Älykkäänä kumppanin löytäminen on oikeasti haastavaa
En nyt kritisoi vähemmän älykkäitä, mutta jos äo on 137, se rajaa ulkopuolelle suurimman osan ihmisistä. En tiedä tapailukumppanien älykkyysosamääriä, mutta sen huomaa helposti, jos toinen on täysin eri viivalla. Käytännössä ehkä 3% vastakkaisen sukupuolen edustajista voisin kelpuuttaa älyllisen kapasiteetin suhteen, mutta moniko näistä asuu lähellä, moniko on sinkku, monenko kanssa muuten kemiat kohtaavat?
Mistä voi löytää kumppanin, jos ei halua seurustella taviksen kanssa?
Ja ei, en pidä itseäni parempana kuin muut, mutta fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle.
Kommentit (1624)
"fakta on se, että sosiaalinen kanssakäyminen on liian uuvuttavaa suurimman osan kanssa - minulle."
Uskon tämän kyllä, mutta piti silti tulla sanomaan että todella älykkäät voivat olla myös raskasta seuraa, korkea äo kun ei aina korreloi sosiaalisten taitojen kanssa. Älykkäätkin osaavat olla uuvuttavia, ylimielisen itserakkaita, kuivia ja itsekehuisia. Minustakin liian tyhmä seura tuntuu raskaalta, mutta jotkut vähän yksinkertaisemmat ihmiset voivat olla todella hurmaavia ja hauskoja. Se että seura on uuvuttavaa ei myöskään välttämättä liity älykkyyteesi, vaan introverttiyteen, joka tuntuu olevan yleisempää älykkäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pikemmin se tunne, että älykästä naista eivät keskivertomiehet halua, koska tuntevat itsensä huonoksi tai epävarmaksi. Kukapa sellaista elämää haluaisi.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä ne todelliset syyt ovat jossain muualla.
Kyllä pitää. Voin vahvistaa ihan elämänkokemuksella ja onhan siitä tutkimuksiakin, että älykkyys nostaa naisen viehättävyyttä vain 120 asti, sen. Jälkeen miehet kokee sen vastenmielisenä. Nainen saa siis olla sopivasti älykäs, mutta ei liian.
Yli 120 AO:n miehiä on noin 15% naisia enemmän... Yli 137 puolet naisia enemmän.
Surullista, ettei kukaan heistä koskaan kirjoita tällä palstalla. Olisi kiinnostavaa keskustella älykkään tai älykkäiden miesten kanssa.
Olet todennäköisesti keskustellut huippyälykkään miehen kanssa tällä palstalla, ja todennköisesti myös haukkunut häntä vähintään naisia saamattomaksi luuseriksi.
Olen eri vastaaja, ja uskon kyllä että täällä pyörii kapea-alaisesti huippuälykkäitä, ja miksei laaja-alaisestikin. Mutta se naisviha, joka on palstamiehille tyypillistä, liittyy yleensä kapea-alaiseen älyyn. Tuollaisilla miehillä voi olla vaikka kuinka paljon ns. laskentatehoa, mutta ei juurikaan sen tajua, mitä ja miten kannattaa laskea. Laskentatehosta ei ole siinä tilanteessa oikeastaan muuta kuin haittaa, koska sitä tulee käyttäneeksi vääriin ja usein jopa ikäviin tarkoituksiin.
Itse turhaudun noiden lähinnä matemaattisesti älykkäiden palstamiesten kanssa sekunneissa, koska he tekevät kuitenkin aivan alkeellisia ajatusvirheitä silloin, kun puhutaan esim. yhteiskunnallisista, sosiaalisista tai psykologisista aiheista, ja usein vielä jumiutuvat virheelliseen ajatteluunsa poikkeuksellisen tiukasti. En missään nimessä haluaisi sellaista kumppaniksi.
Jos älykkään on haastavaa kohdata älyllisesti omalla tasolla oleva kumppani, niin kuinka haastavaksi homma meneekään silloin, kun ymmärretään että ÄÖ:n vastaavuus ei vielä riitä mihinkään, vaan älykkyysprofiilinkin pitäisi olla suurin piirtein vastaava, ainakin olennaisilta osin? En viitsi edes miettiä sellaisia, koska todennäköisyydet alkavat mennä häviävän pieniksi. Onneksi minulla ei sentään ole ulkonäkökriteerejä!
Vierailija kirjoitti:
Keskihajonnalla 15 olen yli kolme keskihajohtaa keskiälykkyyden yläpuolella. Tulos on neuropsykologilta eikä mistään nettitestistä. Ei voinut huijata ja testeissä oli aikarajoitus. Kukin testi tehtiin kerran.
Miehiä saa helposti kuin heinää, pitää vain hiukan miettiä, mitä haluaa. Kukaanhan ei halua yksityiselämäänsä mitään väittelyseuraa.
T. N 146
Täällä samat kokemukset samalla älykkyysosamäärällä. Johtopäätös: älykkyysosamäärällä 137 vain kuvittelee olevansa älykäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pikemmin se tunne, että älykästä naista eivät keskivertomiehet halua, koska tuntevat itsensä huonoksi tai epävarmaksi. Kukapa sellaista elämää haluaisi.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä ne todelliset syyt ovat jossain muualla.
Kyllä pitää. Voin vahvistaa ihan elämänkokemuksella ja onhan siitä tutkimuksiakin, että älykkyys nostaa naisen viehättävyyttä vain 120 asti, sen. Jälkeen miehet kokee sen vastenmielisenä. Nainen saa siis olla sopivasti älykäs, mutta ei liian.
Yli 120 AO:n miehiä on noin 15% naisia enemmän... Yli 137 puolet naisia enemmän.
Surullista, ettei kukaan heistä koskaan kirjoita tällä palstalla. Olisi kiinnostavaa keskustella älykkään tai älykkäiden miesten kanssa.
Olet todennäköisesti keskustellut huippyälykkään miehen kanssa tällä palstalla, ja todennköisesti myös haukkunut häntä vähintään naisia saamattomaksi luuseriksi.
Tarkoitatko, että Mensaa edustavat miehet haukkuvat palstalla suomalaisnaisia rumiksi, lihaviksi ja tyhmiksi? Olin huolestunut aiemmin, mutta nyt olen järkyttynyt.
Viisaus alkaa tosiasioiden tunnustamisesta.
Zinc
Sitä sanotaan ;)
Kiitos Zinc. Paras kommentti tänään palstalla. Totta.
Palikkaälykkäät jotka hokevat kuullensa muilta ja testeistä olevansa todistetuksi muka älykkäitä ovat oikeasti älykkäälle ihan todella rasittavaa seuraa. Todella älykäs älyää katsella ihmisesta potentiaalin ja hyväksyy kunkin parhaita puolia. Palikkaälykkään kanssa vaan joutuu jankkaamaan ettei se sun testi kerro kaikkea sinusta... Ja nää saattaa jumitella tunteja todistaakseen olevansa älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko liian valikoiva?
Älykkäät ovat nimenomaan fiksuja etteivät ota ketä tahansa. Olen minäkin tapaillut korkean äö:n omaavia, eikä aina heidänkään kanssa suju. Miksi täytyisi huolia itselleen epäsopivaa puolisoa? Ei niin miksikään.
Ap: unohda älykkyys ja pyri viisastumaan sillä viisaudesta sinulla on puute. Mistä sitä löytää? Toisten kokemuksista, joita on näissäkin vastauksissa jo paljon. Omien perusolettamusten kyseenalaistamisesta.
Ihmettelen kyllä koko kysymyksenasettelua. Itsestäni olisi tosi mahtavaa päästä esim. jonkun naispuolisen hiukkasfyysikon kumppaniksi - mikäli hänellä olisi viisautta antaa minun olla se joka asiat oikeasti tietää... ei naisen älykkyys haittaa vaan se jos nainen omii miehen roolit.
Nykyiseni valitsin juuri siksi etten todellakaan tiedä mitä hän seuraavaksi sanoo, ja se on sellainen elämän suola johon ei koskaan kyllästy.
Toisten kanssa keskustelemisesta: med bönder på bönders vis, och med lärde på latin. Pyri tähän niin saat itsellesi haasteen eikä tarvitse hermostua toisiin.
Ketjussa käsiteltyjä aiheita hipoen: Viimeisin parisuhteeni olisi ollut monella tavalla unelma minulle. Siinä oli kuitenkin myös ongelmia, mutta olin optimistinen sen suhteen että ne saadaan ratkottua. Olen itse tottunut tarttumaan ongelmiin ja ratkaisemaan ne, ja mies vaikutti siinä asiassa samanlaiselta.
Suhteen alussa mies aina ihasteli älykkyyttäni ja puhui siitä myönteiseen sävyyn. Ilahduin, koska luulin löytäneeni miehen, jolle älykkyyteni ei ole ongelma. Eräänä päivänä kävi sitten niin, että keskustelimme jostain aiheesta intensiivisesti (tällaista meillä oli usein, keskustelut jatkuivat tunteja tai päiviä), ja yhtäkkiä mies meni hiljaiseksi. Hetken kuluttua hän sanoi suunnilleen: "Siis sähän olet ihan tolkuttoman älykäs". Ilmeisesti hän oli siihen asti kuvitellut älykkyydestäni jotain.. vähemmän tolkutonta.
Tuon jälkeen asiat alkoivat mennä huonompaan suuntaan. Mies alkoi epäillä, että esim. petän häntä tai jotenkin manipuloin häntä toimimaan omaa etuaan vastaan, ja kaikenlaista muutakin. Lisäksi hän ei pystynyt uskomaan olevansa minulle riittävän älykäs. En koskaan arvostellut hänen älyään ja se oli minulle täysin riittävällä tasolla. Suhteemme ongelmat, joita olimme aiemmin työstäneet yhdessä, tulivatkin nyt väliimme ja alkoivat aiheuttaa lisää ristiriitoja.
Ajattelen vieläkin, että olisin ollut onnellinen tuon miehen kanssa, jos hän olisi päässyt yli alemmuuskompleksistaan.
t. 228
Vierailija kirjoitti:
Ap: unohda älykkyys ja pyri viisastumaan sillä viisaudesta sinulla on puute. Mistä sitä löytää? Toisten kokemuksista, joita on näissäkin vastauksissa jo paljon. Omien perusolettamusten kyseenalaistamisesta.
Ihmettelen kyllä koko kysymyksenasettelua. Itsestäni olisi tosi mahtavaa päästä esim. jonkun naispuolisen hiukkasfyysikon kumppaniksi - mikäli hänellä olisi viisautta antaa minun olla se joka asiat oikeasti tietää... ei naisen älykkyys haittaa vaan se jos nainen omii miehen roolit.
Nykyiseni valitsin juuri siksi etten todellakaan tiedä mitä hän seuraavaksi sanoo, ja se on sellainen elämän suola johon ei koskaan kyllästy.
Toisten kanssa keskustelemisesta: med bönder på bönders vis, och med lärde på latin. Pyri tähän niin saat itsellesi haasteen eikä tarvitse hermostua toisiin.
Jestas ei... Tulin allergiseksi sanasta miehen rooli. Eli naisen pitää silmät suurina kuunnella just sun juttuja ja antaa miehen olla mies? Mummoni teki sekä ajatteli aikanaan kuin mies. Sanoi ettei koskaan ole häpeillyt miehistä puoltaan jonka avulla sai säästettyä eläkevarantojaan. Käski jälkipolveaan ajattelemaan samoin.
Täytyy sanoa että mä en tunnista tuota ongelmaa. Toki älykkyys vähentää potentiaalisia ehdokkaita mutta toisaalta mä ainakin olen kyennyt käyttämään sitä älyäni ja analyyttisyyttänikumppaninetsinnässä, hyvin noita ehdokkaita on löytynyt ja sieltä se oma kulta myös joukosta valikoitunut.
Kaikilla meillä on hyvät ja huonot ominaisuutemme, äly on vain yks monista, ja pointti on löytää se sopiva kombo itselle.
Se 137 tms (15 keskihajonnalla) on Mensan raja, jonka ylittää 2 %. Eli yksi viidestäkymmenestä, ei niin huima huippuälyn raja mutta kuitenkin huomattava.
Naisten ja miesten erot huippuälykkyydessä minun muistini mukaan nähdään vasta korkeammissa älykkyysosamäärissä kuin 2 % rajalla. Mensaan pääsy on laitettu 2 %:iin jotta jäsenet voisivat kommunikoida (ainakin älyn puolesta) vaivattomasti.
Eli kumppaninhaun kannalta ei ole suurta merkitystä onko toinen älykkäämpi kuin 1/50 vai 1/1000. MUTTA siellä yläpäässä on miehissä enemmän heittoa erityislahjakkuuden suhteen ja myös autismikirjolla.
Näin huippuälykkäitä parisuhteeseen sopivia miehiä on hieman vähemmän kuin vastaavantasoisia naisia. Oletetaan että naiset suosivat älykkäitä miehiä ja miehet mielellään ovat samantasoisen tai älyn suhteen itseä hieman alempitasoisen naisen kanssa. Älykkäillä miehillä on siten enemmän kysyntää kuin älykkäillä naisilla.
Ymmärrän AP:tä, nyt jäi vaan kiinnostamaan että voisitko esimerkkinä mainita pari keskustelunaihetta, jotka menee useilla yli hilseen. Haluisin arvioida, että kuinkahan tampio itse olen. :)
Vierailija kirjoitti:
Se 137 tms (15 keskihajonnalla) on Mensan raja, jonka ylittää 2 %. Eli yksi viidestäkymmenestä, ei niin huima huippuälyn raja mutta kuitenkin huomattava.
Naisten ja miesten erot huippuälykkyydessä minun muistini mukaan nähdään vasta korkeammissa älykkyysosamäärissä kuin 2 % rajalla. Mensaan pääsy on laitettu 2 %:iin jotta jäsenet voisivat kommunikoida (ainakin älyn puolesta) vaivattomasti.
Eli kumppaninhaun kannalta ei ole suurta merkitystä onko toinen älykkäämpi kuin 1/50 vai 1/1000. MUTTA siellä yläpäässä on miehissä enemmän heittoa erityislahjakkuuden suhteen ja myös autismikirjolla.
Näin huippuälykkäitä parisuhteeseen sopivia miehiä on hieman vähemmän kuin vastaavantasoisia naisia. Oletetaan että naiset suosivat älykkäitä miehiä ja miehet mielellään ovat samantasoisen tai älyn suhteen itseä hieman alempitasoisen naisen kanssa. Älykkäillä miehillä on siten enemmän kysyntää kuin älykkäillä naisilla.
Onhan tutkimuskin osoittanut miesten pelkäävän älykkäitä naisia vaikka ne saattavatkin aluksi kiehtoa.
Älykkäiden naisten määrä tällä foorumilla on kyllä yllättänyt minut :)
Ei kumppanini tarvitse olla yhtä älykäs kuin minä, tiedän itse että sellaisia on harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa käsiteltyjä aiheita hipoen: Viimeisin parisuhteeni olisi ollut monella tavalla unelma minulle. Siinä oli kuitenkin myös ongelmia, mutta olin optimistinen sen suhteen että ne saadaan ratkottua. Olen itse tottunut tarttumaan ongelmiin ja ratkaisemaan ne, ja mies vaikutti siinä asiassa samanlaiselta.
Suhteen alussa mies aina ihasteli älykkyyttäni ja puhui siitä myönteiseen sävyyn. Ilahduin, koska luulin löytäneeni miehen, jolle älykkyyteni ei ole ongelma. Eräänä päivänä kävi sitten niin, että keskustelimme jostain aiheesta intensiivisesti (tällaista meillä oli usein, keskustelut jatkuivat tunteja tai päiviä), ja yhtäkkiä mies meni hiljaiseksi. Hetken kuluttua hän sanoi suunnilleen: "Siis sähän olet ihan tolkuttoman älykäs". Ilmeisesti hän oli siihen asti kuvitellut älykkyydestäni jotain.. vähemmän tolkutonta.
Tuon jälkeen asiat alkoivat mennä huonompaan suuntaan. Mies alkoi epäillä, että esim. petän häntä tai jotenkin manipuloin häntä toimimaan omaa etuaan vastaan, ja kaikenlaista muutakin. Lisäksi hän ei pystynyt uskomaan olevansa minulle riittävän älykäs. En koskaan arvostellut hänen älyään ja se oli minulle täysin riittävällä tasolla. Suhteemme ongelmat, joita olimme aiemmin työstäneet yhdessä, tulivatkin nyt väliimme ja alkoivat aiheuttaa lisää ristiriitoja.
Ajattelen vieläkin, että olisin ollut onnellinen tuon miehen kanssa, jos hän olisi päässyt yli alemmuuskompleksistaan.
t. 228
Tuo on erittäin vaikea paikka. Miehellä TÄYTYY olla positiivinen naiskäsitys, jotta hän voi suhtautua älykkääseen kumppaniinsa rauhallisesti. Yleensähän pieni misogynia tai epäluuloisuus ei puske pintaan, koska henkiset lahjat ovat samalla tasolla, tai mies suosii erityisen vaarattomiksi kokemiaan naisia. Ongelmia tulee jo pienissäkin äo-eroissa, jos mies ei koe olevansa ylivoimainen suhteessa naiseen JA miehen perususkomus on, että naiset ovat perustavanlaatuisesti pahoja (= manipulatiivisia, kieroja, mitä näitä nyt onkaan...). Jos miehellä on negatiivinen naiskäsitys eikä hän löydä keinoa käsitellä jatkuvaa stressiä "vaarallisen" ihmisen kanssa eläessään, niin lopputuloksena on juuri tuollainen aggressio.
Valitettavasti miesten turvallisuudentunne rakentuu liian usein henkilökohtaisen kyvykkyyden ja ylivoimaisuuden varaan, ja osalla miehistä on vaikeuksia kokea naispuoleinen kumppaninsa edes kaverina, saati ystävänä. Jos tämä katon alla asuva ja yhteiset rahat jakava ei-ystävä osoittautuu kriittisiltä osin ylivoimaiseksi, niin miehen pää tulvahtaa täyteen epäluuloa ja stressiä. Sopivasti erilaiset roolit parisuhteessa ehkäisevät sisäistetystä naisvihasta johtuvia ristiriitoja parisuhteessa. Myös elämäntapa, jossa tietoisesti vältellään liian pitkiä yhdessä olemisen jaksoja, auttaa miestä ylläpitämään turvallisuuden tunnettaan. Mistä naisiin luottavan miehen sitten tunnistaa? En tiedä, kertokaa te viisaammat...
Kun täällä kuitenkin on joku älykäs alisuorittaja, joka osaa koodata, niin teepä iltapuhteinasi 2%-porukalle suunnattu deittialusta? Mutta ei sitten sellaisia "Älykkökumppani"-typeryyksiä tmv. Vaan sellainen joka oikeasti houkuttelee käyttäjiä joille aktiivinen ajattelu on mieluisaa toimintaa ja ajaa monen muun ominaisuuden edelle myös kumppania etsiessä.
Ehdotuksia:
- profiiliin ei ole mahdollista lisätä kuvia (karsii tehokkaasti pinnalliset käyttäjät ja halukkaat voivat silti vaihtaa kuvia myöhemmin),
- profiilitekstin on oltava vähintään 500 sanaa (tähän joku tekoälyalgoritmi poistamaan profiileja, joiden tekstit on vain kopsattu jostain),
- ÄO:n suoraa listaamista profiilissa en suosittelisi (itse haluaisin välttää porukkaa, jolle se on joku valtaisa meriitti, koska he ovat yleensä tylsiä tyyppejä, ja monihan ei edes tiedä omaa lukemaansa).
OkCupid oli ennen aika hyvä, mutta uusi omistaja pyrkii ilmeisesti tahallaan pilaamaan sen, etteivät ihmiset löytäisi toisiaan ja poistuisi palvelun käyttäjistä.
Olen itse vielä käsittelemässä edellistä eroa, mutta siinä vaiheessa kun alan deittailla, olisi hirmu kiva olla joku Tinderiä tehokkaampi keino löytää se pieni joukko ihmisiä, joihin kannattaa alkaa tutustua. Löytyyhän se Tinderilläkin, mutta aikamoisella turbovaihteella siellä pitää olla pyyhkimässä että tulee edes yksi potentiaalinen vastaan.
t. 228
Eikö elämän pitäisi olla nimenomaan helpompaa älykkäälle? Älykäs keksii parhaat strategiat ja tietää mistä ja miten vaikka kumppaneita pitää etsiä. Huippuälykäs on aina pari askelta edellä muita.
Tyhmän jätkän tunnistaa siitä että hän on fixoitunut älykkyyteen muka ja etsii älykästä seuraa julistellen. Nää on aina alle 140.