Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kunnon asunto ja auto monen mielestä = pröystäilyä?

Vierailija
27.07.2013 |

Olen ihmetellyt monen asennetta siihen, että jos joku asuu kalliissa ja tavallista ns. hienommassa asunnossa ja perheessä on pari uutta/uudehkoa autoa merkiltään Audi, Mersu, Bemari, se koetaan monen mielestä pröystäilynä ja näyttämisenä. Lähes poikkeuksetta ne, jotka asiasta eniten mouhoavat ja vaivaa näkevät, asuvat vanhoissa kerrostaloissa tai rivareissa ja ajavat vanhoilla autoilla, joten kateudesta lienee ainakin osalla kyse.

Itse en ole koskaan ajatellut, että joku asuisi miljoonatalossa ja ajaisi sadantonnin autolla siksi, että se nyt haluaa näyttää muille jotakin vaan että sillä lienee siihen varaa, se haluaa asua ja ajaa niin ja miljoonatalo ja sadantonnin auto vastaa sen tuloihin ja varallisuuteen suhteutettuna samaa kuin jonkun toisen vanha rivarinpätkä ja 90-luvun kottero. Jos on varaa asua kalliisti ja ajaa premiumautolla, miksi ihmeessä niin ei saisi tehdä vaan olisi remontoitava vanhaa talonreuhkaa ja ajeltava toisten käyttämillä autoilla? Kateus on mielenkiintoinen ilmiö, monella kun se ei tarkoita halua saada itselleen jotakin mitä toisella on vaan saada toiselta pois se mitä sillä on.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein tajua miksi kukaan on edes kiinnostunut toisten autoista ja taloista. Kiinnostuksen kivivyöry mun kohdalla noi jutut. Mutta tiiän muutamia perheitä joissa rahaa on oikeasti riittävästi käytössä eivätkä he ole kokeneet tarvitsevansa Audia, mersua tms. tai ei ainakaan niiden kalliimpia malleja. He panostavat eri juttuihin.

Mulle on oikeasti se ja sama mitä kukakin rahoillaan tekee.

Vierailija
62/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin koko tuo asetelma, mitä aloituksessa kuvataan - hieno uusi talo ja mukamas hienot autot (tarkoitan nyt noiden automerkkien erikseen nimeämistä) - on niin kaukana omasta arvomaailmasta, että se pistää hymähtelemään. Pidän ihmistä, jonka elämäntavoitteena on saavuttaa nuo mainitut asiat, no, varsin yksinkertaisena.

Minulla on elämässäni ihan eri tavoitteet ja sen mukaan olen myös tehnyt valintojani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 12:26"]

Jotenkin koko tuo asetelma, mitä aloituksessa kuvataan - hieno uusi talo ja mukamas hienot autot (tarkoitan nyt noiden automerkkien erikseen nimeämistä) - on niin kaukana omasta arvomaailmasta, että se pistää hymähtelemään. Pidän ihmistä, jonka elämäntavoitteena on saavuttaa nuo mainitut asiat, no, varsin yksinkertaisena.

Minulla on elämässäni ihan eri tavoitteet ja sen mukaan olen myös tehnyt valintojani.

[/quote]

Niinpä juuri. Mutta. Kun täällä halutaan kuulla että vastaus on kateellisuus, niin ei tuota suostuta millään ymmärtämään. ja ymmärtäähän se miksi näin: onhan se itselle huomattavasti mukavampaa ajatella muiden olevan kateellisia, kuin että joku oikeasti vastustaa esim materialismi tai yletöntä tuhlaamista.

Jos kerron kuinka mua ärsyttää, että ihmiset roskaa ympäriinsä, kukaan ei tule arvuuttelemaan olenko kateellinen. Mutta näissä materia-asioissa ihmisten arvovalinnoille on vain yksi ja ainoa syy: kateus. Oli resursseja muuhun tai ei. (Jos niitä taloudellisia resursseja ei ole, niin silloin ainakaan ei ole mitään mahdollisuutta siihen että kyseessä olisi joku aatteellinen peruste. Kyllä se on rahan puute aina syynä kaikkeen ja sekin oma vika, siis näiden varakkaampien mielestä!)  säälittävää

Vierailija
64/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muissa maissa ei myöskään keskustella hankinnoista niin innokkaasti kuin Suomessa ja selkeällä vittumaisella näyttämisenhalulla. Suomalainen Suomessa on melko ilkeä ihminen ja nauttii nöyryyttämisestä."

No minä olen se, jonka pomo käski pysyä autoineen työpaikan yksinhuoltajien näkymättömissä enkä minä kyllä keskustellut miehen autosta, menin siihen kun mies tuli hakemaan töistä ja toisinaan tulin sillä itse töihin. En mitenkään maininnut koko autoa, mutta ilmeisesti sillä kulkeminen oli "vittumaista näyttämisenhalua ja nöyryyttämistä". Jos joku kokee jonkun auton itseensä kohdistuvana näyttämisenä ja nöyryyttämisenä, on tarpeen hankkia ammattiapua itsetunto-ongelmiin.

"Pidän ihmistä, jonka elämäntavoitteena on saavuttaa nuo mainitut asiat, no, varsin yksinkertaisena."

Miksi luulet sen olevan jonkun elämäntavoite? Katsos kun monille ihmisille se on suhteessa aivan sama asia kuin asua halvassa kerrostalo-osakkeessa ja ajaa vanhalla autolla - arkinen asia, johon on varaa ja jokainen varmaankin elää varojensa mukaan. Suhteutettuna tuloihin jollekulle miljoonan talo on sama kuin toiselle sadantonnin ja sadantonnin auto sama kuin toiselle kymppitonnin. Kaikki eivät tienaa yhtä paljon, kaikki eivät ole palkkatyössä työntekijöinä ja kaikki eivät kuluta rahaa samoihin asioihin. Jos vaikkapa alkoholi ja viihteelläkäyminen on olennainen osa viikkoa, lienee selvä että muuhun käyttöön jäävän rahan määrä on pienempi kuin raittiimmin elävillä, esimerkkinä.

On muuten mielenkiintoista, että muiden talot, autot ja omaisuudet on ongelma niille, joilla ei sellaisia itsellään ole, ne joilla itselläänkin vastaavaa on, eivät asiaan kiinnitä huomiota.

Vierailija
65/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 12:53"]

"Muissa maissa ei myöskään keskustella hankinnoista niin innokkaasti kuin Suomessa ja selkeällä vittumaisella näyttämisenhalulla. Suomalainen Suomessa on melko ilkeä ihminen ja nauttii nöyryyttämisestä."

No minä olen se, jonka pomo käski pysyä autoineen työpaikan yksinhuoltajien näkymättömissä enkä minä kyllä keskustellut miehen autosta, menin siihen kun mies tuli hakemaan töistä ja toisinaan tulin sillä itse töihin. En mitenkään maininnut koko autoa, mutta ilmeisesti sillä kulkeminen oli "vittumaista näyttämisenhalua ja nöyryyttämistä". Jos joku kokee jonkun auton itseensä kohdistuvana näyttämisenä ja nöyryyttämisenä, on tarpeen hankkia ammattiapua itsetunto-ongelmiin.

"Pidän ihmistä, jonka elämäntavoitteena on saavuttaa nuo mainitut asiat, no, varsin yksinkertaisena."

Miksi luulet sen olevan jonkun elämäntavoite? Katsos kun monille ihmisille se on suhteessa aivan sama asia kuin asua halvassa kerrostalo-osakkeessa ja ajaa vanhalla autolla - arkinen asia, johon on varaa ja jokainen varmaankin elää varojensa mukaan. Suhteutettuna tuloihin jollekulle miljoonan talo on sama kuin toiselle sadantonnin ja sadantonnin auto sama kuin toiselle kymppitonnin. Kaikki eivät tienaa yhtä paljon, kaikki eivät ole palkkatyössä työntekijöinä ja kaikki eivät kuluta rahaa samoihin asioihin. Jos vaikkapa alkoholi ja viihteelläkäyminen on olennainen osa viikkoa, lienee selvä että muuhun käyttöön jäävän rahan määrä on pienempi kuin raittiimmin elävillä, esimerkkinä.

On muuten mielenkiintoista, että muiden talot, autot ja omaisuudet on ongelma niille, joilla ei sellaisia itsellään ole, ne joilla itselläänkin vastaavaa on, eivät asiaan kiinnitä huomiota.

[/quote]

No, sinun tapaustasi en pidä minään vittumaisena näyttämisen haluna vaan lähinnä niitä, jotka jaksavat yleensä pähkiä jotain talo- ja autojuttuja kovinkaan pitkään ja hartaasti.

Ja kyllä suomalaisesta näkee naamasta milloin mikäkin tarkoitus on. Olen kyllä tykännyt työpaikoistani Suomessa ja ulkomailla kovasti senkin takia, että noita materialistisia ostojen jauhajia on ollut tosi vähän ja kukaan ei ole heitä jaksanut kuunnella pitkään.

Vierailija
66/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Se nyt vielä puuttuisi, että ne, joilla jo vastaava elintaso on hankittuna, jaksaisivat ja viitsisivät vielä kadehtia toisia.

Minä haaveilen talosta ja uudemmasta autosta. En silti koe, että jonkun toisen talot ja autot olisivat itseltäni pois. Tällä hetkellä saattaisin kysyä tutulta hänen talonsa nähtyäni, että paljonko tällainen maksaa, ihan vain selvittääkseni, olisiko meillä varaa vastaavaan. Paitsi jos se on kivitalo tai hirsilinna järven rannalla, niin sitten olisi kai turha edes kysyä.

Kaverillani on avo-Bemari. Kiva auto olla kyydissä kesäisin, mutta en itse haluaisi sellaista, koska se on epäkäytännöllinen kahden hengen auto, eikä sillä viitisisi talvisin edes ajaa. Ottaisin paljon mieluummin sen perheauton.

Kateus on suomalaisen perisynti. Toivottavasti se olisi vähenemään päin, mutta tämän keskustelun perusteella en ole niin varma.

Vierailija
67/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lukunsa ovat naiset, jotka puhuvat miehen omistamasta (parhaassa tapauksessa miehellä jo ennen tapaamista olleesta) talosta "meidän" talona tai miehen nimissä olevasta ja maksamasta autosta "minun" autonani. Mies ostaa omiin nimiinsä kesämökin ja kas, "me ostettiin kesämökki". Monelta naiselta tuntuu unohtuneen avioliittolain kohta, että yhteiseksi omaisuus katsotaan vasta avioliiton purkautuessa ja tosissaan jankuttavat jotakin avioliitossa on kaikki yhteistä-lässytystä; avioliiton aikana miehen talot ja autot on 100% miehen, jos ne hänen nimissään ovat.

Itse aikanaan kun naimisiin oltiin menossa, olin se joka ehdotti avioehtoa ja ilman sitä en olisi missään tapauksessa mennyt naimisiin. Tämä ei suoranaisesti liittynyt kateusaiheeseen, mutta osoittaa sen kuinka tärkeää joillekin omaisuus on kun sitä omitaan vaikkei se on toisen.

Vierailija
68/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole varaa hienoon asuntoon ja autolle ei ole tarvetta, mutta en silti ajattele että hieno asunto ja pari hienoa autoa olisi pröystäilyä. Joskus saatan ihmetellä tarvitseeko kyseinen henkilö tai perhe esim. tosi isoa asuntoa (esim. 200 neliötä kolmelle) tai useampaa autoa (esim. 2 autoa joista toista käytetään ehkä kerran kuussa jos sitäkään). Pröystäilynä pidän vaan jos sitä asunnon ja autojen hienoutta tuodaan jatkuvasti esille, onneksi en ole törmännyt tällaisiin tyyppeihin kovin usein. Keskustella niistä voi ilman muiden valintoja mollaavaa kehuskeluakin, eli en tarkoita että esim. tyytyväisyyttä omaan valintaan ei saisi mitenkään tuoda esille tai jättää vaikka autot ja asunnot kokonaan keskustelujen ulkopuolelle.

Vierailija
69/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ei ole kyse kateudesta vaan ihan ymmärtämättömyydestä, siitä, että toiset tekevät valintoja, joita ei itse ymmärrä eikä itse vastaavasti tekisi.

Meillä on kaveripiirissä perhe, joka asuu vuokralla, koska ei halua omistaa asuntoa ja joka käyttää mieluummin rahansa nyt eikä huomenna. Se on heidän elämänasenteensa.

Me asuimme naapurissa mutta omistamassamme (tai osin pankin omistamassa) asunnossa Helsingissä. Molemmilla perheillä oli yksi auto, koska toinen perheen aikuisista kävi töissä kaukana Helsingin ulkopuolella.

Ostimme asuntomme lisäksi kesämökin, ja kaveriperhe vähän kauhisteli mutta hyväksyi, koska itsekin vuokrasivat mökkejä. Joskus ohimennen pohtivat, miten eivät haluaisi omistaa, ja silloin taas minä mietin, miten se omistus on itselleni samalla sijoituskohde. Hyvällä tuurilla saan sijoituskohteestani jonakin päivänä muutakin hyötyä kuin sen itsetarkoituksen eli kesämökin.

Sitten kun ostimme tavallisen omakotitalon maaseudulta, alkoikin kaveriperheen taivastelu ja tivailu, miksi näin typerän tempun teimme. Saimme tivausta mm. siitä, miksi hylkäsimme hyvän asuinseutumme ja kivan kämppämme. Miksi haluamme asua omakotitalossa, jota pitää itse rempata? Mitä järkeä on  hankkia talo kaukana palveluista? Mitä ideaa on siinä, että on matkaa kaikkialle (vaikka tosin työpaikalle vähemmän)?

Tivailun aikana saimme myös melkoisen ryöpytyksen omakotitalostamme (joka ei ole ökytalo vaan ihan tavallinen) alkaen siitä, miten hölmöä on asua kaksikerroksisessa talossa ja päättyen siihen, että kuusiaitamme on sijoitettu aivan päin seiniä.

Oli yllätys, että ihmiset, jotka eivät halunneet samaa eivätkä siten takuulla kadehtineet meitä, saattoivat silti haukkua valintaamme ja pitää sitä täysin järjettömänä. Edelleen tuntuu pahalta, ettei voida ymmärtää, että annetaan niiden toisten tehdä, mitä itse haluavat ja me teemme sitä, mitä me haluamme. Miksi toisen valintaa pitää haukkua, ivata ja löytää kaikki ne omasta mielestään huonot kohdat ja pilkallisesti julistaa niitä isoina totuuksina? En käsitä.

Vierailija
70/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet sen olevan jonkun elämäntavoite? Katsos kun monille ihmisille se on suhteessa aivan sama asia kuin asua halvassa kerrostalo-osakkeessa ja ajaa vanhalla autolla - arkinen asia, johon on varaa ja jokainen varmaankin elää varojensa mukaan.  On muuten mielenkiintoista, että muiden talot, autot ja omaisuudet on ongelma niille, joilla ei sellaisia itsellään ole, ne joilla itselläänkin vastaavaa on, eivät asiaan kiinnitä huomiota.

[/quote]

Niin siis, minulle nuo asiat on niin kaukaisia kuin olla ja voi. Auton omistaminen on ainoastaan riesa. Siihen menee rahaa ja siitä on vaivaa - tankkaus, pesut vakuutukset ja katsastukset. Mieluummin kuljen bussilla tai istun jonkun muun kyydissä. Ja jos se auto no pakko olla, niin se todellakin hankitaan siihen TARPEESEEN, ei minkään merkin perusteella. Nyt joudun esimerkiksi hankkimaan taas pienen tauon jälkeen auton. Tulen ajamaan vain kapeilla paikallisteillä, alle 60-alueilla ja parkkeeraamaan pieniin tiloihin. En todellakaan hanki mitään Mersun katumaasturi, koska en tarvitse sitä! Yritän katsoa jonkun pienen ja suht. koht. luotettavan merkkisen auton. Autoon ei liity mitään tunnesiteitä tai lisäarvoa, paitsi liikkumisen helppous.

Asuntoasia. No, ihan kuten yllä. Tarve ja helppous päällimmäisenä. Sen verran tilaa, että mahtuu, muttei ylimääräistä. Siisti peruskunto ja sijainti paikassa, josta elämän toiminnot (koulu, työ, harrastukset) on helpohko toteuttaa. Asunnon omistaminen on myöskin tavallaan riippakivi. Nämä on minun kriteerit, muilla varmaan toiset.

Vierailija
71/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:39"]

Esim. työkavereiden kanssa on oltava tekemisissä jos haluaa työpaikassa olla. Työpaikoilla ollaan eityisen kiinnostuneita toisten asioista, joita sitten mälvätään kahvitauoilla ja käytävillä loputtomasti.

Itse olen joutunut taannoin esimiehen puhutteluun, jossa esimies ehdotti että mies ei hakisi minua töistä samalta ovelta mistä muut kulkevat ja jos tulen autolla töihin, pysäköisin sen sivummalle, koska monet työkaverit ovat pienituloisia yksinhuoltajia ja heitä kuulemma jotenkin loukkasi se, että kuljin uudella komealla autolla töissä. Olihan auto harvinainen ja kieltämättä huomiotaherättävä ja vieraatkin ihmiset siitä usein kyseli huoltoasemilla ja parkkipaikoilla, mutta kyllä tuollainen pois silmistä pois mielestä-meininki oli jotain uskomatonta.

Minulle ei koskaan avautunut se logiikka, miten miehen auto liittyi pienituloisiin yksinhuoltajiin tai heitä haittasi, mutta ilmeisesti se jotenkin haittasi, koska asiasta oli tarvinnut oikein esimiehelle mennä mainitsemaan.

[/quote]

Ei voi olla totta...

Koska ja missä?

Vierailija
72/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä naapureitani lainkaan pröystäilijöinä, vaikka tiedän heidän talonsa maksaneen yli miljoonan ja pihassa seisoo Maserati ja SLS-mersu. Ovat itse rahansa hankkineet ja saavat minusta nauttiakkin niistä. Ovat myös todella mukavia ihmisiä ja jalat ovat tiukasti molemmilla maassa. He nyt tykkäävät kauniista asioista ja mies rakastaa autoja, niin miksei heillä sitten olisi kaunista kotia ja kahta upeaa autoa? Eivät he ikinä ole maininneet kuinka paljon mikäkin on maksanut. Ja myönnän olevani hyvällä tavalla kateellinen. Kyllä minullekkin kelpaisi tuollainen omaisuus! Mutta omapa on valintani, että olen valinnut alan jossa tienaa hyvin muttei miljoonia ;)

Vierailija
73/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, tosin tapahtunut joskus 90-luvulla ja iso firma kyseessä. Olin kyllä itsekin silloin hieman ihmeissäni, mutta toki jatkossa mies tuli aivan eturiviin hakemaan ja pysäköin itse autolla töihin tullessani sen mahdollisimman lähelle ovea että kaikki näkevät, ihan tahallani kun noin naurettavasta aletaan huomautella. Työpaikka oli muutenkin sanoisinko "eriarvoinen" (mm. tietyt käytännöt oli kielletty toisilta ja toisille sallittuja), joten en kauaa talossa ollut.

Siellä puututtiin muuten pukeutumiseeni ja meikkaamiseenikin, kuulemma työpaikalle ei tulla itseään näyttelemään ja muutkin ihan vaan meikkaamattomina ovat töissä ja terveyssandaaleissa niin ei minullakaan mitään tarvetta ole meikata ja avokkaita käyttää. Ja yksinhuoltajia korostettiin kaiken aikaa, milloin vaadittiin mitäkin ylitöitä tai lomien vaihtamisia kun yksinhuoltaja haluaa.

Vierailija
74/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 22:43"]

Muissa maissa toisen hankinta saa ihmisen haluamaan samaa ja pyrkimään päämääräänsä, mutta suomalainen kyräilee ja kadehtii, kuvitellen että se ostos on henkilökohtaisesti heiltä itseltään pois. Pahinta on se että opettavat tätä samaa kateuskierrettä jälkikasvuilleen. Siksi olemme maailman kateellisinta kansaa :(

[/quote]

Muissa maissa ei myöskään keskustella hankinnoista niin innokkaasti kuin Suomessa ja selkeällä vittumaisella näyttämisenhalulla. Suomalainen Suomessa on melko ilkeä ihminen ja nauttii nöyryyttämisestä.

Muissa maissa ei nyt niin suunnattomasti jaksa toisten pelti, puu ja kivikasat kiinnostaa vaan keskustellaan enemmän muuten elämästä ja tapahtumista.

Mm. siksi en asukaan Suomessa. Ja on kaikkea laadukasta pihassa ja pihan ulkopuolella, mutta en kerro teille.

[/quote]

Jos asuisit tai olisit edes käynyt Jenkeissä niin tietäisit että siellä sitä vasta omaisuuksia esitellään ja niistä omista ostoksista puhutaan ja paljon, mutta se kannustaa vaan toisia eteenpäin ja hankkimaan myös itselleen jotain kivaa.

Vierailija
75/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Amen to this, juurikin näin :)

Vierailija
76/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulkaas venäjällä leuhkitaan enemmän kuin täällä suomessa. ryvetetään oikein kaikkien köyhien valittajien naamaan niitä rolls royceja ja sopuli- sekä chinchillaturkiksia.

Vierailija
77/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 13:39"]

Oma lukunsa ovat naiset, jotka puhuvat miehen omistamasta (parhaassa tapauksessa miehellä jo ennen tapaamista olleesta) talosta "meidän" talona tai miehen nimissä olevasta ja maksamasta autosta "minun" autonani. Mies ostaa omiin nimiinsä kesämökin ja kas, "me ostettiin kesämökki". Monelta naiselta tuntuu unohtuneen avioliittolain kohta, että yhteiseksi omaisuus katsotaan vasta avioliiton purkautuessa ja tosissaan jankuttavat jotakin avioliitossa on kaikki yhteistä-lässytystä; avioliiton aikana miehen talot ja autot on 100% miehen, jos ne hänen nimissään ovat.

Itse aikanaan kun naimisiin oltiin menossa, olin se joka ehdotti avioehtoa ja ilman sitä en olisi missään tapauksessa mennyt naimisiin. Tämä ei suoranaisesti liittynyt kateusaiheeseen, mutta osoittaa sen kuinka tärkeää joillekin omaisuus on kun sitä omitaan vaikkei se on toisen.

[/quote]

Entä jos se mies on tarkoittanut ne asiat yhteiseksi ja sanonut hommaavansa ne YHTEISEKSI? Katsos, joissain liitoissa perhe on vielä ihan yhteistyötä ja yhteinen asia. Eikä sellainen, jossa joka asia on paperilla ja omia oikeuksia vahditaan ja jahdataan viimeiseen asti. Oli kumminpäin hyvänsä. Naisillakin voi olla enemmän omaisuutta. Tuskin tiedät noista perheistä/ naisista mitään joista puhut.

Vierailija
78/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 12:26"]

[/quote]

Niinpä juuri. Mutta. Kun täällä halutaan kuulla että vastaus on kateellisuus, niin ei tuota suostuta millään ymmärtämään. ja ymmärtäähän se miksi näin: onhan se itselle huomattavasti mukavampaa ajatella muiden olevan kateellisia, kuin että joku oikeasti vastustaa esim materialismi tai yletöntä tuhlaamista.

Jos kerron kuinka mua ärsyttää, että ihmiset roskaa ympäriinsä, kukaan ei tule arvuuttelemaan olenko kateellinen. Mutta näissä materia-asioissa ihmisten arvovalinnoille on vain yksi ja ainoa syy: kateus. Oli resursseja muuhun tai ei. (Jos niitä taloudellisia resursseja ei ole, niin silloin ainakaan ei ole mitään mahdollisuutta siihen että kyseessä olisi joku aatteellinen peruste. Kyllä se on rahan puute aina syynä kaikkeen ja sekin oma vika, siis näiden varakkaampien mielestä!)  säälittävää

[/quote]

Juu minäkin aloin tässä vaiheessa ketjua muistamaan, että olen ennenkin lukenut jotain vastaavaa ketjua, hyvin samantyyppinen aloitus. Ja huvittavaa siinä oli juuri tuo, että mistään muusta ei saanut keskustella kuin siitä, että muut on kateellisia toisten autoille ja taloille. Tämäkin ketju alkoi kuulostamaan niin tutulta...

Vierailija
79/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:59"]

meillä on 5 h+ k rivari pk-seutu 50% maksettu ja velaton bmw-3 lasta, joista yx aikuinen maaimalla-

miellä on eniten tutut kadehtineet etelänmatkoja 1-3 x vuodessa, yx auto riittää

[/quote]

Onneksi sun kirjoitustaitoa tuskin kukaan tulee kadehtimaan. Aikuinen ihminen ei käytä x-kirjainta korvaamaan puuttuvia kirjaimia. 

Vierailija
80/107 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 15:57"]

[/quote]

Amen to this, juurikin näin :)

[/quote]

Mitäs mielenkiintoista tuossa on? Sama kun sanois, että onpa jännää ettei prostituutiota vastustava käytä itse maksullisia seksipalveluita. Mielenkiintoista se olis juuri toisinpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi