Miksi titteli, raha ja asema on joillekin niin tärkeitä? Mitä se kertoo näistä ihmisistä?
Olen tässä miettinyt, että miksi jotkut luulee olevansa parempia ihmisiä jonkun tittelin (olen johtaja! Olen ylilääkäri!) tai rahan (palkkani on 9000 e kuussa) tai jonkun sukunimen (olen von Höppeströmejä) takia? Ja jollekin kihahtaa päähän jo joku pikkujulkisuus.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt hierarkioita, henkilöpalvontaa tai mitään hännystelyä. Oletko sinä?
Miksi joku haluaa jonkun nimmarin? Miksi joku on jotenkin otettu jonkun ministerin seurasta? Miksi jonkun toimitusjohtajan pitäisi saada erityiskohtelua jossain, omassa firmassa tietty voi tehdä mitä haluaa?
Ja mitä se kertoo ihmisestä, joka yrittää saada asemallaan tai rahalla jotain auktoriteettiä? Ja eikö se perseennuolenta, jota muut sitten harrastaa, väsytä?
Kommentit (186)
Miten niin yrittää saada asemalla, rahalla tai auktoriteetilla? Hänhän saa esimerkiksi rahalla lapselleen paremman syöpähoidon kuin toimeentulotuen varassa elävä voi ikinä edes unelmoida. Älä luule, että meillä julkinen puoli tarjoaa parasta palvelua.
En tiedä, itse tykkään olla se joka hoitaa asiat "taustalla". En halua tuoda itseäni esiin, vaikka en mikään ujo olekaan, ja olen kyllä suorittanut ihan kunnon opinnot, mutta en halua sitäkään titteliä mainostaa.
Kerro niistä tilanteista, kun joku on luullut olevansa esimerkiksi sinua parempi ihminen jonkin tuollaisen tilanteen takia, niin on helpompi ymmärtää, mitä ajat takaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, itse tykkään olla se joka hoitaa asiat "taustalla". En halua tuoda itseäni esiin, vaikka en mikään ujo olekaan, ja olen kyllä suorittanut ihan kunnon opinnot, mutta en halua sitäkään titteliä mainostaa.
No sama! En ole koskaan vedonnut titteliin tai koulutukseen. Asiantuntijuuteen joskus, kun on pitänyt saada asia selväksi. Musta se on vaan niin noloa leijua jonkun aseman takia.
Ap
En tunne tuollaisia ihmisiä. Hyvä koulutus ja työpaikka on ihan normaalielämää, ei siinä ole mitään ihmeellistä, joten en tiedä mitä tarkoitat. Eikö tuollainen ole aika naurettavaa, missä tuollaista ylipäätään on?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin yrittää saada asemalla, rahalla tai auktoriteetilla? Hänhän saa esimerkiksi rahalla lapselleen paremman syöpähoidon kuin toimeentulotuen varassa elävä voi ikinä edes unelmoida. Älä luule, että meillä julkinen puoli tarjoaa parasta palvelua.
No rahalla saa toki ostaa. Se on eri asia. Mutta ei siitäkään tarvitse tehdä numeroa.
Noilla asioilla saa yleisesti arvostusta yhteiskunnassa ja muilta ihmisiltä.
Porukka on aika epävarmaa, joten koitetaan sitten tähdätä siihen, että näytetään hyvältä muiden silmissä.
Tätä näkee tälläkin palstalla. Korostetaan usein, että ollaan akateemisia, korkeakoulutettuja, hyväpalkkaisia yms. Ei mua kiinnosta, mua kiinnostaa sun persoona ja ajatukset, ei status tai palkkataso.
Vierailija kirjoitti:
Kerro niistä tilanteista, kun joku on luullut olevansa esimerkiksi sinua parempi ihminen jonkin tuollaisen tilanteen takia, niin on helpompi ymmärtää, mitä ajat takaa.
Samaa mieltä, ei kai nimikirjoitustenkaan kerääjiä edes ole oikeasti olemassa? Teinitytöt saattavat pyytää nimmaria poppparilta, mutta ihan aikuisetko?
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti huomannut työtilanteissa, että se että joku on johtaja, tekee hänestä automaattisesti asiantuntijan aina IT:stä talouteen. Mikä siis ei tietenkään ole totta. Tätä näkee usein. Tai ylilääkäri on yhtäkkiä viestinnän asiantuntija, vaikka olisi siinä surkea.
Varakkailla on usein myös ajatus, että he ovat arvokkaampia yhteiskunnan jäseniä kuin muut. Kansanedustajilla kilahtaa usein titteli päähän. Olen läheltä huomannut muutoksen monessa ihmisessä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä näkee tälläkin palstalla. Korostetaan usein, että ollaan akateemisia, korkeakoulutettuja, hyväpalkkaisia yms. Ei mua kiinnosta, mua kiinnostaa sun persoona ja ajatukset, ei status tai palkkataso.
Mitä tarkoittaa ihmisen persoona? Eikö siihen liity myös luonne ja arvomaailma? Ja silloin puhutaan myös esimerkiksi sellaisista asioista kuin kunnianhimo, pitkäjänteisyys, mitä arvostaa, mihin pyrkyy jne - eikö totta? Vai mistä haluaisit esimerkiksi minun kertovan itsessäni, jos pyytäisit minua kertomaan persoonastani? Ja ajatukset, jos pyytäisit minua kertomaan ajatuksistani, niin nekö saisivat olla vain ajatuksia liittyen johonkin muuhun kuin vaikkapa työhön?
You take a mortal man
And put him in control
Watch him become a god
Watch people's heads a'roll
A'roll, a' roll
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ei kai nimikirjoitustenkaan kerääjiä edes ole oikeasti olemassa? Teinitytöt saattavat pyytää nimmaria poppparilta, mutta ihan aikuisetko?
No kyllä aika moni aikuinen mies palvoo jotain Räikköstä, Pukkia ja Selännettä vaikkei nimmaria pyytäisikään. Ja media palvoo. Syytä en tiedä.
Ap on naurettava. He eivät luule itsestään mitään, vaan ap:n kaltaiset ovat heille kateellisia ja keksivät tällaisia juttuja.
Mulle tuo kertoo niistä ihmisistä riittävästi, eli sen että en aikaani heihin käytäisi eivätkä he kuuluisi ystäviini tai tuttaviini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ihmisen persoona? Eikö siihen liity myös luonne ja arvomaailma? Ja silloin puhutaan myös esimerkiksi sellaisista asioista kuin kunnianhimo, pitkäjänteisyys, mitä arvostaa, mihin pyrkyy jne - eikö totta? Vai mistä haluaisit esimerkiksi minun kertovan itsessäni, jos pyytäisit minua kertomaan persoonastani? Ja ajatukset, jos pyytäisit minua kertomaan ajatuksistani, niin nekö saisivat olla vain ajatuksia liittyen johonkin muuhun kuin vaikkapa työhön?
No mutta palkkataso ja akateemisuus ei kerro sun työstä ja petsoonasta mitään, joten miksi ne pitää mainita? No pätemisen takia. Persoonasta ja työstä vou kertoa muutenkin.
Ne joille opiskelu ja työ ja tulot on tärkeitä, tietävät, että kun talous on kunnossa, on yksi todella iso huolenaihe perheeltä pois.
Ihan samasta syystä kuin jotkut luulevat olevansa parempia ihmisiä silakoimalla tai osallistumalla blm mellakoihin.
serotoniini