Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmekymppisenä ei voi syödä mitään hyvää lihomatta

Vierailija
06.08.2020 |

Siis kun täytin 30 niin kaikki herkut mitä syön niin ja jämähtää vyötärölle ja mahaan. Vaikka liikun enemmän kuin nuorempana ja juon alkoholiakin paljon vähemmän niin kiloja alkanut tulla. Ihan vaan siitä syystä että mitään hyvää ei voi syödä, koska se jää kyllä kroppaan heti. Yhyy pitääkö tässä oikeasti alkaa elää ilman hyvää ruokaa ja herkkuja
. :( Ei uskalla näköjään harvakseltaan edes syödä, koska heti näkyy jokainen herkku vyötäröllä. Onko muut huomannu?

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että tavallinen ruokasi sisältää jo valmiiksi ravintoarvoiltaan köyhää tyhjää energiaa jonka päälle syöt herkkuja jotka ovat sitä samaa mutta suola on vaihdettu sokeriin.

Vierailija
82/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo kävi nelikymppisenä, 30v olin urheilullinen ja lihaksikas. Nyt olen vaan laiska, johtunee siitä siis osittain :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut että nämä ”kuin itsestään” lihovat ei tiedä mitä on terveellinen ja ”normaali” ruoka ja mikä taas sopivaa herkuttelua.

Kukaan ei liho itsestään, eihän ihmiset vielä muutamia kymmeniä vuosiakaan sitten olleet läskejä, vaikka on ollut kilpirauhasohjelmaa sun muuta. Ruokaa oli mutta sillä ei mässäilty, sipsipussi riitti koko perheelle, mutta nykyään se jumbo sipsipussi on yhdelle ihmiselle ”pientä herkuttelua” tarviin vielä mäkkiaterian ja suklaalevyn. Kyllä se on vaan tämä nykyaika mikä mahdollistaa ylensyöntiin ja laiskuuden.

Sitä vaan helposti haluaa uskotella ettei lihomiselle voi mitään, niin on helpompi olla tekemättä sitä haastavaa elämäntapamuutosta.

Vierailija
84/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Herkuttelen joka päivä, 31v 164/54

Vierailija
85/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 kun täytin niin sinä vuonna tuli +9kg ihan tuosta vaan. Ruokailutottumukset, liikunta ym. Kaikki pysyivät samanlaisena. Olen nyt kolme kuukautta pitänyt ruokapäiväkirjaa ja sykemittaria. Päivittäinen kulutus 2000-2500/päivä, ja ruokapäiväkirjojen mukaan ruokailut 1000-1700kcal/päivä. Keskiarvo 1500 kcal/päivä. Ja paino ei ole liikahtanut mihinkään suuntaan. Eikä mittanauha.

Alkaa turhauttaa.

Teet ilmeisesti ruumiillista työtä? Muuten sykemittari huijaa kulutuksen. Olen kookas kolmekymppinen nainen ja peruskulutus ilman liikuntaa on noin 1400.

Vierailija
86/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä kumma olettamus että lihavuus muka johtuisi jostain heikosta aineenvaihdunnasta. Jos johtuisi, niin kai silloin Suomessa olisi ollut lihavia ihmisiä jo 1970-luvullakin. Kun katsoo 50 vuoden takaisia kuvia, niissä kaikki ovat langanlaihoja. Miksei silloin kellään ollut heikkoa aineenvaihduntaa? Onko siitä kenties olemassa jotain tutkimusta, joka todistaa, että Suomen kansan aineenvaihdunta alkoi dramaattisesti heiketä vuoden 1980 tienoilla, ja on siitä eteenpäin heikentynyt sellaiset 5 % vuodessa?

Vierailija
87/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootas vaan kun lähestyt 50:ä... :D

Vierailija
88/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena voi määritellä "hyvän" uudelleen ja opetella myöskin kohtuutta.

Hyvinkin voi syödä maukkaita juttuja kun vaan tiedostaa ettei mikään ole ilmaista, eli kokonaiskaloreiden lasku ja liikunta ym. elämäntavat on oltava kunnossa

Semmoisia aikuisten juttuja, hauskanpidossa ja herkuttelussakin

Maistuukin paremmalta kun voi ns hyvällä omallatunnolla ottaa jotain ekstraa :)

Vierailija
89/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuo ongelma alkoi vasta 55v, luulen että yksi lääke sotki aineenvaihdunnan.

Pitää pysyä alle 1500kcal jotta pysyy normaalipainon sisällä. Yksi tuhdimpi juhla-ateria saattaa nostaa painoa 1.5kg ja sen hävittämiseen menee viikkoja! Näin parhaillaan, 3 vkoa sitten grillattiin ja herkuteltiin kunnolla ja edelleenkin tuosta 1.5 kilosta 400g pudotettavaa! Eli ei ole mitään hetkellistä nestekertymää.

Yritän saada painoni tuonne normaalipainon keskivaiheille jotta nuo juhlapainonnousut ei tunnu niin pahalta. Edessä kuitenkin 4-5 kekkerit syyskuun loppuun mennessä.

Kehoon kertyy 1,5 kg rasvaa 10500 liikakalorista. Aikamoiset grillajaiset.

Vierailija
90/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut että nämä ”kuin itsestään” lihovat ei tiedä mitä on terveellinen ja ”normaali” ruoka ja mikä taas sopivaa herkuttelua.

Kukaan ei liho itsestään, eihän ihmiset vielä muutamia kymmeniä vuosiakaan sitten olleet läskejä, vaikka on ollut kilpirauhasohjelmaa sun muuta. Ruokaa oli mutta sillä ei mässäilty, sipsipussi riitti koko perheelle, mutta nykyään se jumbo sipsipussi on yhdelle ihmiselle ”pientä herkuttelua” tarviin vielä mäkkiaterian ja suklaalevyn. Kyllä se on vaan tämä nykyaika mikä mahdollistaa ylensyöntiin ja laiskuuden.

Sitä vaan helposti haluaa uskotella ettei lihomiselle voi mitään, niin on helpompi olla tekemättä sitä haastavaa elämäntapamuutosta.

Mietin yksi päivä sitä, kuinka kasarilla ostettiin irtokarkkia ärrän myyjältä. Pyydettiin karkki kerrallaan, "Kaksi mansikkakarkkia, neljä banaanikarkkia, kolme merkkari...". Kyllä ne määrät oli minimaalisia nykyajan jumbo-pusseihin verrattuna. Sinne ärrälle, kuten muuallekin, pyöräiltiin tai talvella potkulautailtiin. Jne. Joo, maailma on muuttunut monin tavoin, mutta selkeästi näissä asioissa vain huonompaan suuntaan. Lihavuudella tehdään niin valtavat rahat, että en usko että tässä asiassa on isommassa kaavassa todellista tahtoa ratkaista ongelmaa. Se on yksilön itsensä ratkaistava, mutta kuten tälläkin palstalla näissä ketjuissa näkee, harva siihen kykenee ja mahtaako edes haluta.

Vierailija
91/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Kyllä voi. Oon just 30. Painan samanverran kuin painoin ala-asteella kutosella, 59kg. Syön päivittäin jotain herkkua kahvin kanssa. Mutta myös liikun joka päivä.

Vierailija
92/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 kun täytin niin sinä vuonna tuli +9kg ihan tuosta vaan. Ruokailutottumukset, liikunta ym. Kaikki pysyivät samanlaisena. Olen nyt kolme kuukautta pitänyt ruokapäiväkirjaa ja sykemittaria. Päivittäinen kulutus 2000-2500/päivä, ja ruokapäiväkirjojen mukaan ruokailut 1000-1700kcal/päivä. Keskiarvo 1500 kcal/päivä. Ja paino ei ole liikahtanut mihinkään suuntaan. Eikä mittanauha.

Alkaa turhauttaa.

Tapahtuiko sun elämässä muita muutoksia tuona aikana, kun paino nousi? Oliko enemmän stressiä, nukuitko vähemmän, muuttuiko joku lääkitys? Periaatteessa ihan mitä tahansa.

Ihminen on niin monimutkainen kokonaisuus, välillä painonnousun takana voi olla yllättäviäkin tekijöitä.

Työni muuttui, joka kyllä aiheutti stressiä. Mutta paino alkoi nousta muutama kuukausi ennen työn muutosta. Toki stressi varmaan pahentanut asiaa..

Stressi on pahin kaikista. Itse laihduin sivutuotteena istumatyöstä toiseen mutta vähemmän stressaavaan vaihtamalla ja samalla huomaamatta vaihtui myös ravintolalounaat ruokalalounaiksi. Joku muu voisi olla helposti sitä mieltä ettei mikään elintavoissa muuttunut ja paino elää omaa elämäänsä mutta ei se ole koskaan niin, aina on jokin syy, tiesipä sen itse tai ei.

Vierailija
93/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän alentuva kommentti, nimittäin eivät kaikki todellakaan huijaa itseään noin. Omat herkutteluni ovat tyyliä yksi ravintolaruoka / 35g sipsipussi / yksi iso lakupatukka / mansikoita ja 3 rkl kermavaahtoa. Ja näistä joku kerran viikossa.

En syö pikaruokaa, en napostele, en ota välipalapatukkaa tms. Lasken jokaisen suupalan rehellisesti ja silti meinaa paino hilautua ylöspäin.

Keskintynkin nostamaan kulutustani, mutta pointtina on siis se etten minä eikä kukaan tuntemanikaan vetelä Mäkkäriä ja 500g irttareita ja sitten ihmettele miksi lihoo.

Vierailija
94/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä kumma olettamus että lihavuus muka johtuisi jostain heikosta aineenvaihdunnasta. Jos johtuisi, niin kai silloin Suomessa olisi ollut lihavia ihmisiä jo 1970-luvullakin. Kun katsoo 50 vuoden takaisia kuvia, niissä kaikki ovat langanlaihoja. Miksei silloin kellään ollut heikkoa aineenvaihduntaa? Onko siitä kenties olemassa jotain tutkimusta, joka todistaa, että Suomen kansan aineenvaihdunta alkoi dramaattisesti heiketä vuoden 1980 tienoilla, ja on siitä eteenpäin heikentynyt sellaiset 5 % vuodessa?

Tämän on osittain vain nostalgiaa, kyllä ennenvanhaankin oli melkoisia isäntiä ja emäntiä. Äitini vanhoissa koulukuvissa 60-luvulla myös ylipainoisia oppilaita. Mutta toki heitä oli vähemmän.

Vierailija
95/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aikamoisia olettamuksia. Tiedän kyllä mitä terveellinen ruoka on. Syön lähes kokonaan kasvisruokaa enkä herkuttelet joka päivä. Veikkaan syyksi omalla kohdalla istumatyötä ja stressiä. Ja palkitsen itseni vkloppuna herkuilla. Määrät tosin ovat mielestäni varsin kohtuullisia. Puolikas suklaalevy tai pieni karkkipussi. Enkä edes ole ylipainoinen vaan normaalipainon ylärajoilla. Mutta tosiaan parikymppisenä olin vielä hoikempi vaikka join alkoholia joka viikonloppu ja herkuttelin paljon enemmän. Ap

Vierailija
96/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä kyllä voi edelleen

Vierailija
97/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39-v, 163cm/n 55kg. Syön ihan samoin kuin 30-vuotiaana. Äitini alkoi lihoa 5-kymppisenå, on kyllä edelleen lähes 70-v normaalipainoinen.

Vierailija
98/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisen syömisen harjoitukset ja sen tuominen etenkin niihin herkutteluhetkiin voisi auttaa monia. Niin niitä jotka ovat tottuneet pitämään ruokaa vain polttoaineena ja mättävät lautasellisen sen kummemmin miettimättä mitä ja miten valmistettua ravintoa siinä onkaan, saati että vaivautuisivat maistamaan makuja

Tietoisesta syömisestä on myös apua heille jotka tahtovat ehkä vähentää tai muuttaa niiden herkkujen syömistä, laatua ja määrää

Kannattaa kokeilla

Vierailija
99/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aikamoisia olettamuksia. Tiedän kyllä mitä terveellinen ruoka on. Syön lähes kokonaan kasvisruokaa enkä herkuttelet joka päivä. Veikkaan syyksi omalla kohdalla istumatyötä ja stressiä. Ja palkitsen itseni vkloppuna herkuilla. Määrät tosin ovat mielestäni varsin kohtuullisia. Puolikas suklaalevy tai pieni karkkipussi. Enkä edes ole ylipainoinen vaan normaalipainon ylärajoilla. Mutta tosiaan parikymppisenä olin vielä hoikempi vaikka join alkoholia joka viikonloppu ja herkuttelin paljon enemmän. Ap

Epäilen vähän sun tietoa terveellisestä ravinnosta, koska sanot syöväsi lähes kokonaan kasvisruokaa. Kasvikset on toki hyvästä, mutta ei ne ihmisen pääravintoa ole.

Vierailija
100/134 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen vähän sun tietoa terveellisestä ravinnosta, koska sanot syöväsi lähes kokonaan kasvisruokaa. Kasvikset on toki hyvästä, mutta ei ne ihmisen pääravintoa ole.

Siinähän epäilet. Tiedän itse kyllä sen parhaiten, että tiedän mitä terveellinen syöminen on. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä