11v tyttären kaverin äiti ei suostu ostamaan tytölleen rintaliivejä, vaikka tarvitsisi jo, ostaisitko itse tässä tilanteessa?
Tyttö kertoi että hänen kaverinsa oli kertonut tästä. Kaverin äiti on sanonut että tämä on vielä ihan kakara eikä tarvitse mitään hörhelöitä poikien miellyttämiseen. Rinnat ovat kuulemma kipeät ja juostessa ja trampoliinilla hyppiessä sattuu.
Jos ostan tytölle jonkun tukevan topin/harjoitusrintsikat, haukkuukohan tämä äiti minut maan rakoon?
Kommentit (97)
Sairas äiti, jolla ongelmia seksuaalisuuden kanssa. Tekisin varmaan lasun sekä ostaisin tukun kunnollisia rintaliivejä, ładu siksi että tyttö saisi ulkopuolista apua. Tälle äidille ihannetilanne olisi, että lapsi saisi mahdollisimman roikkuvat rinnat joita hänen itsensä ei tarvitse kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivit ei ole mikään välttämättömyys. Tutkimusten mukaan sitä enemmän rinnat alkaa roikkua mitä enemmän käyttää.
Jos lapseen sattuu liikkuessa, niin kyllä ne on hommattava sanoi tutkimukset mitä tahansa!😠
Mikä niissä sattuisi? Kuulostaa oudolta. Kosketus kyllä sattuu kehittyvässä rinnassa mutta että liivittömyys sattuisi?
Isot rinnat voi tuntua epämukavilta mutta rintojen kipu juostessa ei ole normaalia.
Ja että lapsi muka tuollaisia puhuisi muille?
Rintojen koko, kuukautiskierron vaihe sekä rintojen "koostumuskin;" esim. sidekudoksen tms. määrä suhteessa pelkkään rasvaan vaikuttaa asiaan. Joillain naisilla on enemmän sellaiset löysät rasvatissit, toisilla sitten on ikään kuin kiinteämmät myökykkäämmän koostumuksen takia, on siis enemmän sidekudosta yms. suhteessa rasvaan, jolloin kipuakin syntyy helpommin jo ihan rintojen painon ja tämän koostumuksenkin takia.
Ja murrosikässä kasvavat rinnat ovat nimenomaan arat. Kyllä lapsetkin puhovat asioistaan kavereilleen, sehän kertoo vain luottamuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Sairas äiti, jolla ongelmia seksuaalisuuden kanssa. Tekisin varmaan lasun sekä ostaisin tukun kunnollisia rintaliivejä, ładu siksi että tyttö saisi ulkopuolista apua. Tälle äidille ihannetilanne olisi, että lapsi saisi mahdollisimman roikkuvat rinnat joita hänen itsensä ei tarvitse kadehtia.
Oletko sekaisin? Liivit lisäävät roikkumista, ei päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Besançonin yliopistossa 15 vuoden ajan tehty seurantatutkimus toteaa, että rintaliivit ovat turhia. Tutkimuksen mukaan liivit eivät vähennä selkäkipuja alkuunkaan, ja ne itse asiassa lisäävät rintojen roikkumista.
– Rinnat eivät hyödy liiveistä lääketieteellisesti, fysiologisesti tai anatomisesti. Sen sijaan rintaliivien käyttäjien rinnat roikkuvat vain enemmän, tutkimuksen johtaja Jean-Denis Rouillon sanoo.
Rouillon käytti puolitoista vuosikymmentä tutkiakseen 18-35 -vuotiaiden naisten rinnoissa tapahtuvia muutoksia. Tutkijoiden mukaan rintaliivittömien naisten nännien sijainti suhteessa hartioihin jopa kohosi keskimäärin seitsemän millimetriä vuodessa.
Tuon tutkimuksen tulos ei todellakaan tarkoita, että rintaliivit olisivat turhia. Minun syyni rintaliivien käyttöön ei liity selkäkipuihin eikä siihen, roikkuvatko rintani myöhemmin ilman liivejä vai eivät.
Käytän rintaliivejä kolmesta eri syystä: 1) Ulkonäkö. Näytän ryhdikkäämmältä, kun käytän rintaliivejä. Rintaliiveillä myös estän nännien kuultamisen paidan läpi. 2) Juokseminen ja hyppiminen ilman liivejä tuntuu epämukavalta. 3) Synnytyksen jälkeen rinnoistani suihkuaa ja tippuu maitoa ihan omia aikojaan. Rintaliivien käyttö mahdollistaa liivinsuojien käytön. Liivinsuojat vähentävät paitani sotkeentumista maidolla.
En ole käyttänyt liivejä kuin imettäessä maitosotkun vuoksi.
Nykytiede tosiaan puhuu sem puolesta että liivittömyys on parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivit ei ole mikään välttämättömyys. Tutkimusten mukaan sitä enemmän rinnat alkaa roikkua mitä enemmän käyttää.
Tuon perusteella meidän akan tissit pitäisi olla lähellä polvia, mutta eivät ole.
Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä ettei akan tarvittsisi käyttää niitä ollenkaan.
Lapsille kyllä kannattaa hankkia joku vaate vaikka eivät varsinaisesti rintaliivejä vielä tarvitse silloin kun rinnat alkavat kehittyä, joskus nähnyt tyttöjä millä paistaa liian selvästi vaatteiden läpi alkavat rinnat/kohonneet nännit/nännipihat, joku suojavaate? Onko se sitten toppi, miehenä ja poikien isänä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapseen sattuu liikkuessa, niin kyllä ne on hommattava sanoi tutkimukset mitä tahansa!😠
Mikä niissä sattuisi? Kuulostaa oudolta. Kosketus kyllä sattuu kehittyvässä rinnassa mutta että liivittömyys sattuisi?
Isot rinnat voi tuntua epämukavilta mutta rintojen kipu juostessa ei ole normaalia.
Ja että lapsi muka tuollaisia puhuisi muille?
Siis mistä tämä valheellinen käsitys oikein juontaa juurensa? Lapset ei muka puhu keskenään asioista, varsinkin murrosikään liittyvistä (meillä ainakin tyttöjen kesken puhuttiin paljon tuon ikäisenä kun asia oli uusi ja kohtasi kaikki ennemmin tai myöhemmin).
Itse olin se lapsi jolla rinnat alkoivat kasvaa jo 10 vuotiaana ja 11 vuotiaana oli jo tilanne että tarvitsi topin tms alle koska juokseminen ja pomppinen sattui kehittyviin rintoihin. Olivat arat muutenkin. Se on ihan normaalia ja on hirveää että äiti ei lastaan tue asiassa.
AP: kannatan tuota ideaa että annat sille lapselle ne topit ja juonen avulla juurikin että omalle lapselle olivat vääränkokoiset. Pelasta se lapsi kivulta ja häpeältä. Lapsiparka :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella että noin nuoren rinnat kauheasti hölskyisivät. Onko sillä oikeasti joku c-kuppi jo?
Sinun kuvitelmillasi ei ole mitään väliä kun et ilmeisesti edes tiedä rinnoista paljoa. C-kuppi ei itsessään kerro mitään rintojen koosta, voi olla joko hyvin pienet tai aika suuretkin.
Mikä ihme tämä joidenkin ylläpitämä harha on, ettei kuppikoolla ole merkitystä? Voiko sanoa myös, että A-kuppi voi olla pieni tai voi olla aika suurikin? Jos ei voi, niin miksi niin sanotaan C-kupeista? C-kuppi ei todellakaan koskaan ole "hyvin pieni".
Jos menet rintojen suurennusleikkaukseen, niin kuppikokoahan siinä kasvatetaan. Mitä suurempi kuppi, sitä suuremmat rinnat. Vai mitä luulet, että siinä leikkauksessa tehdään? Kasvatetaan rintakehää? Jokaisella yksittäisellä ihmisellä kuppikoko määrittelee sen, ovatko rinnat pienet vai isot.
Kuppikoko tulee siitä erotuksesta, mikä mitataan rintojen alta ja päältä. Mitä suurempi erotus on, niin totta kai se näkyy myös ulospäin isompina rintoina. Jos jonkun rinnat ovat litteät ja pitkin rintakehää, niin ei hänellä ole silloin isoa kuppikokoa, eivätkö hänen rintansa näytä isoilta. Sillä ei ole mitään merkitystä, että johonkin rasiaan kerättynä hänellä on enemmän kudosta kuin toisella ihmisellä.
Nämä, jotka väittävät, että C- tai D-kuppi voi olla pieni, eivät vain ole tyytyväisiä omiin rintoihinsa, joten he haluavat uskotella niiden olevan "pienet".
Vierailija kirjoitti:
Besançonin yliopistossa 15 vuoden ajan tehty seurantatutkimus toteaa, että rintaliivit ovat turhia. Tutkimuksen mukaan liivit eivät vähennä selkäkipuja alkuunkaan, ja ne itse asiassa lisäävät rintojen roikkumista.
– Rinnat eivät hyödy liiveistä lääketieteellisesti, fysiologisesti tai anatomisesti. Sen sijaan rintaliivien käyttäjien rinnat roikkuvat vain enemmän, tutkimuksen johtaja Jean-Denis Rouillon sanoo.
Rouillon käytti puolitoista vuosikymmentä tutkiakseen 18-35 -vuotiaiden naisten rinnoissa tapahtuvia muutoksia. Tutkijoiden mukaan rintaliivittömien naisten nännien sijainti suhteessa hartioihin jopa kohosi keskimäärin seitsemän millimetriä vuodessa.
Jossain Afrikassa, jossa ei käytetä liivejä, rinnat roikkuvat monesti melko nuorillakin ns. navassa, mitä nyt on kuvia nähnyt. Toki lasten saantikin vaikuttaa asiaan.
Roikkuvia rintoja on myös etenkin niillä suomalaisnaisilla näkynyt, jotka eivät käytä liivejä. Sillä kyllä näitäkin naisia löytyy.
Nopeassa kasvuvaiheessa varsinkin liivi tukee rintaa ja rinnan mallin kehitystä. Myöhemmin voi olla välillä liiveittä.
Osa hyvärintaisista pitää liivejä nukkuessaankin juuri tuen takia, tosin vaikutus neste- ja verenkiertoon yms. hiukan huolettaa tuossa nukkuessa, jos kovin tiukat liivit yllä + mukavuuskin nukkuessa.
Rintalihasten kunto toki vaikuttaa rintoihin aina - saat pientä kohotusta itsekin aikaan, jopa keski-ikäisenä - esim. punnertamalla, käsipaino- tai kahvakuulaharjoittelulla yms. rintalihasta kehittävillä liikkeillä. Ryhtiäänkin kun vain saa paremmaksi, niin rinnatkin kokoavat hieman, jopa keski-ikäisillä.
Toki kaunis ajatus ostaa tytölle liivit ja auttaa. Mutta jos tytön äidin asenne on tuollainen, ei tämä varmasti ole viimeinen ongelma, minkä tytön kasvaminen ja kehittyminen tuo tullessaan. Ja tuskin voit aina olla auttamassa kun uusia ongelmia tulee. Siksi olisikin parempi rohkaista tyttöä vaikka puhumaan koulun terveydenhoitajalle. On kuitenkin parempi, että virallinen taho puuttuu asiaan, etenkin jos jatkossa ne ongelmat vain pahenevat.
Osta ne vääränkokoiset omalle tyttärellesi ja anna kaverille. Hän muistaa sen todennäköisesti lopun elämäänsä.
Minäkin olin ilman yläasteelle saakka, ei edes toppeja. Meillä hävettiin kaikkea naiseuteen liittyvää. Seiskaluokalla äiti vei alusvaateliikkeeseen, josta ostettiin yhdet topatut liivit, joilla pärjäsin lukioon saakka. Kun kuppi kävi pieneksi, leikkasin toppaukset pois niin mahtui taas. Se oli ihan kauheaa. Siteitä sain kaverin äidiltä ja muistan häntä lämmöllä edelleen nyt nelikymppisenä. Kotona oli äidin vanhainkodista varastamia vanhusten inkosuojia tms. Tamponeita hän osti alesta paketin suurinta mahdollista imukykyä, onneksi en työntänyt sellaista sisääni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aikanaan sama tilanne. Alkoholisti yh-äitini näki minut aina vaan pikkukakarana vaikka olin jo 12-vuotias. En saanut liivejä koska rinnat olivat pienet. Kipeät ne olivat silti ja virittelin aina nännien kohdalle vessapaperia ettei näkyisi paidan läpi. Onneksi kerroin koulumme terveydenhoitajalle jonka kanssa kävimme päivän päätteeksi ostamassa minulle 3-packin urheilurintsikoita. Muistan tätä ihanaa terkkaria lämmöllä yhä edelleen, joka välitti minusta, vieraasta lapsesta niin paljon että käytti omaa rahaansa ja aikaansa tällaiseen. Samalta terkkarilta sain myös aina siteitä silloin kun äiti ei niitä ollut muistanut ostaa (eli usein)
Ihana terveydenhoitaja! Hän on tehnyt töitä sydämellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on siis uskoutunut asiasta kaverilleen, ei kaverin äidille eli sinulle. Tyttö ei ehkä arvosta tietoa siitä, että kaveri puhuu asiasta eteen päin. Minä nuorena tyttönä olisin nolostunut ihan hirveästi siitä, jos kaverin äiti pyytämättä alkaa ostelemaan minulle jotain niin henkilökohtaista kuin rintaliivit. Olisin sen jälkeen alkanut ehkä vältellä kyseistä kaverin äitiä. Tytön äitinä en myöskään arvostaisi sitä, että joku muu äiti astuu minun vastuualueelleni aivan kuin minä itse olisin kykenemätön lapseni asioita hoitamaan.
Parasta, mitä sinä ap voit tehdä, on antaa tyttärellesi neuvoja siitä, miten hän voi rohkaista kaveriaan puhumaan äitinsä kanssa asiasta. Tytön on hyvä tehdä äidilleen selväksi, että kyse ei ole poikien miellyttämisestä, vaan siitä, että rintoihin sattuu. Rintaliivien ei myöskään ole pakko olla mitään hörhelöitä. Trampoliiniin ja juoksuun paras vaihtoehto voi olla urheiluliivit, jotka harvemmin ovat hörhelöitä.
Eihän se äiti hoida asiaa.
Silti, nyt jos koskaan pitäisi tytön ja äidin ottaa tavaksi keskenään puhua kunnolla tällaisista asioista. Sitten jos kunnolla yrittämisestä huolimatta tytön äiti ei usko eikä kuuntele, täällä mainittu terveydenhoitajalle puhuminen on parempi vaihtoehto kuin kaverin äidin suora puuttuminen asiaan.
Kiitos, jos ostat. :)
Aiemmat kirjoittajat kertoivat hyviä syitä ostamiseen eli "tyttärelle väärän malliset" jne.
Hankala tilanne, jos rinnat kehittyvät eivätkä saa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella että noin nuoren rinnat kauheasti hölskyisivät. Onko sillä oikeasti joku c-kuppi jo?
Sinun kuvitelmillasi ei ole mitään väliä kun et ilmeisesti edes tiedä rinnoista paljoa. C-kuppi ei itsessään kerro mitään rintojen koosta, voi olla joko hyvin pienet tai aika suuretkin.
Mikä ihme tämä joidenkin ylläpitämä harha on, ettei kuppikoolla ole merkitystä? Voiko sanoa myös, että A-kuppi voi olla pieni tai voi olla aika suurikin? Jos ei voi, niin miksi niin sanotaan C-kupeista? C-kuppi ei todellakaan koskaan ole "hyvin pieni".
Jos menet rintojen suurennusleikkaukseen, niin kuppikokoahan siinä kasvatetaan. Mitä suurempi kuppi, sitä suuremmat rinnat. Vai mitä luulet, että siinä leikkauksessa tehdään? Kasvatetaan rintakehää? Jokaisella yksittäisellä ihmisellä kuppikoko määrittelee sen, ovatko rinnat pienet vai isot.
Kuppikoko tulee siitä erotuksesta, mikä mitataan rintojen alta ja päältä. Mitä suurempi erotus on, niin totta kai se näkyy myös ulospäin isompina rintoina. Jos jonkun rinnat ovat litteät ja pitkin rintakehää, niin ei hänellä ole silloin isoa kuppikokoa, eivätkö hänen rintansa näytä isoilta. Sillä ei ole mitään merkitystä, että johonkin rasiaan kerättynä hänellä on enemmän kudosta kuin toisella ihmisellä.
Nämä, jotka väittävät, että C- tai D-kuppi voi olla pieni, eivät vain ole tyytyväisiä omiin rintoihinsa, joten he haluavat uskotella niiden olevan "pienet".
Enpä voi muuta sanoa, kuin että käy alusvaateliikkeessä katsomassa vaikka C65-kokoisia rintaliivejä. Ovat ympärystä lukuunottamatta samankokoisia kun B70 ja A75 eli pienet ovat.
Mun äiti ei suostunut ostamaan mulle rintaliivejä, ja ensimmäiset sain kun ostin ne 14-vuotiaana salaa itse. En voinut pestä liivejä, joten käytin samoja kuukausia ja piilotin ne kappiin ettei äiti löydä.
Ostin koska oikeasti nolotti olla ilman ja tunsin oloni tosi epämukavaksi ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja että lapsi muka tuollaisia puhuisi muille?Siis mistä tämä valheellinen käsitys oikein juontaa juurensa?
En ole tuo, jolle vastasit, mutta millä oikeudella sinä kutsut toisia valehtelijoiksi? Yhtä tyhmää kuin on väittää, ettei rintoihin voi sattua, on väittää, että kaikkien rintoihin sattuu. Joten voisitko mitenkään ymmärtää, että kysymys ei ole valheellisista käsityksistä vaan ihmisten omista kokemuksista, jotka kaikki ovat aivan oikeita? Jos sinua sattui/sattuu yhä rinnat, niin se ei tarkoita, että muitakin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on siis uskoutunut asiasta kaverilleen, ei kaverin äidille eli sinulle. Tyttö ei ehkä arvosta tietoa siitä, että kaveri puhuu asiasta eteen päin. Minä nuorena tyttönä olisin nolostunut ihan hirveästi siitä, jos kaverin äiti pyytämättä alkaa ostelemaan minulle jotain niin henkilökohtaista kuin rintaliivit. Olisin sen jälkeen alkanut ehkä vältellä kyseistä kaverin äitiä. Tytön äitinä en myöskään arvostaisi sitä, että joku muu äiti astuu minun vastuualueelleni aivan kuin minä itse olisin kykenemätön lapseni asioita hoitamaan.
Parasta, mitä sinä ap voit tehdä, on antaa tyttärellesi neuvoja siitä, miten hän voi rohkaista kaveriaan puhumaan äitinsä kanssa asiasta. Tytön on hyvä tehdä äidilleen selväksi, että kyse ei ole poikien miellyttämisestä, vaan siitä, että rintoihin sattuu. Rintaliivien ei myöskään ole pakko olla mitään hörhelöitä. Trampoliiniin ja juoksuun paras vaihtoehto voi olla urheiluliivit, jotka harvemmin ovat hörhelöitä.
Eihän se äiti hoida asiaa.
Silti, nyt jos koskaan pitäisi tytön ja äidin ottaa tavaksi keskenään puhua kunnolla tällaisista asioista. Sitten jos kunnolla yrittämisestä huolimatta tytön äiti ei usko eikä kuuntele, täällä mainittu terveydenhoitajalle puhuminen on parempi vaihtoehto kuin kaverin äidin suora puuttuminen asiaan.
Toisaalta terkkareitakin on kaikenlaisia ja voi tulla vaan enemmän sotkua kaikille. Ja tytön äitihän voi suuttua, kun on ilmoitettu heidän asioistaan jollekin ns. viralliselle tasolle.
Voihan ensin ainakin kokeilla tuota toppien lahjoitusta, sporttitopit nyt eivät ainakaan ole liian aikuismaisia. Ja on hyvä laittaa viestiä mukaan, että oli vääränkokoiset omalle tytölle - mutta kaverille ihan sopivat.
Olen nyt 45 v ja äiti patisti rintaliivejä käyttämään juuri vitosella. Minua suorastaan kiusattiin siitä. Tultiin vaivihkaa kokeilemaan olkapäältä liivejä ja naurettiin. Vain yhdellä muulla oli rintaliivit luokalla. Silloin ei ollut tapana aloittaa liivien käyttöä ellei ollut vielä rintoja. Nykyään kaikilla ne harjoitustopit. Oma tyttöni halusi jo kolmannella. Tarvetta ei olisi ollut mutta ostin kun pyyteli. Kerran mökille mennessä unohti liivit ja kiukutteli. Sanoin että kyllä voi joskus olla ilman, itsekin olen usein kotona.
Ehkä tämä äiti ajatteli omaa nuoruuttaan. Antakaa tytölle toppi sanoen että sai sen sun tyttäreltä kun jäi liian pieneksi tms. Sinun ei kannata viestitellä tai puuttua asiaan. Oma tyttöni joskus saa tai antaa vaatekappaleita jos kaveri ei tykkää. Huomaamattomampi tapa puuttua asiaan ja menee tyttöjen hössötyksenä. Puuttuminen suorempaan on vähän outoa.
Minulla oli aikanaan sama tilanne. Alkoholisti yh-äitini näki minut aina vaan pikkukakarana vaikka olin jo 12-vuotias. En saanut liivejä koska rinnat olivat pienet. Kipeät ne olivat silti ja virittelin aina nännien kohdalle vessapaperia ettei näkyisi paidan läpi. Onneksi kerroin koulumme terveydenhoitajalle jonka kanssa kävimme päivän päätteeksi ostamassa minulle 3-packin urheilurintsikoita. Muistan tätä ihanaa terkkaria lämmöllä yhä edelleen, joka välitti minusta, vieraasta lapsesta niin paljon että käytti omaa rahaansa ja aikaansa tällaiseen. Samalta terkkarilta sain myös aina siteitä silloin kun äiti ei niitä ollut muistanut ostaa (eli usein)