Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi titteli, raha ja asema on joillekin niin tärkeitä? Mitä se kertoo näistä ihmisistä?

Vierailija
05.08.2020 |

Olen tässä miettinyt, että miksi jotkut luulee olevansa parempia ihmisiä jonkun tittelin (olen johtaja! Olen ylilääkäri!) tai rahan (palkkani on 9000 e kuussa) tai jonkun sukunimen (olen von Höppeströmejä) takia? Ja jollekin kihahtaa päähän jo joku pikkujulkisuus.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt hierarkioita, henkilöpalvontaa tai mitään hännystelyä. Oletko sinä?

Miksi joku haluaa jonkun nimmarin? Miksi joku on jotenkin otettu jonkun ministerin seurasta? Miksi jonkun toimitusjohtajan pitäisi saada erityiskohtelua jossain, omassa firmassa tietty voi tehdä mitä haluaa?

Ja mitä se kertoo ihmisestä, joka yrittää saada asemallaan tai rahalla jotain auktoriteettiä? Ja eikö se perseennuolenta, jota muut sitten harrastaa, väsytä?

Kommentit (186)

Vierailija
41/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki ihmiset haluavat tuntea olonsa tärkeiksi ja paremmiksi ihmisiksi. Toiset panostavat uraan ja kokevat sen tärkeäksi osaksi elämäänsä. Toiset vaikka perheeseen ja sitten he kehuvat miten pikku-Pirkkoa ei ole koskaan laitettu päiväkotiin. Toiset pätee vauvapalstalla sillä, ettei heille uralla ole merkitystä ja ihmettelee miten muut jaksavat nuolla persettä. Mikään näistä ei ole mielestäni mikään huono asia, koska ihmiset tarvitsevat jotain millä he voivat ylentää itseään. Harva meistä on mikään Jeesus.

Vierailija
42/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinaapureina on arkkitehti, Finskin lentäjä, hammaslääkäri, useampia johtajia ja korkea poliisiviranomainen. Tuttavina on liuta hammaslääkäreitä ja eritasoisia pomoja sekä oman ammattikuntani edustajia, joten miten tuossa porukassa pädetään omalla ammatilla ja varallisuudella. 

Kyse on siitä, että ap liikkuu duunaripiireissä, joilla on jotain hampaankolossa varakkaampia ihmisiä kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, itse tykkään olla se joka hoitaa asiat "taustalla". En halua tuoda itseäni esiin, vaikka en mikään ujo olekaan, ja olen kyllä suorittanut ihan kunnon opinnot, mutta en halua sitäkään titteliä mainostaa.

No sama! En ole koskaan vedonnut titteliin tai koulutukseen. Asiantuntijuuteen joskus, kun on pitänyt saada asia selväksi. Musta se on vaan niin noloa leijua jonkun aseman takia.

Ap

Koulutuksella saa yleensä paremman työpaikan - esim. turvatumpi palkka. Tosin et taida kovin kummoinen asiantuntija olla, oletko kade noille muille? Ole tyytyväinen osaasi ja jätä muiden asiat vatvomatta.

Miksi te luulette, että mä olen kateellinen? Ei liity siihen mitenkään. Eikö maailman ilmiöitä voi ihmetellä ilman, että joku ottaa ne henkilökohtaisesti ja vetää kateuskortin?

Ja kyse ei siis ole siitä, etteikö saisi olla koulutusta, rahaa tai asemaa. Mistä te niin päättelitte. Vaan siitä miten kohtelee muita ja käyttää sitä asemaansa.

Tai sitten mä vaan havainnoin maailmaa tarkemmin ja herkemmin. Olen sen kyllä ennenkin huomannut.

Vierailija
44/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki ihmiset haluavat tuntea olonsa tärkeiksi ja paremmiksi ihmisiksi. Toiset panostavat uraan ja kokevat sen tärkeäksi osaksi elämäänsä. Toiset vaikka perheeseen ja sitten he kehuvat miten pikku-Pirkkoa ei ole koskaan laitettu päiväkotiin. Toiset pätee vauvapalstalla sillä, ettei heille uralla ole merkitystä ja ihmettelee miten muut jaksavat nuolla persettä. Mikään näistä ei ole mielestäni mikään huono asia, koska ihmiset tarvitsevat jotain millä he voivat ylentää itseään. Harva meistä on mikään Jeesus.

Silläkin voi kehuskella, kuinka vaatimaton on kuten ap:n tapauksessa.

Vierailija
45/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin yrittää saada asemalla, rahalla tai auktoriteetilla? Hänhän saa esimerkiksi rahalla lapselleen paremman syöpähoidon kuin toimeentulotuen varassa elävä voi ikinä edes unelmoida. Älä luule, että meillä julkinen puoli tarjoaa parasta palvelua.

No rahalla saa toki ostaa. Se on eri asia. Mutta ei siitäkään tarvitse tehdä numeroa.

Niin? Raha ei ensin merkitse mitään, mutta kun sillä sitten ostaa tarvitsemansa, niin sitä ei saa sanoa ääneen? Miksi ei? Yhteiskunnan elätit luulevat, että heille kuuluu kaikki tekemättä mitään, miksi ei saa sanoa ääneen, että ihan kaikkea ette saa.

Vierailija
46/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinaapureina on arkkitehti, Finskin lentäjä, hammaslääkäri, useampia johtajia ja korkea poliisiviranomainen. Tuttavina on liuta hammaslääkäreitä ja eritasoisia pomoja sekä oman ammattikuntani edustajia, joten miten tuossa porukassa pädetään omalla ammatilla ja varallisuudella. 

Kyse on siitä, että ap liikkuu duunaripiireissä, joilla on jotain hampaankolossa varakkaampia ihmisiä kohtaan.

Ei pidä paikkaansa. Ei ole hampaankolossa mitään. Havainnoin tilanteita eri sosiaalisissa tilanteissa eri paikoissa. Tuttavapiirissäni ei ole tätä ongelmaa. Mut kiva, että pääsit pätemään.

Ap

Vierailija
47/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin mainita koulutuksen, jos se jotenkin vahvistaa mun auktoriteettia asiasta. Jos puhutaan vaikka politiikasta, voin sanoa, että joku on mielenkiintoinen pointti ja mulla oli siitä kurssi, kun opiskelin yliopistossa politiikkaa. Pätemistä vai oman asiantuntijuuden vahvistamista?

Vierailija
48/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin yrittää saada asemalla, rahalla tai auktoriteetilla? Hänhän saa esimerkiksi rahalla lapselleen paremman syöpähoidon kuin toimeentulotuen varassa elävä voi ikinä edes unelmoida. Älä luule, että meillä julkinen puoli tarjoaa parasta palvelua.

No rahalla saa toki ostaa. Se on eri asia. Mutta ei siitäkään tarvitse tehdä numeroa.

Niin? Raha ei ensin merkitse mitään, mutta kun sillä sitten ostaa tarvitsemansa, niin sitä ei saa sanoa ääneen? Miksi ei? Yhteiskunnan elätit luulevat, että heille kuuluu kaikki tekemättä mitään, miksi ei saa sanoa ääneen, että ihan kaikkea ette saa.

Miten voi ymmärtää noin väärin. Tätä tämä keskustelu täällä juuri on. Mot.

Vierailija
49/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, itse tykkään olla se joka hoitaa asiat "taustalla". En halua tuoda itseäni esiin, vaikka en mikään ujo olekaan, ja olen kyllä suorittanut ihan kunnon opinnot, mutta en halua sitäkään titteliä mainostaa.

No sama! En ole koskaan vedonnut titteliin tai koulutukseen. Asiantuntijuuteen joskus, kun on pitänyt saada asia selväksi. Musta se on vaan niin noloa leijua jonkun aseman takia.

Ap

Koulutuksella saa yleensä paremman työpaikan - esim. turvatumpi palkka. Tosin et taida kovin kummoinen asiantuntija olla, oletko kade noille muille? Ole tyytyväinen osaasi ja jätä muiden asiat vatvomatta.

Miksi te luulette, että mä olen kateellinen? Ei liity siihen mitenkään. Eikö maailman ilmiöitä voi ihmetellä ilman, että joku ottaa ne henkilökohtaisesti ja vetää kateuskortin?

Ja kyse ei siis ole siitä, etteikö saisi olla koulutusta, rahaa tai asemaa. Mistä te niin päättelitte. Vaan siitä miten kohtelee muita ja käyttää sitä asemaansa.

Tai sitten mä vaan havainnoin maailmaa tarkemmin ja herkemmin. Olen sen kyllä ennenkin huomannut.

Sinä olet vähän tarkempi, herkempi ja parempi kuin muut, vaikka et ole lääkikseen päässytkään. Heh.

Vierailija
50/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on heikko itsetunto. Koulutus, materia sisäinen tyhjyys.

Vierailija
51/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menipä täällä osalla tunteisiin tämä. :D On eri asia päteä ja tuoda esiin asemaansa tai koulutustaan sellaisissakin tilanteissa, missä sillä ei ole väliä kuin puhua siitä tyylin "joo, työskentelen lääkärinä/juristina/johtajana ja mun työ on kyllä tosi mielenkiintosta!" T: Se, joka kommentoi siitä, että ihmisen persoona ja ajatukset merkkää mulle eniten.

Vierailija
52/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä erinomainen esimerkki ap:n kuvaamasta "yrittää päästä niskan päälle heittelemällä titteleitä" -tilanteesta.

Vierailija
53/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin mainita koulutuksen, jos se jotenkin vahvistaa mun auktoriteettia asiasta. Jos puhutaan vaikka politiikasta, voin sanoa, että joku on mielenkiintoinen pointti ja mulla oli siitä kurssi, kun opiskelin yliopistossa politiikkaa. Pätemistä vai oman asiantuntijuuden vahvistamista?

Ehkä tuossa kontekstissa pätemistä, koska yksi kurssi ei tee asiantuntijaa. Kokemusasiantuntijuus on myös hieman moniulotteinen asia. Alkoholismi ei varsinaisesti tee asiantuntijaa alkoholismiin tai äitiys kasvatukseen.

Vierailija
54/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tämä ap:n maintsema heikkous voitettavana.

En pidä tästä piirteestä itsessäni ja yritän päästä siitä eroon.

Olen miettinyt syitä tälle. Takana rankka lapsuus, turvakodissa asumista, vuosia kestänyt koulukiusaaminen jne.

Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että mulla se kumpuaa huonosta itsetunnosta; pelosta etten ole arvokas sellaisena kuin olen. Mukana ollut myös näyttämisen halua - kai jotenkin olen halunnut näyttää kiusaajilleni, etteivät onnistuneet polkemaan mua alas, pääsen kyllä pitkälle elämässä tms.

Mutta en halua tuollaista pöyhkeää kulissielämää enää. Haluan olla aito.

Tämän taas ajattelen johtuvan siitä, että olen eheytymässä kaikista menneisyyden traumoista ja sen myötä itsetuntoni on parempi. Olen arvokas - ja muut ovat arvokkaita - olemalla olemassa. Raha, palkka, asuinalue, tittelit ja työ eivät millään tavalla vaikuta tähän.

Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita.

Vierailija
55/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateuskorttihan se aina vedetään esille, jos ihmettelee joidenkin ihmisten tarvetta kehua itseään ja omia, puolisonsa tai lastensa saavutuksia. Sekin, että mielistellään näitä ”parempia” ihmisiä, on ihan naurettavaa. Samanarvoisia olemme kaikki, ei kannata itseään muita parempina pitävien nokka pystyssä kulkea...taitaa olla kyseessä Hyacint Bucket -syndrooma. Kukaan ei jaksa kuunnella pröystäileviä ihmisiä. Hyvä itsetunto ja tyytyväisyys omaan elämään riittävät, kohtuullinen toimeentulo on kyllä tärkeä tekijä.

Vierailija
56/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä olet vähän tarkempi, herkempi ja parempi kuin muut, vaikka et ole lääkikseen päässytkään. Heh.

En oo hakenut enkä hae. Voi jeesus teidän kanssa! Millä rautalangalla täällä pitää vääntää, että voi keskustella aiheesta, eikä ap:n salaisista kaunoista kaikkia kohtaan. 😆

Vierailija
57/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tämä ap:n maintsema heikkous voitettavana.

En pidä tästä piirteestä itsessäni ja yritän päästä siitä eroon.

Olen miettinyt syitä tälle. Takana rankka lapsuus, turvakodissa asumista, vuosia kestänyt koulukiusaaminen jne.

Olen päätynyt siihen lopputulokseen, että mulla se kumpuaa huonosta itsetunnosta; pelosta etten ole arvokas sellaisena kuin olen. Mukana ollut myös näyttämisen halua - kai jotenkin olen halunnut näyttää kiusaajilleni, etteivät onnistuneet polkemaan mua alas, pääsen kyllä pitkälle elämässä tms.

Mutta en halua tuollaista pöyhkeää kulissielämää enää. Haluan olla aito.

Tämän taas ajattelen johtuvan siitä, että olen eheytymässä kaikista menneisyyden traumoista ja sen myötä itsetuntoni on parempi. Olen arvokas - ja muut ovat arvokkaita - olemalla olemassa. Raha, palkka, asuinalue, tittelit ja työ eivät millään tavalla vaikuta tähän.

Kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita.

Ihan mahtavaa! Kiitos! Ja upeaa, että olet ymmärtänyt itsesi. Kaikkea hyvää! 💕

Ap

Vierailija
58/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuossa kontekstissa pätemistä, koska yksi kurssi ei tee asiantuntijaa. Kokemusasiantuntijuus on myös hieman moniulotteinen asia. Alkoholismi ei varsinaisesti tee asiantuntijaa alkoholismiin tai äitiys kasvatukseen.

Mä oon ollut parissakin väittelyssä, missä toinen osapuoli nostaa esiin koulutuksensa. Mulle taas opetettiin koulun väittelykurssilla, että paras argumentti voittaa. Jos matemaatikko sanoo, että yksi plus yksi on kolme, tekeekö se väitteestä oikean, koska sen sanoi matemaatikko? Jos sun argumentit on hunoja, ne on, olit sitten vaikka presidentti.

Vierailija
59/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset nettideittailumaailmassa todella usein tykkäävät titteleistä ja rahasta miehellä.

Kokeile testata asia päinvastoin ja kerro naisille olevasi lähihoitajamies ja katso kuinka monet lopettavat keskustelun siihen.

Vierailija
60/186 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä erinomainen esimerkki ap:n kuvaamasta "yrittää päästä niskan päälle heittelemällä titteleitä" -tilanteesta.

Juuri niin, erittäin hyvä esimerkki siitä mistä puhutaan aivan niin kuin arvelinkin. Pelkkä ammattien luetteleminen on pätemisen yritystä sellaisessa ympäristössä, missä ei ole koulutettuja ja varakkaita ihmisiä kuten täällä. Ammatilla ja varallisuudella ei kuitenkaan voi päteä sellaisessa ympäristössä, missä muut ovat vastaavanlaisessa asemassa. Ap:n käsitys pätemisestä tuli kyllä selväksi.