Kolmekymppisenä ei voi syödä mitään hyvää lihomatta
Siis kun täytin 30 niin kaikki herkut mitä syön niin ja jämähtää vyötärölle ja mahaan. Vaikka liikun enemmän kuin nuorempana ja juon alkoholiakin paljon vähemmän niin kiloja alkanut tulla. Ihan vaan siitä syystä että mitään hyvää ei voi syödä, koska se jää kyllä kroppaan heti. Yhyy pitääkö tässä oikeasti alkaa elää ilman hyvää ruokaa ja herkkuja
. :( Ei uskalla näköjään harvakseltaan edes syödä, koska heti näkyy jokainen herkku vyötäröllä. Onko muut huomannu?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä työn määrä (60 kg painon nostaminen 200 vertikaalimetriä, W=F*s) on molemmilla sama.
No ei ole todellakaan työn määrä sama. Toisen sydän ja keuhkot on tehnyt moninkertaisen määrän työtä. Ihmisen kulutukseen vaikuttaa lähinnä syke ja aika, tehty ”työ” on käytännössä merkityksetöntä.
Ei absoluuttisesti sama, mutta ero on käytännössä (paininhallinnan kannalta) merkityksetön. Keuhkot eivät kuluta energiaa, ventiloidessa työn tekee pallealihas. Sydän itsessään on niin pieni lihas, että sen energiankulutus on todella vähäistä. Ja keskisykehän oli sama 😄
Ammattini puolesta olen sen verran urheilufysiologiaan perehtynyt, että tiedän mistä puhun vaikka edellä asiaa vähän yksinkertaistin.
Miksi luulet että urheilukelloissa asetuksiin pyydetään arvioimaan aktiivisuus (=kunto)taso? Juuri siksi että energiankulutuksen arviointi olisi mahdollisimman tarkkaa, moni vaan arvioi oman tasonsa väärin ja yleensä yläkanttiin.
Mutta tämä oli taas hieno esimerkki vääristä uskomuksista energiansaantiin ja -kulutukseen liittyen, kiitos siitä 😊
Joku julkkis sanoi, että hän on opetellut sellaisen tavan, että kun ei ole MITÄÄN tekemistä, ei ainakaan täytä sitä tunnetta syömällä, vaan keksii jotain muuta. Nykyään hoikanpuoleinen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Joku julkkis sanoi, että hän on opetellut sellaisen tavan, että kun ei ole MITÄÄN tekemistä, ei ainakaan täytä sitä tunnetta syömällä, vaan keksii jotain muuta. Nykyään hoikanpuoleinen tyyppi.
Tämä on hyvä neuvo. Huomaan itsekin syöväni tylsyyteen. Silloin en syö, kun on muuta mielekästä puuhaa. Ap
Ja anna ap. kun arvaan, kasvisruokaa kermalla ja juustolla höystettynä. Kunnon nokare vielä voita perunamuussin päälle.
Läski on rasvaa myös ihmiskehossa ja ne terveelliset öljytkin sisältää puolet kovaa rasvaa. Ja vastoin yleistä käsittämätöntä uskomusta, ihminen käyttää ensisijaisesti energian lähteenä hiilareita, rasva varastoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja anna ap. kun arvaan, kasvisruokaa kermalla ja juustolla höystettynä. Kunnon nokare vielä voita perunamuussin päälle.
Läski on rasvaa myös ihmiskehossa ja ne terveelliset öljytkin sisältää puolet kovaa rasvaa. Ja vastoin yleistä käsittämätöntä uskomusta, ihminen käyttää ensisijaisesti energian lähteenä hiilareita, rasva varastoidaan.
Ei pidä paikkaansa. Syön vegaanisti. Ap
Mutta öljyä käytät ruuan laitossa, maapähkinävoita leivän päällä puhumattakaan niistä ihanista vegaanisista juustoista? Tarkastelepa rehellisesti kokonaisuutena paljonko ja mistä kaikista lähteistä sitä rasvaa kerääntyy, siinä vastauksesi ylimääräisille kiloille. Nim. 40v. 162cm/52kg
Vierailija kirjoitti:
Mutta öljyä käytät ruuan laitossa, maapähkinävoita leivän päällä puhumattakaan niistä ihanista vegaanisista juustoista? Tarkastelepa rehellisesti kokonaisuutena paljonko ja mistä kaikista lähteistä sitä rasvaa kerääntyy, siinä vastauksesi ylimääräisille kiloille. Nim. 40v. 162cm/52kg
Mitään noista tuotteista en käytä mitä mainitsit. Ja minulla ei ole ylimääräisiä kiloja vaan olen yhä normaalipainossa. Tosin en yhtä hoikka kuin parikymppisenä paljon huonommilla ruokailutottumuksilla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut että nämä ”kuin itsestään” lihovat ei tiedä mitä on terveellinen ja ”normaali” ruoka ja mikä taas sopivaa herkuttelua.
Kukaan ei liho itsestään, eihän ihmiset vielä muutamia kymmeniä vuosiakaan sitten olleet läskejä, vaikka on ollut kilpirauhasohjelmaa sun muuta. Ruokaa oli mutta sillä ei mässäilty, sipsipussi riitti koko perheelle, mutta nykyään se jumbo sipsipussi on yhdelle ihmiselle ”pientä herkuttelua” tarviin vielä mäkkiaterian ja suklaalevyn. Kyllä se on vaan tämä nykyaika mikä mahdollistaa ylensyöntiin ja laiskuuden.
Sitä vaan helposti haluaa uskotella ettei lihomiselle voi mitään, niin on helpompi olla tekemättä sitä haastavaa elämäntapamuutosta.On kyllä aikamoisia olettamuksia. Tiedän kyllä mitä terveellinen ruoka on. Syön lähes kokonaan kasvisruokaa enkä herkuttelet joka päivä. Veikkaan syyksi omalla kohdalla istumatyötä ja stressiä. Ja palkitsen itseni vkloppuna herkuilla. Määrät tosin ovat mielestäni varsin kohtuullisia. Puolikas suklaalevy tai pieni karkkipussi. Enkä edes ole ylipainoinen vaan normaalipainon ylärajoilla. Mutta tosiaan parikymppisenä olin vielä hoikempi vaikka join alkoholia joka viikonloppu ja herkuttelin paljon enemmän. Ap
Epäilen vähän sun tietoa terveellisestä ravinnosta, koska sanot syöväsi lähes kokonaan kasvisruokaa. Kasvikset on toki hyvästä, mutta ei ne ihmisen pääravintoa ole.
Ei kasvisruoka tarkoita, että syö vain porkkanoita. Se tarkoittaa, että ruoassa ei ole lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huomannut että nämä ”kuin itsestään” lihovat ei tiedä mitä on terveellinen ja ”normaali” ruoka ja mikä taas sopivaa herkuttelua.
Kukaan ei liho itsestään, eihän ihmiset vielä muutamia kymmeniä vuosiakaan sitten olleet läskejä, vaikka on ollut kilpirauhasohjelmaa sun muuta. Ruokaa oli mutta sillä ei mässäilty, sipsipussi riitti koko perheelle, mutta nykyään se jumbo sipsipussi on yhdelle ihmiselle ”pientä herkuttelua” tarviin vielä mäkkiaterian ja suklaalevyn. Kyllä se on vaan tämä nykyaika mikä mahdollistaa ylensyöntiin ja laiskuuden.
Sitä vaan helposti haluaa uskotella ettei lihomiselle voi mitään, niin on helpompi olla tekemättä sitä haastavaa elämäntapamuutosta.On kyllä aikamoisia olettamuksia. Tiedän kyllä mitä terveellinen ruoka on. Syön lähes kokonaan kasvisruokaa enkä herkuttelet joka päivä. Veikkaan syyksi omalla kohdalla istumatyötä ja stressiä. Ja palkitsen itseni vkloppuna herkuilla. Määrät tosin ovat mielestäni varsin kohtuullisia. Puolikas suklaalevy tai pieni karkkipussi. Enkä edes ole ylipainoinen vaan normaalipainon ylärajoilla. Mutta tosiaan parikymppisenä olin vielä hoikempi vaikka join alkoholia joka viikonloppu ja herkuttelin paljon enemmän. Ap
Epäilen vähän sun tietoa terveellisestä ravinnosta, koska sanot syöväsi lähes kokonaan kasvisruokaa. Kasvikset on toki hyvästä, mutta ei ne ihmisen pääravintoa ole.
Ei kasvisruoka tarkoita, että syö vain porkkanoita. Se tarkoittaa, että ruoassa ei ole lihaa.
En maininnut porkkanoita lainkaan. Älä keksi omiasi.
Ja pointti meni yli ja lujaa. Mitä ihmettä sä valitat sit jos ongelmaa ei kerran ole?
Itse painan saman kuin 20v. sitten mutta mun mielestä herkuttelua ei ole kokonainen sipsi pussi tai edes puolikaskaan. Croissant silloin tällöin maistuu ja karkistakaan en kieltäydy, vyötäröllä nämä ei näy mutta kokonaisuus onkin kunnossa. En käytä eläinperäisiä tuotteita, öljyä tai kasviskermoja ruuanlaitossa. Leivän päällekin margariinia sipaisu ja jos jotain muuta niin kasviksia. Liikunnankin suhteen olen laiska. Geenejä ei voi syyttää, kaksoissiskoni painaa 15kg enemmän. Paino on suurimmaksi osaksi kiinni siitä mitä suuhunsa laittaa, mutta helpompi tietenkin on syyttää ikää, hiilareita ja mainoksia ym. kuin ottaa vastuuta itse siitä mitä suuhunsa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maininnut porkkanoita lainkaan. Älä keksi omiasi.
Porkkana on kasvis. Älä nyt ota nokkiisi vaikka et tiennyt mitä kasvisruoka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatillakin voi lihoa, jos sitä syö LIIKAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyessä aineenvaihdunta hidastuu.
Toisaalta, vanhuudessa laihdutaan ja kuihdutaan.
Entä jos tämä massan kertyminen onkin luonnon keino suojata osin siltä? Yleensä ihmiskehon toiminta on loogista.
Ootkos muuten katsonut tuon:
https://areena.yle.fi/1-4274521Jospa vikaa on siinä smoothiessa?
En ole katsonut, enkä ymmärrä kommenttiasi. En kylläkään avannut linkkiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 kun täytin niin sinä vuonna tuli +9kg ihan tuosta vaan. Ruokailutottumukset, liikunta ym. Kaikki pysyivät samanlaisena. Olen nyt kolme kuukautta pitänyt ruokapäiväkirjaa ja sykemittaria. Päivittäinen kulutus 2000-2500/päivä, ja ruokapäiväkirjojen mukaan ruokailut 1000-1700kcal/päivä. Keskiarvo 1500 kcal/päivä. Ja paino ei ole liikahtanut mihinkään suuntaan. Eikä mittanauha.
Alkaa turhauttaa.
Teet ilmeisesti ruumiillista työtä? Muuten sykemittari huijaa kulutuksen. Olen kookas kolmekymppinen nainen ja peruskulutus ilman liikuntaa on noin 1400.
Jos sinulla on 1400 ilman liikuntaa, niin eikö 2000 ja yli ole ihan looginen lukema liikunnan kanssa?
Ohis
Juurihan sinä ap valitit kun lihot ja juuri mitään ei sais syödä. Nyt kuitenkin väität että olet normaalipainoinen, tiedät mitä on terveellinen ruoka ja syöt terveellisesti, eli ongelmaa ei yhtäkkiä olekaan?
Tämä on juuri sitä itselleen valehtelua mitä tuolla aiemmin puhuttiin. Tarinasi muuttuu kommenttien mukaan.
Minulle puolikas suklaalevy olis aika paljon, mulla suklaalevy kestää tyypillisesti kuukauden, eikä liikakilot vaivaa, mut ehkä tääkin johtuu vaan stressistä etten liho.
Kai jokainen täällä tietää että nuo mittausvirheet on jotain +- 50% kaikissa urheilukelloissa.
Ihan samaa ne jokaisen omat kalorien laskemiset.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan sinä ap valitit kun lihot ja juuri mitään ei sais syödä. Nyt kuitenkin väität että olet normaalipainoinen, tiedät mitä on terveellinen ruoka ja syöt terveellisesti, eli ongelmaa ei yhtäkkiä olekaan?
Tämä on juuri sitä itselleen valehtelua mitä tuolla aiemmin puhuttiin. Tarinasi muuttuu kommenttien mukaan.
Minulle puolikas suklaalevy olis aika paljon, mulla suklaalevy kestää tyypillisesti kuukauden, eikä liikakilot vaivaa, mut ehkä tääkin johtuu vaan stressistä etten liho.
Niin olen normaalipainoinen ja tiedän miten syödä terveellisesti. Ihmettelen vain sitä , että parikymppisenä pystyi juomaan ja syömään mitä vain ja paino pysyi samana. Ja en tietenkään halua tästä enää lihoa, joten aloitin keskustelun. En ole väittänyt ettei mitään ongelmaa ole vaan haluan välttää lihomisen tästä enempää ja muuten ihmetellä asiaa. En ole väittänyt ettei mitään ongelmaa olisi. Se on oma tulkintasi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo ongelma alkoi vasta 55v, luulen että yksi lääke sotki aineenvaihdunnan.
Pitää pysyä alle 1500kcal jotta pysyy normaalipainon sisällä. Yksi tuhdimpi juhla-ateria saattaa nostaa painoa 1.5kg ja sen hävittämiseen menee viikkoja! Näin parhaillaan, 3 vkoa sitten grillattiin ja herkuteltiin kunnolla ja edelleenkin tuosta 1.5 kilosta 400g pudotettavaa! Eli ei ole mitään hetkellistä nestekertymää.
Yritän saada painoni tuonne normaalipainon keskivaiheille jotta nuo juhlapainonnousut ei tunnu niin pahalta. Edessä kuitenkin 4-5 kekkerit syyskuun loppuun mennessä.
Normaalille ihmiselle ei ole mahdollista syödä yhdellä aterialla 1,5 kg lihomiseen tarvittavaa energiamäärää, saati sitten että kaikki yhden aterian kalorit imeytyisivät ja varastoituisivat siinä hetkessä. Totta kai itsellänikin järjettömän herkuttelun jälkeen vaaka näyttää seuraavana aamuna ja jopa viikkoina suurempaa lukua muttei varsinainen rasvaksi lihominen ole mahdollista noin nopeasti.
Joo en väitäkään että olisi läskiä mutta jotain turkasen sitkeää kuitenkin. Turvotusta mulla ei ole. Tuo on mulle ihan normaalia että runsaamman aterian jälkeen on tullut noin paljon lisää. En todellakaan syö määrällisesti noin paljon.
Tottakai voi syödä, mutta joudut sitten miettimään muuta ruokaa, mitä suuhusi laitat, jotta kalorimäärä pysyy samana, minkä kulutat.