Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen pitäisi osata syödä itse?

Vierailija
29.07.2013 |

Minun 2,5v lasta pitää vielä auttaa ruokailussa. Hän kyllä osaa syödä itsekin, mutta on ihan tajuttoman hidasta ja koko ajan pitää sanoa että laittaa sitä lusikkaa suuhun....

Minkä ikäisenä pitäisi osata syödä reippaasti itse koko lautasellinen? Lapseni ei ole nirso ruoan suhteen, syö kyllä jos minä lusikoin sen.

Huolestuttaa vaan kun päiväkoti alkaa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se ikä oli 10 kk. Tosin ei ole koskaan vaadittu reippautta, syöminen ei ole pelkkää energiansaantia.

Vierailija
2/3 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne päiväkodissa nopeasti oppii itse syömään, vaikkeivat sitä ennen itse söisikään :) Mutta ehkä sinun kannattaisi vain antaa lapselle syömiseen hiukan enemmän aikaa, eikä alkaa syöttämään kun hitaus turhauttaa. Näin lapsi saisi harjoitusta ja kokisi itse pystyvyyttä. Ja muista itse olla hyvänä syöjämallina lapselle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulle se omatoimisen syömisen mitta on syömisnopeus? 

ääh.. Meillä on lapset syöneet itse vuoden ikäisenä. Eivät ole edes huolineet apua sen jälkeen kun ovat itse osanneet laittaa ruokaa aterimilla suuhunsa. Missään nimessä ei olla hoputettu lapsia syömään. Ruokailun tulee olla mielestäni rauhallinen tilanne, eikä siinä saa olla mitään painostusta, ettei lapsi koe ruokailutilannetta ahdistavaksi.

Ja mieti nyt ap. Lapsesi harjoittelee sitä omatoimisuutta. Miten ihmeessä hän oppii omatoimiseksi jos sinä olet kokoajan "auttamassa" häntä? Ja tottakai se on hidasta! Hän harjoittelee. Et sinäkään osaa tehdä vasta opettelemaasi asiaa nopeasti. Jos osaat kutoa, niin muistele kuinka hidas olit silloin kun vasta harjoittelit sitä. =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi