Ärsyttää kun äitini jauhaa että tyttäreni pitkät
ihanat hyväkuntoiset hiukset pitäisi leikata lyhyeksi kun koulu alkaa. Ei näköjään riittänyt että aikoinaan itketti minua poikatukalla.
Kommentit (24)
Hah, mullekin äiti leikkasi poikatukan ekaluokalla kun" se oli niin helppohoitoinen". Häpesin silmät päästä, naaputin mammat lujli pojaksi ja äiti vaan muistelee rintarottingilla kui ka muillekin tytöille leikattiin sen jälkeen. Mutsi oli niinku trendsettrri...vasta kuudennella sain alkaa kasvattaa ...oman tytön karvoja varjelen viimeiseen asti. .
Sinun on varmasti hyvä sanoa todella selkeästi, että suu kiinni ja sinä päätät asiasta. Ja että yhtäkään kertaa et halua asiasta enää kuulla. Jos jotakin tapahtuu ilman lupaasi, niin kyläilyt voi unohtaa toistaiseksi. Piste. Leikelköön äitisi vaikka vanhojen nukkejen hiuksia jos se asia syyhyttää.
Joo, hae kirpparilta vanhoja barbeja kampaamoleikkeihinsä.
Mä varjelin myös tyttäreni hiuksia, vaikka äitini mielestä olisi kaivannut hieman parturia. No, ongelma ratkesi, kun tyttö 3v leikkasi itse hiuksensa. Päälaelta siiliksi. Kuinka muutenkaan.
Huhhuijaa, kasvattakaa ne tyttönne vaan siihen että lyhyet hiukset tai hiusten menetys on se suurin katastrofi elämässä, eikä nainen ole riittävän kaunis ilman "kruunua".
Totuus on kuitenkin että se ohut luihu ei kaunista.
Minunkin äidilläni oli jonkilainen neuroosi minun hiuksistani, kun olin ala-aste ikäinen. En ymmärrä, miten lyhyehköt hiukset olisivat "helppohoitoisemmat"? Äitini kun ei ikinä tehnyt hiusteni hoitamisen eteen mitään ja mitä edes olisi voinut tehdä, vaikka hiukset olisivat olleet pitkät? Miksi koululainen ei saa päättää itse hiuksistaan, jos ei aio naurettavuuksiin mennä?
Älä jätä tyttöä ja mummoa keskenään, eukko saa päähänsä leikata tytön hiukset tai vie parturiin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 21:34"]
Huhhuijaa, kasvattakaa ne tyttönne vaan siihen että lyhyet hiukset tai hiusten menetys on se suurin katastrofi elämässä, eikä nainen ole riittävän kaunis ilman "kruunua".
Totuus on kuitenkin että se ohut luihu ei kaunista.
[/quote]
Kyllä pikkutytöllä näyttää ohuetkin pitkät hiukset nätiltä. Aika pienikin osaa jo itse kertoa kyllä mistä tykkää ja sitä pitää kunnioittaa. Ei tulisi mieleenkään mennä saksimaan nelivuotiaani hiuksia, kun hän haluaa pitää ne pitkinä.
Anoppi jankuttaa tyttärelleni samaa jo vuosien ajan. Tytär on 19-vuotias ja hiukset pitäisi leikata, leikata, leikata. Tosi kauniit keskiselkään ulottuvat hyväkuntoiset hiukset. Miksi ne pitäisi leikata?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 20:50"]
ihanat hyväkuntoiset hiukset pitäisi leikata lyhyeksi kun koulu alkaa. Ei näköjään riittänyt että aikoinaan itketti minua poikatukalla.
[/quote]
Ihan sama onko pitkät vai lyhyet, kunhan lapsi saa itse päättää ilman turhaa painostusta. Ellei ole sitten jotain oikeita hoidollisia ongelmia.
Meillä isovanhemmat leikkasi 4-v pojan peppuun asti pitkät hiukset. Vähänkö meni hermo.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 21:41"]
Minunkin äidilläni oli jonkilainen neuroosi minun hiuksistani, kun olin ala-aste ikäinen. En ymmärrä, miten lyhyehköt hiukset olisivat "helppohoitoisemmat"? Äitini kun ei ikinä tehnyt hiusteni hoitamisen eteen mitään ja mitä edes olisi voinut tehdä, vaikka hiukset olisivat olleet pitkät? Miksi koululainen ei saa päättää itse hiuksistaan, jos ei aio naurettavuuksiin mennä?
[/quote]
No sitähän se helppohoitoisuus tarkoittaa, ei tarvi tehdä oikein mitään. Pitkistä hiuksista pitää jatkuvasti olla selvittelemässä takkuja, joka aamu ne pitää pienelle koululaiselle letittää tms.
T. ikänsä pitkät hiukset omistanut viiden tytön äiti
Mun äidillä ja mummolla oli sama neuroosi aikoinaan. Olisi pitänyt nyrhityttää joku "poikatukka", että olisivat olleet tyytyväisiä. Arvatkaa halusinko sellaista kampausta, varsinkaan, kun siitä lyhyestä mallista puhuttiin aina nimellä "poikatukka". Kuka tyttö muka haluaa poikatukan, kun jo nimessä on se mielikuva, että se on poikien kampaus.
Ihan lyhyiksi en ikinä antanut leikata, mutta jouduin pitämään polkkamittaa, en saanut kasvattaa pitkiä hiuksia, niin kuin olisin halunnut.
Polkkatukka vielä menettelee, lyhyt poikatukka hätkähdyttää
Ainoa positiivinen asia luonnonkiharissa hiuksissani on se, ettei niitä voinut leikata lyhyeksi :D en joutunut koskaan pitämään poikatukkaa tai sitä perus 'tasaotsis-suora lyhyt polkka' -tukkaa. Pitkinä olivat helppohoitoisemmat ja alle olkapääpituiset nämä eivät ole koskaan olleet, kunhan siihen mittaan kasvoivat.
Miksi omalle äidille ei voi sanoa ihan suoraan, että itseä harmitti suunnattomasti se lyhyt tukka ja nyt tyttären tukka on äidin (ja tyttären), mutta ei missään tapauksessa mummon päätettävissä. No, minun lapsillani ei ole tuota ongelmaa.
Minulla ja siskoillani oli myös sama tukkatrauma, ja siskollani onkin nyt erittäin aikuisena niin pitkä tukka kuin mitä vaan saa kasvamaan.
Usein ne tyttöjen liuhut hiirenhännät on sotkuisia ja kauhean näköisiä, vaikka harjattaisiin kuinka aamulla ennen ulkoilemaan lähtöä. Olisi paljon nätimpää leikata vähän, jotta olisivat hyväkuntoisemman näköiset. Poikatukka pikkutytöllä on kuitenkin liioittelua. Sano ap äidillesi tuo, että sait itse kärsiä lyhyistä hiuksistasi, joten voisi äitisi pitää suunsa jo kiinni!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:39"]
No sitähän se helppohoitoisuus tarkoittaa, ei tarvi tehdä oikein mitään. Pitkistä hiuksista pitää jatkuvasti olla selvittelemässä takkuja, joka aamu ne pitää pienelle koululaiselle letittää tms.
T. ikänsä pitkät hiukset omistanut viiden tytön äiti
[/quote]
MIssä maassa kouluun lähtevän pitkähiuksisen tytön hiukset pitää letittää? Suomessa olen kuullut tuollaisen vaatimuksen viimeksi joskus 1980-luvulla, ja silloinkin äiti oli jyrkästi kieltäytynyt.
Äitisi saa olla mitä mieltä haluaa, hänhän ei asiasta päätä millään tavalla. Äläkä sinäkään päsmäröi sen takia, että itse olisit halunnut pitkän tukan lapsena. Entä, jos sinun tyttäresi haluaisikin oikeasti leikata sen SINUN mielestäsi "ihanan pitkän tukan"...?
Annetaan kouluikäisten jo itse päättää tuollaisista
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 21:05"]
Hah, mullekin äiti leikkasi poikatukan ekaluokalla kun" se oli niin helppohoitoinen". Häpesin silmät päästä, naaputin mammat lujli pojaksi ja äiti vaan muistelee rintarottingilla kui ka muillekin tytöille leikattiin sen jälkeen. Mutsi oli niinku trendsettrri...vasta kuudennella sain alkaa kasvattaa ...oman tytön karvoja varjelen viimeiseen asti. .
[/quote]
Tässä esimerkki siitä, kun uhmassa vedetään sitten toiseen äärilaitaan asti.
Älä jätä sitä yksin lapsen ja saksien kanssa!