11v tyttären kaverin äiti ei suostu ostamaan tytölleen rintaliivejä, vaikka tarvitsisi jo, ostaisitko itse tässä tilanteessa?
Tyttö kertoi että hänen kaverinsa oli kertonut tästä. Kaverin äiti on sanonut että tämä on vielä ihan kakara eikä tarvitse mitään hörhelöitä poikien miellyttämiseen. Rinnat ovat kuulemma kipeät ja juostessa ja trampoliinilla hyppiessä sattuu.
Jos ostan tytölle jonkun tukevan topin/harjoitusrintsikat, haukkuukohan tämä äiti minut maan rakoon?
Kommentit (97)
Ei pitäisi sattua liikkuessa. Joku muu ongelma lienee kuin liivittömyys.
Kehittyvä rinta on kosketusarka mutta liikunnan ei pitäisi sattua.
Rinnat eivät oikeastaan edes tarvitse rintaliivejä (rintalihakset kannattelevat ja vahvistuvat, liiveissä ei) , mutta toki jos tyttö ne itse kokee tarvitsevansa ja olisi mukavampi olo niin en ymmärrä miksei vanhempansa voisi ostaa.
Onko tämä asia johon ulkopuolisten tulisi puuttua? Ei mielestäni.
Mutta, jos kyse on esim. varattomuudesta, niin voisithan halutessasi ohimennen kysyä äidiltänsä että saisitko antaa muutamia teille pieneksi jääneitä. Voi toki olla, että kyseinen äiti ei pidä siitä. Ja 11 vuotiaalle varmaan riittää ihan sellainen toppimallinen muutenkin, ymmärrän ettei lapsille haluta ostaa mitään pitsi rintaliivejä.
Missä ko. äiti kuvittelee lapsensa liikkuvan, ja mitä tekevän. Paljastelevan itseään?
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivit ei ole mikään välttämättömyys. Tutkimusten mukaan sitä enemmän rinnat alkaa roikkua mitä enemmän käyttää.
Tuo on totta, minulla on todella kiinteät dd-kupin rinnat näin 39-vuotiaana (olen lapseton) ja monet luulee silikoneiksi. Mammografiassa kysyttiin viimeksi kun riisuuduin että onko niissä proteesit ja ihmeteltiin kun kerroin ettei ole. :D
Rinnat alkoivat kasvaa 13-vuotiaana ja olivat c-kokoa 14 ikäisenä. Äiti ei painostanut rintsikkaosteluun, hän on aina ollut hieman hippimäinen itse.
Aloitin rintsikoiden pitämisen julkisesti d-kuppisena vasta 15-16 vuotiaana kun muut tytöt kiusasivat ja ivasivat, luulivat että minä yritän saada rintsikoitta rinnoillani poikien huomion, vaikka minua ei tuossa vaiheessa pojat vielä kiinnostaneet, ja pukeuduin kuitenkin löysiin collegepaitoihin. Muut seksualisoivat rintojani, en minä. Pidin rintsikoita koulussa ja myöhemmin töissä, mutta riisun edelleen kun tulen kotiin.
Jos rintsikoita pitää pitkään ja usein, niin rintalihasten ei tarvitse itse enää tehdä töitä kohottaakseen povea eli siksi kudokset veltostuvat kun rintaliivit tekee koko homman puolestasi.
Ostaisin toppimallin urheiluliivit ja sanoisin äidin kuullen, että tää on mun tytölle väärän mallinen ja sähän oot myös jo siinä iässä, että tarvit liivejä. Tuskin se äiti kehtaa sun kuullen alkaa sanoa että ei hänen lapsi saa käyttää liivejä. Ja jos kehtaa niin sittenhän sille voi sanoa suorat sanat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan tuulesta tempaistu väite? Miksi liikunta muka ei voisi sattua?
Vierailija kirjoitti:
Rinnat eivät oikeastaan edes tarvitse rintaliivejä (rintalihakset kannattelevat ja vahvistuvat, liiveissä ei) , mutta toki jos tyttö ne itse kokee tarvitsevansa ja olisi mukavampi olo niin en ymmärrä miksei vanhempansa voisi ostaa.
Onko tämä asia johon ulkopuolisten tulisi puuttua? Ei mielestäni.
Mutta, jos kyse on esim. varattomuudesta, niin voisithan halutessasi ohimennen kysyä äidiltänsä että saisitko antaa muutamia teille pieneksi jääneitä. Voi toki olla, että kyseinen äiti ei pidä siitä. Ja 11 vuotiaalle varmaan riittää ihan sellainen toppimallinen muutenkin, ymmärrän ettei lapsille haluta ostaa mitään pitsi rintaliivejä.
Omat rintani ovat sen malliset ja kasvoivat niin nopeasti, että todella tarvitsevat liivejä ja tukea. Olisi pitänyt saada liivit jo ennen kuin ensimmäiset, liian kevyet ostettiin.
Paidan läpi kuultavat rinnat on paljon nolompi juttu kuin siistit liivit/toppi.
Besançonin yliopistossa 15 vuoden ajan tehty seurantatutkimus toteaa, että rintaliivit ovat turhia. Tutkimuksen mukaan liivit eivät vähennä selkäkipuja alkuunkaan, ja ne itse asiassa lisäävät rintojen roikkumista.
– Rinnat eivät hyödy liiveistä lääketieteellisesti, fysiologisesti tai anatomisesti. Sen sijaan rintaliivien käyttäjien rinnat roikkuvat vain enemmän, tutkimuksen johtaja Jean-Denis Rouillon sanoo.
Rouillon käytti puolitoista vuosikymmentä tutkiakseen 18-35 -vuotiaiden naisten rinnoissa tapahtuvia muutoksia. Tutkijoiden mukaan rintaliivittömien naisten nännien sijainti suhteessa hartioihin jopa kohosi keskimäärin seitsemän millimetriä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivit ei ole mikään välttämättömyys. Tutkimusten mukaan sitä enemmän rinnat alkaa roikkua mitä enemmän käyttää.
Kuppikokosi AA-.
Meillä ei kukaan käytä liivejä, en minä enkä teinityttäret (ovat itse saaneet päättää). Terveellisempää näin.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on siis uskoutunut asiasta kaverilleen, ei kaverin äidille eli sinulle. Tyttö ei ehkä arvosta tietoa siitä, että kaveri puhuu asiasta eteen päin. Minä nuorena tyttönä olisin nolostunut ihan hirveästi siitä, jos kaverin äiti pyytämättä alkaa ostelemaan minulle jotain niin henkilökohtaista kuin rintaliivit. Olisin sen jälkeen alkanut ehkä vältellä kyseistä kaverin äitiä. Tytön äitinä en myöskään arvostaisi sitä, että joku muu äiti astuu minun vastuualueelleni aivan kuin minä itse olisin kykenemätön lapseni asioita hoitamaan.
Parasta, mitä sinä ap voit tehdä, on antaa tyttärellesi neuvoja siitä, miten hän voi rohkaista kaveriaan puhumaan äitinsä kanssa asiasta. Tytön on hyvä tehdä äidilleen selväksi, että kyse ei ole poikien miellyttämisestä, vaan siitä, että rintoihin sattuu. Rintaliivien ei myöskään ole pakko olla mitään hörhelöitä. Trampoliiniin ja juoksuun paras vaihtoehto voi olla urheiluliivit, jotka harvemmin ovat hörhelöitä.
Eihän se äiti hoida asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta, minulla on todella kiinteät dd-kupin rinnat näin 39-vuotiaana (olen lapseton) ja monet luulee silikoneiksi. Mammografiassa kysyttiin viimeksi kun riisuuduin että onko niissä proteesit ja ihmeteltiin kun kerroin ettei ole. :D
Rinnat alkoivat kasvaa 13-vuotiaana ja olivat c-kokoa 14 ikäisenä. Äiti ei painostanut rintsikkaosteluun, hän on aina ollut hieman hippimäinen itse.
Aloitin rintsikoiden pitämisen julkisesti d-kuppisena vasta 15-16 vuotiaana kun muut tytöt kiusasivat ja ivasivat, luulivat että minä yritän saada rintsikoitta rinnoillani poikien huomion, vaikka minua ei tuossa vaiheessa pojat vielä kiinnostaneet, ja pukeuduin kuitenkin löysiin collegepaitoihin. Muut seksualisoivat rintojani, en minä. Pidin rintsikoita koulussa ja myöhemmin töissä, mutta riisun edelleen kun tulen kotiin.
Jos rintsikoita pitää pitkään ja usein, niin rintalihasten ei tarvitse itse enää tehdä töitä kohottaakseen povea eli siksi kudokset veltostuvat kun rintaliivit tekee koko homman puolestasi.
Mummoni ei ikinä käyttänyt rintaliivejä. Silti vanhana hänen rintansa roikkuivat melkein navassa asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehittyvä rinta on kosketusarka mutta liikunnan ei pitäisi sattua.Tämä on ihan tuulesta tempaistu väite? Miksi liikunta muka ei voisi sattua?
Voin kertoa, että äitini oli tällainen "rintaliivivastainen", vaikka koko sukumme on isorintaista. Jotta pystyin juoksemaan, ettei minuun sattunut, jouduin pitelemään rinnoistani kiinni.
Tietysti kasvuvaiheessa olevaan arkaan ja hieman kipeään kudokseen sattuu enemmän, jos se hölskyy.
Mutta miten terveellistä se on, jos lapsi esim. lopettaa liikkumisen sen vuoksi, että liikunta tuntuu epämukavalta rintojen vuoksi
Voit myös sanoa, että kannattaa käydä juttelemassa kouluterkkarilla, niin hän voi olla kotiinkin yhteydessä jos se auttaisi.
Kamala asenne äidillä. Ei tulisi mieleenkään liikkua ilman rintaliivejä, tuntuu epämiellyttävältä.
Ostat jotkut sille ja annat ne tyttärellesi, hän antaa sitten sille kaverille ja sanoo että nämä on meillä ylimääräiset.
Vierailija kirjoitti:
Besançonin yliopistossa 15 vuoden ajan tehty seurantatutkimus toteaa, että rintaliivit ovat turhia. Tutkimuksen mukaan liivit eivät vähennä selkäkipuja alkuunkaan, ja ne itse asiassa lisäävät rintojen roikkumista.
– Rinnat eivät hyödy liiveistä lääketieteellisesti, fysiologisesti tai anatomisesti. Sen sijaan rintaliivien käyttäjien rinnat roikkuvat vain enemmän, tutkimuksen johtaja Jean-Denis Rouillon sanoo.
Rouillon käytti puolitoista vuosikymmentä tutkiakseen 18-35 -vuotiaiden naisten rinnoissa tapahtuvia muutoksia. Tutkijoiden mukaan rintaliivittömien naisten nännien sijainti suhteessa hartioihin jopa kohosi keskimäärin seitsemän millimetriä vuodessa.
Minkä mallisia mahtoi tutkia? Eri väestöillä on eri malliset rinnat, samoin eri yksilöillä.
Tervetuloa elämään d-kupin suippojen, alaspäin kasvavien rintojen kanssa. Pelkkä hiostavuus on ongelma, samoin vaatteiden istuvuus. Painavat n. 500 g kappale. Onneksi on kaariliivit.
Mitähän jos juttelisit tälle äidille ennenkuin teet mitään peliliikkeitä? Jos et suoraan halua kommentoida tyttäresi kaverin kertomisia, niin avaa keskustelu vaikka vinkkaamalla ihan vain ystävällisyyttäsi hyvästä urheilutopista jonka löysit tyttärellesi liikkeestä NN, tai päivittelemällä muuten vaan kun ne niin kasvaa ne tytöt, että meilläkin ostettiin jo toppia paidan alle. Näin saat äidin (ehkä) kertomaan kantansa sinulle suoraan, ja voit argumentoida nainen naiselle tarvittavan tissituen puolesta, painottaen juuri urheilua ja kivun ehkäisyä.
OT:na lisäys että on kyllä etovaa, että tyttölapsien seksualisointi on niin lujassa, että oma äitikin näkee lapsen tarvitsemat alusvaatteet seksiwau-liiveinä ja jotenkin pahana asiana. Puberteetti kehon muutoksineen on tarpeeksi vaikeaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Millainenhan olisi lääkärin ilme, jos sinne veisin kehittyvän tyttäreni, jonka rinnat ovat kosketusarat, väittäen, että nyt on jotain todella pahasti vialla, kun kosketusarkoihin rintoihin sattuu, kun ne hölskyvät liikkuessa?
Auta lasta saamaan ne liivit tavalla tai toisella. Hän muistaa todennäköisesti asian koko elämänsä.