Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kummi ei hoida IKINÄ kummilastaan?

Vierailija
25.07.2013 |

Meillä on neljä lasta. Ennen kuopuksen (ystäväni kummilapsi) syntymää tämä ystävä hoiti aika useinkin lapsiamme muutaman tunnin ajan. Oli silloin kyllä itsekin kotiäitinä,joten aikaakin oli eri tavalla. Itse ehdotti noita hoitokeikkoja, mielellään hoiti.

Tämän takia päätimme pyytää ystävääni kuopuksemme kummiksi, ajateltiin että saadaan hyvä kummi. On hän muutenkin kyllä läheinen kaveri.

Mutta kas kummaa, yhden kerran on hoitanut lapsiamme kummilapsen syntymän jälkeen ja lapsi on kohtta 4v! En ole itsekään ehdottanut.

Sen ymmärrän kun hän teki lastenhoitotyötä, ettei vapaa-ajalla jaksanut lastenhoitoa, meilläkin kun on 4 lasta. Mutta nyt on työttömänä ja omat lapset jo koululaisia. Jäi maaliskuussa työttömäksi ja ajattelin, että nyt lapset pääsee hänelle hoitoon ehkä kerran kuussa muutamaksi tunniksi omien kauppareissujen, syömään menon tms.ajaksi,mutta ei ole yhtään ehdottanut! Mielestäni outoa. Mistä tämä muutos?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi ei ole lapsenvahti. Kummin tehtävä on vastata lapsen kristillisestä kasvatuksesta, jos vanhemmat menehtyvät.

Vierailija
82/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 16:49"]

Hän kyllä pääsee kahden koululaisen kanssa helpommalla kuin minä 4n lapsen joista kaksi alle kouluikäistä

[/quote]

Eli koska hänellä on vain kaksi lasta ja nekin ovat jo kouluikäisiä, niin oikeastaan ystäväsi ei tarvitse enää edes hoitaa omia lapsiaan kuin vasemmalla kädellä satunnaisesti päivän mittaan? Toisin sanoen ystävälläsi ei ole yhtään (alle kouluikäistä) lasta, joka vaatisi jatkuvaa hoivaa jne.

Miksi haluat korostaa sitä, että sinulla on neljä lasta? Onhan kaksi heistäkin jo peräti kouluikäisiä, joten mikä sinun ongelmasi on? Sinun kaverillasi on kaksi kouluikäistä lasta ja sinulla samoin kaksi kouluikäistä lasta. Tasapeli. Sinulla on siihen päälle toki kaksi alle kouluikäistä lasta, mutta onko kaksi alle kouluikäistä lasta oikeasti niin rankkaa? Jaksoihan sinun kaverisikin hoitaa lisäksi sinun lapsiasi aikoinaan, vaikka hänellä oli ne kaksi omaakin alle kouluikäistä lasta siinä sivussa vai ymmärsinkö jotain väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä voi olla vaikka miten paljon.

Kummi on työttömyydestä masentunut. Ei ole rahaa ruokkia neljää ylimääräistä.

Ap:n koululaiset ovat termiittejä. Kummin koululaiset eivät pidä heistä, eivät ole keskenään kavereita. Koululaisten harrastukset vievät kummin vapaa-ajasta ison osan kuljetusten takia.

Ap:n nuoremmat lapset ovat rasittavia kitisijöitä

Kummi on vihdoin huomannut, että häntä käytetään ilmaisena hoitajana ja häntä jopa hienovaraisesti tai vähemmän hienovaraisesti siihen painostetaan. Hän ei itse saa vastavuoroista apua. Tällaiset jeesaamiset eivät iän kaiken suju, jos homma on yksipuolista.

KUUSI hoidettavaa/vahdittavaa samaan aikaan on aikamoinen riesa. Vaikka koululaisista ei niin vaivaa oliskaan, heistä lähtee meteliä ja ruokaa kuluu. Lisäksi on vielä se vastuu - jos jotain sattuu.

Toivottavasti tapaus oli keksitty.

Vierailija
84/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, vaikutat hyvin itsekeskeiseltä. valitsit kummin sillä perusteella että tämä on hoitanut kolmea lastasi ja kun ei neljää enää hoidakaan niin valitat siitä sen sijaan että olisit iloinen että hoiti edes kolmea? ymmärrän jos olisit huolissasi ystävästäsi, mutta nyt tuntuu että lähinnä jankutat siitä ettet ymmärrä miksei tämä voi hoitaa lapsiasi.

ja kuvittelet vielä tietäväsi kuinka helpolla tämä kummi omien lastensa kanssa pääsee? ja vaikka pääsisikin; itse olet ne neljä lasta tehnyt, jos hän on tehnyt kaksi on hän vastuussa niiden kahden hoitamisesta ja sinä niiden neljäsi. 

niin ja masentuneena voin kertoa että voin hyvin kahvitella kaverin kanssa ilman että tämä sitä arvaa että kärsin masennuksesta.

masennuksen takia en ole kovin aktiivinen ystävä, ja kyllä kaverini ovat huomanneet etten ole heihin jatkuvasti yhteydessä, mutta kyllä minä kahville pyydettäessä lähden, vaikka se välillä tuntuukin ponnistukselta, ja naureskelen kaverin jutuille ja toimin ihan normaalisti. valitettavasti itsestäni ei tässä tilassa ole olemaan se aktiivinen osapuoli joka usein ehdottelisi tapaamisia (vaikka yleensä se tapaaminen oikeasti tekee hyvää minulle) ja tiedän ainakin yhden ystäväni loukkaantuneen siitä minulle.

En sano että tämä kummi olisi masentunut, todennäköisesti on vaan kyllästynyt olemaan ilmainen lastenhoitaja, mutta ei se masennus ole välttämättä asia jonka voi heti nähdä ihmisestä kun tämän tapaa. eikä se välttämättä ole asia josta siitä kärsivän on helppo puhua.

Vierailija
85/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla sulla oikein on rankkaa, jos kaksi lapsistasi on koululaisia ja nuorinkin jo nelivuotias? Ihan normaalia perhe-elämäähän tuo on. Ota ystäväsi lapset vaikka viikonloppukylään, vaikka eivät enää tarvitse parin tunnin hoitokeikkoja. Siinä olisi vastavuoroisuutta. 

Vierailija
86/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 22:28"]

Ihme lapsivihaajia täällä. Ei kai tässä puhuttu viikon hoitokeikasta vaan parista tunnista, että äiti saa käytyä asioilla. Kyllä siinä neljäkin menee, lapset tapaavat olla vieraskoreita. Kyllä minusta kummiuteen kuuluu, että välillä ottaa luokseen, ei siihen "hoito"-sanaan tarvitse takertua. Ette varmaan itse käy koskaan missään, kun ootte noin katkeroituneita ja vihaisia. Ja en ole ap, vaan 53. 

[/quote]

Minulla oli joskus pieniä lapsia. En koskaan pyytänyt sukulaisia tai tuttavia avuksi lukuunottamatta isompaa serkkutyttöä, joka oli kerran hoitamassa meillä lapsia kun isompi meni tokalle ja pienempi oli 5, muutaman viikon. Silloin hän sai palkkaa saman kuin olisin MML-hoitajalle maksanut ja maksoin myös sivukulut, eli ihan laillisesti oli meillä kesätöissä. Ilmaista apua meillä ei ollut koskaan, vaan palkkasin MLL-hoitajan. Löysin sieltä lähellä asuvan tytön, joka oli oikein hyvä ja soitin usein suoraan hänelle kun hoitotarve oli. Ei läheisten hyväksikäyttö ole ainoa tapa päästä "jonnekin". Yleensä kyllä hoidin asiat lasten kanssa, helppoa, kun omat lapset ovat osanneet olla juoksentelematta julkisilla paikoilla, vaikka esikoinen on muutoin ollut pienenä aika vilkas. 

Vierailija
87/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilla ei ole minkäänlaista velvoitetta hoitaa kummilastaan. Lapsen hoito on vanhempien tehtävä, niitä lapsia on turha tehdä, jos niitä ei kykene hoitamaan.

Olen itse kummi ja olen kummilastani ja hänen siskoaan usein ottanut yökylään ja hoitoon. He ovat joka kesä meillä viikon "kesälomalla", jolloin teemme retkiä ja muita kivoja kesäjuttuja kuten kukkien poimimista ja telttailua. En kuitenkaan pysty milloin tahansa heitä ottamaan, koska työni rajoittaa. En ota heitä kun minulla on töitä ja jokaisena vapaapäivänä en voi heitä ottaa, koska minä tarvitsen vapaapäiviäni myös siihen, että lepään.

Vierailija
88/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhä sitä mieltä, että kummeja tarvitaan vain ja ainoastaan ristiäisissä! Kyllä se läheinen suhde muodostuu jostain ihan muusta kuin siitä kummin tittelistä. Itse olen siskoni toisen lapsen kummi, pitäisikö minun siis suhtautua siskoni toiseen lapseen jotenkin eri tavalla kuin tähän kummilapseeni?! Omien lapsieni kummit ovat heidän elämässään mukana juuri sen  verran kuin olisivat ilman tuota kummeuttakin! 

Vierailija
89/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävä EI ole hoitaa lasta vaan olla hengellisen kasvatuksen tukena. Kummi saa hoitaa jos itse tahtoo mutta hoitovelvollisuutta ei ole. Mä en olisi ryhtynyt yhdenkään lapsen kummiksi jos minulta olisi vaadittu hoitohaluja.

Vierailija
90/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyhmä vai muuten vaan yksinkertainen???

Vierailija
91/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuvitellut, että kummin tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Lapsenvahtipalvelut ovat erikseen.

Kanntaa katsoa ihan oikeasti (vaikka netistä) mitä se kummius tarkoittaa.

Vierailija
92/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne,mutta itse kummi. Kummilapsella kaksi isompaa sisarusta, joita hoidin kun olivat pienempiä ja leikit meni hyvin yhteen omien lasteni kanssa. Sitten syntyi iltatähti ja kummilapseni. En enää ole näitä kolmea ottanut, koska lasten kasvaessa leikit ei suju ja iltatähti on pilalle hemmoteltu lapsi, joka itkee ja kitisee, eikä käytöstapoja. Kun käyn heillä kylässä tai hän meillä perheensä kanssa, on asunto sekainen ja sotkuinen. Ja lapsi kitisee yli puolet ajasta, aina! Muistan kyllä kummilasta ja kun tapaamme, yritän huomioida vaikka lukemala kirjaa. Hoida en.

Ehkä tämäkin äiti ihmettelee asiaa, koska hoidin noita kahta isompaa sisarusta. Mutta elämäntilanteet muuttuu. Nyt on oma koululainen ja eskarilainen ja kun päivällä olen yksin kotona niin haluan oikeasti olla yksin ja illat menee perheen ja omien lasten kanssa.

Ei varmaan kummilla ole mitään erityistä syytä. Ehkä ei vain halua enää hoitaa. 

Vierailija
93/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne kuin 93:lla. Hoidimme kummilasta ja hänen pikkusisarustaan paljon kun he olivat pieniä ja perheen vanhemmat rättipoikki syystä jota en sen enempää rupea availemaan, mutta siis oltiin ihan elintärkeitä. 15 vuoden jälkeen syntynyttä iltatähteä en ole hoitanut enkä hoida. Hänellä on läheisiä tätejä, jotka hoitavat tarvittaessa. Tapaamme ja teemme mukavia juttuja silloin. Tämä lapsi on hemmoteltu ja aikamoinen natisija, joten en kyllä jaksaisi olla hänestä vaikka viikonloppua hoitovastuussa. Voihan toki olla, ettei hän vieraamman hoidossa ole yhtä rasittava kuin silloin kun äiti on paikalla... Mutta ei huvita kokeilla kun ei oo pakko.

Vierailija
94/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 17:37"]

Minulla vähän samantapaisia kokemuksia kuin aloittajalla mutta itse olen kummi... Minulla on kummilapsi jolla on useampi sisarus. Minua kaduttaa että edes ryhdyin kummiksi, olisi pitänyt harkita sitä pidempään. Lasten äiti on aina tuomassa kaikki lapsensa kylään ja joskus tyrkännyt vaikka kauppareissuilla jonkun lapsen minun kanssani kauppaan, että hän ja muut lapset voivat mennä eri liikkeeseen... Minua kun ei lastenhoito kiinnosta (en osaakaan) eikä varsinkaan sen kaikkein hankalimman tapauksen kohdalla, tuntuu ikävälle komentaa toisten lapsia. Nuo lapset yhdessä ovat rasittavia ja kotiini en heitä yhtäaikaa halua, sillä joka kaappi pitää olla aukomassa ja klähmimässä likaisilla käsillä joka esinettä yms.. Haluaisin joskus ottaa kummilapseni kylään joskus tai tehdä hänen kanssaan jotain, mutta tuntuu että aina on ne muutkin tulossa. Tuntuu myös että kun ostan kummilapselle lahjan, on ikävää jättää muut huomioimatta ja tuntuu että on ns. lahjanostovelvollisuus kaikille... Kummilasteni äidin kanssa myös on vaikea koskaan nähdä ettei lapset olisi mukana, jokainen lause keskeytyy lasten takia ja mistään ei voi enää jutella kun lapset vie kaiken huomion. Jotenkin harmi kyllä kaduttaa että ryhdyin kummiksi, ensin ajattelin että se on hienoa mutta kun lapset ovat nyt niin vieraantuneet ja muutenkin toiset rasittavampia, niin vähän harmittaa tämä tilanne... En usko että osaan olla enää hyvä kummitäti ja se harmittaa lapsen kannalta.

[/quote]

Missään nimessä sinun ei pidä ajatella, että muitakin sisaruksia pitää muistaa, jos ostat omalle kummilapsellesi lahjan. he saavat lahjat omilta kummeiltaan ja jos eivät saa, niin sitten eivät. Tuokin on tapakasvatusta, että opetetaan oddottamaan omaa vuoroa eikä kadehdita toisten lahjoja.

Ei sinun kannata vielä heittää hanskoja tiskiin, kummilsten kanssa voi tehdä juttuja sitten, kun he ovat jo isoja. Meinaan jos tuntuu siltä, että hän on sinuntyylisesi tenava. Jos on ihan eri maata, niin ei mikään pakota.

Vierailija
95/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 00:21"]

Kummi ei ole lapsenvahti. Kummin tehtävä on vastata lapsen kristillisestä kasvatuksesta, jos vanhemmat menehtyvät.

[/quote]

Ei vanhempien kuolmea kuulu tuohon mitenkään, pöhkö.

Vierailija
96/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 23:13"]

Ap pelkää, että ystävä ei jostain syystä pidä nimenomaan tästä kummilapsestaan, jos on kerran muita lapsia halunnut hoitaa. No, se mahdollisuus on aina olemassa. 

Kumma, ettei palstan korppikotkilta ole tullut mitään hulluja ideoita, mikä mahtaa olla syynä tällaiseen käytökseen. Sen sijaan on vaan jääty jankkaamaan sitä,, että ei ole velvollisuus hoitaa. Ap ei ole puolella sanallakaan väittänyt, että kummin velvollisuus olisi hoitaa, hän on vain ihmetellyt, miksi käytäntö on muuttunut. Lukutaito ei taida olla kummoisessakaan kurssissa tällä palstalla.

[/quote]

Edellinen kommentoija ei myöskään näytä humalaltaan tajuavan, että täällä ei kirjoittanut ap, vaan kommentoja. Joten aivan suotta pauhaat ap:lle, joka ei ole tekstiä kirjotitanutkaan. Joko on kolmas pullo menossa tänä iltana?

[/quote]

Sinä et näytä huomaavan, että ap ei ole terveiden kirjoissa. Hän on sairas. Hän ei hyväksy vastausta ei ja kun ei muuten saa toivomaansa vastausta, hän alkaa vastata itse itselleen.

[/quote]

Annattko yhteystietosi, niin toimitan sinut pikimmiten sinne, mistä olet nyt lomalla. Avolomia annetaan nykyään ihan liian heppoisin perustein. Niitä perustellaan hoidollisin syin, kun todelinen syy ovat säästöt.

Vierailija
97/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 23:33"]

Ei hoida koska on viisastunut vanhemmiten, eikä halua hyväksikäytetyksi. Ihmeääliö yrittää työntää kakaroitaan toisten vaivoiksi ja jankuttaa jankuttamistaan vastaillen itselleen.

Sinun kakara=sinun ongelma.

[/quote]

Joko rauhoituit? Huomenna sitten ostamaan uutta vilttiä, kun edellisen kulmat olet purrut jo ihan puhki.

Vierailija
98/99 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 11:35"]

Olen yhä sitä mieltä, että kummeja tarvitaan vain ja ainoastaan ristiäisissä! Kyllä se läheinen suhde muodostuu jostain ihan muusta kuin siitä kummin tittelistä. Itse olen siskoni toisen lapsen kummi, pitäisikö minun siis suhtautua siskoni toiseen lapseen jotenkin eri tavalla kuin tähän kummilapseeni?! Omien lapsieni kummit ovat heidän elämässään mukana juuri sen  verran kuin olisivat ilman tuota kummeuttakin! 

[/quote]

Kummeja ei tarvita ristiäisissäkään. Kummien nimi tarvitaan paperiin. Myös konfirmaation ajaksi kummit voivat varata vaikka jonkun matkan, sinnekään ei ole pakko tulla. Mutta kiva on kuitenkin lupautua kummiksi, jos siitä vaikka hyötyisi jotenkin.

Vierailija
99/99 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä, vaikka tämä keskustelu näyttää tulleen tiensä päähän.

Kummi on siis itse sanonut, että on ihanaa kun työt loppui, eikä heillä ole rahallisesti tiukkaa, ovat matkustaneet ja itse kertoi kuinka saanut lomarahoja ym.joten työttömyys ei ole rahallisesti hänelle ongelma.

Olemme tavanneet puistossa kaikkien lasten kanssa,mutta ei hän ole ehdottanut hoitamista. Enkä sitä enää odotakkaan, mutta hyvä kummi hän muute on