Onko järkevämpää jättää perintö lastenlapsille?
Siis jos jättäisin perintöni lastenlasten nimiin, mutta lapseni saisi sen käyttöönsä? Onko tällainen järjestely yleinen? Eli säästyykö näin tuplavero?
Esimerkiksi asunto-> testamenttaan sen lapsenlapsilleni, mutta tyttäreni saisi asua siinä kunnes kuolee. Voiko perilliset vaatia tällaiseen muutosta? Esim jos lapsenlapsen pitää maksaa perinnöstä perintövero, niin miten estän hänen myymästä kämppää?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Suomen perintölaki on kyllä kummallinen koska esim narsisti voi lain puitteissa aivan törkeästi hylkiä yhtä lastaan ja yhtä törkeästi suosia suosikkiaan. Keinot ja konstit löytyy siihen että yksi lapsi jää kokonaan ilman, eikä saa edes siitä lakiosaa.
Itse näen hyvänä että alkoholisti-huumeriippuvaiselle ei tule edes sitä lakiosaa joka menisi noihin aineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi kysymys joka ei liity ihan suoraan otsikkoon: molemmat vanhempani ovat narsisti-äidin ”pakottamana” tehneet testamentin jossa minut on suljettu kokonaan ulos ja suosikkilapsi (minua nuorempi veli) saa siis kaiken.
Vanhemmat ovat veljelle sanoneet että kun ensimmäinen heistä kuolee niin kannattaa veljen kannalta jättää pesä jakamatta.
Minkä takia? Mitä etua siitä voisi saada?
Voinko minä - vaikka olen testamentilla suljettu pois - vaatia perinnönjakoa? Olisiko mulle edullisempi että vaadin sitä jakoa heti?jos kuolinpesä jää jakamatta niin sitten siinä käy niin että sen eloon jääneen vanhemman osalta rahansiirto veljelle jatkuu eikä mulle jää sitäkään vähää.Pahoittelut jos tämä kuulostaa ahneelta. Totuus on kuitenkin se että minä olen ollut aina se kunnollinen ja ahkera lapsi, tehnyt kaiken ”oikein” ja yrittänyt miellyttää vanhempia. Veli taas vähät välittänyt kouluttautumisesta tai työnteosta - tai ylipäätään omillaan pärjäämisestä.
Mulla sattuu sydämeen ja on pala kurkussa koko ajan siitä tiedosta että mun kiltteys ja kunnollisuus saa nyt sit sellaisen palkinnon että koko perintö menee veljelle.
Vaadit lakiosaasi ja pesä on jaettava jos yksikin osakas haluaa pesän jakaa. Se on sitten niistä muista pesän osakkaista kiinni, että jaetaanko sovussa vai oikeuden määräyksellä.
Tämä kuulostaa hyvältä. Vanhempieni mielestä minä en ole osakas kun minulta perintö on evätty. Mutta jospa laki olisi tässä puolellani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok hypätä yksi sukupolvi yli, mutta siitä kannattaa keskustella ensin. Monestihan näissä tilanteissa niillä lapsilla on muutenkin tarpeeksi rahaa eli ihan ok siirtää perintö lapsenlapsille, joilla nuorempina ehkä perheellisinä on enemmän tarvetta. Säästyy myös yksi perintövero. Meidän suvussa ihan normaalia.
No miten tämä menee silloin kun se on ns. kiusallaan tehty? Mulla tää tilanne eli minut jätetään perinnöttä ja ohjataan se kahdelle veljelleni ja minun lapselleni.
Ei mun lapsella ole rahaa maksaa perintöveroa? Kuka sen sit maksaa? Lapsi alaikäinen.Aina voi vaatia lakiosaa, mutta siinä on lyhyt määräaika.
Lapsen perimistä varoista maksaa verot. Hän voi myös luopua perinnöstä sinun hyväksi.
Siis lapsenlapsen perimistä varoista makstaan verot? Oon jo ihan sekaisin.
Siis miten voitte olla noin pihalla? Menkää juristin juttusille, ellei arkijärki kulje. En jaksa enää katsoa tätä hölmöilyä.
No kun sen alaikäisen lapseni saamaa perintöä minä en saa käyttää. Miten maksan perintöverot lapsenl saamasta perinnöstä kun en saa sitä myydä tai hallonnoida?
Luvat esim. perityn asunnon myyntiin haet maistraatista eli nykyisestä digi- ja väestötietovirastosta. Samaan paikkaan tehdään alaikäisen lapsen omaisuudesta vuosittain tilinselvitys. Lapsen saaman perinnön perintöverot voidaan luonnollisesti maksaa lapsen saamasta osuudesta.
Perinnöllä uhkailu, kiristäminen, manipuloiminen ja tahallinen loukkaaminen taitaa olla aika yleistä boomerivanhuksilla. Meilläkin sekä mun vanhemmat tekee sitä että miehen vanhemmat tekee. Agenda on aina se että jos et tee niinkuin haluan niin sitten (jäät perinnöttä, perintö annetaan muille, ohitan sinut testamentissa tms, valitse tähän joku noista)
Uhkailkoot. En korvaani lotkauta vaikka tulisi nolla euroa aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi kysymys joka ei liity ihan suoraan otsikkoon: molemmat vanhempani ovat narsisti-äidin ”pakottamana” tehneet testamentin jossa minut on suljettu kokonaan ulos ja suosikkilapsi (minua nuorempi veli) saa siis kaiken.
Vanhemmat ovat veljelle sanoneet että kun ensimmäinen heistä kuolee niin kannattaa veljen kannalta jättää pesä jakamatta.
Voinko minä - vaikka olen testamentilla suljettu pois - vaatia perinnönjakoa? Olisiko mulle edullisempi että vaadin sitä jakoa heti?jos kuolinpesä jää jakamatta niin sitten siinä käy niin että sen eloon jääneen vanhemman osalta rahansiirto veljelle jatkuu eikä mulle jää sitäkään vähää.Pahoittelut jos tämä kuulostaa ahneelta. Totuus on kuitenkin se että minä olen ollut aina se kunnollinen ja ahkera lapsi, tehnyt kaiken ”oikein” ja yrittänyt miellyttää vanhempia. Veli taas vähät välittänyt kouluttautumisesta tai työnteosta - tai ylipäätään omillaan pärjäämisestä.
Mulla sattuu sydämeen ja on pala kurkussa koko ajan siitä tiedosta että mun kiltteys ja kunnollisuus saa nyt sit sellaisen palkinnon että koko perintö menee veljelle.
Vaadit lakiosaasi ja pesä on jaettava jos yksikin osakas haluaa pesän jakaa. Se on sitten niistä muista pesän osakkaista kiinni, että jaetaanko sovussa vai oikeuden määräyksellä.
Tämä kuulostaa hyvältä. Vanhempieni mielestä minä en ole osakas kun minulta perintö on evätty. Mutta jospa laki olisi tässä puolellani.
Kyllä laki on puolellasi. Rintaperillisen (=lapsen) lakiosan suoja on hyvin vahva. Sen voi ohittaa vain äärimmäisen harvoissa tapauksissa.
Perinnöllä uhkailu on enää ainoa ja viimeinen ase joka vanhuksilla on.
Suomessa on hyvin tavallista varsinkin noissa suurissa ikäluokissa, että ovat olleet todella huonoja vanhempia, tästä johtuen välit aikuisiin lapsiin on huonot ja etäiset, ja sit viimeisenä keinonaan yrittää käyttää valtaa alkaa se perinnöllä kiristäminen.
Saisi jo äkkiä tulla se lakimuutos jossa koko perintö voidaan ulosmitata hoivakodin maksuihin. Perittävää ei tarvitse jättää ja maksakoon vanhuudenhoivan itse. Veronmaksajien veroprosentti tippuisi monta pykälää.
Mistä ne vanhukset, jotka tekee lapsensa kiusaksi poissulkevan testamentin tyyliin 15 vuotta ennen kuolemaansa, tietävät että onko enää loppupeleissä edes mitään perittävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kukaa vanhempi jättäisi lapsensa perinnöttä ja suosisi lapsenlapsiaan.
Ihan verotuksellisista syistä esimerkiksi. Meillä on sovittu tehtävän näin äitini kanssa. Olen jo 50v hyvin toimeentuleva ihminen, en tarvitse äitini perintöä mihinkään. Se menee lapsilleni suoraan.
Mutta jos elämäntilanteeni on muuttunut ja tarvitsen kipeästi sen perinnön, voin aina vaatia lakiosaani.
Jos sinä et perintöä haluahalua, äitisi ei tarvitse edes tehdä testamenttia, vaan kieltäydyt vain perinnöstä perunkirjoituksessa ja se menee lapsillesi.
Muu on turhaa kikkailua ja laskelmointia.
Tämä.
Ei tarvita mitään testamentteja, jos laps ei halua perintöä - senkun kieltäytyy siitä, niin se menee automaattisesti hänen lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kukaa vanhempi jättäisi lapsensa perinnöttä ja suosisi lapsenlapsiaan.
Ihan verotuksellisista syistä esimerkiksi. Meillä on sovittu tehtävän näin äitini kanssa. Olen jo 50v hyvin toimeentuleva ihminen, en tarvitse äitini perintöä mihinkään. Se menee lapsilleni suoraan.
Mutta jos elämäntilanteeni on muuttunut ja tarvitsen kipeästi sen perinnön, voin aina vaatia lakiosaani.
Jos sinä et perintöä haluahalua, äitisi ei tarvitse edes tehdä testamenttia, vaan kieltäydyt vain perinnöstä perunkirjoituksessa ja se menee lapsillesi.
Muu on turhaa kikkailua ja laskelmointia.Tämä.
Ei tarvita mitään testamentteja, jos laps ei halua perintöä - senkun kieltäytyy siitä, niin se menee automaattisesti hänen lapsilleen.
Tuossahan on testamenttauksen ideana, että halutaan säilyttää lakiosamahdollisuus varalta, perinnöstä kun ei voi luopua osittain.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmillasi ei ole muita lapsia kuin sinä ja pikkuveljesi, niin olet oikeutettu saamaan 25% osuuden kummankin vanhempasi omaisuudesta heidän kuoltuaan. Eli olet kuolinpesän osakas joka tapauksessa, sitä ei millään testamentilla voi muuttaa. Ja niinkuin tuossa joku jo sanoikin, pesä on jaettava jos yksikin osakas sitä vaatii.