Mielenterveysongelma vai jokin sairaus?
Olen nyt puolisen vuotta ravannut lääkärissä hyvä ettei viikon välein jos jaksatte lukea tarinani olisin kiitollinen koska oireeni häiritsevät jokapäivästä elämääni nykyään.ja lääkärit melkein nauravat ulos. Haluaisin saada itseni takaisin.
Oireet viimeisen puolen vuoden takaa:
-lisälyönnit tuntuu kuin rinnasta hyppäisi sydän ulos, rytmihäiriöt, korkea leposyke 90
- kuristuksen tunne kurkussa kuin närästys polttelee vähän.
-oikean silmän takana paineen tunne, sama pupilli hieman toista välillä isompi.
-kipeät vihlasut rintakehällä ja kyljessä
-käsien jalkojen kasvojen puutuminen.
- epätodellinen olo huimaus
-tähtiä silmissä näköhäiriöitä
-paniikki oireita
-kuoleman pelko ja sekoamisen pelko kun mitään ei löydy ja vointi on outo näistä syistä myös ahdistus suuri.
-kylmät varpaat ja kädet ajoittain.
-elohiiri silmässä usein, myös jaloissa
-reidet ja jalat tuntuu raskailta esim. hetken kyykkymisen jälkeen ovat tulessa kuten maitohapoilla.
-muistiongelmat
ai niin olen nainen 30v , kolmen lapsen äiti, nuorimmainen 3v joka valvottanut pahasta 10kk koliikista lähtien. vieläkin. oireet alkoivat keskenmenon jälkeen. joudun tehdä pitkiä työpäiviä istuma-asennossa. stressiä on paljon.
Tutkittu on kilpirauhaset, sydämen ekg, ultra ja rasitusekg, verikokeita paljon joissa trombosyytit verenhyytymisarvot koholla 420 , röntgattu keuhkot.
saan tosiaan ahdistuskohtauksia ja pelkään että saan jonkun kohtauksen tai sekoan kun ajattelen koko ajan mikä minua vaivaa..
entinen aurinko, nykyinen pilvi.
Kommentit (68)
minkälaista on psykoterapia? tai homeopatia? syötkö edelleen lääkkeitä?
Kiitos kaikille kun olette vastailleet.
ap
nyt huomasin viestiketjussa sisäilman aiheuttajat, minä työskentelen erittäin kemikaalipitoisessa työssä huonolla ilmastoinnilla? Osaako joku kertoa tästä enemmän?
ap
Soita heti huomisaamuna neuvolaan ja kerro tilanteestasi. Olet vielä neuvolapalvelujen piirissä, jos kuopuksesi on vasta 3-v.
Kerrotko vielä niiden kilpirauhaskokeidesi arvot. Vajaatoiminta (kenties myös liikatoiminta) voi oireilla hyvin voimakkaastikin, vaikka arvot olisivatkin viitteissä. Terveen ihmisen TSH-lukema on alle 2, mutta viiteraja kokeissa on n. 4,5, koska viitealue on laadittu valikoimasta väestöstä, ja sekaan on päässyt paljon kilpparisairaita. Kokemusta nimittäin on. Mulla vaan ei aivolisäke tajunnut erittää TSH:ta ja arvo oli "pahimmillaan" vain 3,3. Silti olin ihan objektiivisesti tosi huonossa kunnossa ja kaikki elintoiminnot alkoivat prakailla ja lääkärit olivat ihmeissään. Tuli jos jonkinlaista ueaa ja väärää diagnoosia, mutta hassusti nuo kaikki paranivat täydelleen kun vuosien päästä sain kilpirauhaslääkityksen. Monta vuotta minäkin luotin siihen, että "arvot kunnossa". En sano, että sulla olis just kilpparissa vikaa, mutta kerron vaan, että kilpirauhaskortti on syytä katsoa kunnolla arvoja myöten eikä uskoa epämääräisiiin "kaikki ok"- juttuihin tutustumatta asiaan itse. On meinaan yleinen ja hyvin sairaaksi tekevä vaiva.
Kuulostaa tosiaan pankiikkihäiriöltä, minullakin oli joskus ahdistuskohtauksia kun odotin toista lasta ja mies oli pois kotoa. Nyt ei enää.
MUTTA oletko googlannut homeiden aiheuttamat oireet, useimmat täsmää meinaa... panikkiihäiriö iskee kai useimmiten elämänmuutoksissa (lapsen saanti jne), eli voisiko se olla tässä "lisänä"...
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 22:23"]
-oikean silmän takana paineen tunne, sama pupilli hieman toista välillä isompi.
- epätodellinen olo huimaus
-tähtiä silmissä näköhäiriöitä
-muistiongelmat
[/quote]
Kyse ei välttämättä ole paniikkihäriöstä, vaikka av-mamma-yleislääkärit näin väittävät :-)
Varman diagnoosin pystyy tekemään ainoastaan erikoislääkäri. Voisit käydä näyttämässä silmä oireitasi esimerkiksi HUS silmätautien päivystyspolilla, sieltä osaavat varmasti ohjata oikeaan paikkaan, niin ei tarvitse miettiä turhia.
Suosiettelen erikoissilmälääkäriä siksi, että toisen pupillin laajeneminen ja kipu silmässä voivat olla merkki siitä, että silmähermoa painaa esimerkiksi hyvänlaatuinen kasvain. Sama syy saattaa aiheuttaa myös muut oireet, jos esimerkiksi aivolisäkkeen ohjaama hormoonitoiminta häirintyy. HUS silmäklinikalla on osaavaa porukkaa, pystyvät varmasti kertomaan diagnoosin ja aloittamaan pikaisesti hoidon, joka helpottaa oloasi.
Hulluksi tulemista on turha pelätä, vaivasi saattaa olla fyysinen tai hormonaalinen, mutta sen pystyy sanomaan ainoastaan tutkiva erikoislääkäri. Suosittelen aloittamaan avun hakemisen esimerkiksi HUS silmäklinikalta tai oman sairaanhoitopiirisi silmäklinikalta.
HUS Silmätautien päivystyspoliklinikka
Silmätautien päivystys
Haartmaninkatu 4 C, Helsinki
Yhteydenotot
Toimisto: 09 471 73150, soittoaika arkisin klo 7.30–15
Kuulostaa ihan paniikki/ahdistusoireilta. Mene juttelemaan lääkärin tai psykologin kanssa ja sano suoraan, että AHDISTAA. Älä verhoa ahdistusta fyysisten oireiden alle.
t. ahdistushäiriöinen, käytössä lääkitys ja terapia
Koliikkilapsen jälkeen selviäminen vie 1-2 vuotta ja jos lapsesi herättää sinut vieläkin öisin....
mulla samat oireet kuin alottajalla, kilpirauhasen liikatoimintahan sieltä löytyyi, olen siis vajaatoimintainen lääkityksen kanssa, lääkeannos meni pikkuisen yläkantttiin muutaman kuukauden ja aiheutti ylitoimintaoireet... alkoi tulla paniikkihäiriöoireita ja sehän itsessään ruokkii itse itseään. oli kyllä tiukkaa töissäkin ja kaikkea huolta javastoinkäymisiä perheessäni ja lähipiirissä samalla. olin ihan burn out. omt terapiassa sellaiset 20 kertaa ja sit pikku hiljaa kroppaa auki. Yläkropan jumitus tekee itsessään jo aivan karmeita oireita, hermot puristuksissa niska-hartiaseutuvilla... puutuminen yleisin,,,googleta vaikkapa aiheesta. Lääkärin lähete omt- fys terapeutille, ei tavalliseen. Jos siis sun kroppa on ihan kanki. saat ohjeet sieltä sit itsesi kuntouttamiseen, että saat kropan rentoutumaan.... siitä se lähtee sit ;) onko sinun kilppariarvot tutkinut endokrinologi? Yleislääkärit ei oikein hallitse kyseisiä, valitettavasti ;( tsemppiä! t. kohtalotoveri 1,5 vuoden takaa. (sairaslomaa oli 3kk)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 22:56"]
nyt huomasin viestiketjussa sisäilman aiheuttajat, minä työskentelen erittäin kemikaalipitoisessa työssä huonolla ilmastoinnilla? Osaako joku kertoa tästä enemmän?
ap
[/quote]
Kemikaalit voivat aiheuttaa jos jonkinlaista oiretta, ja jotkut ihmiset ovat niille herkempiä kuin toiset. Eri ihmiset myöskin saattavat reagoida eri tavalla, vaikka oireiden aiheuttaja olisi sama. Onko työpaikalla ketään muuta, joka oireilee? Oletko terveempi viikonloppuisin tai lomilla? Oletko maininnut lääkärissä työsi luonteesta?
-5
ylirasittunut, elämäntilanne kuormittaa enemmän kuin pää ja kroppa kestää, niin yksinkertaista. Toiset kestää enemmän, toiset vähemmän ja tähänkin tulee kohta joku 10 lapsen uraäiti kertomaan, kuinka hän jaksaa aina vaan, hoitaa itse lapset ihan yksin ja sen lisäksi tienaa 5000€ vaativassa työssä ja mies ei ole kotona juur koskaan... mutta ihan tosi elämässä 3 pientä lasta+ ihan normaali työ on jo melkoinen kombo ja aiheuttaa monille uupumusta ja toivottomuuden tunteita, jopa paniikkioireita.
Kannattaa googlettaa homeen aiheuttamat oireet, vaikka kyse olisikin muusta kemikaalista. Oletko pitkää ollut samassa firmassa töissä?
Otan yhteyttä sekä neuvolaan että tarkistan nuo kilpirauhasarvot koska niistä tiedän vain sen että on sanottu niiden olevan ok.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 23:04"]
mulla samat oireet kuin alottajalla, kilpirauhasen liikatoimintahan sieltä löytyyi, olen siis vajaatoimintainen lääkityksen kanssa, lääkeannos meni pikkuisen yläkantttiin muutaman kuukauden ja aiheutti ylitoimintaoireet... alkoi tulla paniikkihäiriöoireita ja sehän itsessään ruokkii itse itseään. oli kyllä tiukkaa töissäkin ja kaikkea huolta javastoinkäymisiä perheessäni ja lähipiirissä samalla. olin ihan burn out. omt terapiassa sellaiset 20 kertaa ja sit pikku hiljaa kroppaa auki. Yläkropan jumitus tekee itsessään jo aivan karmeita oireita, hermot puristuksissa niska-hartiaseutuvilla... puutuminen yleisin,,,googleta vaikkapa aiheesta. Lääkärin lähete omt- fys terapeutille, ei tavalliseen. Jos siis sun kroppa on ihan kanki. saat ohjeet sieltä sit itsesi kuntouttamiseen, että saat kropan rentoutumaan.... siitä se lähtee sit ;) onko sinun kilppariarvot tutkinut endokrinologi? Yleislääkärit ei oikein hallitse kyseisiä, valitettavasti ;( tsemppiä! t. kohtalotoveri 1,5 vuoden takaa. (sairaslomaa oli 3kk)
[/quote]
Joo näin on, ettei yleislääkäri välttämättä hallitse näitä hommia. Oireet viittaavat siihen, että hormoonitoiminta saattaa olla joltain osin hieman epätasapainossa. Myös silmäoireet saattavat johtua hormooneista, sen vuoksi kannattaa hakeutua erikoislääkärin juttusille, esimerkiksi HUS silmäklinikalle. AP:llä on myös muita silmäoireita, silmäklinikalla osaavat tutkia nämä ja osaavat ohjata oikeaan paikkaan saamaan hoitoa. Hoito saattaa olla esimerkiksi lääkehoitoa, joka tepsii oireisiin saman tien ja parantaa AP:n olon kertalaakista paremmaksi. Ei muuta kun mars lekuriin!
:-)
olen ollut töissä neljä vuotta , lukuunottamatta yhtä vuotta kun olin kuopuksen kanssa kotona..minulla on vain yksi työkaveri joka kyllä hieman oireilee samoin, mutta on hänelläkin huono työasento hänellä ei ole silmäoireita.
Hus silmätautien päivystys tarvitseeko sinne lähetteen? täytyy tutkia löytyisikö mehiläisen palveluista. Meiltä helsinkiin on turhan pitkä matka.. ja tällä paikkakunnalla tutkimusjonot on pitkät monien kuukausien. kävin yksityisellä ekg rasituksessa koska muuten olisin vieläkin jonossa sisätautien polille tuli vain kirje 4kuukauden sisällä saatte ilmoituksen ajasta.
ap
Minulla oli hyvin samantapainen tilanne muutaman vuoden. Meilläkin oli todella vaativa vauva joka herätteli paljon. Vauvan heräilyjen syyksi löytyi maitoallergia plus monet muut allergiat ja refleksi sekä korvaongelmat.
uskoakseni iso syyllinen sairastumiseeni oli stressi, univaje ja todella rankka imetysdietti lapsen allergioiden takia. minulla oireet oli hyvin samankaltaiset kuin ap:lla. Lopulta Msas analyysin mukaan olin allerginen maidolla, perunalle ja monelle muillekkin ruokaaineille. Kun jätin minulle sopimattomaksi epäillyt ruoat pois käytöstä loppui kohtaukset, muistihäiriöit, sydämmenhakkaukset, väsykohtaukset ym. Nämä palasivat aina kun kokeilin syödä tiettyjä ruokia.
Msas analyysi on vaihtoehtoisen hoidon juttuja mutta käy kokeilemassa. Se ei ole vaarallista ja ehkä saat siitä apua ? Tai sitten tarkkaile omia syömisiäsi ja pidä vaikka niistä kirjaa ja merkkaa ylös myös vointisi. Ehkä näin löydät ruokaaineet jotka sopii sinulle ja ne joita vältellä.
minulla rintarangan lukkiutumat ja jumiutuneet lihakset myös aiheuttavat osan kirjasta olosta mutta siihen auttoi fysioterapeutti joka aukoi lukot jne.
Tutulta kuulostaa...
...sisäilmaoireita voisivat olla kaikki tyynni...
Aiheuttaa veemäisiä epätyypillisiä oireitä, joille lääketiede ei löydä selitystä. POIS kaikki mahdolliset rakennukset, jotka voivat aiheuttaa oireesi. Poistuvatko oireet pikku hiljaa?
Kolmen sisäilmaoireilevan äppä
Vastailen hieman hyppien kun teidän vastaukset tulee viiveellä minulle.
Olen erittäin kiitollinen kaikista vastauksista. totuus on että lääkärille pääsy on vaikeaa todella vaikeaa erikoislääkäreitä on todella vähän ja jonot on pitkät.
Nyt minulla on monta osa-aluetta mitä täytyy tarkistaa. HUH, luulen että itselläni on monen asian summa on niskajäykkyyttä, ja oireista johtuvaa panikointia mutta saattaa olla myös kilpirauhasissa tai silmäoireiden takia jotain..
jos haluatte päivitän tänne kun etenen.
...vielä: yksikään erikoislääkärikään ei välttämättä tunnista oireita. Hyvällä tuurilla sisäilmaoireilevan verestä on löydettävissä "laajassa kosteusvauriopanelissa" jokin hyvin korkeana loistava arvo tietylle homeelle...
olet jo liian uupunut ettet voi hyvin, hoida itsesi kuntoon ja harkitkaa lasta vasta sitten