Sijoitan joka kuukausi 1180 euroa. Paljon te muut?
Miten olette hajauttaneet? Mulla menee kuuteen eri rahastoon yhteensä 580 euroa ja 600 arvo-osuustilille, josta ostan osakkeita noin joka toinen kuukausi.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Sijoitan itse lähinnä yhteen rahastoon 150€/kk.
En ole matikassa hyvä, joten onko näkemyksiä, että onko tuottomielessä sama asia laittaa vaikka 1000€/kk yhteen rahastoon tai hajauttaa vailla neljään eri rahastoon. Kun eikös ne olisi järkevämpää laittaa kaikki samaan niin pääoma kasvaisi nopeammin, ja tällöin korkoa korolle efekti hyötyisi pääoman nopeammasta kasvusta. Onko se sitten laskennallisesti sama jos pääoma on hajautettuna eri rahastoihin..
Laskennallisesti on ihan se ja sama. Rahastojen suoritus ja kulut vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, mitä kaikkea silläkin rahalla olisi voinut tehdä... Sijoitukset ovat vain numeroita. Elämä on tässä ja nyt.
Harva sitä tajuaa :(
Mä matkustan, syön ulkona, nautin luonnosta, vietän aikaa rakkaimpieni kanssa huolimatta siitä että sijoitan tonnin joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
En ole matikassa hyvä, joten onko näkemyksiä, että onko tuottomielessä sama asia laittaa vaikka 1000€/kk yhteen rahastoon tai hajauttaa vailla neljään eri rahastoon. Kun eikös ne olisi järkevämpää laittaa kaikki samaan niin pääoma kasvaisi nopeammin, ja tällöin korkoa korolle efekti hyötyisi pääoman nopeammasta kasvusta. Onko se sitten laskennallisesti sama jos pääoma on hajautettuna eri rahastoihin..
Ei millään pahalla, mutta jos ymmärryksesi on oikeasti tuolla tasolla, suosittelen sinulle sijoittamisen laittamista jäihin. Sen jälkeen voit rauhassa miettiä, tahdotko opetella sijoittamista vai olisiko parempi lopettaa sijoittaminen kokonaan. Vaikka matalakuluisiin indeksirahastoihin sijoittaminen on sinänsä fiksua, on typerää sijoittaa sellaiseen mitä ei ymmärrä. Ja ei, kirjoittamasi perusteella on mahdoton uskoa, että ymmärtäisit mihin sijoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta jos ymmärryksesi on oikeasti tuolla tasolla, suosittelen sinulle sijoittamisen laittamista jäihin. Sen jälkeen voit rauhassa miettiä, tahdotko opetella sijoittamista vai olisiko parempi lopettaa sijoittaminen kokonaan. Vaikka matalakuluisiin indeksirahastoihin sijoittaminen on sinänsä fiksua, on typerää sijoittaa sellaiseen mitä ei ymmärrä. Ja ei, kirjoittamasi perusteella on mahdoton uskoa, että ymmärtäisit mihin sijoitat.
"mutta jos ymmärryksesi on oikeasti tuolla tasolla".. just joo, kiitti vaan todella avuliaasta kommentista, no eihän sitä muuta voinut täältä odottaakaan. On varmaan todella typerää joo. Olet todella paskamainen ihminen, tiedätkö sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mutta jos ymmärryksesi on oikeasti tuolla tasolla".. just joo, kiitti vaan todella avuliaasta kommentista, no eihän sitä muuta voinut täältä odottaakaan. On varmaan todella typerää joo. Olet todella paskamainen ihminen, tiedätkö sen?
Niin itseasiassa piti sanoa, että YMMÄRRÄTKÖ, että olet todella vittumainen ja paska ihminen.
On se kumma että ihmiset eivät voi ymmärtää pitää turpaansa kiinni, jos ei ole mitään hyödyllistä sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun olisi parempi olla seurailematta markkinoita, koska useimmiten tulee tehtyä niin typeriä päätöksiä kun jossain pelotellaan että nyt sukelletaan niin myyn plussalla olevaa osaketta jota olen ostanut törkyhalvalla. Eihän niitä kannata myydä, saisi sen päähänsä.
Kannattaahan se myydä voitolla ja ostaa takaisin pohjalla.
Tuskin enää sellaista pohjaa tulee kuin maaliskuussa ja tampio menin niitäkin myymään pois.
Tänä vuonna tulen laittamaan noin 10k € uutta rahaa osakemarkkinoille. Ensi vuonna toivottavasti hieman enemmän!
Olen osakepoimija ja omistanut suomalaisia yhtiöitä vuodesta 2015 saakka. Mukava potti alkaa olla jo. Luo turvallisuuden tunnetta kun päivä päivältä on vähemmän riippuvainen palkkatöistä.
Tienaan ton verran kuussa.
Sijoitan enimmäkseen vuokraan ja ruokaan.
Ei tainnut ap saada nyt oikein tuottoa tälle aloitukselle, voisi jopa sanoa ettei nyt saanut oikein tuulta purjeisiinsa eikä ilmaa siipiensä alle tää 0/5.
Melkonen kiero pska toi yks tossa ylempänä, joka onnistui muuttamaan kehotuksen "painu vi*tuun" useammaksi riviksi tekstiä. Tämän täytyy olla joku ammattiprovoilija..
"Ei millään pahalla, mutta jos ymmärryksesi on oikeasti tuolla tasolla, suosittelen sinulle sijoittamisen laittamista jäihin. Sen jälkeen voit rauhassa miettiä, tahdotko opetella sijoittamista vai olisiko parempi lopettaa sijoittaminen kokonaan. Vaikka matalakuluisiin indeksirahastoihin sijoittaminen on sinänsä fiksua, on typerää sijoittaa sellaiseen mitä ei ymmärrä. Ja ei, kirjoittamasi perusteella on mahdoton uskoa, että ymmärtäisit mihin sijoitat."
Olen opiskelija. Indeksirahastoon menee 200 €/kk ja asuntoa lyhennän 600 €/kk. Lisäksi jos saan joskus isompia summia rahaa niin laitan rahastoon. Ennen opiskelua kun olin töissä, rahaa jäi sijoituksiin 1500 €/kk. Toivon nyt uudella alalla myös löytyvän töitä (vaikka palkkani tuleekin tippumaan entisestä), jotta jäisi sijoitettavaksi vähän enemmän kuin 200 €/kk...
Indeksirahastoon menee 90 e kk. Aiemmin meni paljon enemmän ja mulla on useampi kymppitonni säästössä.
Olen aina ollut tosi säästäväinen, nyt olen jotenkin havahtunut että alan olla elämän puolivälissä (olen 40) että mihin minä sitä kaikkea säästettyä rahaa edes tarvitsen. Nyt olen alkanut ihan tietoisesti käyttämään rahaa enemmän. Enemmän minä siitä rahasta nyt nautin kun vanhana raihnaisena.
Kultainen keskitie on paras. Hyvä jos jotain saa säästöön, mutta ei se saa olla elämän päätarkoitus vaan säästää ja säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin oikeasti olla avulias, ja tässä kiitos? Se nyt vaan on fakta, että on typerää sijoittaa rahansa sellaiseen mitä ei ymmärrä. Aina on niitä onnekkaita, jotka päätyy sattuman kautta laittamaan rahansa järkevään sijoituskohteeseen, vaikkei ymmärrä yhtään mitä tekee. Mutta moni muu ymmärtämätön haksahtaa Talvivaaraan tai johonkin muuhun, jossa vain menettää rahansa.
Tienaan suunnilleen tonnin kuussa ja laitan 200 €/kk matalakuluisiin indeksirahastoihin, joilla saa laajan kattauksen USA:n, Euroopan, Japanin ja kehittyvien maiden osakkeita. Kerrytän varallisuutta lähinnä eläkepäiviä varten, mutta en epäröi koskea sijoituksiini jos rahalle tulee tarvetta jo aiemmin. Olen myös varautunut henkisesti siihen, että kurssit voi romahtaa pysyvästi ja jään lopulta tappiolle. Mutta vaikka niin kävisi, mulla on silti jotain säästössä ja sekin on tyhjää parempi.
Riippuu vähän. Tässä kuussa olen sijoittanut 3000 e omaan salkkuuni (sertejä ostellut). Yleensä saan sijoitettua vähintään 800-1300 e / kk. Lapsille sijoitan yhteensä kahdelle lapselle 190 e / kk rahastoon ja vähän säästötilille.
Palkasta jää jonkin verran säästöön mutta jääköön määrä salaisuudeksi. Tämä menee pääosin suoriin osakesijoituksiin. Toinen kuukausittainen sijoitus on sekä käytännössä että laskennallisesti sijoitusvelkaa 1000 eur/kk indeksirahastoihin. Tämä siksi että sijoituspaino on yli 100%.
Osalle keskustelijoista kommentti ajoituksesta ja markkinoiden ailahtelusta. Yksi psykologinen kynnys on kyetä ostamaan yritystä jonka osakkeen hinta on ATH, All Time High, -lukemissa. Eli se ei nimellisesti ole koskaan ollut niin kallis. Mutta jos yrityksen liiketoiminta on kunnossa tämä on tyypillisesti hyvä asia ja ostosignaali. Kaikki eivät tähän sijoituskeskustelujen perusteella kykene.