Miksi te suomenkieliset juntit ette opeta lapsillenne ruotsia!?
Meillä lapset kaksikielsiä ja on ihanaa kun lapset ovat täysin kaksikielisiä! Siis suomi ja ruotsi.
Kamalaa katsoa vierestä miten kavereitten ja sukulaisten samanikäiset lapset taistelevat ruotsinkielen kanssa.
Nytkin just kaveri kävi kylässä ja kitisi kun tytär ja poika molemmat vihaavat ajatusta mennä kouluun kun molemmilla menee ruotsi toooosi huonosti.
Muissa aineissa hyviä numeroita, jopa kymppejä - mutta ruotsi molemmilla juuri ja juuri vitonen. Toinen menee nyt ysille ja pelkää saavansa ruotsista nelosen mut haluais kuitenkin lukioon.
Eivätkä nää ole ainoat tapaukset, näitä ruotsivihaajia ja osaamattomia riittää pilvin pimein.
Mikä ongelma se nyt olisi oppia sitä ruotsia kun kerran englanninkin oppii? Vanhempien asennekysymys, sanon minä.
Ja vanhemmat aiheuttavat lapsilleen tuskaa ja pelkoa kun antavat lasten luistaa pakollisesta ruotsinkielestä.
Menää nyt suomalaisjunttivanhemmat itseenne - ajatelkaa lapsianne - jos siis osaatte!!
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:30"]
Pointti mun mielestä tässä on se, että koska lapset joutuvat joka tapauksessa lukemaan ruotsia koulussa, niin miksi TOSI monet vanhemmat jankuttavat heille, että ruotsi on ihan perseestä ja sitä ei mihinkään tarvitse. No, vanhempien asenne siirtyy lapsiin ja he eivät halua oppia ruotsia --> saavat nelosia ja vitosia ruotsista ja päättötodistuksessa keskiarvo laskee yhden aineen takia tosi paljon.
Jos ette itse arvosta ruotsinkieltä, arvostakaa edes lapsianne niin, että motivoitte heitä lukemaan sitä jottei tule koulussa hankalaa. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mihin lapsenne koulun jälkeen päätyy opiskelemaan ja töihin. Saattavat ehkä jopa joskus tarvita ruotsinkieltä ;o)
[/quote]
AP täällä.
Juuri tuota ylläolevaa mieltä olen ja sitä tarkoitin. Kun sitä ruotsia kumminkin on pakko opiskella niin ei taida olla kovin fiksua jos vanhemmat tuuttaavat kersansa täyteen pakkoruotsivihaa jo äidinmaitovaiheesta alkaen.
Ette todellakaan helpota lastenne koulunkäyntiä tai menestystä elämässä.
Siksi olette surkimusvanhempia.
Näin on.
Säälin lapsianne.
Olen samaa mieltä. Lapset oppivat haluttomuuden ja ruotsivastaisuuden kotoa.
Kieli itsessään on melko helppo ja kiva - kielioppi on melko selkeä ja lausuminen lastenleikkiä verrattuna vaikkapa englantiin (joka sekään ei ole vaikeaa, mutta paljon hankalampaa silti kuin ruotsi).
No ei siinä mitään, olkaa ennakkoluuloisia ja slarvatkaa vaan. Minun muksuni kiilaavat sitten teidän muksujenne ohitse, kun aikuisena hakevat virkoja tai yksityisen puolen töitä aloilta, joilla vaaditaan pohjoismaisia neuvottelutaitoja.
Ymmärrän, että ruotsi voi olla vaikeaa henkilöille, joille ylipäätään kielet ovat vaikeita, mutta koulussa voi nykyään opiskella - mitä? - kahta kieltä alakoulussa, kahta yläkoulussa ja kahta lukiossa - JOS on kielipäätä, ei se yksi ruotsi joukossa ketään OIKEASTI haittaa.
Haittaa on vain niiden kaunaisten mielestä, jotka kuvittelevat ruotsinkielisten olevan jotain herrakansaa, jolle pitää olla kateellinen...
Se pakko on 100% keinotekoinen ja se ei ikinä poistu ellei sitä aktiivisesti vastusta.
Vaikee opettaa lapsia kaksikielisiksi, kun molempien vanhempien äidinkieli on suomi... toinen juttu olisi, jos toinen puhuisi ruotsia äidinkielenään.
Arvostan toki kaikkea kielitaitoa. Esikoinen aloitti ruotsin neljännellä, ja kaksi muuta opiskelevat sitä seiskalta. Kotona ei puhuta mistään pakkoruotsista eikä muutenkaan dissata vähemmistöjä.
Kaikki olisivat tyytyväisiä kun se PAKKO loppuisi. Sekä kannattajat että vastustajat.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:30"]
Pointti mun mielestä tässä on se, että koska lapset joutuvat joka tapauksessa lukemaan ruotsia koulussa, niin miksi TOSI monet vanhemmat jankuttavat heille, että ruotsi on ihan perseestä ja sitä ei mihinkään tarvitse. No, vanhempien asenne siirtyy lapsiin ja he eivät halua oppia ruotsia --> saavat nelosia ja vitosia ruotsista ja päättötodistuksessa keskiarvo laskee yhden aineen takia tosi paljon.
Jos ette itse arvosta ruotsinkieltä, arvostakaa edes lapsianne niin, että motivoitte heitä lukemaan sitä jottei tule koulussa hankalaa. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mihin lapsenne koulun jälkeen päätyy opiskelemaan ja töihin. Saattavat ehkä jopa joskus tarvita ruotsinkieltä ;o)
[/quote]
AP täällä.
Juuri tuota ylläolevaa mieltä olen ja sitä tarkoitin. Kun sitä ruotsia kumminkin on pakko opiskella niin ei taida olla kovin fiksua jos vanhemmat tuuttaavat kersansa täyteen pakkoruotsivihaa jo äidinmaitovaiheesta alkaen.
Ette todellakaan helpota lastenne koulunkäyntiä tai menestystä elämässä.
Siksi olette surkimusvanhempia.
Näin on.
Säälin lapsianne.
[/quote]
Kyllä.
Itse olen kuitenkin varsinainen helmi.
Pohjoismaiset neuvottelutaitoni huokuvat tästäkin viestistä.
Hyvänen aika.
Tää avaus on provo, joten siinä esitettyyn kysymykseen ei ehkä kannata vastata kovin tosissaan.
Meillä on vielä yli kuukausi aikaa saada loput äänet kansalaisalotteeseen joka poistaisi pakkoruotsin:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131
50, luuletko oikeasti, että tuo ikinä edes etenee eduskunnan äänestykseen? ;-DD
Vanhemmat sitä ja vanhemmat tätä. Lopeta se ainainen syyllistäminen :(
Ruotsi on tarpeeton kieli jota puhuu erittäin pieni osa maailman ihmisistä. On jo aika 204 vuoden jälkeen tajuta että emme ole enää osa Ruotsia ja olla ylpeästi vain suomalaisia. Siihen on nimittäin syytä :)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:40"]
Kyllä veikkaisin, että seuraavassa kommentissa se alkaa. Mä muuten luulen, että jos saame olisi pakollinen koulussa, tämä keskustelu koskisi sitä, miten kaameaa on, kun pitää opiskella saamea.
[/quote]
Huvittaa kuinka näissä ruotsiketjuissa suomalaiset ovat aina niin tavattoman huolissaan saamen kielestä, kun muuten he keskittyvät lähinnä kiusaamaan ja pilkkaamaan saamelaisia.
[/quote]
En oikeasti usko, että nämä pakkoruotsista valittajat olisivat tosiaan valmiita tekemään yhtään mitään saamelaisten eteen, kunhan käyttävät retorisena keppihevosena. En myöskään usko, että he tietävät saamelaisista ja heidän asemastaan juuri mitään.
[/quote]
mitäs ruotsinkieliset ovat tehneet saamelaisten eduksi? Tehän olette tuhonneet suomeakin minkä vaan ehditte ja muuttaneet koko kansan mielipiteen ruotsinkielestä negatiiviseksi typeryydellänne.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 15:33"]
Ruotsi on tarpeeton kieli jota puhuu erittäin pieni osa maailman ihmisistä. On jo aika 204 vuoden jälkeen tajuta että emme ole enää osa Ruotsia ja olla ylpeästi vain suomalaisia. Siihen on nimittäin syytä :)
[/quote]
Suomea puhuu vielä pienempi osa maailman kansalaisista, joten miksi opettaa sitäkään kouluissa?
Sun argumentti on aivoton ja avuton.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 15:40"]
Suomea puhuu vielä pienempi osa maailman kansalaisista, joten miksi opettaa sitäkään kouluissa?
[/quote]
Et ymmärrä eroa äidinkielen ja vieraan kielen välillä? Itse olet aivoton ja avuton.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:40"]
Kyllä veikkaisin, että seuraavassa kommentissa se alkaa. Mä muuten luulen, että jos saame olisi pakollinen koulussa, tämä keskustelu koskisi sitä, miten kaameaa on, kun pitää opiskella saamea.
[/quote]
Huvittaa kuinka näissä ruotsiketjuissa suomalaiset ovat aina niin tavattoman huolissaan saamen kielestä, kun muuten he keskittyvät lähinnä kiusaamaan ja pilkkaamaan saamelaisia.
[/quote]
En oikeasti usko, että nämä pakkoruotsista valittajat olisivat tosiaan valmiita tekemään yhtään mitään saamelaisten eteen, kunhan käyttävät retorisena keppihevosena. En myöskään usko, että he tietävät saamelaisista ja heidän asemastaan juuri mitään.
[/quote]
mitäs ruotsinkieliset ovat tehneet saamelaisten eduksi? Tehän olette tuhonneet suomeakin minkä vaan ehditte ja muuttaneet koko kansan mielipiteen ruotsinkielestä negatiiviseksi typeryydellänne.
[/quote]
Mä en oo ruotsinkielinen, mutten nyt yhtäkkiä keksi, miksi saamelaisten asema on juuri ruotsinkielisten harteilla. Ruotsinkieliset (avain älytöntä puhua heistä joukkona, pitäisikö mutkin muka laskea sun kanssa samaan porukkaan vain siksi, että meillä on yhteinen äidinkieli?) ei oo kyllä tehneet mitään sellaista, mikä saisi kenenkään normaalin ihmisten heitä halveksimaan.
Aivoton ja avuton, nej men härregud! Et sitten muuta keksinyt?
Suomi on Suomessa äidinkieli joten sitä ei täällä paljon vieraana kielenä opetella. Paitsi tietty mamut. Tässä kai keskusteltiin MUUN kuin äidinkielen opiskelu järkevyydestä eller hur?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 15:33"]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 15:42"]
[/quote]
Et ymmärrä eroa äidinkielen ja vieraan kielen välillä? Itse olet aivoton ja avuton.
[/quote]
Mutta jos kieliä pitää ajatella siitä näkökulmasta, että opetellaan ja puhutaan sellaisia kieliä, joita muutkin puhuvat ja joista on hirveästi hyötyä, niin eikö sitten kannattaisi vaihtaa se äidinkielikin pois? Ei äidinkielen vaihtaminen mitenkään tavatonta ole, kyllähän Venäjäkin haluaa kitkeä kaikki vähemmistökielet pois.
[/quote]
[/quote]
Minun ja perheeni äidinkieli on suomi. Omituista, että meidät pakotetaan opiskelemaan ruotsia. Ja ennenkuin vedätte herneen nenään, osaan loistavasti ruotsia, mutta en käytä sitä missään. Töissä olisi tarvetta, mutta olen kieltäytynyt koska ei makseta (valtion firmassa) kielilisää.
[/quote]
[/quote]
No kappas, kun se ruotsinkieli on Suomessa toinen virallinen kieli ja monelle äidinkielikin. Ja koska se Ruotsi nyt sijaitsee meidän naapurissa, ja sinne on meillä tiiviit poliittiset, taloudelliset ja kulttuuriset siteet, sitä tarvitaan - VAIKKA kansakuntana onkin "vain" 1,5 kertaa Suomen kokoinen.
Minkä lisäksi ruotsintaitoinen ymmärtää ja pärjää myös norjalaisten ja tanskalaisten kanssa, islantilaistenkin kirjoitusta ymmärtää. Joten väkimäärä ei sitten enää olekaan ihan niin pieni, vaan kyse on paristakymmenestä miljoonasta. Ihan meidän kupeessa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 15:47"]
[/quote]
[/quote]
Minun ja perheeni äidinkieli on suomi. Omituista, että meidät pakotetaan opiskelemaan ruotsia. Ja ennenkuin vedätte herneen nenään, osaan loistavasti ruotsia, mutta en käytä sitä missään. Töissä olisi tarvetta, mutta olen kieltäytynyt koska ei makseta (valtion firmassa) kielilisää.
[/quote]
Kuulostaa tosi uskottavalta hei!
Nytkö kilpaillaan sillä, montako kieltä lapselle yritetään opettaa? Älvsby-talo Espoossa, valkoinen Audi, Luu Vittuun -laukku, viinien maistelu ja syyslomamatka Alanyaan ovat vissiin jo out. Hitto, otin kaiken lainan ihan turhaan!