Suurin ”turha” säännöllinen kulueräsi?
Laskeskelin tässä kuinka paljon käytän keskimäärin vuositasolla ”turhuuteen”. Tällä tarkoitan säännöllisiä kuluja poislukien pakolliset kuten vuokra/laina, sähkö jne. Itselläni menee eniten rahaa kasvovoiteisiin. Vuodessa keskimäärin reilu 1.000 euroa. Yllätyin itsekin summan suuruudesta ja siitä, että kuluerä oli nimenomaan Vaatteisiin menee toki vielä enemmän, mutta ostan uusia, kun edelliset ovat tulleet tiensä päähän, joten en näe vaatteita samanlaisena turhuutena.
Mikä on sinun suurin ”turha” kulusi. Kampaaja, matkustaminen, meikki, tupakka, tai joku muu? Paljon käytät siihen keskimäärin rahaa?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yli tonni vuodessa vaatteisiin ja ostat vain tarpeeseen, kun edelliset kuluneet loppuun. Ostat siis huonoa laatua, mutta kenties merkkivaatteita jotka maksavat paljon. Mulla on monta 5 vuotta vanhaa vaatetta ja vanhimmat 10 vuotta.
Ostan laatua ja merkkivaatteita. Asiantuntijatyössä ei vakuuta Hemppa Maukan 30 bleiserissä. Kengät lasken myös vaatteiksi.
Ilmeisesti nuo laadukkaat vaatteesi eivät ole kauhean kestäviä, viidessä vuodessa käytät vaatteisiin 5000€
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei tuo sokolaatin syöminen tarkoita sitä, että syön sitä kilokaupalla ja painan 100 kg. Syön sokolaatia sen verran, että ei pauku päivän kalorit ihan yli äyräiden.
Älä sano enää kertaakaan sokolaati, jooko?
Vierailija kirjoitti:
Lotto, 6€ viikossa, 312€ vuodessa.
Mutta jäät reilusti voitolle sitten kun osuu kunnolla
Kahden tytön harrastukset vievät kaiken palkasta jäävän mutta vieköön
Mikä on turhaa ja turhaa. Haen juuri lainaa sijoitusasuntoon. En koe sitä turhana. Jään vielä kuukausittain lainaerän maksamisen jälkeen kivasti voitolle. Lisäksi minulla on vanha kuolinpesänlaina, jota lyhennän 204 eurolla kuussa, ei olisi ollut mitään järkeä maksaa 10 000 euron lainaa perinnöstä pois tuolla korolla. Puhelinlaskusta 80 euroa menee puhelimen lyhentämiseen, olen treidaillut puhelimellakin ja se on maksanut itsensä jo takaisin keväällä kun tein 14 000 euron myyntivoitot.
Jos ostan vaikka päivittäin työpaikkaruokalasta 3,5 euron salaatin, joka on oikeasti täyttävä ja siinä paljon lihaa ja lisäksi siihen tulee pieni sämpylä mukaan, on ihan sama teenkö kotona eväät, kun kustantaisi ihan saman verran kotonakin.
Turhuudeksi lasken kaiken, mistä ei oikeasti ole mitään hyötyä, kuten teininä tekemäni heräteostokset, joita en ole tehnyt moniin vuosiin. Jos ostan silloin tällöin kahvin kaupungilla, vien perheen tai miehen syömään, en koe sitä turhuudeksi - olemme oikeasti silloin tarvinneet sitä. Turhuutta olisi ostaa joka päivä noutoruokaa, eikä sitä jaksaisi edes joka päivä syödä.
Turhuudeksi lasken myös naisten jotkut merkkipaidat, joita ei saa myytyä edes samalla hinnalla pois. Suosin kirppareita, saan vaatekaapin uudistettua joskus jopa 5 eurolla. Keväällä ostin uudenveroisia Vilan ja Onlyn kevät- ja syystakkeja 2-4 eurolla ja kaupassa oli edelleen samat eri väreissä myynnissä 80 eurolla. Kukaan ei tiedä minkä sesongin takki minulla on päällä. Sama koskee erilaisia tunikoita ja mekkoja.
Ostin auton käteisellä. Aluksi ajattelin sen olevan kuluerä ja pohdin miksi en ottanut autolainaa, mutta sen verran uusi auto että saan siitä rahaa, jos myisin nyt.
Hiuksia en ole värjännyt sitten 2017. Käyn max. 1 kerran vuodessa siistimässä latvat.
Turhaksi koen kuukautissiteet ja pikkuhousunsuojat. Kuukuppi on testauksessa. Turhaksi koen Vichyjen oston, siitä voisin luopua ja siirtyä Soda Streamiin, joka meiltä löytyy, mutta jota en jaksa käyttää. Juon työpaikalla omaa halvinta vihreää teetä 2-3 pss päivässä, periaatteessa voisin luopua teestä, mutta nautin siitä. En herkuttele kuin viikonloppuisin joko pe tai la, en ryyppää.
Aika vähän tulee mitään turhaa ostettua. Herkkuja en laske turhaksi, ne kuitenkin tuo iloa elämään, kunhan ei nyt ihan jatkuvasti ostele.
Ehkä jotkut vaateostokset olisi kyllä saanut jäädä tekemättä. Monesti varsinkin alesta innostun ostamaan yhtä sun toista, vaikka ilmankin pärjäisi. Sitten taas toisaalta kasvovoiteisiin menee 0 e vuodessa, en ole koskaan kokenut tarvetta sellaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo. Noin 4000 e/kk
Aika halpa! Et tainnut laskea kaikkea, asumista, autoa, ruokaa? Vai onko tämä nettomeno?
Olen tosi tarkka rahoistani ja seuraan tarkasti menojani. Aika minimiin olen ne jo vetänyt. Mm. kampaajalla en käy,.luxusshampoot on vaihdettu halpiksiin/palashampooseen.
Vielä voisi elämänlaatua heikentämättä säästää ruokakuluissa. Olen esim koukussa mehukivennäisvesiin. Lisäksi sorrun ajoittain ostamaan sisustuslehden, vaikka niitä voi lainata kirjastosta. Paperisen Hesarin voisi vaihtaa nettiversioon, mutta tykkään rauhallisista aamuhetkistä, kun luemme miehen kanssa lehteä yhdessä. Muutaman pullon viiniä ostan vuoden aikana ja ilmankin tulisi toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yli tonni vuodessa vaatteisiin ja ostat vain tarpeeseen, kun edelliset kuluneet loppuun. Ostat siis huonoa laatua, mutta kenties merkkivaatteita jotka maksavat paljon. Mulla on monta 5 vuotta vanhaa vaatetta ja vanhimmat 10 vuotta.
Ostan laatua ja merkkivaatteita. Asiantuntijatyössä ei vakuuta Hemppa Maukan 30 bleiserissä. Kengät lasken myös vaatteiksi.
Ilmeisesti nuo laadukkaat vaatteesi eivät ole kauhean kestäviä, viidessä vuodessa käytät vaatteisiin 5000€
Yksi kenkäpari vuodessa = 200 - 300
Ainakin yksi uusi housu- / jakkupuku = 400
Pari uutta paitaa jakun alle = 200 - 300
En ymmärrä miten se sinun napaa kaipaa, että laitan rahaa merkkivaatteisiin, jos minulla on siihen varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sä sitä vakuuttavuutta vaatteilla osta. Itsekin teen asiantuntijatyötä ja hyvin kelpaa henkkamaukan vermeet. Paljon oon ostanut myös kirpparilta.
Kaikenlaiset herkut. Ei ole hyvä lompakolle tai terveydelle näissä määrissä :/
Myös kesämökin+tontin kulut. Ollut n. vuoden myynnissä, mutta ei käy kaupaksi edes nyt kun on muka joku buumi.
Ihokarvojen poisto 200e/kk...sama kuluu ruokaan eli aika iso raha siihen peilaten...
Kuntosali noin 60e kuussa. Olen tainnut käydä viimeksi joskus maaliskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä vaikea vetää rajaa mikä on "turhaa". Periaatteessa pärjäisin ilman autoa mutta tulisin varmaan hulluksi kun liikkumisen vapaus häviäisi ja linnoittautuisin neljän seinän sisään. Matkustelua ja elektroniikkaa voisi sanoa turhaksi mutta tuovat paljon iloa ja viihdettä. Tupakkaa voisi sanoa turhaksi mutta auttaa pysymän normaalipainoisena ja siten paljon terveempänä verrattuna aikaan jolloin en tupakoinut.
Ehkä vastaukseni on herkut ja roskaruoka, niistä on loppupelissä vain haittaa.
Kiitos päivän nauruista: tupakka auttaa pysymään normaalipainoisena eli terveempänä 😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sä sitä vakuuttavuutta vaatteilla osta. Itsekin teen asiantuntijatyötä ja hyvin kelpaa henkkamaukan vermeet. Paljon oon ostanut myös kirpparilta.
Totta. vakuuttavuutta sillä ei osteta, mutta pukeutuminen kertoo paljon ihmisestä. Ei ihme, että suomalaisten tyylitaidottomuudelle naureskellaan jatkuvasti ulkomailla. Olen asunut pitkään ulkomailla ja teen juurikin asiantuntijatyötä. Toimistolle minulla ei olisi asiaa ilman istuvaa housupukua.
Pohdin myös autolainaa.. 500 e kuukaudessa kuitenkin tuntuu aika isolta summalta, varsinkin tänä aikana, kun moni voi YT-neuvotteluiden johdosta joutua ulos töistä. Jotenkin meidän perheessä on muutenkin ajateltu, että auto kannattaa ostaa käteisellä (20 000 euroon asti). Itselläni 14 000 euron auto ostettu käteisellä. En tiedä miltä tuntuisi ajaa luottofirman omistamalla 60 000 euron uudella autolla 😅 Varmaan pelottaisi ajaa sillä. Ehkä näin tulen jatkamaan aina.
Käyttöauto on kaikinpuolin huono sijoitus, keräilyautot ovat sitten asia erikseen.
Coca-Cola. "Tarvitsen" joka aamu yhden jääkaappikylmän tölkin. (En juo ollenkaan kahvia/teetä/alkoa)
Ps. Kiitos tästä keskustelusta, tuli taas pohdittua miten hyvin olen kehittynyt teiniajoista rahankäytön suhteen kun mun turhat kuluerät ovat Vichy ja kuukautissiteet 😂 Jopa hieman pelottavaa. Toisaalta kiva, etten ole vetänyt ihan yli ja osaan myös nauttia elämästä. Esim. itse en laske 1-2 krt vuodessa tehtäviä ulkomaanmatkoja turhiksi. Kun olimme viime lokakuussa Etelä-Afrikassa sanoin miehelle, että kaikkien työssä uupuneiden, masentuneiden tai kaikkien ahdistuneiden pitäisi päästä tänne samaan paikkaan lepäämään 1-2 viikoksi. Olin jotenkin kuin eri ihminen tuon reissun jälkeen ja sain sellaisia kokemuksia, joita ei voi rahassa mitata eikä Euroopan lomilla tule koskaan koettua vastaavaa. Harmi, kun emme tänä vuonna pääse 😭 Harkitsimme jopa Etelä-Afrikkaan muuttamista, kun kolahti niin kovasti 😂
Ex kumppani