamaan kuriin" INTJ-tyypitetyt naiset, osa on vilpittömän ilahtuneita ja uteliaita. Miehet, joita naisen älykkyys kiehtoo, vaikuttavat erityisen kiinnostuneilta ja sitoutumishaluisilta.
"Älykkökerhot" eivät ole uskoakseni hyvä parinhakupaikka.
Mitä teille tulisi mieleen?
Ottakaa mallia norjalaisista naisista. Yksinäisyys ja sinkkuna oleminen on sosiaalisesti hyväksyttyä. Älykäs osaa olla itsekseen ja nauttia siitä mitä jo omaa, kuten ystävät, työn, sukulaiset etc.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että ketjuun ilmaantui näinkin monta pikkumaista älykköä ja "älykköä".
Vaivaton keskusteleminen on yksi positiivinen merkki. Se kertoo, että kemiaa löytyy useammallakin eri tavalla.
Jos naisena ilmoittaa itsensä INTJ-persoonaksi, niin se toimii kuin ilmoittaisi olevansa älykkö, sekä hyvässä että pahassa. Osa miehistä on selvästi halukkaita rankaisemaan/"laittamaan kuriin" INTJ-tyypitetyt naiset, osa on vilpittömän ilahtuneita ja uteliaita. Miehet, joita naisen älykkyys kiehtoo, vaikuttavat erityisen kiinnostuneilta ja sitoutumishaluisilta.
Eli jos joku on eri mieltä ja vielä perustelee sen, hän on pikkumainen. Etkö ole niin älykäs että osaisit perustella miksi toinen on väärässä?
Älyköt löytää kyllä toisensa. Mikset liity mensaan? Ai ei ole hyvä paikka? Mistä tiedät? Todennäköisesti älykkyysosamääräsi on peräisin nettitestistä, etkä pääsisi mensaan.
Itse en kuulu mensaan, mutta tunnen kyllä paljon yhtä älykkäitä ja älykkäämpiä ihmisiä kuin itse olen.
Mitä muita tekosyitä keksit, AP?
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon pariskuntia on muodostunut ”älykkökerhoissa”, kuten muissakin yhteisöissä, joissa samanhenkiset ihmiset kohtaavat. Ei se varsinainen parinhakupaikka varmaankaan ole, mutta viime kädessä ihmisten kohtaamisista kaikki pariskunnat ovat saaneet alkunsa ja milä tahansa kohtaamisympäristö voi johtaa säpinään ja sutinaan.
Heh, mä oon huomannut saman :D kerran muuten yks tyyppi jota tapailin käski mun tehdä äo-testin ku menin sen luo. Sil oli vaa se testi auki siin ja oli sillee et: "tee toi". Olin mä hetken et wtf, mut teinpä kuitenkin nii ei tyhmänä tartte pitää :D ihan hyvä tulos tuli (138) vaik mua kyl usein pidetään arkielämässä vähän vajuna.
Mun ex (ei siis tää sama) oli tosi tyhmä, varmaa just joku äo alle 110 ja sen kans meni kyl hermo kun mistää ei voinu puhuu ja mikää ei menny perille.
Älykkäät ihmiset voivat myös olla raskasta seuraa. Älykkyys ja hyvät sosiaaliset taidot eivät aina korreloi.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ihmiset voivat myös olla raskasta seuraa. Älykkyys ja hyvät sosiaaliset taidot eivät aina korreloi.
Pitää olla sopivasti vajaa. Pitäisi antaa toisen luulla olevansa aika ajoin henkisesti ja älyllisesti johdossa. Huomasin deittailun aikana melko nopeasti jutun juonen ollessani jopa elämässään menestyneiden miesten seurassa.
Päätin jäädä sinkuksi, koska totesin itselleni etten vaan yksinkertaisesti jaksa keskittyä sosiaaliseen tanssiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siis vaikeaa lähinnä miehille koska yli 135 äo naisia on luokkaa 0.05% naisista kun miehistä kuitenkin n. 5% ylittää 135 äo:n
No jaa, vaikeaa on varmaan samalla määrällä älyllisesti ke hi tys vam mai si a miehiä. Heidän varassaan persusakki pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei totta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siis vaikeaa lähinnä miehille koska yli 135 äo naisia on luokkaa 0.05% naisista kun miehistä kuitenkin n. 5% ylittää 135 äo:n
Ei ole totta. Älykkyyden ja sukupuolen välillä ei missään todettu eroja tilastollisesti merkittävästi, kuten esität. Provoiletkohan? Miksi tästä aiheesta?
No ei tuossa määrin, mutta merkittäviä eroja kyllä on jakauman ylä- ja alapäässä. Noilla lukemilla miehiä noin puolet enemmän.
eri
Laita lähteesi esiin.
Googlaa male female iq distribution, loydät useita tutkmuksia, jotka kertovat hajontaluvut naisille ja miehille erikseen, joista voit laskea jakaantumisen.
Google löytää kyllä tietoa vaikka maan litteydestä. Ihan kunnon lähde ole hyvä. Koko mittaaminen olisi epämittaamista jos mittari sukupuolittunut. Väitteesi ei ole totta. Sitäpaitsi hajonta ja jakautuminen ovat toistensa synomyyjä matematiikassa. Miksi ihmeessä väittelet asiasta, josta et näy juurikaan mitään tajuavan?
Niin, siksi käskinkin googlaamaan tutkimuksia. Hajotaluku ja hajonta eivät ole samoja asioita.
*hajontaluku
Keskihajonta. Havaintoaineiston keskimääräinen etäisyys havaintomateriaslin keskiarvosta
137 on kyllä ihan tavis . Palikkaälykäs, meno alkaa vasta tuon jälkeen kunnolla.
Keskihajonnalla 15 olen yli kolme keskihajohtaa keskiälykkyyden yläpuolella. Tulos on neuropsykologilta eikä mistään nettitestistä. Ei voinut huijata ja testeissä oli aikarajoitus. Kukin testi tehtiin kerran.
Miehiä saa helposti kuin heinää, pitää vain hiukan miettiä, mitä haluaa. Kukaanhan ei halua yksityiselämäänsä mitään väittelyseuraa.
T. N 146
Mulla oli naapuri joka kehui olevansa perin älykäs ja lukevansa helposti mistä puhun seuraavana. Äijä oli tyhmä kuin saapas ei edes tajunnut että olin ennalta arvattava samoine juttuineen koska hän ei kiinnostanut minua yhtään mitenkään. Katkerana levittelee nyt miten tyhmä minä olen , huoh.
Vain typerys voi vängätä keskihajonnasta.
Zinc