Miksi te suomenkieliset juntit ette opeta lapsillenne ruotsia!?
Meillä lapset kaksikielsiä ja on ihanaa kun lapset ovat täysin kaksikielisiä! Siis suomi ja ruotsi.
Kamalaa katsoa vierestä miten kavereitten ja sukulaisten samanikäiset lapset taistelevat ruotsinkielen kanssa.
Nytkin just kaveri kävi kylässä ja kitisi kun tytär ja poika molemmat vihaavat ajatusta mennä kouluun kun molemmilla menee ruotsi toooosi huonosti.
Muissa aineissa hyviä numeroita, jopa kymppejä - mutta ruotsi molemmilla juuri ja juuri vitonen. Toinen menee nyt ysille ja pelkää saavansa ruotsista nelosen mut haluais kuitenkin lukioon.
Eivätkä nää ole ainoat tapaukset, näitä ruotsivihaajia ja osaamattomia riittää pilvin pimein.
Mikä ongelma se nyt olisi oppia sitä ruotsia kun kerran englanninkin oppii? Vanhempien asennekysymys, sanon minä.
Ja vanhemmat aiheuttavat lapsilleen tuskaa ja pelkoa kun antavat lasten luistaa pakollisesta ruotsinkielestä.
Menää nyt suomalaisjunttivanhemmat itseenne - ajatelkaa lapsianne - jos siis osaatte!!
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:18"]
saksaa tarvii lähes päivittäin jos lapsi harrastaa vaikka lennokkeja tai tietokoneita, tai muuta teknistä. [/quote]
No eipä kyllä ole tullut tietokoneita "harrastaessa" päivittäin saksan kielelle tarvetta.
[/quote]
Nykyään ehkä vähemmän kuin ennen, mutta kyllä jos Nassi-Shneiderman diagrammisoftia käyttää, parhaat ilmaiset ovat saksalaisia. Saksasta saa myös halvalla tilattuja tietokonetarvikkeita. Noh, se oli vain esimerkki, onhan niitä paljon mitä usein huomaa että löytyy vain saksalainen dokumentaatio.
Pointti mun mielestä tässä on se, että koska lapset joutuvat joka tapauksessa lukemaan ruotsia koulussa, niin miksi TOSI monet vanhemmat jankuttavat heille, että ruotsi on ihan perseestä ja sitä ei mihinkään tarvitse. No, vanhempien asenne siirtyy lapsiin ja he eivät halua oppia ruotsia --> saavat nelosia ja vitosia ruotsista ja päättötodistuksessa keskiarvo laskee yhden aineen takia tosi paljon.
Jos ette itse arvosta ruotsinkieltä, arvostakaa edes lapsianne niin, että motivoitte heitä lukemaan sitä jottei tule koulussa hankalaa. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mihin lapsenne koulun jälkeen päätyy opiskelemaan ja töihin. Saattavat ehkä jopa joskus tarvita ruotsinkieltä ;o)
Homoksihan ne lapset tulee jos ruotsia puhuu!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:23"]
Joo, jos erehtyy lausumaan palstapersun nimen jossain sen avaamassa ketjussa, se kiekaisee heti "avohoito".
[/quote]
Erehdytkö useinkin lausumaan paskaa suustasi?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:19"]
Joo, palstapersu tää on selvästi avohoitoläppineen.
Saksa ei kyllä tosiaan ole suomalaiselle venäjää tärkeämpi kieli!
[/quote]
Minä kirjoitin tuon avohoitojutun, koska minusta sinä ihan oikeasti et ole normaali noiden persuhuutelujesi kanssa. AP:n en todellakaan ole. Koita hiukan miettiä mihin kaikkialle laitat noita persujuttujasi tai sitten hakeudu töihin, hoidossa sinun ainakin av:n perusteella pitäisi olla.
[/quote]
Kuka "sinä"? Missä "kaikkialla"? Millä "AV:n perusteella"?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:30"]
Jos ette itse arvosta ruotsinkieltä, arvostakaa edes lapsianne niin, että motivoitte heitä lukemaan sitä jottei tule koulussa hankalaa. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mihin lapsenne koulun jälkeen päätyy opiskelemaan ja töihin. Saattavat ehkä jopa joskus tarvita ruotsinkieltä ;o)
[/quote]
Opiskelu pelkän opiskelun takia on turhaa. Jospa gandhilainen passiivinen vastarinta purisi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:23"]
Joo, jos erehtyy lausumaan palstapersun nimen jossain sen avaamassa ketjussa, se kiekaisee heti "avohoito".
[/quote]
Erehdytkö useinkin lausumaan paskaa suustasi?
[/quote]
En paskaa, mutta ihan asiallisia huomioita. Kuten nyt tästä sinun suutahtamisestasikin voi päätellä.
Vielä kukaan ei ole pystynyt selittämään miksi se junttiruotsi on pakollinen? Miksi ei vapaaehtoinen?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:35"]
Vielä kukaan ei ole pystynyt selittämään miksi se junttiruotsi on pakollinen? Miksi ei vapaaehtoinen?
[/quote]
Oman maan kansalliskielten alkeiden osaaminen on kansalaistaito.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:19"]
Joo, palstapersu tää on selvästi avohoitoläppineen.
Saksa ei kyllä tosiaan ole suomalaiselle venäjää tärkeämpi kieli!
[/quote]
Minä kirjoitin tuon avohoitojutun, koska minusta sinä ihan oikeasti et ole normaali noiden persuhuutelujesi kanssa. AP:n en todellakaan ole. Koita hiukan miettiä mihin kaikkialle laitat noita persujuttujasi tai sitten hakeudu töihin, hoidossa sinun ainakin av:n perusteella pitäisi olla.
[/quote]
Kuka "sinä"? Missä "kaikkialla"? Millä "AV:n perusteella"?
[/quote]
Katos kun palstapersu luulee, ettei suurin osa palstailijoista ole huomannut sen pakkomielteistä AV-kirjoittelua.
[/quote]
Koska se on kansalliskieli. Mutta tämä selityshän ei sulle kelpaa.
Jokos kohta itketään saamen asemasta?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:38"]
Jokos kohta itketään saamen asemasta?
[/quote]
Kyllä veikkaisin, että seuraavassa kommentissa se alkaa. Mä muuten luulen, että jos saame olisi pakollinen koulussa, tämä keskustelu koskisi sitä, miten kaameaa on, kun pitää opiskella saamea.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:40"]
Kyllä veikkaisin, että seuraavassa kommentissa se alkaa. Mä muuten luulen, että jos saame olisi pakollinen koulussa, tämä keskustelu koskisi sitä, miten kaameaa on, kun pitää opiskella saamea.
[/quote]
Huvittaa kuinka näissä ruotsiketjuissa suomalaiset ovat aina niin tavattoman huolissaan saamen kielestä, kun muuten he keskittyvät lähinnä kiusaamaan ja pilkkaamaan saamelaisia.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:40"]
[/quote]
Huvittaa kuinka näissä ruotsiketjuissa suomalaiset ovat aina niin tavattoman huolissaan saamen kielestä, kun muuten he keskittyvät lähinnä kiusaamaan ja pilkkaamaan saamelaisia.
[/quote]
En oikeasti usko, että nämä pakkoruotsista valittajat olisivat tosiaan valmiita tekemään yhtään mitään saamelaisten eteen, kunhan käyttävät retorisena keppihevosena. En myöskään usko, että he tietävät saamelaisista ja heidän asemastaan juuri mitään.
Mun lapset eivät puhu ruotsia mutta suomenkieltä, englantia ja erästä kolmatta kieltä sujuvasti. En koe perheemme olevan juntti vaikka olen perheen ainoa ruotsinkielen taitoinen.
Koska me jo opetamme lapsiamme 3-kielisiksi (suomi, saksa, italia). Englanti tulee sitten ekaksi vieraaksi kieleksi tuohon jatkoon.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:51"]
Koska me jo opetamme lapsiamme 3-kielisiksi (suomi, saksa, italia). Englanti tulee sitten ekaksi vieraaksi kieleksi tuohon jatkoon.
[/quote]
Ja minä kyllä osaan ihan auttavasti ruotsia. Käytän sitä päivittäin töissä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 14:37"]
[/quote]
Koska se on kansalliskieli. Mutta tämä selityshän ei sulle kelpaa.
[/quote]
Ei kelpaakaan, se ei vastaa kysymykseen miksi höpöhöpö ruotsia on pakko opiskella, miksi se ei ole vapaaehtoinen? Jos et ymmärrä, sitähän ei ole kukaan poistamassa. Onko siis pelko näillä höpöhöpö kielen kannattajilla se, että kukaan täysijärkinen ei valitse sitä vapaaehtoiseksi?
Itse asiassa minä opetan. Ylimääräisenä kielenä koulun jälkeen.