Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monilapsisten perheiden vanhemmilla on vaikea

Vierailija
26.07.2013 |

ymmärtää että jotkut haluavat vain yhden lapsen?

Olen hieman yli 40-vuotias yhden 6-v tytön äiti ja minua suorastaan painostetaan hankkimaan lisää lapsia. Ei tunnu menevän perille millään, että näin on meille hyvä ja lapsia lisää ei tule. Syitä miksi emme lisää lapsia halua on monia:

- oma jaksaminen vauva-arjen pyörittämisestä mietityttää

- taloudellinen aspekti

- ekologinen aspekti (lapsen saaminen on ekologisesti kamalinta mitä länsimaalainen yksilö voi maapallolle voi tehdä)

- emme yksinkertaiseti kaipaa lisää lapsia! Tyttäremme on meille maailman tärkein asia ja ihminen ja se riittää meille.

Miten voi olla niin vaikeaa kunnioittaa toisten arvomaailmaa ja painaa päälle, että kyllä vielä yksi lapsi lisää olisi teille niin ihanaa ja lällällää. Ja kieltämättä kun katsoo näiden monilapsisten perhe-elämää kaikkine kiireineen ja järjestelykuvioineen, ei se ainakaan millään tavalla lisää halua siirtyä tästä seesteisestä elämästä semmoisen shown pyörittämiseen. Mutta kaikki tavallaan - kunnioitetaan toisiemme valintojamme, kiitos!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kolmen lapsen äitinä kunnioitan jokaisen valintoja vaikka itse olen aina halunnut ehdottomasti enemmän kuin yhden lapsen. Mitä tulee ekologiseen näkökulmaan niin viis veissaan sellaisesta koska sittenhän paras olisi ollut jättää kokonaan ne lapset tekemättä! Länsimaissa ei ole ylikansoituksen vaaraa todellakaan! Päinvastoin tänne tarvitaan veronmaksajia jotta apkin vanhana saa sitten eläkkeensä, eikös vaan!

Vierailija
2/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös kolmen lapsen äiti ja elämä on niin täyttä tällä hetkellä kun näen miten paljon sisaruus merkistee lapsille ja miten ihanaa on kun on menoa ja meininkiä perheessä että tunnen pientä sääliä niitä kohtaan joilla vaan se yksi lapsi. Mielestäni he menettävät jotain...silti todellakin kunnioitan jokaisen valintaa oli sitten päätös olla tekemättä yhtäkään lasta tai jos tekee kymmenen!

Olen itse kasvanut kolmen sisareni kanssa ja edelleen he ovat minulle tuki ja turva kun vanhemmat jo kuolleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kans kolme lasta ja olen kasvanut isossa perheessä ja salaa aina säälin ainokaisia. Tunnen pari perhettä joissa ainokaiset ovat aina yksin lomilla, ei ole seuraa huvipuistoissa tai rannoilla kun muut ovat perheineen muualla. Jokainen silti omien voimavarojensa ja halujensa mukaan, missään nimessä lapsia ei saa tehdä normien pakosta vaan jos itse siltä tuntuu!

Vierailija
4/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä lasta ja ymmärrän täysin, jos joku haluaa vähän vähemmän säpinää! :D Meillä kaikki ovat olleet helppoja ja terveitä, normaaleja lapsia, joten en koskaan ole kokenut olevani mitenkään kovilla. Mies tekee myös oman osansa. Mutta lapset maksavat ja vaativat kyllä paljon. En ollenkaan kritisoi, jos joku ei halua lapsia tai haluaa vain yhden lapsen! Se on jokaisen oma valinta. Säälin kyllä tahattomasi lapsettomia, koska omat lapset ovat kuitenkin ihaninta, mitä elämä voi antaa.

Vierailija
5/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut. Usein kuulee myös sen, että kyllä yhden lapsen kanssa pääsee helpolla ja voi miten helppoa on arki kuin on vain yksi lapsi. Ja kyllä on helppoa tehdä ja harrastaa ja mennä mihin vaan kun on vaan yksi lapsi. Jotenkin nää kommentit tulee sillä sävyllä, että yhden lapsen äiti ei ole yhtä hyvä äiti kuin monen lapsen äiti, koska ei tiedä, miten hankalaa on monilapsisen perheen arjen pyörittäminen.

En ymmärrä tätä! Tottakai yhden lapsen kanssa on helpompaa ja voi harrastaa enemmän ja tehdä kaikenlaista lapsen ikään sopivaa! Mutta eikö lapsi luku - ainakin iso perhe - ole nykyaikana oma valinta. Jos on halunnut monta lasta, niin miksi pitää koko ajan kritisoida ja jollain oudolla tavalla kadehtia kuitenkin niitä, jotka eivät ole montaa lasta tehneet.

Vierailija
6/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ainut lapsi ja lapsuus oli ihan kiva. Korvasin "puuttuvat" sisarukset kavereilla, joita minulla olikin aina. Mutta nyt aikuisena ihan tosiaan toivoisin, että minulla olisi sisko tai veli. 

Vierailija
7/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä lailla ne yksilapsiset kritisoivat niitä jotka haluavat monta lasta! Jatkuvasti palstallakin räävitään perheitä joissa enemmän kuin kaksi lasta että pata kattilaa soimaa!

Vierailija
8/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainoana lapsena olen aina järkyttynyt kun kuulen jonkun kertovan, että yksi riittää meille. Niin, Teille riittää, mutta entäpä lapsellenne? Minusta on ehkä parempi jättää lapset tekemättä, kuin tehdä "tahallaan" vain yksi. Suurin lahja, jonka saatan rakkaalle lapselleni koskaan antaa, on oma sisarus. En tietenkään oleta, että kaikki sisarukset tulevat edes toimeen keskenään, mutta uskon sen olevan pitkälti myös kasvatuskysymys. Ja vaikka sittenkään eivät tulisi toimeen, olisin kuitenkin itse tehnyt voitavani sen eteen. 

Sisarukset ovat kuitenkin monille ihmisille äärimmäisen tärkeitä ja rakkaita, ihmisiä, joihin voi yleensä aina luottaa (poikkeuksia aina kuitenkin löytyy). Ja on joku, joka on ollut läsnä ja tukena läpi koko elämän. Monet ainoat lapsetkin ovat toki elämäänsä tyytyväisiä, ja joillakin sisarusten korvikkeeksi on löytynyt elämänmittaisia ystävyyksiä, itselläni on kyllä monia hyviä ystäviä, muttei se koskaan minulle korvaa sisarusta. Ja kyllä, minulla on myös esim. serkkuja, joiden kanssa olen hyvinkin läheinen, mutta heillä on "jo" omat sisaruksensa...

Itse olisin mielelläni saanut vain yhden lapsen, olisin voinut antaa hänelle kaikki aikani, huomioni, rakkauteni ja vaikkapa rahanikin. Mutta tiesin, että tärkeintä mitä hänelle voin antaa on sisarus, oma potentiaalinen turvaverkko tulevaisuuteen. Me vanhemmat emme ole täällä ikuisesti ja ainakin omassa lähipiiirissäni näen jatkuvasti, kuinka tärkeitä sisaruussuhteet ovat, niin iloisissa tilanteissa, kuin surullisissa.

Tietenkin on perheitä, joissa useampi lapsi ei yksinkertaisesti ole mahdollinen, syystä tai toisesta, heitä en tahdo missään nimessä syyllistää! Mutta haluaisin, että ihmiset lapsilukuaan päättäessään ajattelisivat myös lapsensa tulevaisuutta pidemmällä tähtäimellä.

Kunnioitan toki kaikkien päätöksiä lapsiluvusta ja pyrin aina muistuttamaan itseäni, etteivät ihmiset aina tahdo kertoa kaikkia syitä taustalla, esim. kykenemättömyyttä saada useampi lapsi. Siksi en tietenkään julista omaa kantaani suureen ääneen, mutta toivoisin ihmisten ajattelevan asioita myös tältä kantilta, sillä osa ainoista lapsista todella kaipaa sisaruksia.

Enkä minä olisi muuten lapsena halunnut "kilpailijaa" itselleni, vaan olin lapsena hyvin tyytyväinen siitä, ettei minulla ollut sisaruksia. Mutta mitä enemmän vuosia tulee mittariin, sitä enemmän toivoisin, että minulla olisi sisarus elämässäni.

Vierailija
9/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun ole vaikea käsittää muuta, kuin jos 40 v alkaa lasta tekemään, sitä en käsitä, anteeksi nyt vaan kaikille. Kyllä mä just ja just jonkun 38 v ymmärrän, joka lapsen tekee, mutta päälle 40 niin en oikeasti enää ymmärrä.

Vierailija
10/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kommenteista. Juuri tuota sisarusasiaa tuttavapiirikin minulle painottaa, mutta en ota sitä niin vakavasti, sillä olen itsekin ainoa lapsi enkä ole sisarusta elämässäni hirveästi kaivannut. Kaverit ovat olleet tärkeitä ja niitä on aina riittänyt, lähimmät niistä ovat minulle todella läheisiä ja tärkeitä. Onko eettisesti oikein hankkia lapsi vain sitä varten, että siitä saa joku toinen lapsi sisaruksen? Eikö kaikilla lapsilla tulisi olla kuitenkin ihan itseisarvo? Olen joskus tyttäreltäni kysynyt olisiko hänestä kiva, jos hänellä olisi sisko ja tai veli, eikä hän ole koskaan ollut innostunut asiasta - pitemminkin kauhistunut. Mielestäni on myös aika naurettavaa sääliä ainoita lapsia - hehän saavat vanhempiensa jakamattoman huomion. Tai ehkäpä myös monilapsisissa perheissä äidillä ja isällä on myös aikaa joka päivä leikkiä, pelata ja luka, ym. jokaisen lapsen kanssa henkilökohtaisesti? Ja sitten kun ei enään vanhempien seura riitä, ollaan tarpeeksi isoja leikkimään kavereiden kanssa. Tietysti oma sisarus on vanhempana osalle (huom! ei läheskään kaikille) tärkeä turvaverkko, mutta luulenpa että ainokaiset ovat oman turvaverkkonsa siihen mennessä jo muista ihmisistä rakentaneet.

Eli jälleen kerran penään ymmärrystä ja kunnioitusta kaikenlaisia valintoja kohtaan. Eiköhän me kaikki ensisijaisesti ajatella ja pyritä toimimaan tavalla mikä on lapsillemme parasta. Sääliä ei varmaankaan kaipaa kukaan, ei se 5 lapsisen perheen lapset, eikä myöskään yksilapisesn perheen lapsi. Kaikissa valinnoissa on puolensa - ihan kaikkien osapuolien kannalta!

Vierailija
11/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 14:04"]

Olen hieman yli 40-vuotias yhden 6-v tytön äiti ja minua suorastaan painostetaan hankkimaan lisää lapsia. Ei tunnu menevän perille millään, että näin on meille hyvä ja lapsia lisää ei tule. Syitä miksi emme lisää lapsia halua on monia:

- taloudellinen aspekti

- ekologinen aspekti (lapsen saaminen on ekologisesti kamalinta mitä länsimaalainen yksilö voi maapallolle voi tehdä)

- emme yksinkertaiseti kaipaa lisää lapsia! Tyttäremme on meille maailman tärkein asia ja ihminen ja se riittää meille.

Miten voi olla niin vaikeaa kunnioittaa toisten arvomaailmaa ja painaa päälle, että kyllä vielä yksi lapsi lisää olisi teille niin ihanaa ja lällällää. Ja kieltämättä kun katsoo näiden monilapsisten perhe-elämää kaikkine kiireineen ja järjestelykuvioineen, ei se ainakaan millään tavalla lisää halua siirtyä tästä seesteisestä elämästä semmoisen shown pyörittämiseen. Mutta kaikki tavallaan - kunnioitetaan toisiemme valintojamme, kiitos!

[/quote]

Jospa sinäkin lopettaisit yleistämisen. Elämä voisi olla sinullekin helpompaa.

t. suurperheen äiti, ketä ei todellakaan jaksa kiinnostaa toisten perhesuunnittelu

Vierailija
12/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 14:04"]

- taloudellinen aspekti

[/quote]

Jospa sinäkin lopettaisit yleistämisen. Elämä voisi olla sinullekin helpompaa.

t. suurperheen äiti, ketä ei todellakaan jaksa kiinnostaa toisten perhesuunnittelu

[/quote]

Otin tämän asian esille, kun niin monia tuntuu tämä harmittavan, että korvista tulee jo ulos jatkuva asiasta naljailu. Hyvä jos ei sinua kiinnosta, ei minuakaan kiinosta pätkääkään kuinka monta lasta toisilla on ja mistä syystä! Enkä missään nimessä alkaisi jakamaan aiheesta neuvoja kysymättä tai edes kysyttäessä.

Vierailija
13/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla nyt vain tuntuu olevan tyylinä arvostella muita ja jakaa neuvoja toisille ihan pyytämättäkin. Itsellä useampi lapsi jotka kaikki samaa sukupuolta. Arvaa vaan kuinka monta kertaa olen kuullut kuinka pitää tehdä vielä lisää jotta saataisiin myös puuttuvaa sukupuolta. Kommentoijina myös teitä yhden lapsen äitejä.

Vierailija
14/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oikea lapsiluku on kolme!!!

Tämän tiedän siitä, että kun meillä ei ollut lapsia, sitä ihmeteltiin ja kyseltiin joko joko joko. Yhden jalkeen no nyt toista sitten yrittämään heti niin tulee kaveri. Toisen jälkeen no tehkää se kolmonen nyt heti perään niin  ei kestä tämä pikkulapsiaika loputtomiin. Kolmanneb jälkeen onpa hyvä kun teillä on nyt tyttöjä ja poika niin ei tarvii sen takia enää lapsia tehdä. Neljännen jälkeen no kyllä nyt varmaan rupee jo riittämään teillekin ettekai te nyt enää....

Vierailija
15/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän tiedän siitä, että kun meillä ei ollut lapsia, sitä ihmeteltiin ja kyseltiin joko joko joko. Yhden jalkeen no nyt toista sitten yrittämään heti niin tulee kaveri. Toisen jälkeen no tehkää se kolmonen nyt heti perään niin  ei kestä tämä pikkulapsiaika loputtomiin. Kolmanneb jälkeen onpa hyvä kun teillä on nyt tyttöjä ja poika niin ei tarvii sen takia enää lapsia tehdä. Neljännen jälkeen no kyllä nyt varmaan rupee jo riittämään teillekin ettekai te nyt enää....

Vierailija
16/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/26 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän