Miksi monilapsisten perheiden vanhemmilla on vaikea
ymmärtää että jotkut haluavat vain yhden lapsen?
Olen hieman yli 40-vuotias yhden 6-v tytön äiti ja minua suorastaan painostetaan hankkimaan lisää lapsia. Ei tunnu menevän perille millään, että näin on meille hyvä ja lapsia lisää ei tule. Syitä miksi emme lisää lapsia halua on monia:
- oma jaksaminen vauva-arjen pyörittämisestä mietityttää
- taloudellinen aspekti
- ekologinen aspekti (lapsen saaminen on ekologisesti kamalinta mitä länsimaalainen yksilö voi maapallolle voi tehdä)
- emme yksinkertaiseti kaipaa lisää lapsia! Tyttäremme on meille maailman tärkein asia ja ihminen ja se riittää meille.
Miten voi olla niin vaikeaa kunnioittaa toisten arvomaailmaa ja painaa päälle, että kyllä vielä yksi lapsi lisää olisi teille niin ihanaa ja lällällää. Ja kieltämättä kun katsoo näiden monilapsisten perhe-elämää kaikkine kiireineen ja järjestelykuvioineen, ei se ainakaan millään tavalla lisää halua siirtyä tästä seesteisestä elämästä semmoisen shown pyörittämiseen. Mutta kaikki tavallaan - kunnioitetaan toisiemme valintojamme, kiitos!
Kommentit (26)
Meillä on yksi lapsi. Haluaisimme kyllä vielä lisää, mutta todennäköisesti emme luomusti saa. :( Surettaa lapsen puolesta, kun alkaa olla jo sen ikäinen että ihmettelee kun muissa perheissä on vähintään kaksi, aika monessa useampi. Itse olen isosta perheestä, joten tiedän mikä rikkaus on kun on sisaruksia.
Joten please, älkää yleistäkö. Tahallisesti emme ole yksilapsisia. :(
Antaisin mitä vaan jos vielä saisimme vauvan.
Nainen joka harrastaa seksiä muuten kuin lapsentekomielessä on huora. Näin on näreet. Ja näin sanoo raamattukin. Monilapsiset perheet kertoo vain terveestä naisen moraalista
Omasta puolestani kunnoitan jokaisen ihmisen henkilökohtaisia elämänvalintoja eikä minua yhtään ihmetytä tai häiritse se, jos jossakin perheessä on 1 lapsi, sillä tiedän että sen yhdenkin saaminen voi olla suoranainen ihme. Jokaisen ihmisen elämänpolku on ainutlaatuinen. Pääasia että ymmärtää olla kiitollinen siitä, mitä on itse elämältä saanut. t. Neljän äiti
Olen huomannut saman ilmiön, että monilapsisten perheiden (varsinkin äitien) mukaan lapsia tulisi vähintään olla kaksi. Tietysti poikkeuksia on, mutta monille tämä yksilapsisuus tuntuu olevan jotenkin väärä tapa olla perhe. Tietysti poikkeuksiakin on, eikä kaikki ajattele samalla tavoin.
Minä taas viiden lapsen äitinä kunnioitan jokaisen lapsilukutoivetta ja kun tiedän mitä rumbaa on suurperheen pyöritys, omille lapsilleni toivon pieniä perheitä elleivät nämä itse vakaasti muuta nimenomaan toivo. Kun joku ilmoittaa neljännestä, viidennestä tai sitäkin korkeammalla järjestysluvulla varustetusta vauvastaan, säälin hiljaa mielessäni ja onnittelen sydämellisesti.
Koska oikea lapsiluku on kolme!!!
Tämän tiedän siitä, että kun meillä ei ollut lapsia, sitä ihmeteltiin ja kyseltiin joko joko joko. Yhden jalkeen no nyt toista sitten yrittämään heti niin tulee kaveri. Toisen jälkeen no tehkää se kolmonen nyt heti perään niin ei kestä tämä pikkulapsiaika loputtomiin. Kolmanneb jälkeen onpa hyvä kun teillä on nyt tyttöjä ja poika niin ei tarvii sen takia enää lapsia tehdä. Neljännen jälkeen no kyllä nyt varmaan rupee jo riittämään teillekin ettekai te nyt enää....