Miksi kunnon asunto ja auto monen mielestä = pröystäilyä?
Olen ihmetellyt monen asennetta siihen, että jos joku asuu kalliissa ja tavallista ns. hienommassa asunnossa ja perheessä on pari uutta/uudehkoa autoa merkiltään Audi, Mersu, Bemari, se koetaan monen mielestä pröystäilynä ja näyttämisenä. Lähes poikkeuksetta ne, jotka asiasta eniten mouhoavat ja vaivaa näkevät, asuvat vanhoissa kerrostaloissa tai rivareissa ja ajavat vanhoilla autoilla, joten kateudesta lienee ainakin osalla kyse.
Itse en ole koskaan ajatellut, että joku asuisi miljoonatalossa ja ajaisi sadantonnin autolla siksi, että se nyt haluaa näyttää muille jotakin vaan että sillä lienee siihen varaa, se haluaa asua ja ajaa niin ja miljoonatalo ja sadantonnin auto vastaa sen tuloihin ja varallisuuteen suhteutettuna samaa kuin jonkun toisen vanha rivarinpätkä ja 90-luvun kottero. Jos on varaa asua kalliisti ja ajaa premiumautolla, miksi ihmeessä niin ei saisi tehdä vaan olisi remontoitava vanhaa talonreuhkaa ja ajeltava toisten käyttämillä autoilla? Kateus on mielenkiintoinen ilmiö, monella kun se ei tarkoita halua saada itselleen jotakin mitä toisella on vaan saada toiselta pois se mitä sillä on.
Kommentit (107)
Onhan se nyt pröystäilyä ja näyttämistä jos jollakulla on jotakin mitä itse haluaa mutta ei pysty hankkimaan. Silloin kannattaa alkaa väheksyä ja vihjailla velaksielämisestä ja kuvitella että kukaan ei huomaa katkeruutta.
Mä olen miettinyt tuota samaa... Toki monilla nousukkailla on kova näyttämisen tarve jne. Kuitenkin itse siinä talossa asun, joten miksi en saisi asua sellaisessa talossa jossa viihdyn, oli se sitten iso huvila tai pikkumökki. Samoin auton kanssa. Mulle ainakin on ihan sama mitä naapurit ja tuttavat ajattelevat, kaikkia ei voi miellyttää...
Ja joku ei tajua, että "konttori" on monelle ihmiselle autossa, joten haluaa panostaa siihen, missä istuu monia tunteja päivässä. Ei todellakaan kiinnosta millään tojotan räppänällä ajella monia kymmeniä tuhansia vuodessa. Vain työajoja.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:12"]
Ja joku ei tajua, että "konttori" on monelle ihmiselle autossa, joten haluaa panostaa siihen, missä istuu monia tunteja päivässä. Ei todellakaan kiinnosta millään tojotan räppänällä ajella monia kymmeniä tuhansia vuodessa. Vain työajoja.
[/quote] Onko mersun räppänässä jotenkin parempi?
t. 3.0 V6 Mersu ja melko uusi.
Autoja ne on kaikki, en osta enää toista Mersua. Kuluttavat romut liikaa.
Minä en oo ikinä ajatellut em. asioita pröystäilynä, vaan niin että niilla ihmisillä on varaa niihin asioihin, suhteessa saman verran mitä meillä meidän omaisuuteemme. Asumme kivassa omistusasunnossa 80-luvun pienkerrostalossa, eikä meillä ole autoa ollenkaan. Autottomuus tosin on valinta, ei rahasta kiinni. Siltikään meillä ei kovin paljon yli kymppitonnin autoa olisi, koska rahaa ei paljoa ole, ainoa kriteeri autolle olisi taloudellisuus ja turvallisuus. Olemme suht pienituloisia/keskituloisia, mutta en ole koskaan ollut kateellinen uusista kivitaloista tai sadantonnin autoista. Miksi olisin? Tykkään kyllä ihastella komeita ok-taloja ja kehun kyllä tuttavien uusia hienoja autoja, vailla pientäkään kateuden tunnetta. :) Olenkohan sitten outo?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:06"]
Mä olen miettinyt tuota samaa... Toki monilla nousukkailla on kova näyttämisen tarve jne. Kuitenkin itse siinä talossa asun, joten miksi en saisi asua sellaisessa talossa jossa viihdyn, oli se sitten iso huvila tai pikkumökki. Samoin auton kanssa. Mulle ainakin on ihan sama mitä naapurit ja tuttavat ajattelevat, kaikkia ei voi miellyttää...
[/quote]
Nousukas -sanan käyttö kertoo jo aika paljon.
Itse arvostan yli kaiken henkilöä joka on kouluttanut itsensä ja ahkeruudellaan edennyt yritysmaailmassa pitkälle, rikastunut jopa siinä ohella.
Suomalaiset kateelliset luuserit taas vihaavat älykkyydellä rikastumista -jääkiekkoilulla jos tekee miljoonia niin se vielä menee jotenkuten mutta jos diplomi-insinööri tekee saman kansainvälisellä urallaan niin jo alkaa itkeminen nousukkaista ja pröystäilystä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:59"]
[/quote]
Itse arvostan yli kaiken henkilöä joka on kouluttanut itsensä ja ahkeruudellaan edennyt yritysmaailmassa pitkälle, rikastunut jopa siinä ohella.
Suomalaiset kateelliset luuserit taas vihaavat älykkyydellä rikastumista -jääkiekkoilulla jos tekee miljoonia niin se vielä menee jotenkuten mutta jos diplomi-insinööri tekee saman kansainvälisellä urallaan niin jo alkaa itkeminen nousukkaista ja pröystäilystä.
[/quote] Suomalaisten diplomi-insinöörien, ja ilmankin diplomia, kansainväliset "urat" voi laskea melkein yhden käden sormin.
Koska olen itsekin hommissa Suomen ulkopuolella teknisen alan asiantuntijahommissa niin oikeasti uraa tekevät kyllä karistavat Suomen tomut jaloistaan ja jättävät teidän sinne ihan itse pohtimaan pröystäilyn ja nousukkuuden ongelmia.
Sellaiset pröystäilyt ja muut sivuseikat elämässä on enemmän Suomen juttuja; maailmalla ei niin jakseta kiinnostua kenenkään luxuksesta, autoista ja taloista. Niitä ostetaan käyttöä varten.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:06"]
[/quote]
[/quote] Suomalaisten diplomi-insinöörien, ja ilmankin diplomia, kansainväliset "urat" voi laskea melkein yhden käden sormin.
Koska olen itsekin hommissa Suomen ulkopuolella teknisen alan asiantuntijahommissa niin oikeasti uraa tekevät kyllä karistavat Suomen tomut jaloistaan ja jättävät teidän sinne ihan itse pohtimaan pröystäilyn ja nousukkuuden ongelmia.
Sellaiset pröystäilyt ja muut sivuseikat elämässä on enemmän Suomen juttuja; maailmalla ei niin jakseta kiinnostua kenenkään luxuksesta, autoista ja taloista. Niitä ostetaan käyttöä varten.
[/quote]
Jaa... itsekin tunnen kymmeniä tällaisia henkilöitä. :)
Ja väitteesi että "maailmalla ei niin jakseta kiinnostua kenenkään luxuksesta, autoista ja taloista." on kerrassaan hassu. Ihan samalla tavalla ulkomailla ostellaan kalliita taloja ja autoja kuin täälläkin ja jotkut niistä sitten ovat kiinnostuneita.
Mersu-ilmiö on mielenkiintoinen. Useammallakin uudella Mersulla ajaneena olen ihmetellyt sitä, että kun samalla duunin parkkiksella on seissyt työkavereiden kalliimpia maastureita tai paremmin varusteltuja ns. perusautoja joissa tehokkaat moottorit ja hinta sama kuin Mersulla, kukaan ei ole kiinnittänyt niihin huomiota mutta Mersu herättää omituisia raivokkaita intohimoja. Sama ilmiö on ollut vanhojenkin Mersujen kohdalla, jos sellainen on jollakulla ollut - "mikä tuo myyntipäällikökin luulee olevansa Mersunsa kanssa", "näittekö kun sejase tuli niin nokka pystyssä töihin Mersulla, hah".
Ei taida missään muussa maassa Mersu olla niin ihmeellisen auton maineessa kuin se Suomessa on; ihmiset ostaa intoa piukassa kulahtaneita vanhoja taksimersuja ja roudaa ylihintaan Euroopasta tänne ikäloppuja Mersuja, jotka liian vanhoina joutaisi lähtömaassaan romikselle. Ja sitten joka käänteessä mainitaan, kuinka minä Mersulla sinne ja Mersulla tänne :-)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:06"]
[/quote]
[/quote]
Jaa... itsekin tunnen kymmeniä tällaisia henkilöitä. :)
Ja väitteesi että "maailmalla ei niin jakseta kiinnostua kenenkään luxuksesta, autoista ja taloista." on kerrassaan hassu. Ihan samalla tavalla ulkomailla ostellaan kalliita taloja ja autoja kuin täälläkin ja jotkut niistä sitten ovat kiinnostuneita.
[/quote]
Ei olla kiinnostuneita. Ei ainakaan tässä kaupungissa meidän ulkosuomalaisten kesken, enemmän aiheuttaa vaivautuneisuutta jos joku nyt alkaa kertomaan talostaa tai uudesta autostaan.
"jos joku nyt alkaa kertomaan talostaa tai uudesta autostaan"
Ei siitä tarvitse kertoa, riittää että kateellinen naapuri/työkaveri/ohikulkija näkee sun talosi tai autosi niin jo kokee sen ongelmaksi. Kun menet töihin autollasi, sekin on olevinaanolemista. Kun huonoon itsetuntoon yhdistetään peruskateellinen luonne, ei kenenkään tarvitse sanoa mitään tai edes tuntea ketään, paremmat pelivehkeet riittää suhteettomaan ärsyyntymiseen.
[/quote]
[/quote]
Sama täällä, arvostan todella korkealle kaikki, jotka tässä korkean verotuksen ja hintatason maassa saavat työnteolla hankittua itselleen (merkittävän) omaisuuden. Ja vielä vuosikausia kestävät kateellisten v#ttuilua, vähättelyä ja silmille sylkemistä, samalla kun maksavat rääväsuiden sosiaalituet.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:27"]
"jos joku nyt alkaa kertomaan talostaa tai uudesta autostaan"
Ei siitä tarvitse kertoa, riittää että kateellinen naapuri/työkaveri/ohikulkija näkee sun talosi tai autosi niin jo kokee sen ongelmaksi. Kun menet töihin autollasi, sekin on olevinaanolemista. Kun huonoon itsetuntoon yhdistetään peruskateellinen luonne, ei kenenkään tarvitse sanoa mitään tai edes tuntea ketään, paremmat pelivehkeet riittää suhteettomaan ärsyyntymiseen.
[/quote]
Kateus on enemmän Suomen juttu... ehkä siksi, että meillä tällä seudulla asuvilla koulutetuilla suomalaisilla kaikilla on käyvät autot, asuntokin on(kuka pöhkö täällä asuntoa ostaisi) ja keskitymme enemmän yhteisiin juhliin ja illanviettoihin (ei persekännäystä).Joku luxuksen keräily tuntuisi aika naurettavalta.
meillä on 5 h+ k rivari pk-seutu 50% maksettu ja velaton bmw-3 lasta, joista yx aikuinen maaimalla-
miellä on eniten tutut kadehtineet etelänmatkoja 1-3 x vuodessa, yx auto riittää
Jos ihmisellä on varaa kalliiseen autoon ja taloon, en ajattele mitään pröystäilynä. Rakennuttaisin itse korkean, kivisen talon jossa olisi viisi makuuhuonetta ja vaikka mitä. Ja ehkä saammekin rakennetettua, opiskelut on meillä vielä ihan kesken.
Mutta jos peruspalkalla (tyyliin insinööri + lastenhoitaja) on 400 000e asuntolainaa, 80 000e autolainaa ja luotot päälle, niin minua ainakin pelottaisi. Koen, että sen saan mihin on varaa, mutta en tunne että minun pitäisi näyttää kenellekään yhtään mitään maallista omaisuutta. En koe, että luksusauto tai jonkin luksusbrändin laukku tekisi minusta kiinnostavampaa tai hienompaa kuin oikeasti olen.
Kuulostan kyllä tosi tylsältä, mutta perustan arvoni järkeen. Jos on varaa niin siitä vaan, jos ei ole varaa niin ei ehkä kannata.
Numero 20 jatkaa.
Ja toisaalta tuntuu vähän hassulta tuo otsikko. Meillä on auto joka toimii moitteettomasti eikä kuluta liikaa bensaa. Auto on vanha ja velaton. Meillä on myös rivarineliö, 110m2, pieni piha. Olemme tätä remontoineet pikkuhiljaa oman maun mukaisesti, mutta emme asu hienolla alueella eikä rivarimme ole mikään öky.
Nauratti vain tuo kunnon - sana.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:39"]
Minä en oo ikinä ajatellut em. asioita pröystäilynä, vaan niin että niilla ihmisillä on varaa niihin asioihin, suhteessa saman verran mitä meillä meidän omaisuuteemme. Asumme kivassa omistusasunnossa 80-luvun pienkerrostalossa, eikä meillä ole autoa ollenkaan. Autottomuus tosin on valinta, ei rahasta kiinni. Siltikään meillä ei kovin paljon yli kymppitonnin autoa olisi, koska rahaa ei paljoa ole, ainoa kriteeri autolle olisi taloudellisuus ja turvallisuus. Olemme suht pienituloisia/keskituloisia, mutta en ole koskaan ollut kateellinen uusista kivitaloista tai sadantonnin autoista. Miksi olisin? Tykkään kyllä ihastella komeita ok-taloja ja kehun kyllä tuttavien uusia hienoja autoja, vailla pientäkään kateuden tunnetta. :) Olenkohan sitten outo?
[/quote]
Minusta on myös ihana bongailla hienoja autoja, ja katsella vaikka blogeista luksusasuntoja. Mutta en osaa olla kateellinen. Olen siis toinen outo.
t. 20 ja 21
"en tunne että minun pitäisi näyttää kenellekään yhtään mitään maallista omaisuutta. En koe, että luksusauto tai jonkin luksusbrändin laukku tekisi minusta kiinnostavampaa tai hienompaa kuin oikeasti olen. Jos on varaa niin siitä vaan, jos ei ole varaa niin ei ehkä kannata."
Mutta kun jollekulle se maallinen omaisuus ei ole "näyttämistä" tai hankittu siksi, että se tekisi kiinnostavamman tai hienomman. Jollekulle se uusi Porsche on suhteessa samanlainen auto kuin jollekulle toiselle on vanha Corolla, aito Vuitton suhteessa samanlainen kuin jollekulle marketista ostettu veska. Ei se, jolle luksusautot ja -tavarat on arkisia, niistä numeroa tee tai ajattele, että minäpä lähden Bemarilla ja otan Vuittonin mukaan niin saa köyhät kadehtia. Nimenomaan ne, joille ne ei ole tavallisia asioita, kokee ne jotenkin ihmeellisinä ja kyttää, huomaako muut nyt varmasti mun Bemarin ja Vuittonin.
Se sitten on jo älytöntä, jos varaa ei ole ja näyttämisen vuoksi otetaan velkaa johonkin autoihin ja asuntoihin, joihin ei todellisuudessa ole varaa.
Muutama huomio: aloittaja sanoo "ainakin osan" olevan kateellisia, mutta kirjoittaa kuitenkin ikään kuin kaikki olisivat sitä. On olemassa ihmisiä joita ei hienot, kalliit asiat kiinnosta, vaikka mahdollisuuksia niihin olisikin. Se on se, mitä elämässä arvostaa, sen pohjalta valintoja tehdään.
Itse olen "piireissä" joihin kuuluu kaiken hienonupeankalliinuuden haaliminen. Kyllä se on valitettava tosiasia, että jos tällaisia ihmisiä tuntee, niin pakkohan se on myöntää että pröystäilyäkin tapahtuu ja paljon. En itse sellaista elämää arvosta. Ja mua ei vois vähempää kiinnostaa että miten muut mun elämän näkee sen perusteella että mihin kulutan milloin mitäkin.
Mutta mun mielestä ihmiset saa elää aika lailla kuten tahtovat, kunhan ei muita (eikä toivottavasti itseäänkään) vahingoita. En mä koe että olisin oikea sanomaan mihin kenenkin on rahansa laitettava. Toki toivon että sitä liikenisi myös muista ihmisistä huolehtimiseen täällä maapallon päällä.
Summa summarum: kateutta varmasti on, pröystäilyä varmasti on, yritetään keskittyä siihen omaan elämään. Ei kannata varmuudella tehdä hätäisiä johtopäätöksiä siitä onko joku pröystäilijä tai kateellinen. Monesti ihmiset voi yllättää. Ei sitä aina tiedä mitä taustamotiiveja löytyykään.
Samalla lailla ihmiset halveksuvat monia muitakin asioita, joita heillä ei ole koskaan ollut tai he ovat menettäneet.
Itse olen aina hämmästellyt asennetta "mä en vaan asuisi missään ok-talossa hienoissa kulisseissa, kaksi autoa ja kultainen noutaja", jos tosiasia on tyyliin "olen 43v pienipalkkainen neljän lapsen yh, lapset tehty kolmelle eri lähiöräkälästä löydetylle juopolle, uusin mies pieksää kännissä, asun kerrostalolähiössä ja ajan 1500€ maksaneella autolla". Siis oma elämä helvettiä ja sitten yrittää uskotella, että vielä kurjempaa olisi, jos varallisuus olisi toinen.