Oletko tullut kiusatuksi/syrjityksi hengellisessä/henkisessä/uskonnollisessa yhteisössä
Kommentit (351)
Itse olen ollut baptisti- ja helluntaiseurakunnissa - ja pienet seurakunnat ovat kyllä aika köyhiä ja velkaisia. Pastorien palkat alle 2000 euroa kuussa, monet pastorit puolipäiväisiä, vaikka työtä on paljon. Noin tuhannen euron palkka siis... Monet palaa loppuun paineen alla. Yleensä jokaisessa seurakunnassa on ainakin yksi narsistityyppi, joka kasaa muille - ja varsinkin pastorille - kohtuuttomia paineita, vaikka itse elää, miten sattuu. Mitään ahneita pastoreita en ole pienissä seurakunnissa kyllä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut baptisti- ja helluntaiseurakunnissa - ja pienet seurakunnat ovat kyllä aika köyhiä ja velkaisia. Pastorien palkat alle 2000 euroa kuussa, monet pastorit puolipäiväisiä, vaikka työtä on paljon. Noin tuhannen euron palkka siis... Monet palaa loppuun paineen alla. Yleensä jokaisessa seurakunnassa on ainakin yksi narsistityyppi, joka kasaa muille - ja varsinkin pastorille - kohtuuttomia paineita, vaikka itse elää, miten sattuu. Mitään ahneita pastoreita en ole pienissä seurakunnissa kyllä nähnyt.
Leipäpappi ei koskaan ole pyhä tai Kristuksessa .Alkuseurakunnissa jokainen saarnasi vuorollaan, kaikki omaisuus jaettiin.
Olen uskovainen, mutta jättänyy seurakunnan pois elämästäni aika lailla kokonaan. Niissä toteutuu helposti se inhimillinen piirte, että kun heikko ja syntinen kokee armon, hän helposti vertaa omaa tilannettaan olemaan yleispätevä kaikkiin ja kaikkeen. Sokea alkaa taluttaan sokeaa ja molemmat lankeaa kuoppaan. Ja toki aina löytyy ne pari narsistia, jotka osaa pelata ihan kunnolla. Kaikki tuo aiheuttaa melko kummallisia ilmiöitä, joita minun hermot ei kestä. Mutta onneksi Jumala ei ole ihmisesten toimista riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näille kirkosta erottautuville mainitsee Koiviston tai P Jalovaaran tai Vapaamuurarit he suuttuvat ettei kukaan ole täydellinen :) No ei ole mutta ei silti tarvis pikkupoikien perässä juosta tai pölliä kaikkien rahoja noin niinkuin johdossa ollen. Tai palvoa tiskin alla Lusiferia, kulissien soidessa kauniin tyttökuoron voimalla edessä.
Kiusaamisen kanssa silmäkkäin joutuvan ”pyhän” perusselitykset ovat ”minäkin olen vain ihminen” ja ”minulla on useampi rooli”. Muutoin titetysti eletään ”ykseydessä” ja ”pyyteettömässä rakkaudessa”. Joku heikompi sitten otetaan ihmisyyskohtauksessa egon silmätikuksi, ja demonia valuu - suorastaan suihkuaa.
Olisi koronalle töitä.
Demonia valuu - suorastaan suihkuaa?
Anteeksi, oli vaan niin hauskasti kirjoitettu 😂
Kyllä, vanhoillislestadiolaisuudessa. Jätinkin sen liikkeen. Tosin syynä oli etenkin se, etten enää uskonut mitä liikkeessä opetettiin. Henkinen vankila monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin kokemus on ollut henkisyys terveydenhuollossa. Siihen oli vaikea suhtautua, ja lähes mahdoton torjua, koska muutoin olisi menettänyt sen.
Itse olen päätynyt pitkän harkinnan jälkeen tekemään tällaisesta psykologista valituksen Kelaan ja Valviraan. Toivon että muutkin uskaltautuvat. Hengellinen manipulointi ei kuulu meidän länsimaiseen terveydenhuoltoomme, ja sitä vastaan tulee taistella kaikin voimin. Se on traumatisoivaa ja henkistä väkivaltaa.
Kertoisitko nimen tai nimikirjaimet ja paikkakunnan?
Minä olisin kiinnostunut kuulemaan noista ammalaisista. Etenkin siksi kun minulla on aika vahva feministinen tausta ja taipumus tai toive ajatella, että naiset vallassa olisivat jotenkin erilaisia. Joten tavallaan etenkin siksi kiinnostaa kuulla lisää.
Tavallaan toisinpäin: tiedän yhden psykiatriassa työskentelevän lääkärin, joka vapaa-ajalla pilkkaa uskonnollisia ihmisiä aivovaurioisiksi. Sitä miettii, millaista hoitoa mahtavat saada ne hänen potilaat, joilla on jonkilainen uskonnollinen vakaumus tai kiinnostus hengellisyyttä kohtaan. No, hän on muutenkin hyvin pinnallinen ihminen (emmekä ole enää tekemisissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. En tajunnut hierarkiaa ja luokkajakoa vaan menin ja perkele _tervehdin_ ”valaistunutta henkilöä” (!) Sitä halveksunnan määrää! Mikään ei ole sairaampaa kuin ”rakkaudelliset” hörhöpiirit. Näissä menee jopa kovien tieteiden ammattilaiset helvetin sekaisin ja totaalisen pilalle.
”Pyyteetön rakkaus” on demoninen kirous jola peitellään ihmisyyden karmeimpia puolia.
Auts. Ei parane mennä valaistuneita moikkailemaan 😄 Saitko osaksesi pitkän, halveksuvan tolkotuksen, vinon hymyn, ja ohittavan katseen? Tuo on ihan normikamaa hörhöpiireissä, olet ylittänyt ”valtuutesi”, vaikka oletkon ihanasöppisrakas - lässytilässyti! Olet nimittäin sitä silloin, kun se on narsistihörhölle kannattavaa. Muulloin sinun tulee muistaa, että todellisuudessa et ole mitään.
Karua settiä, mutta näin se menee. Ihmisyydessä käytetään lähes aina hyväksi - tai tullaan hyväksikäytetyksi. Henkisyydessä tämä on vielä pahempaa, koska tämä ihmisyyden ydin piilotellaan ”kasvuun”, josta yllä hieno esimerkki: plus-miinus-nolla. Mutta koska ”valaistunut”, henkistä väkivaltaa ei lasketa. Ilmeisesti ”hyvät teot” sitten kompensoivat tällaiset sadistisnarsistiset egoilukohtaukset?
Myös Kristus häpäistiin ihmisten toimesta - uskovien ihmisten. Tällainen häpäiseminen karmoittaa ja häpäisee lopulta vain tekijänsä. Koe sinä kristus itsessäsi, anna fariseusten paistatella valaistuksissaan. Kirkkaimmassa valoissa heidän tekonsa valuvat saatanoina ja demoneina kuin musteläiskätestit, kertoen karua totuutta Pyytettömästä Rakkaudesta.
Jäätävä ketju. Taitaapa jäädä hengelliset piirit kokeilematta. Ilmeisesti jonkinlaisia viimeisiä egonkohotuslinnakkeita joissa voi itseään ylentämällä vielä muita alentaa. Kastijako voimissaan, luvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa täältä sivusta kysyä, että onko teissä sellaisia, jotka näkevät punaista heti, kun joku mainitseekin Jumalan tai Jeesuksen tai Raamatun?
Kyllä on, inho ihmistä kohtaan nousee heti pilviin kun alkaa saarnata jotain Raamatun jaetta. Jokainen uskovainen tuntuu jotenkin mielenterveysongelmaiselta joka haluaa hyötyä toisista rankimman kautta. Tunkee ovesta sisään ilman lupaa ja tyrkyttää jotain lehtisiä luettavaksi. Lähimmäisenrakkaus koskee vain toisia uskovaisia. Selän takana lyödään puukkoa ja pilkkanauretaan niin paljon kuin pystytään, juorutaan ja keksitään valheita ihmisistä (sukulaisista, työkavereista, ystävistäkin). Halutaan aina käännyttää. Ovat tietävinään vastauksen kaikkeen ja silti eroavat, pettävät, raiskaavat, tekevät rikoksia, rikkovat lakia jne. Yksi jopa tuntui väittävän että on Jumalan valitsema sielunhoitaja vähän Jeesuksen yläpuolella. Pahantahtoisia ja julmia ihmisriepuja jotka tarvitsisivat vahvaa lääkitystä. Aika moni mielenterveysongelmainen onkin "syvästi uskossa". Epäluotettavampia ja pahantahtoisempia ihmisiä en tästä maailmasta löydä.
Uskovaiset ovat usein erittäin vallanhaluisia, ja haluavat määräillä muita. Nauttivat siitä, että saavat muut taipumaan oman mielensä mukaan. Heille vastaan sanominen on heidän omasta mielestään sama kuin vastustaisi Jumalaa. Lahkoon syntyneet pakotetaan lahkoon mukaan. Irtautumisyrityksiä ei katsota hyvällä. Aika monelle jää pahat traumat tästä uskonnollisesta väkivallasta.
Ainoa, mikä jäi lapsuuden kokemuksista jäljelle, on syvä inho kaikkea uskontoon liittyvää kohtaan.
Lasketaanko vihreät uskonnolliseksi sektiksi?
Vierailija kirjoitti:
Jäätävä ketju. Taitaapa jäädä hengelliset piirit kokeilematta. Ilmeisesti jonkinlaisia viimeisiä egonkohotuslinnakkeita joissa voi itseään ylentämällä vielä muita alentaa. Kastijako voimissaan, luvan kanssa.
Minulle tämä on ollut lohtuketju. Kelpaamattomuuteni alleviivattiin tarkoituksellisesti mukarakastavan yhteisön jäsenen toimesta. Menin siitä jotenkin niin sekaisin, että hetken kuvittelin jumalan hänen kauttaan heijastavan epäonnistuneisuuttani ihmisenä, alleviivaavan, että ajatukseni huonoudestani ovat täysin totta. Täällä huomaan, että tämähän on aivan yleinen keino näissä piireissä alistaa ihmisiä, silkkaa pahuuden psykologiaa.
Gurut ”rakastavat pyyteettömästi”. Ja heidän tekohymydemoniseuraajansa.