Onko palstalla virolaisia? Kielikysymys
Kummalla kielellä suomalaisten on mielestänne kohteliaampaa aloittaa keskustelu nyky-Virossa, suomeksi vai englanniksi? Iso osa nuorista ei puhu suomea, mutta toisaalta oman kokemukseni mukaan ainakin vanhemmissa polvissa osa jopa loukkaantuu, jos heille yrittää puhua englantia suomen sijaan.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi. ja jos ei ymmärrä pitää nostaa volyymia.
Ei me venäläisiä olla.
Mua aina hävetti kun äiti alkoi automaattisesti puhua suomea Virossa.
Sitten menin itse pari vuotta Virossa ravintolaan. En muista alkoiko nuori tarjoilija itse ensin puhua suomea, mutta suomeksi sitten puhuttiin tilaukset. Ja vaikka se sujuikin, silti taas hävetti. Tuosta vain tulee minulle jotenkin ylimielinen vaikutelma, siis että oletetaan ihmisten osaavan suomea.
Hampurilaispaikassa tilasin englanniksi. Palvelu oli huonoa, en tiedä olisiko ollut huonompaa jos olisin yrittänyt suomeksi.
Osaan jonkun verran viroa ja puhun aina Virossa suomen ja viron sekakieltä. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa.
Englanniksi tietenkin. Koskaan en ole ollut tilanteessa jossa paikallinen olisi yrittänyt puhua takaisin suomea.
Nuoret eivät puhu suomea eli ehdottomasti englanniksi. Saaremaan päivystyksen ortopedi, nuorehko mies, puhui todella sujuvaa suomea, koska oli ollut harjoittelussa Meilahdessa. Aloitti itse suomella.
Viron ja suomen kieli ovat niin lähelllä toisiaan, että monesta tilanteesta selviää, vaikkei täysin ymmärtäisikään toisen kieltä.
Enemmin virolaisilla on ongelmia ymmärtää numeroita, eritoten maanteiden varsilla.
Vierailija kirjoitti:
Enemmin virolaisilla on ongelmia ymmärtää numeroita, eritoten maanteiden varsilla.
tuntuu olevan myös suomalaisilla-lukee siinä 80 tai 100 silti körötellään sitä vajaa 9kymppiä
Mä kysyn heti, että suomeksi vai englanniksi. Ei kukaan ole suuttunut.
Tuskin on virolaisia yhtään, eestiläisiä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Viron ja suomen kieli ovat niin lähelllä toisiaan, että monesta tilanteesta selviää, vaikkei täysin ymmärtäisikään toisen kieltä.
Nojah!
Pulmades ju tavaliselt ei riisuta ja keegi kivisid ei pillu ;)
Eestimees37 kirjoitti:
Tuskin on virolaisia yhtään, eestiläisiä voi olla.
Suomeksi ollaan ihan virolaisia pirulaisia ;) Kielestä voit veistellä onko se viro vai eesti.
Suomeksi. ja jos ei ymmärrä pitää nostaa volyymia.