Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kunnon asunto ja auto monen mielestä = pröystäilyä?

Vierailija
27.07.2013 |

Olen ihmetellyt monen asennetta siihen, että jos joku asuu kalliissa ja tavallista ns. hienommassa asunnossa ja perheessä on pari uutta/uudehkoa autoa merkiltään Audi, Mersu, Bemari, se koetaan monen mielestä pröystäilynä ja näyttämisenä. Lähes poikkeuksetta ne, jotka asiasta eniten mouhoavat ja vaivaa näkevät, asuvat vanhoissa kerrostaloissa tai rivareissa ja ajavat vanhoilla autoilla, joten kateudesta lienee ainakin osalla kyse.

Itse en ole koskaan ajatellut, että joku asuisi miljoonatalossa ja ajaisi sadantonnin autolla siksi, että se nyt haluaa näyttää muille jotakin vaan että sillä lienee siihen varaa, se haluaa asua ja ajaa niin ja miljoonatalo ja sadantonnin auto vastaa sen tuloihin ja varallisuuteen suhteutettuna samaa kuin jonkun toisen vanha rivarinpätkä ja 90-luvun kottero. Jos on varaa asua kalliisti ja ajaa premiumautolla, miksi ihmeessä niin ei saisi tehdä vaan olisi remontoitava vanhaa talonreuhkaa ja ajeltava toisten käyttämillä autoilla? Kateus on mielenkiintoinen ilmiö, monella kun se ei tarkoita halua saada itselleen jotakin mitä toisella on vaan saada toiselta pois se mitä sillä on.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pröystäilijät on pröystäilijöitä.. Ja vaikka olisi kuinka hieno talo ja kuinka kallis auto tahansa, ei välttämättä ole pröystäilijä. Sellaisen ihmisen omaisuutta voin ihailla aidosti, vaikken itse niitä samoja asioita tarvitsekaan. Jos on tavannut tarpeeksi monta hienon talon ja kalliin auton omaavaa, jotka oikeasti pröystäilevät, ja pitävät itseään omaisuutensa takia parempina ihmisinä helposti yleistää kaikki pröystäilijöiksi.

Kyllähän moni yleistää toimeentulotuksea saavat usein pummeiksi työnvieroksujiksi. Onko tämä yleistys sitten hyväksytympää?

Vierailija
82/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nyt vaan ovat niin mukavia ihmisiä, ettei nillle olla kateellisia.

Toiset sit on vähän sosiaalisesti törppöjä, niin niille tulee vastaan sitten kaikenlaista suoraan sanottua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 22:43"]

Muissa maissa toisen hankinta saa ihmisen haluamaan samaa ja pyrkimään päämääräänsä, mutta suomalainen kyräilee ja kadehtii, kuvitellen että se ostos on henkilökohtaisesti heiltä itseltään pois. Pahinta on se että opettavat tätä samaa kateuskierrettä jälkikasvuilleen. Siksi olemme maailman kateellisinta kansaa :(

[/quote]

Muissa maissa ei myöskään keskustella hankinnoista niin innokkaasti kuin Suomessa ja selkeällä vittumaisella näyttämisenhalulla. Suomalainen Suomessa on melko ilkeä ihminen ja nauttii nöyryyttämisestä.

Muissa maissa ei nyt niin suunnattomasti jaksa toisten pelti, puu ja kivikasat kiinnostaa vaan keskustellaan enemmän muuten elämästä ja tapahtumista.

Mm. siksi en asukaan Suomessa. Ja on kaikkea laadukasta pihassa ja pihan ulkopuolella, mutta en kerro teille.

[/quote]

Jos asuisit tai olisit edes käynyt Jenkeissä niin tietäisit että siellä sitä vasta omaisuuksia esitellään ja niistä omista ostoksista puhutaan ja paljon, mutta se kannustaa vaan toisia eteenpäin ja hankkimaan myös itselleen jotain kivaa.

[/quote]

Aj jaa, en ole asunut, mutta olen siellä käynyt muutaman kerran sukulaisten luona ja kukaan ei mitenkään esitellyt omaisuuttaan.

Omaisuudella elvistely kyllä osoittaa vaan kallon tyhjyyttä.

Vierailija
84/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:23"]

Kyllä se minut ainakin saa miettimään, että onko kyse pröystäilystä. Pohjana mulla on se, että tunnen myös paljon sellaisia ihmisiä, joilla on tilillä puhdasta rahaa vaikkapa satatonnia, mutta ajavat vuoden -92 opelilla, joku tosin peräti 2000-luvun skodalla. Vaatimattomia ihmisiä, jotka nauttivat elämästään. Kaikki kun eivät kaipaa sitä pröystäilevää elämäntyyliä.

Herkät ihmiset huomaavat asenteesi autoasi kohtaan jo ihan siitä miten katsot autoasi. Reagointi on sitten sen mukaista.

[/quote]

Saat ihmisen kuulostamaan kovin yksiulotteiselta.

Ei satatonnia arvo-osuustilillä ja uusi auto sulje pois vaatimaatomuutta ja elämästä nauttimista. Ilmassa leijuu nyt vanha stereotypia; varakas on ikävä, leuhka ja pinnallinen, varaton sydämellinen, aito ja epäonnekas, ja "piilovarakas" (100k tilillä + vaha auto) sitten jotain tuolta väliltä.

Todellisuus ei onneksi ole näin mustavalkoinen, mutta omat ennakkoluulot usein estävät katsomasta ja näkemästä ihmisen pintaa syvemmälle.

Vierailija
85/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole näin, että monet varakkaat on vaan yksinkertaisesti paskapäitä, mutta ei todellakaan kaikki. Näiden jälkimmäisten omaisuuksia ei osaa kukaan kadehtia.

Sama luonteenpiirre on köyhissäkin. Kyse on vaan ihmisen luonteesta eikä omaisuudesta, jotkut idiootit vaan omaa kieron luonteen ja nauttivat toisen nöyryyttämisestä.

Vierailija
86/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 12:26"]

Jotenkin koko tuo asetelma, mitä aloituksessa kuvataan - hieno uusi talo ja mukamas hienot autot (tarkoitan nyt noiden automerkkien erikseen nimeämistä) - on niin kaukana omasta arvomaailmasta, että se pistää hymähtelemään. Pidän ihmistä, jonka elämäntavoitteena on saavuttaa nuo mainitut asiat, no, varsin yksinkertaisena.

Minulla on elämässäni ihan eri tavoitteet ja sen mukaan olen myös tehnyt valintojani.

[/quote]

Kyllä yksinkertainen on nimenomaan hän, joka nimeää toisten ihmisten elintason ja elämäntyylin heidän elämäntavoitteekseen. Jos tuntee yhden tai kaksi tuollaista, ei fiksu sittenkään laita muuta populaatiota samaan koriin.

Vierailija
87/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 17:56"]

Jotenkin koko tuo asetelma, mitä aloituksessa kuvataan - hieno uusi talo ja mukamas hienot autot (tarkoitan nyt noiden automerkkien erikseen nimeämistä) - on niin kaukana omasta arvomaailmasta, että se pistää hymähtelemään. Pidän ihmistä, jonka elämäntavoitteena on saavuttaa nuo mainitut asiat, no, varsin yksinkertaisena.

Minulla on elämässäni ihan eri tavoitteet ja sen mukaan olen myös tehnyt valintojani.

[/quote]

Kyllä yksinkertainen on nimenomaan hän, joka nimeää toisten ihmisten elintason ja elämäntyylin heidän elämäntavoitteekseen. Jos tuntee yhden tai kaksi tuollaista, ei fiksu sittenkään laita muuta populaatiota samaan koriin.

[/quote]

Kyllä mä väittäisin et jotain kertoo ihmisestä se käyttääkö varansa siihen että käy kerran vuodessa Afrikassa rakentelmassa kaivoja ym vai istuuko illat pitkät jossain timanttikoristeluin varustellussa poreammeessa. Suurin osa tietysti tältä väliltä. Mutta kyllä ne hankinnat ihmisestä voi paljon kertoakin.

Ohis

Vierailija
88/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kyllä mä väittäisin et jotain kertoo ihmisestä se käyttääkö varansa siihen että käy kerran vuodessa Afrikassa rakentelmassa kaivoja ym vai istuuko illat pitkät jossain timanttikoristeluin varustellussa poreammeessa. Suurin osa tietysti tältä väliltä. Mutta kyllä ne hankinnat ihmisestä voi paljon kertoakin.

Ohis

Vierailija
89/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Eipä tuo kysymyskään kovin moniuloitteinen ollut... Asun ja olen varsin hyvin toimeentulevien keskuudessa, eikä nuo aloituksessa mainitut asiat ole edes kovin kadehdittavia, koska kaikilla täällä on niitä tai vielä parempaa.

Mitä minua liikuttaa, mitä muilla on? - Ei mitään.

Populaatio sinällään on aika jännä määritelmä. Mikä se on? Kaikki suomalaiset? Kaikki suomalaiset, jotka asuvat Suomessa? Kaikki suomalaiset, jotka asuvat asuinalueella X? Kaikki suomalaiset, jotka asuvat asuinalueella X ja ovat käyneet koulutuksen Y? Mikä polaatio?

Okei. Olen aika yksinkertainen ihminen, mutta jos aloituksessa kerrotaan jo automerkkejä erikseen nimeten "hienous", näen punaista ja syyllistyn yleistyksiin. Sori. Lupaan korjata tapani.

Vierailija
90/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 18:36"]

[/quote]

[/quote]

Eipä tuo kysymyskään kovin moniuloitteinen ollut... Asun ja olen varsin hyvin toimeentulevien keskuudessa, eikä nuo aloituksessa mainitut asiat ole edes kovin kadehdittavia, koska kaikilla täällä on niitä tai vielä parempaa.

Mitä minua liikuttaa, mitä muilla on? - Ei mitään.

Populaatio sinällään on aika jännä määritelmä. Mikä se on? Kaikki suomalaiset? Kaikki suomalaiset, jotka asuvat Suomessa? Kaikki suomalaiset, jotka asuvat asuinalueella X? Kaikki suomalaiset, jotka asuvat asuinalueella X ja ovat käyneet koulutuksen Y? Mikä polaatio?

Okei. Olen aika yksinkertainen ihminen, mutta jos aloituksessa kerrotaan jo automerkkejä erikseen nimeten "hienous", näen punaista ja syyllistyn yleistyksiin. Sori. Lupaan korjata tapani.

[/quote]

Paljastanpa vielä, mihin meillä menee "se ylimääräinen raha". Se menee siihen, että toinen vanhemmista voi olla kotona täysipäiväisesti lasten kanssa, jotka ovat jo reilusti yli 3-vuotiaita (toki käyvät koulussa). Ja vain toinen vanhemmista on töissä.

Se kotona oleva vanhempi sitten osallistuu koulun järjestämiin hyväntekeväisyystempauksiin ja kaikkeen mahdolliseen vanhempainaktiviteettiin, joita täällä vaaditaan. Todella tärkeää myös lapsille.

Vierailija
91/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naisillakin voi olla enemmän omaisuutta"

Tottakai voi. Siksi avioehto onkin välttämätön kaikkien kannalta. Avioliiton tarkoitus ei liene aiheeton rikastuminen ja toisen omaisuuden perusteeton itselleen saaminen eron yhteydessä. Aivan sama kummalla on enemmään tai vaikka yhteenmentäessä oltaisiin rutiköyhiä - tulevaisuudesta ei tiedä, joten aina avioehto. Jos miehelle se olisi ollut ongelma, olisi se herättänyt kovasti kysymyksiä ja todennäköisesti avioon ei olisi menty.

Vierailija
92/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:19"]

Olen ihmetellyt monen asennetta siihen, että jos joku asuu kalliissa ja tavallista ns. hienommassa asunnossa ja perheessä on pari uutta/uudehkoa autoa merkiltään Audi, Mersu, Bemari, se koetaan monen mielestä pröystäilynä ja näyttämisenä. 

Itse en ole koskaan ajatellut, että joku asuisi miljoonatalossa ja ajaisi sadantonnin autolla siksi, että se nyt haluaa näyttää muille jotakin vaan että sillä lienee siihen varaa, 

[/quote]

Minun mielestäni kallis auto on typeryyden osoitus. Esimerkiksi Audi on rinkeleillä varustettu Volkswagen, joka taas on kalliimpi versio Skodasta. Ero löytyy hintalapusta Audi on 10 k euroa kalliimpi kuin VW, joka taas on 10 k euroa kalliimpi kuin Skoda. Insinöörinä katso aina, mistä osista auto on koottu. Ostan valitsemani rungon edullisimman version kilohinnan mukaan. Sadantonnin autosta löytyy lähes aina yli puolet halvempi versio jonkun muun näennäsimerkin alta. 

Miljoonan talo taas viittaa pääkaupunkiseudulla asumiseen. Miljoonalla ei luksusta saa. Jos haluat pytinkini, niin hinta on seuraava: talo 450.000 ja ylimääräiset rakennusoikeudet 150.000 kappale. Luksuksesta ei ole tietoakaan, mutta osoite on ns. hyvä.

Vierailija
93/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 18:58"]

Olen ihmetellyt monen asennetta siihen, että jos joku asuu kalliissa ja tavallista ns. hienommassa asunnossa ja perheessä on pari uutta/uudehkoa autoa merkiltään Audi, Mersu, Bemari, se koetaan monen mielestä pröystäilynä ja näyttämisenä. 

Itse en ole koskaan ajatellut, että joku asuisi miljoonatalossa ja ajaisi sadantonnin autolla siksi, että se nyt haluaa näyttää muille jotakin vaan että sillä lienee siihen varaa, 

[/quote]

Minun mielestäni kallis auto on typeryyden osoitus. Esimerkiksi Audi on rinkeleillä varustettu Volkswagen, joka taas on kalliimpi versio Skodasta. Ero löytyy hintalapusta Audi on 10 k euroa kalliimpi kuin VW, joka taas on 10 k euroa kalliimpi kuin Skoda. Insinöörinä katso aina, mistä osista auto on koottu. Ostan valitsemani rungon edullisimman version kilohinnan mukaan. Sadantonnin autosta löytyy lähes aina yli puolet halvempi versio jonkun muun näennäsimerkin alta. 

Miljoonan talo taas viittaa pääkaupunkiseudulla asumiseen. Miljoonalla ei luksusta saa. Jos haluat pytinkini, niin hinta on seuraava: talo 450.000 ja ylimääräiset rakennusoikeudet 150.000 kappale. Luksuksesta ei ole tietoakaan, mutta osoite on ns. hyvä.

[/quote]

Ihana kommentti.

Tv. Autostadissa käynyt

Vierailija
94/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että taviksille ei kannata erehtyä sanomaan, että lähtee veneilemään tai avoautoilemaan. Eikä myöskään pidä sanoa, että join xo:ta talvipuutarhassa tai istuttiin iltaa ruokasalissa. Tietyt sanat saavat tavikset raivon partaalle, koska ottavat ne pröystäilynä. Keskustelu loppuu kuin seinään, jos käyttää näitä tiettyjä vääriä sanoja. Noh, onneksi nämä sanat voi mainita ilman paineita kaltaistensa kanssa.

Vierailija
95/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:12"]

Ja joku ei tajua, että "konttori" on monelle ihmiselle autossa, joten haluaa panostaa  siihen, missä istuu monia tunteja päivässä. Ei todellakaan kiinnosta millään tojotan räppänällä ajella monia kymmeniä tuhansia vuodessa. Vain

työajoja. 

[/quote] Onko mersun räppänässä jotenkin parempi?

t. 3.0 V6 Mersu ja melko uusi.

Autoja ne on kaikki, en osta enää toista Mersua. Kuluttavat romut liikaa.

[/quote]

V6 auto kuluttaa aina paljon, oli se merkki sitten mersu tai jaguaari. Miksi ihmeessä ostat auton koneella, jolla ei Suomen rajoituksilla tee mitään, jos rahkeet ei sitten riitä löpöön?

T. Alle vuoden vanha e-mersu 250 koneella ja 6-8l kulutuksella/100km. Edellinen bmw vei 10-11l/100 km vaikka ois tehnyt mitä.

Vierailija
96/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla keskustelua herättää se, kun kaksi hyvätuloisia ihmistä asuu "vain" tavallisessa talossa ja ajaa viisi vuotta vanhalla peugeotilla. Nykyisin  tuntuu olevan ihan pakollista rakentaa kivitalo ja ajaa audilla. Vaikka sitten tuloihin suhteutettuna ihan suurella laina rahalla. 

"Olisihan teilläkin rahaa rakentaa" jne...

Vierailija
97/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:23"]

Kyllä se minut ainakin saa miettimään, että onko kyse pröystäilystä. Pohjana mulla on se, että tunnen myös paljon sellaisia ihmisiä, joilla on tilillä puhdasta rahaa vaikkapa satatonnia, mutta ajavat vuoden -92 opelilla, joku tosin peräti 2000-luvun skodalla. Vaatimattomia ihmisiä, jotka nauttivat elämästään. Kaikki kun eivät kaipaa sitä pröystäilevää elämäntyyliä.

Herkät ihmiset huomaavat asenteesi autoasi kohtaan jo ihan siitä miten katsot autoasi. Reagointi on sitten sen mukaista.

[/quote]

Saat ihmisen kuulostamaan kovin yksiulotteiselta.

Ei satatonnia arvo-osuustilillä ja uusi auto sulje pois vaatimaatomuutta ja elämästä nauttimista. Ilmassa leijuu nyt vanha stereotypia; varakas on ikävä, leuhka ja pinnallinen, varaton sydämellinen, aito ja epäonnekas, ja "piilovarakas" (100k tilillä + vaha auto) sitten jotain tuolta väliltä.

Todellisuus ei onneksi ole näin mustavalkoinen, mutta omat ennakkoluulot usein estävät katsomasta ja näkemästä ihmisen pintaa syvemmälle.

[/quote]

Niin sinäkin nyt halusit yksiuloitteisesti nähdä minut toisena samanlaisena, vaikka en tuossa oikeasti noin sanonut kuin yrität väittää. Tulkitsit sanomiseni huolimattomasti mieleiselläsi tavalla. Jos lukisit tarkkaan ihan kaikki sanat mitä olen kirjoittanut ja pisteet ja välimerkitkin, niin huomaat, että en ihan niin idiootti olekaan kuin haluat kuvitella.

Vierailija
98/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 18:58"]

[/quote]

[/quote]

Tajuat varmaan senkin että auton kokonaiskustannukset riippuvat siitä mitä siitä vaihdossa maksetaan. Kalliista Audista myös hyvitetään enemmän. Itse ajan mieluummin Audilla kuin Volkkarilla tai Skodalla: ne ovat ihan oikeasti paremmin kasattuja ja varustelun mahdollisuudet ovat omaa luokkaansa. Tutkipa joskus asiaa jos et usko.

Vierailija
99/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"piilovarakas" (100k tilillä + vaha auto)"

Minun on suoraan sanottuna todella vaikea uskoa, että monikaan jolla on 100ke tilillä, ajaisi millään 90-luvun ropposella. 90-luvun perusautot olivat pääsääntöisesti huonosti varusteltuja, ilmastoimattomia, ajo-ominaisuuksiltaan huonoja romuja kun verrataan nykypäivään. Kuka ajaisi jollakin muutaman satasen romulla ja jumittaisi rahaa tilillään? Ei sellainenkaan rahoistaan nauti vaan on joku pakkomielle vain kerätä sitä, mutta kuluttaa ei saa eikä siitä iloita. Onhan sellaisia ihmisiä olemassa, jotka asuvat karmeissa kämpissä ja ajavat romuilla ja rahaa on tilit väärällään, mutta ei se sen järkevämpää ole kuin jonkun ns. pröystäilykään.

Vierailija
100/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi Audi on rinkeleillä varustettu Volkswagen, joka taas on kalliimpi versio Skodasta."

Et sitten koskaan ole kuullut imagosta? Ja siitä, että jotkut ihmiset haluavat maksaa siitä ja joidenkin on melkeinpä pakko?

Olen itse työskennellyt pitkään myyntitehtävissä (b-to-b, en siis kaupan myyjänä tai puhelinmyyjänä) tehden asiakaskäyntejä ja voin vakuuttaa, että myyntipäällikkö, joka tulee paikalle Audilla, koetaan menestyneemmäksi, tehokkaammaksi ja luottamusta herättävämmäksi yhteistyökumppaniksi kuin Skodalla paikalle ajava myyntipäällikkö. Auto kuvastaa monen mielessä edelleen menestystä ja onnistumista uralla.

Tämän voi ajatella vaikkapa asuntokaupan kannalta itse; jos teet asunnonmyyntitoimeksiannon, kumpi välittäjä herättää enemmän luottamusta ja vaikutelman hyvästä tuloksekkaasta myyjästä, se joka saapuu paikalle 3-Bemarilla vai se joka saapuu paikalle Nissan Micralla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi