Yksi taloyhtiön asukas jemmaa itsellään autopaikkaa, vaikkei hänellä ole autoa
Kyseessä 90-vuotias mummeli, joka kertoo että ”saatan hankkia joskus vielä auton, heh heh”. Taloyhtiön autopaikat ovat täynnä ja itse joudun usein jättämään auton kauaskin. Kerran erehdyin jättämään vieraspaikalle auton ja heti oli mummeli valittanut isännöitsijälle. Onko mitään tehtävissä vai pitääkö vaan sopeutua? Vtuttaa katsoa sitä tyhjää autopaikkaa kuukaudesta toiseen, kun kävelen kaukaa kauppakassien kanssa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Usein yhtiöillä on säädöksiä tämmöiseen, että ei voi varata paikkaa, jos varsinaista tarvetta ei ole. Kannattaa selvittää. Mutta tarve voi tosiaan olla vaikka hoivatarve.
Toisaalta osassa taloyhtiöistä se autopaikka kuuluu osakkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä on sovittu autopaikanjakoperusteet. Jos niitä on noudatettu, niin sitten se vaan menee niin.
Ilmeisesti on kuitenkin niinkin, että jos joku on pitänyt pitkään autopaikkaa ja samalla autopaikattomia on jonosssa, saattaa tulla kyseeseen yhdenvertaisuuskysymys, ja paikkoja pitäisi kierrätää. Ota isännöitsijään ja/tai hallituksen puheenjohtajaan yhteyttä ja kysäise miten asiat on (miten paikat jaetaan), ja onko asia heidän mielestään yhdenvertaisesti mennyt.
Omalla mummollani on autopaikka talossa siksi, että tarvitsee jo päivittäin monta hoitokäyntiä (osa ostopalvelua, osa omaisten käyntejä), ja siksi se autopaikka on hänelle melko lailla välttämätön, jotta voi edelleen jatkaa kotona asumista (sen verran vilkas alue, että kadunvarsipaikkoja ei yleensä ole). Aikaisemmin hänellä ei ollut autopaikkaa vuosikymmeniin, mutta se järjestyi onneksi, kun alkoi olla tarvetta, koska poismuuttajalta vapautui paikka kiertoon.
Muistutuksena vielä, että tämä tietenkin pätee vain niihin paikkoihin, jotka taloyhtiön hallinnassa, jos autopaikat sisältyvät huoneistokohtaisiin asunto-osakesarjoihin, niiden omistus ja hallinta ovat tietysti ihan eri asia ja jokainen saa määrätä omaisuudestaan haluamallaan tavalla.
Tuon linkin takaa löytyy alle lainaamani teksti.
https://www.kiinteistolehti.fi/autopaikat-taloyhtiossa/"Autopaikkojen jako
Kysymys autopaikkojen jaosta liittyy siten yhtiön hallinnassa oleviin paikkoihin. Paikat ovat yhtiön ja yhtiö vuokraa paikkoja autopaikkamaksua vastaan. Yhtiön ja paikan vuokraajan välille syntyy vuokrasopimus.
Tavallista on se, että yhtiössä on enemmän autoja ja autopaikan tarvitsijoita kuin mitä yhtiössä on autopaikkoja. Tämä synnyttää tilanteen, jossa on välttämätöntä luoda pelisäännöt siihen, kuinka autopaikkoja oikeudenmukaisesti jaetaan. Asunto-osakeyhtiölaki ei ota asiaan yksityiskohtaisesti kantaa. Laissa kuitenkin todetaan se, että myös autopaikkojen jaossa tulee noudattaa osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun periaatetta.
Mitä yhdenvertaisuusvaatimuksesta sitten seuraa? No ainakin se, että kaikille paikan tarvitsijoille on ensin luovutettava käyttöön yksi autopaikka ja jos paikkoja jää tämän jälkeen yli, niitä voidaan vuokrata kakkospaikoiksi. Edelleen jos yhtiöön muuttaa uusi asukas, joka tarvitsee autopaikan, tulee tällöin yksi kakkospaikka irtisanoa ja luovuttaa ykköspaikkakäyttöön.
Yhdenvertaisuudesta seuraa myös se, että talossa asuvat ja toimivat (liiketilat) osakkeenomistajat sekä näiden vuokralaiset ovat samassa asemassa autopaikkoja jaettaessa sekä etusijalla yhtiön ulkopuolisiin tahoihin nähden. Talossa asuva osakas tai toimiva liikehuoneisto-osakas ei siten ole etusijalla osakkaiden talossa asuviin ja toimiviin vuokralaisiin nähden. Edelleen yhdenvertaisuudesta seuraa, että tilanteessa, jossa paikkoja on liian vähän ja niihin on jatkuva kysyntä (esimerkiksi kakkosautopaikat), tulee paikkoja kierrättää määräajoin. Yhdenvertaisuuden vastaista on siten se, että paikan kerran käyttöönsä saanut, pitää sitä hallussaan kymmenien vuosien ajan, jos paikkoihin samalla jonotetaan.
Autopaikat puhuttavat taloyhtiössä. Tässä artikkelissa esitettyjä ja monia muitakin kysymyksiä pohdimme juuri julkaistussa oppaassa ”Autopaikat taloyhtiössä”."
Entäs, jos on autotalli? Joutuuko pihapaikan luovuttamaan, kun on autotalli omistuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Jos hän omistaa sen autopaikan, niin voi tehdä sillä ihan mitä haluaa. Ei kuulu sinulle.
Kun ostin asunnon taloyhtiöstä, ostin samalla 3 autopaikkaa. Kaikki asunnon ostaneet ei halunneet autopaikkaa lunastaa ja niitä jäi yli, niin rakennusyhtiö myi ne minulle.
Nyt jaksaa aina joku naapuri valittaa asiasta.
Ja oudointa tässä on, että kaikilla naapureilla oli osto/oikeus näihin autopaikkoihin. Rakennusyhtiö monta kertaa kysyi, että eikö osakkaista kukaan muu halua ostaa paikkoja. Eivät halunneet. Nyt ovat valittaneet, että mun pitäisi luopua paikoista.
En luovu. Yksi on omassa käytössä, yksi vuokralla, yhtä käyttää iäkäs äitini, kun käy kaupungilla niin ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa. Ja muutkin vieraani.
Minullakin on kahdessa taloyhtiössä ollut juuri tällainen MUMMO, joka jemmaa autopaikkaa. Kummassakin tapauksessa mummolla on ollut oma auto ja toinen yksityinen vieraspaikka vierailleen. Toinen mummo n 60 vuotias toinen n. 70. Vieraita en ole heillä kummallakaan ikinä nähnyt, toisen yksityinen vieraspaikka oli ainakin vuoden tyhjillään, ja toisella 1,5 vuotta. Kotihoidolla on myös muitakin mahdollisuuksia pysäköidä jos sellainen kävisi. Kerran jouduin minäkin laittamaan hetkeksi auton mummon paikalle, ja hän oli ollut heti kyttäämässä ja soittanut paikalle Q parkin ja valittanut vielä isännöitsijälle. Todella itsekästä ja inhottavaa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nuorella tyttärellä on myös autopaikka, muttei autoa. Maksaa siitä kuukausittain, jotta ystävänsä voivat parkkeerata tullessaan käymään.
Että ei vaan mummelit..
Isäni on jo luopunut autostaan, mutta autopaikasta ei. Asunto on sitten joskus perikunnan helpompi myydä autopaikan kanssa kuin ilman autopaikkaa.
Kai hän silti voisi sitä vuokrata tarvitsevalle? Jos kerran omistaa paikan itse, voi varmaan laatia sopimuksen olemaan voimassa vaikka kuukauden kerrallaan tai raukeamaan, jos hän kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nuorella tyttärellä on myös autopaikka, muttei autoa. Maksaa siitä kuukausittain, jotta ystävänsä voivat parkkeerata tullessaan käymään.
Että ei vaan mummelit..
Ystävänsä... Jamal se siinä pitää autoaan kun käy kairaamassa jättikyrvällään tytärtäsi.
Pakuni on siinä jatkuvasti eikä tuo tytto ole ainoa jota kairaan siella
-Jamal
Jos on ostanut itselleen autopaikan, sillä voi tehdä mitä haluaa eli jos haluaa antaa sen olla tyhjänä, antaa sen olla tyhjänä, eikä kellään ole siihen mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä vanhuksia, jotka eivät tajua, että heillä on elämää vähemmän edessä kuin takana, eikä hän itse muutu siitä yhtään terveemmäksi enää, päinvastoin.
Mutta se me vanhat tiedetään, että sinäkin voit kuolla 15 minuutin päästä. Ihan noin vain. Meistä jokainen voi, jokin vain napsahtaa ja se on siinä. Sinuna en liikaa leveilisi.
Ne on siis vuokrapaikkoja eli kukaan ei ole ostanut autopaikkaa. Mummo on oikeasti yli 90-vuotias, en usko että hän koskaan enää ajaa autoa eikä ole vuosiin niin tehnytkään. Mummon luona ei käy kotihoitoa ja jos kävisi, niin tosiaan pihassa on kaksi tyhjää vieraspaikkaa. Hän asuu yhdessä poikansa kanssa ja pojalla on autopaikka myös, tosin siinä on auto kuten kuuluukin. Mummo on muutenkin ilkeä ja valittaa kaikista ihmisistä, ei ole mikään herttainen mummo ollenkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä vanhuksia, jotka eivät tajua, että heillä on elämää vähemmän edessä kuin takana, eikä hän itse muutu siitä yhtään terveemmäksi enää, päinvastoin.
Sitä autopaikkaa tarvitaan, kun osake myydään tai vuokrataan.
Vierailija kirjoitti:
Ne on siis vuokrapaikkoja eli kukaan ei ole ostanut autopaikkaa. Mummo on oikeasti yli 90-vuotias, en usko että hän koskaan enää ajaa autoa eikä ole vuosiin niin tehnytkään. Mummon luona ei käy kotihoitoa ja jos kävisi, niin tosiaan pihassa on kaksi tyhjää vieraspaikkaa. Hän asuu yhdessä poikansa kanssa ja pojalla on autopaikka myös, tosin siinä on auto kuten kuuluukin. Mummo on muutenkin ilkeä ja valittaa kaikista ihmisistä, ei ole mikään herttainen mummo ollenkaan. Ap
No ei se herttaisuus tähän mitenkään kuulu.
Soita isännöitsijälle, yleensä ammatti-isännöitsijät ovat kyllä perillä toimintamalleista, vaikka maallikkohallitus olisikin kujalla. Velvollisuus hallituksella kylläkin olisi olla olematta kujalla, mutta... Mutta siis voihan ollakin, että asia on ihan kunnossa, ja saatat vaikka autopaikan kierrätyksen kautta saadakin. Me ei tosin voida hoitaa asiaa täällä palstalla, joten kipin kapin soittamaan isännöitsijälle (tai sähköpostiakin voi varmaan laittaa).
Meillä taloyhtiön autotallit 5kpl kaikki vanhuksilla ja ne täynnä romua, ei edes polkupyörää kellään niissä. Vaikka kaikilla myös vintti- ja kellarikomerot. Helsingin ydinkeskusta ja mulla olisi moottoripyörä mitä olisi kiva säilyttää ja huoltaa tallissa mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ei vaan mummelit..
Ystävänsä... Jamal se siinä pitää autoaan kun käy kairaamassa jättikyrvällään tytärtäsi.
Pakuni on siinä jatkuvasti eikä tuo tytto ole ainoa jota kairaan siella
-Jamal
Arvasin sen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä autopaikkaa tarvitaan, kun osake myydään tai vuokrataan.
Autopaikat ovat asukaskohtaisia, sillä paikalla et tee mitään kun myyt tai vuokraat luukkusi koska se menee siinä kohtaa listassa seuraavana olevalle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taloyhtiön autotallit 5kpl kaikki vanhuksilla ja ne täynnä romua, ei edes polkupyörää kellään niissä. Vaikka kaikilla myös vintti- ja kellarikomerot. Helsingin ydinkeskusta ja mulla olisi moottoripyörä mitä olisi kiva säilyttää ja huoltaa tallissa mutta ei.
Autotallissa ei saa säilyttää romua eikä muutakaan palokuormaa. Ilmoitusta isännöitsijälle jos ovat varastokäytössä. Ne pitää tyhjentää.
Mummoni myi juuri keskustassa autipaikkansa 40 000 eurolla. Kysy jos joku myy tai vuokraa sulle.
En minäkään antanut autopaikkaani pois,vaikka olin puolivuotta ilman autoa, ihan siitä syystä, että sitten kun auton taas päätin laittaa, niin luuletteko että kukaan olis vapaaehtoisesti luovuttanut mulle autopaikkani takaisin?
Mieluummin maksan autopaikasta, jotta se on minulla sitten, kun tosiaan uuden auton hommaan, sama juttu työpaikan parkkipaikan kanssa, olin hissuksiin, jotta sain pitää paikkani. Itsekästä? No kyllä, joskus pitää olla itsekäs.
Meidän taloyhtiössä autopaikat on taloyhtiön hallinnassa. Autopaikkoja ei vuokrata ulkopuolisille, eikä niitä vuokrata tyhjän pantiksi. Auto pitää olla ja vielä liikennekäytössä oleva eli romuautoja varten paikkoja pidetä.
Meillä noin puolet autopaikan haltijoista ei edes asu talossa. Paikkojen omistajat vuokraavat kelle vaan. Mikä on aiheuttanut sen että olen tässä vuosien aikana mm. törmännyt kahteen hyvin tunnettuun televisiotoimittajaan meidän talon tallissa, vaikka kumpikin asuu kehäkolmosen ulkopuolella, mutta niitten autot on meidän tallissa. Että näin kantakaupungissa. Parin asukkaan kanssa juteltu että eihän tässä ole tolkun häivää kun kohta kukaan autopaikan haltijoista ei asu talossa.
Toinen järjettömyys on, että moottoripyöräpaikka on puolikas ruutua, mutta hinta pennilleen sama kuin koko ruudusta.
Isäni on jo luopunut autostaan, mutta autopaikasta ei. Asunto on sitten joskus perikunnan helpompi myydä autopaikan kanssa kuin ilman autopaikkaa.