Kolmekymppisenä ei voi syödä mitään hyvää lihomatta
Siis kun täytin 30 niin kaikki herkut mitä syön niin ja jämähtää vyötärölle ja mahaan. Vaikka liikun enemmän kuin nuorempana ja juon alkoholiakin paljon vähemmän niin kiloja alkanut tulla. Ihan vaan siitä syystä että mitään hyvää ei voi syödä, koska se jää kyllä kroppaan heti. Yhyy pitääkö tässä oikeasti alkaa elää ilman hyvää ruokaa ja herkkuja
. :( Ei uskalla näköjään harvakseltaan edes syödä, koska heti näkyy jokainen herkku vyötäröllä. Onko muut huomannu?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo ongelma alkoi vasta 55v, luulen että yksi lääke sotki aineenvaihdunnan.
Pitää pysyä alle 1500kcal jotta pysyy normaalipainon sisällä. Yksi tuhdimpi juhla-ateria saattaa nostaa painoa 1.5kg ja sen hävittämiseen menee viikkoja! Näin parhaillaan, 3 vkoa sitten grillattiin ja herkuteltiin kunnolla ja edelleenkin tuosta 1.5 kilosta 400g pudotettavaa! Eli ei ole mitään hetkellistä nestekertymää.
Yritän saada painoni tuonne normaalipainon keskivaiheille jotta nuo juhlapainonnousut ei tunnu niin pahalta. Edessä kuitenkin 4-5 kekkerit syyskuun loppuun mennessä.
Kehoon kertyy 1,5 kg rasvaa 10500 liikakalorista. Aikamoiset grillajaiset.
No en syö noin paljoa, ehkä tuollaisella aterialla tulee juomineen 3000kcal eli tuplasti normaali määrä. Mutta vaaka ei valehtele
Just. Olen 38 ja en ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa kuin nyt. 163/ 53
Syön paljon ja hyvää ruokaa, just kävin lounaalla ja kyllä olikin nälkä! Söin 3 pienehköä ulkofilee pihviä., ranskiksia ja juureksia. Jälkkäriä reilu annos.
Kävin aamulla porrastreeneissä joten nälkä oli. Ala liikkua niin saat syödä! Siis kunnolla liikkua, vähintään kolme kertaa viikossa niin että hiki valuu ja syke korkealla . Löntystely ja ns koirankusetus on yhtä tyhjän kanssa.
Tätä en ymmärrä, ihmiset valittaa että läski kertyy mutta liikkua ei voi.
Minä pysyn hoikkana ja saan syödä paljon koska liikunkin paljon. Rakastan sekä syödä että liikkua. Loppujen lopuksi ei se hirveitä vaadi se liikuntakaan: käyn juoksemassa tunnin lenkin kerran viikossa, yhden pitkän reippaan kävelyn, 1, 5 - 2 h, sitten se porrastreeni kerta pari viikkoon. Lihaskuntoa kotona 2 krt vk, aikaa menee 20 min per kerta.
Sit lisäksi ratsastusta, kävelyä toisinaan.
Toki, alkoa käytän vain todella vähän ja harvoin. Ja en syö jatkuvasti, vaan useimmiten 3 krt/ pvä. Mut isoja annoksia silloin kun syön. Välillä myös pätkäpaastoan ja liikun usein heti aamul la tyhjin vatsoin. Suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Just. Olen 38 ja en ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa kuin nyt. 163/ 53
Syön paljon ja hyvää ruokaa, just kävin lounaalla ja kyllä olikin nälkä! Söin 3 pienehköä ulkofilee pihviä., ranskiksia ja juureksia. Jälkkäriä reilu annos.
Kävin aamulla porrastreeneissä joten nälkä oli. Ala liikkua niin saat syödä! Siis kunnolla liikkua, vähintään kolme kertaa viikossa niin että hiki valuu ja syke korkealla . Löntystely ja ns koirankusetus on yhtä tyhjän kanssa.
Tätä en ymmärrä, ihmiset valittaa että läski kertyy mutta liikkua ei voi.
Minä pysyn hoikkana ja saan syödä paljon koska liikunkin paljon. Rakastan sekä syödä että liikkua. Loppujen lopuksi ei se hirveitä vaadi se liikuntakaan: käyn juoksemassa tunnin lenkin kerran viikossa, yhden pitkän reippaan kävelyn, 1, 5 - 2 h, sitten se porrastreeni kerta pari viikkoon. Lihaskuntoa kotona 2 krt vk, aikaa menee 20 min per kerta.
Sit lisäksi ratsastusta, kävelyä toisinaan.
Liikun monipuolisesti ja hikeen asti tunnin päivässä, ja yhtenä lepopäivänä kävelyä. Ruokailu on suunniteltua, hyvää ja terveellistä. Silti paino ei putoa ja meinaa hilautua heti ylös kun hetkeksi rentoutuu. Että puhu vain omasta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Toki, alkoa käytän vain todella vähän ja harvoin. Ja en syö jatkuvasti, vaan useimmiten 3 krt/ pvä. Mut isoja annoksia silloin kun syön. Välillä myös pätkäpaastoan ja liikun usein heti aamul la tyhjin vatsoin. Suosittelen muillekin.
Juon alkoholia joka viikonloppu. En paastoa. Syön kun on nälkä. Aamut nukun. 165/57
Mitä sitten? Jos on taipumusta lihoa niin alkon poisjättäminen on takuulla vain hyväksi.
Arvasin että varmasti kommenttini ärsyttää joitain mutta miten vaan. Jos aloittaja ei kokeile vinkkejäni niin jollekin toiselle niistä voi olla apua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Jos on taipumusta lihoa niin alkon poisjättäminen on takuulla vain hyväksi.
Arvasin että varmasti kommenttini ärsyttää joitain mutta miten vaan. Jos aloittaja ei kokeile vinkkejäni niin jollekin toiselle niistä voi olla apua.
Paha sanoa ärsyttääkö kommenttisi kun kukaan ei tiedä mikä ketjun kymmenistä kommenteista se oli.
Kuitenkin vinkki: vaikka joku on eri mieltä kanssasi, se ei tarkoita että ärsytit. Se tarkoittaa vain että joku on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut että nämä ”kuin itsestään” lihovat ei tiedä mitä on terveellinen ja ”normaali” ruoka ja mikä taas sopivaa herkuttelua.
Kukaan ei liho itsestään, eihän ihmiset vielä muutamia kymmeniä vuosiakaan sitten olleet läskejä, vaikka on ollut kilpirauhasohjelmaa sun muuta. Ruokaa oli mutta sillä ei mässäilty, sipsipussi riitti koko perheelle, mutta nykyään se jumbo sipsipussi on yhdelle ihmiselle ”pientä herkuttelua” tarviin vielä mäkkiaterian ja suklaalevyn. Kyllä se on vaan tämä nykyaika mikä mahdollistaa ylensyöntiin ja laiskuuden.
Sitä vaan helposti haluaa uskotella ettei lihomiselle voi mitään, niin on helpompi olla tekemättä sitä haastavaa elämäntapamuutosta.On kyllä aikamoisia olettamuksia. Tiedän kyllä mitä terveellinen ruoka on. Syön lähes kokonaan kasvisruokaa enkä herkuttelet joka päivä. Veikkaan syyksi omalla kohdalla istumatyötä ja stressiä. Ja palkitsen itseni vkloppuna herkuilla. Määrät tosin ovat mielestäni varsin kohtuullisia. Puolikas suklaalevy tai pieni karkkipussi. Enkä edes ole ylipainoinen vaan normaalipainon ylärajoilla. Mutta tosiaan parikymppisenä olin vielä hoikempi vaikka join alkoholia joka viikonloppu ja herkuttelin paljon enemmän. Ap
Niin no. Puolikas suklaalevy liikaa energiaa viikossa on 5 kiloa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 kun täytin niin sinä vuonna tuli +9kg ihan tuosta vaan. Ruokailutottumukset, liikunta ym. Kaikki pysyivät samanlaisena. Olen nyt kolme kuukautta pitänyt ruokapäiväkirjaa ja sykemittaria. Päivittäinen kulutus 2000-2500/päivä, ja ruokapäiväkirjojen mukaan ruokailut 1000-1700kcal/päivä. Keskiarvo 1500 kcal/päivä. Ja paino ei ole liikahtanut mihinkään suuntaan. Eikä mittanauha.
Alkaa turhauttaa.
Teet ilmeisesti ruumiillista työtä? Muuten sykemittari huijaa kulutuksen. Olen kookas kolmekymppinen nainen ja peruskulutus ilman liikuntaa on noin 1400.
Jos sinulla on 1400 ilman liikuntaa, niin eikö 2000 ja yli ole ihan looginen lukema liikunnan kanssa?
Ohis
Kuten mainitsin, olen kookas eli luultavasti kookkaampi kuin ap ja siltikin aikamoista hikijumppaa saa olla loppu päivä istumatyön jälkeen jotta kulutus on 2500.
Mutta toki selitys painoon voi olla ihan mikä vaan. Ei tuo vegaaninen ruokavaliokaan sulje pois sitä että kortisoli on ylhäällä, kehossa on tulehdus, ravinto on runsashiilihydraattista mutta ravintoköyhää jne. Kasvissyöjänä oma bravuurini oli pestopasta, ei ollut kovin hyvä olo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisenä et voi syödä mitään ylipäätään. Yksi lämmin ateria päivässä on maksimi, ei minimi.
Tämä siis 190cm miehenä. Yksi 700 kalorin ateria ja muutama sämpylä. Eikä paino laske.
Samassa iässä. Itsellä Polarin kello arvioi keskimääräiseksi päiväkulutukseksi sykeseuranta päällä 3000 kcal, mutta syödä pitää 2000-2500 kcal välille, että paino pysyy vakiona. Vaikuttaa nimenomaan siltä, että perusaineenvaihdunnan kuluttaa paljon arvioitua vähemmän.
Sykkeeseen perustuva energiankulutuksen arviointi on erittäin suuntaa-antavaa. Esimerkki:
Kaksi 60 kg naista juoksee/kävelee jyrkkää mäkeä vaikkapa 200 nousumetrin verran ylöspäin. Toinen on urheilija, ja selvittää matkan 150 keskisykkeellä juosten puolessa tunnissa. Toinen on sohvaperuna, jolla homma menee kävelyksi ja aikaa tunti, mutta keskisyke sama. Urheilukello laskee energiankulutuksen sykkeen ja käytetyn ajan perusteella, eli rapakuntoisella olisi muka mennyt energiaa tuplasti hyväkuntoiseen verrattuna. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä työn määrä (60 kg painon nostaminen 200 vertikaalimetriä, W=F*s) on molemmilla sama.
Käytännössä olet asian itsekin todennut. Tämä, eli kulutuksen ja energiansaannin arvioinnin vaikeus, on yksi suurimpia syitä siihen "ettei ruokaa voi ajatellakaan" 😄
Totta helvetissä tiedän, että sykealueet minun kohdalla ovat kunnossa ja liikunnassa kulutetut kalorit ovat oikeaa suuruusluokkaa ja linjassa rasituksen ja keston kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyessä aineenvaihdunta hidastuu.
Toisaalta, vanhuudessa laihdutaan ja kuihdutaan.
Entä jos tämä massan kertyminen onkin luonnon keino suojata osin siltä? Yleensä ihmiskehon toiminta on loogista.
Ootkos muuten katsonut tuon:
https://areena.yle.fi/1-4274521Jospa vikaa on siinä smoothiessa?
En ole katsonut, enkä ymmärrä kommenttiasi. En kylläkään avannut linkkiäsi.
No sittenhän sinua on turha yrittää auttaa:-(
Uskoisin, että kolmekymppiset lihovat parista syystä:
1. Ei jaksa kiinnostaa enää niin paljon oma ulkonäkö, sillä tajuaa, ettei muitakaan kiinnosta se.
2. Elämäntilanne ja ruuhkavuodet.
Jos syö suht terveellisesti ja säännöllisesti, nälkää näkemättä, niin paino hakee oman sopivan paikkansa. Eivät kaikki ole luonnostaan hoikkia.
Mutta kai nyt jokainen tietää että ikääntyessä aineenvaihdunta hidastuu. Taidetaan jo peruskoulussa opettaa tämä, että siinä vastaus tuohon syvään kysymykseesi ja pohdiskeluusi. Mutta joka tapauksessa tsemppiä lihomisen estämiseen:)