Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsesi oppivat lukemaan?

Vierailija
06.08.2020 |

Miten huomasit?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuota nyt voi olla huomaamatta. Esikoiseni oppi eskarissa, kuopus oppi ensimmäisellä luokalla eli siellä 7-8 vuotiaina. 

Vierailija
2/7 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana. Luki apteekissa erään kyltin tekstit minulle. Luetin sitten muitakin.

Olen itsekin oppinut samanikäisenä. Muistan sen hetke vieläkin. Selasin lehteä jonka olin kuullut niin usein, että osasin ulkoa sen. Ykskaks vain tajusin miten sanat muodostuvat. Äitini ei ensin uakonut, kun menin kertomaan. Sanoi vain, että osaan sen ulkoa. No luin sitten sanomalehden tekstiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oppi ekaluokan joululomalla ja nuorempi vähän myöhemmin ekaluokalla. Olen aina lukenut lapsille paljon ja ihmettelin, miksi heillä lukemisessa on niin paljon vaikeuksia. Ennen joululomaa esikoisen lukeminen oli ihan onnetonta, mutta sitten se loksahti hetkessä kuntoon.

Vierailija
4/7 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oppi 4-vuotiaana tai lähellä 5v. Nyt 6v ja lukee sujuvasti ja ymmärtää lukemaansa. En pidä tätä pelkästään positiivisena asiana koska lukee kaikki lööpit jne:(

Meillä oli kirjainmuistipeli josta oppi kirjaimet ja sen lisäksi Tatun ja patun aakkoskirjan aakkosia katsottiin. Muuten en ole opettanut. Kyseli paljon, että mitä tuossa lukee. Alkoi tunnistamaan päiväkotikaveteidensa nimiä ja tuttuja logoja. Sitten oli sellainen kahden ensimmäisen kirjaimen lukutaito.

Ei muuten vaikuta olevan mikään älykkö mutta kirjat ovat kiehtoneet vauvasta lähtien. Hänelle on luettu paljon ja meillä on paljon kirjoja.

Liikkumaan on sitten pitänyt kannustavaa vähän toputtaakin. Se ei ole ollut hänelle taas niin luontaista.

Vierailija
5/7 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että 4 v on vain oppinut tunnistamaan päiväkotikavereiden nimet lokeroiden nimilapuista mutta sitten alkoikin lukea ihan vieraita nimiä kaupassa myynnissä olleista kirjanmerkeistä.

Vierailija
6/7 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oppi 4-vuotiaana tai lähellä 5v. Nyt 6v ja lukee sujuvasti ja ymmärtää lukemaansa. En pidä tätä pelkästään positiivisena asiana koska lukee kaikki lööpit jne:(

Meillä oli kirjainmuistipeli josta oppi kirjaimet ja sen lisäksi Tatun ja patun aakkoskirjan aakkosia katsottiin. Muuten en ole opettanut. Kyseli paljon, että mitä tuossa lukee. Alkoi tunnistamaan päiväkotikaveteidensa nimiä ja tuttuja logoja. Sitten oli sellainen kahden ensimmäisen kirjaimen lukutaito.

Ei muuten vaikuta olevan mikään älykkö mutta kirjat ovat kiehtoneet vauvasta lähtien. Hänelle on luettu paljon ja meillä on paljon kirjoja.

Liikkumaan on sitten pitänyt kannustavaa vähän toputtaakin. Se ei ole ollut hänelle taas niin luontaista.

Saamaa mieltä lööpeistä. Ne ovat juuri sen 3-vuotiaana lukemaan oppineen silmien korkeudella.

Itse huomasin lapsen osaavan lukea siitä, kun hän luki niitä lööppien otsikoita :(

Oli vielä otsikko, jota en halunnut lapsen lukevan loppuun.

Vierailija
7/7 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lukihäiriö joten vasta 3-5lk opin lukemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi