11v tyttären kaverin äiti ei suostu ostamaan tytölleen rintaliivejä, vaikka tarvitsisi jo, ostaisitko itse tässä tilanteessa?
Tyttö kertoi että hänen kaverinsa oli kertonut tästä. Kaverin äiti on sanonut että tämä on vielä ihan kakara eikä tarvitse mitään hörhelöitä poikien miellyttämiseen. Rinnat ovat kuulemma kipeät ja juostessa ja trampoliinilla hyppiessä sattuu.
Jos ostan tytölle jonkun tukevan topin/harjoitusrintsikat, haukkuukohan tämä äiti minut maan rakoon?
Kommentit (97)
Mistä muuten tämä kaverin äiti tietäisi juuri oikean koon tälle tytölle?
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt liivejä kuin imettäessä maitosotkun vuoksi.
Nykytiede tosiaan puhuu sem puolesta että liivittömyys on parempi vaihtoehto.
Saako käyttää liivejä jos ne kasvoi jo heti 9v:nä alaspäin sojottaviksi c-kupeiksi, ja saan nykyään paniikkikohtauksen jos laitan paidan päälle ilman liivejä koska inhoan sitä ylimääräisten säkkien tunnetta rintakehällä? Joo käyn terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on siis uskoutunut asiasta kaverilleen, ei kaverin äidille eli sinulle. Tyttö ei ehkä arvosta tietoa siitä, että kaveri puhuu asiasta eteen päin. Minä nuorena tyttönä olisin nolostunut ihan hirveästi siitä, jos kaverin äiti pyytämättä alkaa ostelemaan minulle jotain niin henkilökohtaista kuin rintaliivit. Olisin sen jälkeen alkanut ehkä vältellä kyseistä kaverin äitiä. Tytön äitinä en myöskään arvostaisi sitä, että joku muu äiti astuu minun vastuualueelleni aivan kuin minä itse olisin kykenemätön lapseni asioita hoitamaan.
Parasta, mitä sinä ap voit tehdä, on antaa tyttärellesi neuvoja siitä, miten hän voi rohkaista kaveriaan puhumaan äitinsä kanssa asiasta. Tytön on hyvä tehdä äidilleen selväksi, että kyse ei ole poikien miellyttämisestä, vaan siitä, että rintoihin sattuu. Rintaliivien ei myöskään ole pakko olla mitään hörhelöitä. Trampoliiniin ja juoksuun paras vaihtoehto voi olla urheiluliivit, jotka harvemmin ovat hörhelöitä.
Kyseessä on vaate. Vaate, josta voi ja tulee pystyä puhumaan. Juuri tällainen tabuilu traumatisoi lapsia. Itsekin olen sukupolvea, joka ei uskalla vessassa tamponin tai siteen käärettä avata kuin hipihiljaa, koska MIKSI? Koska kaikki naisellisuuteen liittyvä on häpeällistä.
Näiden tabujen rikkominen pitää aloittaa nyt ja osoittaa lapsille ja nuorille (sekä tytöille että pojille), että kyseessä on normaali asia, ei mikään häpeällinen tai seksualisoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivit ei ole mikään välttämättömyys. Tutkimusten mukaan sitä enemmän rinnat alkaa roikkua mitä enemmän käyttää.
Jos lapseen sattuu liikkuessa, niin kyllä ne on hommattava sanoi tutkimukset mitä tahansa!😠
Mikä niissä sattuisi? Kuulostaa oudolta. Kosketus kyllä sattuu kehittyvässä rinnassa mutta että liivittömyys sattuisi?
Isot rinnat voi tuntua epämukavilta mutta rintojen kipu juostessa ei ole normaalia.
Ja että lapsi muka tuollaisia puhuisi muille?
Sinä et määritä kenenkään toisen kokemusta.
On aivan mahdollista että ala-asteikäinen kehittyy varhain. Ja rinnat jos mikä aiheuttaa kärsimystä. Sillä erotuksella että ennen ei ollut mitään liivejä. Aluksi voi ostaa toppimalliset.
Vierailija kirjoitti:
Rinnat eivät oikeastaan edes tarvitse rintaliivejä (rintalihakset kannattelevat ja vahvistuvat, liiveissä ei) , mutta toki jos tyttö ne itse kokee tarvitsevansa ja olisi mukavampi olo niin en ymmärrä miksei vanhempansa voisi ostaa.
Onko tämä asia johon ulkopuolisten tulisi puuttua? Ei mielestäni.
Mutta, jos kyse on esim. varattomuudesta, niin voisithan halutessasi ohimennen kysyä äidiltänsä että saisitko antaa muutamia teille pieneksi jääneitä. Voi toki olla, että kyseinen äiti ei pidä siitä. Ja 11 vuotiaalle varmaan riittää ihan sellainen toppimallinen muutenkin, ymmärrän ettei lapsille haluta ostaa mitään pitsi rintaliivejä.
Miksi lapset eivät saa käyttää pitsiä? Seksualisoitko lapset?
Mitkä värit on sallittu? Musta ei, eläinkuosi ei. Vaal.pun ja vanha roosa - liian seksiä. Sateenkaariväri sekä muut - viittaavat lesbouteen. Ehkä ihonvärinen tai luonnonvalkoinen, niin ei seksiäkö?
Miksi jauhatte jostain nykytieteestä.... tyttö haluaa liivit, ja se on ihan ok.
Itselläni ei ole isot rinnat, mutta roikkuvat senkin edestä. Esimerkiksi ratsastuksessa ravatessa ei tunnu kovin hyvältä jos ei ole urheiluliivejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivit ei ole mikään välttämättömyys. Tutkimusten mukaan sitä enemmän rinnat alkaa roikkua mitä enemmän käyttää.
Tuo on totta, minulla on todella kiinteät dd-kupin rinnat näin 39-vuotiaana (olen lapseton) ja monet luulee silikoneiksi. Mammografiassa kysyttiin viimeksi kun riisuuduin että onko niissä proteesit ja ihmeteltiin kun kerroin ettei ole. :D
Rinnat alkoivat kasvaa 13-vuotiaana ja olivat c-kokoa 14 ikäisenä. Äiti ei painostanut rintsikkaosteluun, hän on aina ollut hieman hippimäinen itse.
Aloitin rintsikoiden pitämisen julkisesti d-kuppisena vasta 15-16 vuotiaana kun muut tytöt kiusasivat ja ivasivat, luulivat että minä yritän saada rintsikoitta rinnoillani poikien huomion, vaikka minua ei tuossa vaiheessa pojat vielä kiinnostaneet, ja pukeuduin kuitenkin löysiin collegepaitoihin. Muut seksualisoivat rintojani, en minä. Pidin rintsikoita koulussa ja myöhemmin töissä, mutta riisun edelleen kun tulen kotiin.
Jos rintsikoita pitää pitkään ja usein, niin rintalihasten ei tarvitse itse enää tehdä töitä kohottaakseen povea eli siksi kudokset veltostuvat kun rintaliivit tekee koko homman puolestasi.
Aivan samalla tavalla kuin vatsalihakset kannattelevat vatsaläskejä? Naisen rinnat ovat rasvakudosta ja sitä ei voi mikään lihas kannatella. Luonnonlait, kuten gravitaatio ja liikkeen suunnan säilymisen laki koskevat myös rintakudosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt liivejä kuin imettäessä maitosotkun vuoksi.
Nykytiede tosiaan puhuu sem puolesta että liivittömyys on parempi vaihtoehto.
Saako käyttää liivejä jos ne kasvoi jo heti 9v:nä alaspäin sojottaviksi c-kupeiksi, ja saan nykyään paniikkikohtauksen jos laitan paidan päälle ilman liivejä koska inhoan sitä ylimääräisten säkkien tunnetta rintakehällä? Joo käyn terapiassa.
Samoin mulla tuli heti c-kuppi. Ei ollut mitään toppeja. Jäi urheilu, koulussa kiusasi pojat, kiusasi tytöt. Yksi kaveri pyysi käymään, ja heillä oli jotain serkkuja tms käymässä. Minut oli kutsuttu, koska toiset tytöt ei voineet näkemättä uskoa että lapsella voi olla valtavat tissit.
Kotona alkoi äiti vihaamaan. Jouduin myös rankan seksuaalisen ahdistelun kohteeksi, jossa tekijä yritti repiä rintaa irti.
Aika vaikea on pienirintaisten ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella että noin nuoren rinnat kauheasti hölskyisivät. Onko sillä oikeasti joku c-kuppi jo?
Sinun kuvitelmillasi ei ole mitään väliä kun et ilmeisesti edes tiedä rinnoista paljoa. C-kuppi ei itsessään kerro mitään rintojen koosta, voi olla joko hyvin pienet tai aika suuretkin.
Mikä ihme tämä joidenkin ylläpitämä harha on, ettei kuppikoolla ole merkitystä? Voiko sanoa myös, että A-kuppi voi olla pieni tai voi olla aika suurikin? Jos ei voi, niin miksi niin sanotaan C-kupeista? C-kuppi ei todellakaan koskaan ole "hyvin pieni".
Jos menet rintojen suurennusleikkaukseen, niin kuppikokoahan siinä kasvatetaan. Mitä suurempi kuppi, sitä suuremmat rinnat. Vai mitä luulet, että siinä leikkauksessa tehdään? Kasvatetaan rintakehää? Jokaisella yksittäisellä ihmisellä kuppikoko määrittelee sen, ovatko rinnat pienet vai isot.
Kuppikoko tulee siitä erotuksesta, mikä mitataan rintojen alta ja päältä. Mitä suurempi erotus on, niin totta kai se näkyy myös ulospäin isompina rintoina. Jos jonkun rinnat ovat litteät ja pitkin rintakehää, niin ei hänellä ole silloin isoa kuppikokoa, eivätkö hänen rintansa näytä isoilta. Sillä ei ole mitään merkitystä, että johonkin rasiaan kerättynä hänellä on enemmän kudosta kuin toisella ihmisellä.
Nämä, jotka väittävät, että C- tai D-kuppi voi olla pieni, eivät vain ole tyytyväisiä omiin rintoihinsa, joten he haluavat uskotella niiden olevan "pienet".
Enpä voi muuta sanoa, kuin että käy alusvaateliikkeessä katsomassa vaikka C65-kokoisia rintaliivejä. Ovat ympärystä lukuunottamatta samankokoisia kun B70 ja A75 eli pienet ovat.
No jos jonkun ympärysmitta on 65 cm, niin miksi vertaat häntä ihmiseen, jonka ympärysmitta on 75? Onhan C65 kuitenkin merkittävästi isompi kuin A65, joka hänellä saattaisi ihan yhtä hyvin olla.
Joten kyllä vaan hänen C-kuppinsa kohoaa ulospäin sen verran, ettei näytä todellakaan laudalta. A-kupissa erotus rintojen alta ja yltä on 13 cm ja C-kupissa 17 cm. Puhut ihan palturia, jos väität, ettei missään näy neljän sentin ero siinä kuinka paljon rinta tulee kehosta ulospäin.
Mitä järkeä on siis verrata ympärysmittoja, ja väittää, että samalta näyttää C65 ja A75? Ei näytä. Sen C-kuppisen rinnat näyttää isommilta, koska hänen kehonsa on niiden alta kapeampi. Jos ne eivät häntä itseään miellytä, niin se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on siis uskoutunut asiasta kaverilleen, ei kaverin äidille eli sinulle. Tyttö ei ehkä arvosta tietoa siitä, että kaveri puhuu asiasta eteen päin. Minä nuorena tyttönä olisin nolostunut ihan hirveästi siitä, jos kaverin äiti pyytämättä alkaa ostelemaan minulle jotain niin henkilökohtaista kuin rintaliivit. Olisin sen jälkeen alkanut ehkä vältellä kyseistä kaverin äitiä. Tytön äitinä en myöskään arvostaisi sitä, että joku muu äiti astuu minun vastuualueelleni aivan kuin minä itse olisin kykenemätön lapseni asioita hoitamaan.
Parasta, mitä sinä ap voit tehdä, on antaa tyttärellesi neuvoja siitä, miten hän voi rohkaista kaveriaan puhumaan äitinsä kanssa asiasta. Tytön on hyvä tehdä äidilleen selväksi, että kyse ei ole poikien miellyttämisestä, vaan siitä, että rintoihin sattuu. Rintaliivien ei myöskään ole pakko olla mitään hörhelöitä. Trampoliiniin ja juoksuun paras vaihtoehto voi olla urheiluliivit, jotka harvemmin ovat hörhelöitä.
Kyseessä on vaate. Vaate, josta voi ja tulee pystyä puhumaan. Juuri tällainen tabuilu traumatisoi lapsia. Itsekin olen sukupolvea, joka ei uskalla vessassa tamponin tai siteen käärettä avata kuin hipihiljaa, koska MIKSI? Koska kaikki naisellisuuteen liittyvä on häpeällistä.
Näiden tabujen rikkominen pitää aloittaa nyt ja osoittaa lapsille ja nuorille (sekä tytöille että pojille), että kyseessä on normaali asia, ei mikään häpeällinen tai seksualisoitu.
Toki pitää pystyä puhumaan kyseisestä vaatteesta, mutta kenen kanssa? Kaverin äiti ei välttämättä ole sellainen henkilö, jonka kanssa tulee puhuttua ylipäätään. Kaverin kanssa tyttö kuulostaa puhuvan asiasta, joten tyttö todennäköisesti ei pahastu, jos kaveri itse tarjoaa saamiaan liivejä jotka eivät sopineet hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän jos juttelisit tälle äidille ennenkuin teet mitään peliliikkeitä? Jos et suoraan halua kommentoida tyttäresi kaverin kertomisia, niin avaa keskustelu vaikka vinkkaamalla ihan vain ystävällisyyttäsi hyvästä urheilutopista jonka löysit tyttärellesi liikkeestä NN, tai päivittelemällä muuten vaan kun ne niin kasvaa ne tytöt, että meilläkin ostettiin jo toppia paidan alle. Näin saat äidin (ehkä) kertomaan kantansa sinulle suoraan, ja voit argumentoida nainen naiselle tarvittavan tissituen puolesta, painottaen juuri urheilua ja kivun ehkäisyä.
OT:na lisäys että on kyllä etovaa, että tyttölapsien seksualisointi on niin lujassa, että oma äitikin näkee lapsen tarvitsemat alusvaatteet seksiwau-liiveinä ja jotenkin pahana asiana. Puberteetti kehon muutoksineen on tarpeeksi vaikeaa muutenkin.
"Maija Meikäläinen täällä moi. Onhan Aadan äiti puhelimessa? Niin pyysin tämän numeron Aadalta kun oli meillä kylässä / kaivelin 1. luokan vanhenpainillassa täytetystä puhelinnumerolistasta, että voisin tällein ohimennen vinkata että löysin muuten Venlalle tosi hyvän urheilutopin Prismasta. Ei mulle oikeastaan muuta, moikka!"
Vierailija kirjoitti:
Pienirintaisiahan ei koskaan kiusata. Ei koskaan.
Isorintaisten vaikea ymmärtää, kun aivot ovat pudonneet rintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten tämä kaverin äiti tietäisi juuri oikean koon tälle tytölle?
itselläni on 11-vuotias tyttö ja osaisin todennäköisesti hänen kavereilleen otsaa oikean kokoisia toppeja. Lasten topeissa koot menee 110/116, 122/128, 134/140, 146/152, 164 ja 170. Eli pituuden mukaan. Tuo 170 menee usein vielä S-kokoiselle naisellekin. Eli pituuden mukaan.
Oman lapseni kaveripiirissä toppeja on käytetty tuolta koosta 110/116 asti, eli alle kouluikäisestä. Toppi on alusvaate, ja myös poikani käyttävät aina aluspaitaa kauluspaidan kanssa. Mikään ei ole juntimpaa kuin kauluspaitaa käyttävä mies, jolla ei ole aluspaitaa.
Onko se 11v jotenkin jälkeenjäänyt, vai miksi se ei itse kykene ostamaan haluamiaan rintsikoita kaupasta itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki pitää pystyä puhumaan kyseisestä vaatteesta, mutta kenen kanssa? Kaverin äiti ei välttämättä ole sellainen henkilö, jonka kanssa tulee puhuttua ylipäätään. Kaverin kanssa tyttö kuulostaa puhuvan asiasta, joten tyttö todennäköisesti ei pahastu, jos kaveri itse tarjoaa saamiaan liivejä jotka eivät sopineet hänelle.
Sellaisen aikuisen, joka asiasta puhuu. Hänen oma äitinsä ei selvästi puhu, vaan on traumatisoitunut jotenki seksuaalisesti ja näkee seksuaalisuutta sellaisessa, missä sitä ei ole.
Lapselta voi kysyä ja tarjota mahdollisuutta. Toppeja voi hankkia ja sanoa, että nämä oli meille vääränkokoiset. Jätän tähän, niin voit vaikka ottaa ja sovittaa.
Tai voi puhua kaverin kuullen oman tyttönsä kanssa topeista luonnolliseen sävyyn, jolloin asiaa voi ottaa puheeksi. Itse puhun oman 6-lk tyttöni kanssa mm. alusvaatteista, bikineistä, kuukautisista jne. Hän puhuu niistä myös kavereidensa kanssa. Tilannetajua noudattaen asioista voi puhua. Tuon ikäinen oma lapsi myös uskaltaa helposti sanoa "äiti, en halua puhua siitä nyt.".
Olennaista tietoa puuttuu: 1) Kuinka hyvin, jos ollenkaan, ap tuntee tytön kaverin? 2) Kuinka hyvin, jos ollenkaan, ap tuntee tytön äidin?
Jos ei tule kummankaan kanssa juteltua muutenkaan, olisi outoa yhtäkkiä alkaa puhumaan jomman kumman kanssa rintaliiveistä. Jos ap olisi tytön äidin kanssa ylimmät ystävät, ap todennäköisesti kävisi tämän keskustelun tytön äidin kanssa eikä netissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko se 11v jotenkin jälkeenjäänyt, vai miksi se ei itse kykene ostamaan haluamiaan rintsikoita kaupasta itselleen?
Ostamiseen tarvitaan rahaa. Jos ei tyttö saa äidiltään tarvitsemiaan vaatteita, ei äiti anna välttämättä rahaakaan.
Runk runk runk runk! Lääh! Runk runk runk runk!
SETÄ SPERMA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienirintaisiahan ei koskaan kiusata. Ei koskaan.
Isorintaisten vaikea ymmärtää, kun aivot ovat pudonneet rintoihin.
Varmasti myös pienirintaisia kiusataan mutta ei rintojen takia vaan ajattelun tason. Harvinaisen typerä kommentti.
Minä taas olisin lapsena ollut helpottunut, jos olisin saanut topin jostain käyttööni.
Eikä se lasukaan ole välttämättä väärä paikka. Lapsella on oikeus aineellisiin tarpeisiin ja lapsen vartalon seksualisoiminen kielii vähän muustakin mahdollisesta ongelmasta. Saako lapsi käyttää alushousuja? Nekinhän on p o r n o vaate... eikö?