Miksi kunnon asunto ja auto monen mielestä = pröystäilyä?
Olen ihmetellyt monen asennetta siihen, että jos joku asuu kalliissa ja tavallista ns. hienommassa asunnossa ja perheessä on pari uutta/uudehkoa autoa merkiltään Audi, Mersu, Bemari, se koetaan monen mielestä pröystäilynä ja näyttämisenä. Lähes poikkeuksetta ne, jotka asiasta eniten mouhoavat ja vaivaa näkevät, asuvat vanhoissa kerrostaloissa tai rivareissa ja ajavat vanhoilla autoilla, joten kateudesta lienee ainakin osalla kyse.
Itse en ole koskaan ajatellut, että joku asuisi miljoonatalossa ja ajaisi sadantonnin autolla siksi, että se nyt haluaa näyttää muille jotakin vaan että sillä lienee siihen varaa, se haluaa asua ja ajaa niin ja miljoonatalo ja sadantonnin auto vastaa sen tuloihin ja varallisuuteen suhteutettuna samaa kuin jonkun toisen vanha rivarinpätkä ja 90-luvun kottero. Jos on varaa asua kalliisti ja ajaa premiumautolla, miksi ihmeessä niin ei saisi tehdä vaan olisi remontoitava vanhaa talonreuhkaa ja ajeltava toisten käyttämillä autoilla? Kateus on mielenkiintoinen ilmiö, monella kun se ei tarkoita halua saada itselleen jotakin mitä toisella on vaan saada toiselta pois se mitä sillä on.
Kommentit (107)
Enpä ole koskaan tavannut tuollaisia ihmisiä. Olisiko sillä merkitystä, millaisten ihmisten kanssa on itse tekemisissä?
Esim. työkavereiden kanssa on oltava tekemisissä jos haluaa työpaikassa olla. Työpaikoilla ollaan eityisen kiinnostuneita toisten asioista, joita sitten mälvätään kahvitauoilla ja käytävillä loputtomasti.
Itse olen joutunut taannoin esimiehen puhutteluun, jossa esimies ehdotti että mies ei hakisi minua töistä samalta ovelta mistä muut kulkevat ja jos tulen autolla töihin, pysäköisin sen sivummalle, koska monet työkaverit ovat pienituloisia yksinhuoltajia ja heitä kuulemma jotenkin loukkasi se, että kuljin uudella komealla autolla töissä. Olihan auto harvinainen ja kieltämättä huomiotaherättävä ja vieraatkin ihmiset siitä usein kyseli huoltoasemilla ja parkkipaikoilla, mutta kyllä tuollainen pois silmistä pois mielestä-meininki oli jotain uskomatonta.
Minulle ei koskaan avautunut se logiikka, miten miehen auto liittyi pienituloisiin yksinhuoltajiin tai heitä haittasi, mutta ilmeisesti se jotenkin haittasi, koska asiasta oli tarvinnut oikein esimiehelle mennä mainitsemaan.
Kyllä se minut ainakin saa miettimään, että onko kyse pröystäilystä. Pohjana mulla on se, että tunnen myös paljon sellaisia ihmisiä, joilla on tilillä puhdasta rahaa vaikkapa satatonnia, mutta ajavat vuoden -92 opelilla, joku tosin peräti 2000-luvun skodalla. Vaatimattomia ihmisiä, jotka nauttivat elämästään. Kaikki kun eivät kaipaa sitä pröystäilevää elämäntyyliä.
Herkät ihmiset huomaavat asenteesi autoasi kohtaan jo ihan siitä miten katsot autoasi. Reagointi on sitten sen mukaista.
"Vaatimattomia ihmisiä, jotka nauttivat elämästään."
Ja elämästä ei voi nauttia ajamalla uudella hienolla autolla?
"Herkät ihmiset huomaavat asenteesi autoasi kohtaan jo ihan siitä miten katsot autoasi."
Kai autoaan saa katsoa ihan miten itse haluaa ja jos on töitä tehnyt hankkiakseen sen vähän paremman auton (tai asunnon, veneen, mitä näitä nyt on), ei kai sitä häpeilläkään tarvitse?
Tosin ihan samalla tavalla olen nähnyt ihmisten esim. parkkipaikoilla katsovan vanhoja ritsojaan kuin uusia luksuskaarojaankin, katsovat että tuolla se on ja pysähtyvät ennen kuin päin kävelevät. Jos herkkyys = kateellisuus, niin varmasti "herkät" ihmiset huomaavat jo pelkästä auton olemassaolosta yhtä ja toista, joka vahvistaa heidän katkeruuttaan ja alemmuuttaan.
Jos ihminen on kateellinen jonkun omaisuudesta, se kertoo enemmän kateellisesta kuin kateuden kohteesta. Samat ihmiset on yleensä kateellisia vähän kaikesta ja muutenkin tyytymättömiä kaikkeen, koska he kokevat että heiltä puuttuu koko ajan jotakin, jota muilla heidän harmikseen on ja siinä katkeruudessa velloessa eivät huomaa, että kateuden sijaan voisivat itsekin tehdä jotakin sen eteen että saisivat haluamiaan asioita. Harvemmin ne mersut, komeat talot ja veneet on muillekaan tyhjästä ja muita kadehtimalla ilmestyneet.
tuttu kertoi, että uusi opel maksoi 30 000 e- ei kiinnosta t, nro 19
Ei minuakaan erikoisesti kiinnosta, mitä jonkun auto on maksanut, mutta mieluummin niitä hienoja ja kalliita autoja katselee kuin rumia vanhoja peruskotteroita, jossakin vanhassa Mondeossa ja Golfissa ole mitään katsomista. Eikä ole minulta pois vaikka jollakulla olisi miljoonan euron auto, joten kanttini ja itsetuntoni kestää kyllä ihailla ja vaikka kysäistäkin autosta jotakin jos viereen parkkiin osuu. Naurettavia ovat ne, jotka oikein tarkoituksella kenottavat päätään eri suuntaan "en edes vilkaise ettei se luule mitään autoineen"
naapurin 70 v pariskunnan 30 000 e uusi auto ei hetkauta- ovat maksaneet asuntolainat- ostakoot mitä haluaa- siin se auto seisoo ruostumassa pihalla- ei ajoa juurikaan
Asunnot ja autot...ihan sama, elämä on ihan turhaa. Mä en käsitä, miten autot tai asunnot voi herättää kenessäkään minkäänlaisia tunteita, ihan turhaa...
kyllä autoja ja asuntoja katsotaan-monesti rikkaimmaat ovat nöyrimpiä tai eivät ainakaan pidä ääntä varakkuudestaan- meillä on tulossa suuri perintö, mutta ei siittä kannata puhua tutuille
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:39"]
Itse olen joutunut taannoin esimiehen puhutteluun, jossa esimies ehdotti että mies ei hakisi minua töistä samalta ovelta mistä muut kulkevat ja jos tulen autolla töihin, pysäköisin sen sivummalle, koska monet työkaverit ovat pienituloisia yksinhuoltajia ja heitä kuulemma jotenkin loukkasi se, että kuljin uudella komealla autolla töissä. Olihan auto harvinainen ja kieltämättä huomiotaherättävä ja vieraatkin ihmiset siitä usein kyseli huoltoasemilla ja parkkipaikoilla, mutta kyllä tuollainen pois silmistä pois mielestä-meininki oli jotain uskomatonta.
Minulle ei koskaan avautunut se logiikka, miten miehen auto liittyi pienituloisiin yksinhuoltajiin tai heitä haittasi, mutta ilmeisesti se jotenkin haittasi, koska asiasta oli tarvinnut oikein esimiehelle mennä mainitsemaan.
[/quote]
Voi luoja mitä touhua, mutta jotenkin niin tyypillisen suomalaista! Mitä niiden kateellisten valittajien takia seuraavaksi pitää alkaa piilottelemaan? Logollisia merkkilaukkuja? Yleensä ne valittajat ovat vielä itse sellaisia että röökaavat rahansa taivaan tuuliin ja käyvät baareissa, ajelevat takseilla jne.
PS. Tuollaisesta toisen siviiliasioihin puuttuvasta esimiehestä pitäisi myös tehdä ilmoitus ylemmälle taholle.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:36"]
"Vaatimattomia ihmisiä, jotka nauttivat elämästään."
Ja elämästä ei voi nauttia ajamalla uudella hienolla autolla?
"Herkät ihmiset huomaavat asenteesi autoasi kohtaan jo ihan siitä miten katsot autoasi."
Kai autoaan saa katsoa ihan miten itse haluaa ja jos on töitä tehnyt hankkiakseen sen vähän paremman auton (tai asunnon, veneen, mitä näitä nyt on), ei kai sitä häpeilläkään tarvitse?
Tosin ihan samalla tavalla olen nähnyt ihmisten esim. parkkipaikoilla katsovan vanhoja ritsojaan kuin uusia luksuskaarojaankin, katsovat että tuolla se on ja pysähtyvät ennen kuin päin kävelevät. Jos herkkyys = kateellisuus, niin varmasti "herkät" ihmiset huomaavat jo pelkästä auton olemassaolosta yhtä ja toista, joka vahvistaa heidän katkeruuttaan ja alemmuuttaan.
Jos ihminen on kateellinen jonkun omaisuudesta, se kertoo enemmän kateellisesta kuin kateuden kohteesta. Samat ihmiset on yleensä kateellisia vähän kaikesta ja muutenkin tyytymättömiä kaikkeen, koska he kokevat että heiltä puuttuu koko ajan jotakin, jota muilla heidän harmikseen on ja siinä katkeruudessa velloessa eivät huomaa, että kateuden sijaan voisivat itsekin tehdä jotakin sen eteen että saisivat haluamiaan asioita. Harvemmin ne mersut, komeat talot ja veneet on muillekaan tyhjästä ja muita kadehtimalla ilmestyneet.
[/quote]
Montako kateus-sanaa pystyy yhteen viestiin kätkemään? newsflash: ei ne kaikki ole kateellisia (ja sekös teikäläisiä harmittaa niin vietävästi!) joitain ärsyttää sellanen ylimääräinen PRÖYSTÄILY joita monet ylimieliset ihmiset harrastaa kaikessa säälittävyydessään. Näen tätä hyvin läheltä, joten tieädn mistä puhun. EI ole pelkästään joidenkin kateellisten puhetta.
Muissa maissa toisen hankinta saa ihmisen haluamaan samaa ja pyrkimään päämääräänsä, mutta suomalainen kyräilee ja kadehtii, kuvitellen että se ostos on henkilökohtaisesti heiltä itseltään pois. Pahinta on se että opettavat tätä samaa kateuskierrettä jälkikasvuilleen. Siksi olemme maailman kateellisinta kansaa :(
Tuo pienituloiset yksinhuoltajat-esimerkki on niin tyypillinen suomalaisen kateuden ilmentymä. Ikäänkuin jonkun yksinhuoltajuus ja tyytyminen huonoihin miehiin olisi muiden vika ja niiden, joille ei ole kelvannut ensimmäinen työnvieroksuja kaljasieppo lähiöpubista, olisi häpeiltävä jossakin nurkan takana ettei nyt vaan kukaan ota itseensä kateuksissaan. Mitään muuta tuollainen esimiehelle autoista märiseminen ei ole kuin kateutta ja katkeruutta.
Lienee oma valinta millaisen miehen valitsee. Jos joku on tehnyt parempia valintoja ja valinnut työssäkäyvän, raittiin ja kunnianhimoisen miehen, joka haluaa tarjota itselleen ja perheelleen parasta mahdollista, turha siitä on kiukutella.
Ihmettelen suuresti miten niin monet tuntevat niin monia materiasta kateellisia ihmisiä. Minä olen jo viisikymppinen enkä tunne yhtään, tunnen lähinnä ihmisiä jotka ihailevat toisten luovuutta tai ideoita ja haluavat saavuttaa enemmän sillä saralla.
Kateus lienee enmmänkin ns. vähäosaisten ja kouluttamattomien ongelma. Kateellisia ihmisiä yhdistää usein se, että he ikäänkuin kuvittelevat muiden vain jostakin saaneen talonsa, autonsa ja rahansa eivätkä tajua, että useimmat taloudellisesti hyvin toimeentulevat ovat opiskelleet, tehneet työtä ja omanneet selkeän suunnitelman tulevaisuudesta. Harvemmin sillä, että jättää koulut käymättä, työntekokaan ei niin kiinnosta mutta hauskanpito sitäkin enemmän, kaljaa kuluu ja erilaiset yhteiskunnan tuet on pääasiallinen toimeentulo, hankitaan mitään kivitaloja, kelohonkamökkejä ja bemareita. Jostakin syystä kuvitellaan kuitenkin, että kaikilla olisi oltava kaikkea.
Suomi on maa, jossa jokaisella on samat mahdollisuudet mm. koulutukseen. Samaan aikaan Suomi on maa, jossa saavutuksistaan ei saisi nauttia eikä niitä varsinkaan saisi näyttää. Jokaisen naapurin velkavetoiselle autolle ja korkealle veroprosentille naureskelijan takaa löytyy ihminen, joka haluaisi itse olla naureskelemansa naapuri.
"saavutuksistaan ei saisi nauttia eikä niitä varsinkaan saisi näyttää"
Juurikin. Elämästä nauttimista on asua jatkuvasti remonttia vaativassa vanhassa talossa, ajaa vanhalla autolla ja säilöä rahansa pankkiin - ettei kukaan vaan huomaa ja ärsyynny siitä että hyvin menee. Vaatimattomuun kaunistaa, rumat ne vaatteilla koreilee ja mitä näitä typerä sanontoja nyt onkaan.
Hauskaa sinänsä on se, että vaikka kateelliset irvii muiden Mersuja, jokaisen vakiovastaus kysymykseen "Mitä tekisit jos voittaisit lotossa" on ensimmäisenä "Auto vaihtuisi Mersuun". Ei mitään asunnosta tai mökistä, vaan auto mainitaan aina ensimmäisenä ja aina se on Mersu. Kuinka se muilla halveksittu naurettava pröystäilyvehje, joka ei edes ole auto kummempi ja tyhmät maksaa merkistä ja on olevinaan, yhtäkkiä onkin kuitenkin se joka mennään ostamaan kun on varaa?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 12:10"]
"saavutuksistaan ei saisi nauttia eikä niitä varsinkaan saisi näyttää"
Juurikin. Elämästä nauttimista on asua jatkuvasti remonttia vaativassa vanhassa talossa, ajaa vanhalla autolla ja säilöä rahansa pankkiin - ettei kukaan vaan huomaa ja ärsyynny siitä että hyvin menee. Vaatimattomuun kaunistaa, rumat ne vaatteilla koreilee ja mitä näitä typerä sanontoja nyt onkaan.
Hauskaa sinänsä on se, että vaikka kateelliset irvii muiden Mersuja, jokaisen vakiovastaus kysymykseen "Mitä tekisit jos voittaisit lotossa" on ensimmäisenä "Auto vaihtuisi Mersuun". Ei mitään asunnosta tai mökistä, vaan auto mainitaan aina ensimmäisenä ja aina se on Mersu. Kuinka se muilla halveksittu naurettava pröystäilyvehje, joka ei edes ole auto kummempi ja tyhmät maksaa merkistä ja on olevinaan, yhtäkkiä onkin kuitenkin se joka mennään ostamaan kun on varaa?
[/quote] Hahaa, minä olen jo 20 vuotta vastannut tuohon lottovoittokysymykseen: Ostaisin kehitysmaihin tytöille vessoja ja kouluja.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 15:17"]
Kateus. Huono itsetunto. Alemmuudentunne.
[/quote]
Nämä ja näiden lisäksi myös köyhyys kun ei ole itsellä varaa niin ei pitäisi olla muillakaan.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 22:43"]
Muissa maissa toisen hankinta saa ihmisen haluamaan samaa ja pyrkimään päämääräänsä, mutta suomalainen kyräilee ja kadehtii, kuvitellen että se ostos on henkilökohtaisesti heiltä itseltään pois. Pahinta on se että opettavat tätä samaa kateuskierrettä jälkikasvuilleen. Siksi olemme maailman kateellisinta kansaa :(
[/quote]
Muissa maissa ei myöskään keskustella hankinnoista niin innokkaasti kuin Suomessa ja selkeällä vittumaisella näyttämisenhalulla. Suomalainen Suomessa on melko ilkeä ihminen ja nauttii nöyryyttämisestä.
Muissa maissa ei nyt niin suunnattomasti jaksa toisten pelti, puu ja kivikasat kiinnostaa vaan keskustellaan enemmän muuten elämästä ja tapahtumista.
Mm. siksi en asukaan Suomessa. Ja on kaikkea laadukasta pihassa ja pihan ulkopuolella, mutta en kerro teille.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:06"]
Mä olen miettinyt tuota samaa... Toki monilla nousukkailla on kova näyttämisen tarve jne. Kuitenkin itse siinä talossa asun, joten miksi en saisi asua sellaisessa talossa jossa viihdyn, oli se sitten iso huvila tai pikkumökki. Samoin auton kanssa. Mulle ainakin on ihan sama mitä naapurit ja tuttavat ajattelevat, kaikkia ei voi miellyttää...
[/quote]
Nousukas -sanan käyttö kertoo jo aika paljon.
Itse arvostan yli kaiken henkilöä joka on kouluttanut itsensä ja ahkeruudellaan edennyt yritysmaailmassa pitkälle, rikastunut jopa siinä ohella.
Suomalaiset kateelliset luuserit taas vihaavat älykkyydellä rikastumista -jääkiekkoilulla jos tekee miljoonia niin se vielä menee jotenkuten mutta jos diplomi-insinööri tekee saman kansainvälisellä urallaan niin jo alkaa itkeminen nousukkaista ja pröystäilystä.
[/quote] Suomalaisten diplomi-insinöörien, ja ilmankin diplomia, kansainväliset "urat" voi laskea melkein yhden käden sormin.
Koska olen itsekin hommissa Suomen ulkopuolella teknisen alan asiantuntijahommissa niin oikeasti uraa tekevät kyllä karistavat Suomen tomut jaloistaan ja jättävät teidän sinne ihan itse pohtimaan pröystäilyn ja nousukkuuden ongelmia.
Sellaiset pröystäilyt ja muut sivuseikat elämässä on enemmän Suomen juttuja; maailmalla ei niin jakseta kiinnostua kenenkään luxuksesta, autoista ja taloista. Niitä ostetaan käyttöä varten.
[/quote]
Jaa... itsekin tunnen kymmeniä tällaisia henkilöitä. :)
Ja väitteesi että "maailmalla ei niin jakseta kiinnostua kenenkään luxuksesta, autoista ja taloista." on kerrassaan hassu. Ihan samalla tavalla ulkomailla ostellaan kalliita taloja ja autoja kuin täälläkin ja jotkut niistä sitten ovat kiinnostuneita.
[/quote]
Ei olla kiinnostuneita. Ei ainakaan tässä kaupungissa meidän ulkosuomalaisten kesken, enemmän aiheuttaa vaivautuneisuutta jos joku nyt alkaa kertomaan talostaa tai uudesta autostaan.
[/quote]
Minä -äskettäin rakentaneena- olen usein keskustellut rakentamisesta monen ihmisen kanssa. kai joku heistäkin sitten on sen pröystäilynä ottanut.
Ostin juuri uuden BMW:nkin -ja siitäkin on juttua riittänyt.
Kenen kanssa nyt sitten voisin noista puhua etten pröystäilisi? Ei aina säästä viitsisi puhua.