Te jotka vouhkaatte laskun jakamisesta treffeillä toivoisin kuulevani perusteluja tähän!
Miksi ihmeessä mies ei voi maksaa koko laskua? En näe syytä miksi naisen pitäisi maksaa puolet tai pahimmillaan koko lasku? Miehen tehtävä on tarjota. Kaikenlaista on tullut nähtyä. Viimeisimmät treffit miehen kanssa, jossa pääruoka olisi pitänyt maksaa 50/50, mutta mies olisi maksanut naiselle vain jälkiruuan. Nainen nousi ja käveli tiehensä. Ihan oikein teki.
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä siis sait tilattua edes sen vesikannun, jos tarjoilija puhutteli ainoastaan miestä ja mies ei kysynyt, mitä sinä haluat? Missä kohtaa tuo siis meni pieleen? Mitä tapahtui vesikannun ja alkuruoan välissä? Eihän tuossa ole edes kyse siitä, ettei mies olisi halunnut maksaa, vaan pelkästään joku ihmeellinen etikettikursailu, ettei voi itse tilata vaan jonkun pitää maanitella tilaamaan ja sitten mielenosoituksellisesti istutaan sen vesilasin kanssa, kun toinen ei edes tajunnut, mitä tapahtui.
Et ilmeisesti ole käynyt ravintolassa syömässä. Tarjoilija kysyi alussa mitä mies haluaa tilata meille, mutta kun mies tilasikin vain yhdet annokset tarjoilija kysyi mitä minulle saisi olla ja päädyin tilaamaan vettä, koska mies oli pilannut tunnelman. Tarjoilija oletti että jaamme miehen tilaamat annokset mutta ei, ne olivat vain miehelle. Seuraavaksi kävi kysymässä ruoan maistuvuutta ja mies pilasi toistamiseen minun yritykseni tilata jäitä kun puhui päälle ja halusi itselleen toisen jälkiruoan. Lopulta tarjoilija kysyi vain mieheltä tuoko laskun vai tilaako leidille syötävää. Ei tilannut. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Mies käyttäytyi kuin apina.
Kysyitkö sinä mieheltä mitä hän haluaa syödä? Vai onko aloite kaikkeen aina miehen tehtävä? Nyt vedit herneet heti kättelyssä ja käyttäydyt sen jälkeen moukkamaisesti. Oletko pohtinut mahdollisuutta että mies toimi samoin. Veti herneet jostain mitä teit/sanoit tai jätit tekemättä/sanomatta ja siksi keskittyi vain itseensä?
Kysyin kuulumisia ja miehen lempiruokaa, mitä aikoo tilata ja mitä mieltä on menusta saamatta mihinkään vastausta mitta kovasti miehellä riitti puhetta. Mies hymyili ja nauroi todella paljon joten ei sellainen ihminen vedä hernettä nenään. Mies sanoi monta kertaa kuinka hauskaa hänellä on ja myöhemmin illalla laittoi viestejä hauskasta illasta. Koskaan ei ole syönyt niin hyvin eikä ollut niin hauskaa. En ollut naama nurin kurin vaan yritin nauraa miehen jutuille ja keskustella tuloksetta. Yhteenkään kysymykseen tai kommenttiin en saanut vastausta.
Kuinka usein yleisesti ottaen syöt ulkona? Ajan tällä takaa sitä, että onko ravintolaetiketti sinulle tuttua ja luontevaa. Kommunikoitko yleensä tarjoilijan kanssa luontevasti, kyselet suosituksia tai lisätietoja ruuista ja juomista tai kerrot, että tarvitset vielä lisäaikaa menuun tutustumiseen? Ettei tässä nyt ollut takana se, että huomasitkin, että et osaa etkä tiedä miten toimia joten peitit sen siihen, että "en olisi mitään halunnutkaan"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja maksaa.
Miehen tehtävä on pyytää nainen treffeille ja tarjota
Onko naisilla vastaava vastuu lastenhoidon ja kasvatuksen suhteen? Vai siinä kohtaako sitten tullaankin pois 50-luvulta?
Kyllä naiset yhä kantavat päävastuun lasten asioista. Vauvavuodesta etenkin jo sen takia, että nainen usein imettää ja on se vanhempi joka jää kotiin. Lasten synttärirumbassa ja leikkitreffien sopimisessa olen havainnut, että pääasiassa ne on äidit, jotka sitä kaikkea pyörittää ja pitää lasten kalenterit ajantasalla.
Nyt menee ihan ohi aiheen, mutta pakko kommentoida. Moni nainen haluaa olla se, joka jää lapsen kanssa kotiin. Sitten tasa-arvokeskusteluissa pidetään ongelmana kun miehet "ei halua" jäädä kotiin vaikka voisi puhua myös siitä, että miehet kunnioittavat naisen toivetta olla lapsen kanssa kotona.
Varmaan riippuu ikäluokastakin. Meissä 40+ -ikäisissä moni olisi lähtenyt viivana töihin ennemmin kuin pyörittänyt lapsirumbaa kotona, mutta eihän tämän ikäisiä miehiä millään kotiin saanut jäämään, tietenkään.
No minä saman ikäluokan miehenä tiedän monta kaveria jotka halusivat olla lapsen kanssa kotona. Muutama olikin (toisen tai kolmannen kanssa, ei ensimmäisen), mutta vielä useamman vaimo halusi itse jäädä kotiin.
Tässä ikäluokassa on vielä ollut niitä perinteisiä tyyppejä. Niiden olisi suonut kohtaavan toisensa. No, meni miten meni, homma on jo hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä siis sait tilattua edes sen vesikannun, jos tarjoilija puhutteli ainoastaan miestä ja mies ei kysynyt, mitä sinä haluat? Missä kohtaa tuo siis meni pieleen? Mitä tapahtui vesikannun ja alkuruoan välissä? Eihän tuossa ole edes kyse siitä, ettei mies olisi halunnut maksaa, vaan pelkästään joku ihmeellinen etikettikursailu, ettei voi itse tilata vaan jonkun pitää maanitella tilaamaan ja sitten mielenosoituksellisesti istutaan sen vesilasin kanssa, kun toinen ei edes tajunnut, mitä tapahtui.
Voin vain kuvitella miehen ihmetelleen, että mitä ihmettä tässä nyt oikein tapahtuu.
Varmaan jännitti ja sen takia höpötti kokoajan eikä ehkä osannut huomioda. Sitten toinen vielä mykkänä tilailee mielenosoituksellisesti jotain vesikannuja, siinä kohtaa varmaan alkaa jo miettiä että onko jossain piilokamerassa.
Mies ei kiinnittänyt minuun eikä tilaamaan vesikannuun saati jäihin mitään huomiota. Miehen omat ruoat ja juomat menivät aina edelle eikä kysynyt eikä sanonut mitään muuta kuin omia juttujaan. Suu vaan kävi eikä ollut hetkeäkään hiljaa. Ei mies jännittänyt siitä ei ollut kyse vaan oli itsekäs apina. En ollut mykkä enkä osoittanut mieltä, ja kun yritin keskustella miehen kanssa puhui mies päälle ja jyräsi omilla jutuillaan. Täydellinen mies sinulle mutta ei minulle. Ole hyvä.
Et ollut mykkä, mutta silti et osannut itse sanoa tarjoilijalle, että haluat ruokaa. :D Puhuiko se tarjoilijakin sinun päälle? Ja mitä tapahtui silloin, kun tarjoilija kysyi onko vetesi sopivaa?
Etkö osaa lukea? D: Vastasin jo samoihin kysymyksiin aiemmin. Tarjoilija oli ystävällinen mutta järkyttynyt miehen käytöksestä. En halunnut syödä koska mies käyttäytyi kuin apina. Siksi tilasin vain vettä. Mies puhui päälleni ja keskeytti jäiden tilaamisen. Niin tärkeää miehelle oli saada toinen jälkiruoka itselleen. Siinä sinulle kertauksena.
Mutta missä kohdassa se järkyttyminen tapahtui? Sait sen vesikannusi ja miehen esitettyä tilauksensa, tarjoilija kysyi myös sinulta. Missä kohtaa se miehen käytös järkytti niin kovasti ettet saanut edes sitä ensimmäistä annosta tilattua, mutta vesikannu kuitenkin pöytään kannettiin? En nyt ymmärrä, miten miehen käytös esti sinua tilaamasta muuta kuin sen kannun. Sinä järkytyit jo ennen kuin mies tilasi ja sai mitään ruokaa, joten järkytyksesi ei voinut johtua siitä, että mies söi ruokaa vaikka sinä et tilannut. Eli mistä se johtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole käynyt ravintolassa syömässä. Tarjoilija kysyi alussa mitä mies haluaa tilata meille, mutta kun mies tilasikin vain yhdet annokset tarjoilija kysyi mitä minulle saisi olla ja päädyin tilaamaan vettä, koska mies oli pilannut tunnelman. Tarjoilija oletti että jaamme miehen tilaamat annokset mutta ei, ne olivat vain miehelle. Seuraavaksi kävi kysymässä ruoan maistuvuutta ja mies pilasi toistamiseen minun yritykseni tilata jäitä kun puhui päälle ja halusi itselleen toisen jälkiruoan. Lopulta tarjoilija kysyi vain mieheltä tuoko laskun vai tilaako leidille syötävää. Ei tilannut. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Mies käyttäytyi kuin apina.
Käsitätkö, että tuossa ei ole mitään, mikä normaaleilla ihmisillä pilaisi tunnelman.
Tarjoilija: Mitäs teille saisi olla? (kysyy mieheltä)
Mies: Minä otan x, x ja x, kiitos.
Tarjoilija: Kiitos, ja mitäs teille? (kysyy naiselta)
Nainen: (on pitkään hiljaa) Vettä!
Tilanne on ihan normaali siihen saakka, kunnes sinä päätät "kostoksi" tilata pelkkää vettä. Herää vain kysymys, mitä sinä tuossa nyt olet kostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50/50 on sitä tasa-arvoa mitä nykyään kaikessa aina suuvaahdossa toitotetaan ja vaaditaan naisulle. Ette voi feministit ottaa tasa-arvosta vaan niitä rusinoita pullista vaan se koskee sitten ihan kaikkea.
Onhan se tosi vanhanaikaista 50-lukua sellainen, että mies "tulevana perheen päänä" maksaisi.Vaadin 50/50 tasa-arvoa. Pidän itseäni feministinä. Minulle sopii mainiosti ensitapaaminen kävelyllä tai muussa ilmaistekemisessä. Jos mies haluaa viedä minut jonnekin, missä odotetaan ostavan jotain, minä odotan hänen maksavan. Syömään en edes lähtisi ensitapaamisella.
Sinä taidat suorittaa valikoivaa lukemista kun luet vain ne kommentit (provot) jotka vahvistavat omaa näkemystäsi.
Luin aloituksen, en edes vaivautunut lukemaan kaikkia kommentteja, niitä on jo niin paljon tällä palstalla nähty.
Ja on se jännä, että jos naisen ehdotetaan maksavan oma osuutensa tai jopa tarjoavansa tasapuolisuuden nimissä, niin sitten heti heitetään kehiin ehdotukset vain ilmaisesta tekemisestä... Mutta tällaista miestä sitten yleensä pidettäisiin vain saitana.Niin, on se jännä, jos hetero mies ilmaantuu treffeille mekossa ja täydessä meikissä häntä pidetään ehkä vähän outona, mutta heteronaiselle tämä on ihan normaalia. Jännä maailma.
Miten pukeutuminen liittyy mitenkään laskun maksamiseen?
Siten että naiset ja miehet arvostavat toisissaan vähän eriasioita, käytöksessä, pukeutumisessa, ulkonäössä jne.
Tulee mieleen, että tämä vesikannunainen on aiemmin asioinut ainoastaan mäkkärissä, jossa pitää siinä jonossa miettiä ja sopia tilaus valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyitkö sinä mieheltä mitä hän haluaa syödä? Vai onko aloite kaikkeen aina miehen tehtävä? Nyt vedit herneet heti kättelyssä ja käyttäydyt sen jälkeen moukkamaisesti. Oletko pohtinut mahdollisuutta että mies toimi samoin. Veti herneet jostain mitä teit/sanoit tai jätit tekemättä/sanomatta ja siksi keskittyi vain itseensä?
Kysyin kuulumisia ja miehen lempiruokaa, mitä aikoo tilata ja mitä mieltä on menusta saamatta mihinkään vastausta mitta kovasti miehellä riitti puhetta. Mies hymyili ja nauroi todella paljon joten ei sellainen ihminen vedä hernettä nenään. Mies sanoi monta kertaa kuinka hauskaa hänellä on ja myöhemmin illalla laittoi viestejä hauskasta illasta. Koskaan ei ole syönyt niin hyvin eikä ollut niin hauskaa. En ollut naama nurin kurin vaan yritin nauraa miehen jutuille ja keskustella tuloksetta. Yhteenkään kysymykseen tai kommenttiin en saanut vastausta.
Kuinka usein yleisesti ottaen syöt ulkona? Ajan tällä takaa sitä, että onko ravintolaetiketti sinulle tuttua ja luontevaa. Kommunikoitko yleensä tarjoilijan kanssa luontevasti, kyselet suosituksia tai lisätietoja ruuista ja juomista tai kerrot, että tarvitset vielä lisäaikaa menuun tutustumiseen? Ettei tässä nyt ollut takana se, että huomasitkin, että et osaa etkä tiedä miten toimia joten peitit sen siihen, että "en olisi mitään halunnutkaan"?
Syön aina ulkona tai tilaan ruokaa kotiin. Olen tarkka etiketistä ja juttelen tarjoilijan kanssa. Miksi kysyt? Onko sinulle vaikeaa olla sosiaalinen ja kysellä suosituksia?
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että tämä vesikannunainen on aiemmin asioinut ainoastaan mäkkärissä, jossa pitää siinä jonossa miettiä ja sopia tilaus valmiiksi.
En asioi pikaruokaravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön aina ulkona tai tilaan ruokaa kotiin. Olen tarkka etiketistä ja juttelen tarjoilijan kanssa. Miksi kysyt? Onko sinulle vaikeaa olla sosiaalinen ja kysellä suosituksia?
Mikä sinua siis esti nyt kommunikoimasta tarjoilijan kanssa normaalisti?
Ollaanpas sitten niin valikoivasti konservatiivisuudesta voimaantuneita mut muuten niin moderneja että!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja maksaa.
Nykyinen mieheni osoittautui kaikista huomaavaisimmaksi mitä ikinä olin tavannut, vaikka hän oli poikkeus kaikkien muiden mieten joukosta kun menimme teelle hän ei tarjonnut. Ostimme peräkanaa omat, mutta en antanut tämän olevan este. Syy löytyi muualta. Ja en osaa selittää. Suhteen alettua hän panosti sitten oikeasti siihen kenen kanssa alkaa tapailemaan eli minuun ja toiseen samanlaiseen en ole IKINÄ TÖRMÄNNYT ja kenestä tulee hänelle tärkeä NÄYTTI SEN, ja osoittaa rakkauttaan kyllä suhteessa todellakin vaikka ei ensitreffieni teetä maksanutkaan?! Todella romanttisin keinoin näyttää tunteitaan ja on todella kohtelias, ja kuuntelevainen.. joten sanon kokemuksen rintaäänellä, vaikka mies ei tarjoaisi antakaa mahdollisuus tai älkää tuomitko sen perusteella... olisin itse menettänyt TODELLA paljon jos olisin tämän antanut "vaikuttaa." Ja olisin tämän perusteella skipannut mahdollisuuteni unelmien suhteeseen. Ei se eka kerta aina kerro kaikkea pinta syvemmältä. Toki ihmettelin asiaa siinä hetkessä murto osa sekunnin..mutta en halunnut ajatella et hän on törkeä.. tai antaa sen vaikuttaa ja oikean päätöksen tein etten antanutkaan. Katsoin sitten muuten millainen typpi oli ja siittä se sitten lähti, sekä tunteet kehittymään, ajattelimme aikapaljon samanlailla ja tuntui kuin olisimme tunteneet viikkojen kuluessa pidempään mitä olimme. Ne miehet keiden kanssa(lukuisten)kävin kahvilla ja tarjosivat, niin he usein eivät edes pistäneet viestiä perään tai ne eivät jatkuneet, tai heitä ei kiinnostanut vaikka sen kahvin sillä hetkellä tarjosivatkin muodon vuoksi. Ei kerro siis mitään. se kahvin tarjoaminen. välttis..
Ja minulle ei ole suuri juttu jos ei joku 3euron kahvia tarjoa. Katsellaan sitten toimivatko muut asiat.
Se on aivan sama mitä syötte ja kuka tarjoaa jos seura ei klikkaa tai ette tule toimeen eikä teistä ole suhteseen ja sen näkisi samantien, silloin on aivan sama kuka maksaa mistäkin pussista
eiköhän se ole tärkeintä että löytää sen oikean sydän käpysen kuin valittaa siittä kuka maksaa ruokas tai juomasi-ei se kerro ihmisestä mitään jos saat hänet maksumieheksi. kuka vaan voi maksaa ja ottaa rahapussistaan kolikon. eli so?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asioi pikaruokaravintoloissa.
No miksi sitten pahastuit ja ahdistuit, kun ette keskustelleet miehen kanssa tilauksesta ennen tarjoilijan tuloa?
Olen kyllä kysynyt miestä treffeille kenestä oikeasti olen kiinnostunut ja myös seurustelu kysymyksen aloituksen tein minä. JA tässä sitä ollaan, onnellisesti 3vuoden takaisessa suhteessa kun tein aloitteen ja en jäänyt odottelemaan. Nainen voi myös yhtä lailla kysyä ja tarjota.
En ole niin itsekäs että kun menen treffeille lähtökohtaisesti että "miehen ON TARJTOTAVA TAI TÄMÄ EI ETENE"... TAI lähde miehen kanssa treffeille että oletan lähtökohtaisesti hänen kohtelevan minua kuin jotakin kuningatarta ja vaatia minä MINÄ haluan. ei ei ei..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja maksaa.
Nykyinen mieheni osoittautui kaikista huomaavaisimmaksi mitä ikinä olin tavannut, vaikka hän oli poikkeus kaikkien muiden mieten joukosta kun menimme teelle hän ei tarjonnut. Ostimme peräkanaa omat, mutta en antanut tämän olevan este. Syy löytyi muualta. Ja en osaa selittää. Suhteen alettua hän panosti sitten oikeasti siihen kenen kanssa alkaa tapailemaan eli minuun ja toiseen samanlaiseen en ole IKINÄ TÖRMÄNNYT ja kenestä tulee hänelle tärkeä NÄYTTI SEN, ja osoittaa rakkauttaan kyllä suhteessa todellakin vaikka ei ensitreffieni teetä maksanutkaan?! Todella romanttisin keinoin näyttää tunteitaan ja on todella kohtelias, ja kuuntelevainen.. joten sanon kokemuksen rintaäänellä, vaikka mies ei tarjoaisi antakaa mahdollisuus tai älkää tuomitko sen perusteella... olisin itse menettänyt TODELLA paljon jos olisin tämän antanut "vaikuttaa." Ja olisin tämän perusteella skipannut mahdollisuuteni unelmien suhteeseen. Ei se eka kerta aina kerro kaikkea pinta syvemmältä. Toki ihmettelin asiaa siinä hetkessä murto osa sekunnin..mutta en halunnut ajatella et hän on törkeä.. tai antaa sen vaikuttaa ja oikean päätöksen tein etten antanutkaan. Katsoin sitten muuten millainen typpi oli ja siittä se sitten lähti, sekä tunteet kehittymään, ajattelimme aikapaljon samanlailla ja tuntui kuin olisimme tunteneet viikkojen kuluessa pidempään mitä olimme. Ne miehet keiden kanssa(lukuisten)kävin kahvilla ja tarjosivat, niin he usein eivät edes pistäneet viestiä perään tai ne eivät jatkuneet, tai heitä ei kiinnostanut vaikka sen kahvin sillä hetkellä tarjosivatkin muodon vuoksi. Ei kerro siis mitään. se kahvin tarjoaminen. välttis..
Ja minulle ei ole suuri juttu jos ei joku 3euron kahvia tarjoa. Katsellaan sitten toimivatko muut asiat.
Näinpä. Ihan mitättömille asioille annetaan usein ihan liian suuri painoarvo. Kuten esimerkiksi sille, millainen profiiliteksti on tinderissä tai millä sanoilla aloittaa keskustelun tai ovatko kengät ensitreffeillä liian kulahtaneet. Minulle ainakaan tuollaisilla pikkujutuilla ei ole mitään merkitystä, koska kuka tahansa osaa halutessaan esittää mitä tahansa tai opetella jotain ällöjä iskurepliikkejä.
Varmaan samasta syystä kuin että sinun mielestä miehen pitäisi tehdä puolet kotitöistä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä jäänyt lääkkeet ottamatta? Vai miksi ihmeessä ap:n mielestä miehen kuuluisi maksaa treffeillä molempien safkat?? Naiset aina vinkuvat tasa-arvon perään ja se on tietysti ihan oikein, tasa-arvo pitäisi olla, Mutta silloin pitää sietää myös ne vähemmän mukavat lieveilmiöt, eli esim. treffeillä kuuluisi itsestäänselvästi maksaa puoliksi tai sitten molemmat maksaa omansa. Itsekin olen nainen, mutta minulla on sen ikäinen poika, että luultavasti hän alkaa piakkoin treffailemaan tyttöjä ja kyllä minua ketuttaisi ajatus, että pojan pitäisi viikkorahoistaan pulittaa jonkun treffikumppanin safkat ihan vaan siksi, kun "se nyt vaan on tapana...". Ihan pimeää touhua. Moni nainen/tyttö haluaa tuollaisella vaan pihistellä omia rahojaan ja tavallaan käyttää hyväkseen treffikumppania.
Siinä vaiheessa kun lapsi saa vanhemmiltaan viikkorahaa tämä on ihan liian nuori treffailemaan ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua siis esti nyt kommunikoimasta tarjoilijan kanssa normaalisti?
Olen monta kertaa jo vastannut. Mies puhui päälle ja jyräsi omilla jutuillaan niin etten saanut sanottua. En siinä vaiheessa enää halunnut tilata ruokaa koska menetin ruokahaluni ja päädyin valitsemaan pelkän veden. Vähän hankala keskustella kun joutuu puhumaan päälle. Ja te jotka haukutte minua typeräksi ja lapselliseksi olette väärässä. Tarjoilija ymmärsi minua mutta miehen käytös järkytti. En syö mitään sian seurassa mutta nyt onkin uusi parempi mies joka kuuntelee ja osaa keskustella sekä tarjoaa.
Etkö osaa lukea? D: Vastasin jo samoihin kysymyksiin aiemmin. Tarjoilija oli ystävällinen mutta järkyttynyt miehen käytöksestä. En halunnut syödä koska mies käyttäytyi kuin apina. Siksi tilasin vain vettä. Mies puhui päälleni ja keskeytti jäiden tilaamisen. Niin tärkeää miehelle oli saada toinen jälkiruoka itselleen. Siinä sinulle kertauksena.