Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä kotityöt ja kodinhoidolliset tavat olet todennut täysin turhiksi?

Vierailija
04.08.2020 |

Viikkosiivous. Sen sijaan, että siivoaisin kerran viikossa, siivoan tarpeen mukaan. En myöskään tee mitään erityistä joulusiivousta.

Vaatepyykin lajittelu. En ole koskaan erotellut vaatteita värin mukaan, eikä 20 vuoden aikana ole tapahtunut kertaakaan mitään värionnettomuuksia. Jos uusi vaate arveluttaa, värisieppariliina tuo tarvittaessa mielenrauhan.

Silittäminen. En osta rypistyviä materiaaleja vaan ainoastaan sellaisia, jotka oikenevat päällä. Kauluspaidat siliävät itsestään, kun niitä sumuttaa hyvin laimealla huuhteluainelioksella. En ole ottanut ilmaiseksi saamaani silityslautaa edes muoveista pois, kun ei ole koskaan mitään tarvetta.

Mites muut?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessan pesu. Olen asunjt 6 vuotta omillani enkä ole koskaan pessyt vessaa. En tee siellä mitään sellaista, joka saisi vessan niin likaseksi et normi imurointi ja lavuaarin pyyhkiminen kerran kuussa ei riittäisi

Hyi helvetti, taitaa olla aika vuosikertakokkareet pöntössä ja ihan uusia kivilajeja sedimentöitymässä sinne pöntön reunamille. Oletko tietoinen että pöntön pitäisi olla yleensä puhtaan valkoinen, kaikki muu on ihan sitä itseään ja kerrostunutta likaa/virtsakiveä? Hyi oksetus.

Vierailija
22/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- silitys, mankelointi

- sängyn petaaminen

- lattioiden peseminen (parketti imuroidaan ja nihkeäpyyhitään)

- pyykinpesussa huuhteluaine. Yli 10 vuotta jo ilman sitä. Jos haluaa pehmeää, kuivuriin

- ulkona kuivaaminen. Siellä on siitepölyä. Ja katupölyä. Kuivuriin

- leipominen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki "mätsääminen" joka oli joskus tärkeää. Eli petivaatteet, pyyhkeet, astiat ym saavat olla eriparia. Nukun ja syön ihan yhtä hyvin eriparikamppeissa. Ei kausitekstiilejä, valoja tai koristeita. Ei viikkosiivousta tai pyykkipäivää ja ei haittaa jos on kolmena päivänä peräkkäin ranskalaisia ruokana kun ei jaksa lähteä terveellisyysostoksille.

Saunan pesu silloin kun saa olla yksin kotona ja vetää kalsarikännit. Paljon mukavampi jynssätä lauteita tissit heiluen, musiikkia kuunnellen ja kaljaa hörppien.

Vierailija
24/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväpeitto arkikäytössä.

Ostin kahdet laadukkaat ja kauniit pellavapussilakanat ja kolme muotoonommeltua, flanellipohjaista parisängyn lakanaa. Pussilakanat H&M ja aluslakanat Lidl.

Petaamme sängyn päiväpeiton kanssa vain, jos on joku erityinen tilaisuus, vaikka juhlat kotona. Minulla on hieno, silkkinen, Kiinasta muutossa tuotu päiväpeitto, joka toimii hyvin jos halutaan joku vähän juhlavampi näkymä makuuhuoneeseen ovelta.

Muutoin mennään ihan pussilakanoilla pedatulla sängyllä (pussilakanat yksiväriset vaalean harmaan ja valkoiset). Petaus toki siististi.

Lakanoiden säilöminen ja viikkaaminen ja vetäminen helpottui suuresti. On vain kahdet lakanat ja kolme aluslakanaa. Aamulla lakanat nopeasti pois ja koneeseen, peitot ja tyynyt lasitetulle terassille, kone ajastimella päälle niin, että käynnistyy kun eka tulee kotiin - koululaisista joku yleensä aina jo klo 14 maissa. Tunnin ohjelma 60 asteessa riittää, kun tarpeeksi usein pesee. Lakanat kuivausrumpuun silityskuiva ohjelmalla. Sillä aikaa ravistelee peitot ja tyynyt nopsaan - tarkempi puistelu vain silloin tällöin.

Kuivausrummusta juuri tulleet, hyväntuoksuiset petivaatteet sänkyyn ja avot. Normaalisti ei mitään viikkailua, saati lakanoiden vetämistä, vaan suoraan rummusta sänkyyn, pölyttöminä ja raikkaina,

Joskus menee vaihto iltaan, silloin otetaan ne toiset pussilakanay käyttöön ja pestyt kuivausrumpuun. Tässä ollaan sitten ihan vähän nipoja, eli kun lakanat ei mene suoraan sänkyyn, se vedetään.

Vierailija
25/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohkoperunoiden öljyäminen yksittäin pullasudilla ja sen jälkeen ripotellaan mausteet. Köksän tunnilla opetettiin joskus näin.

Nykyään kaadan kulhoon öljyn ja mausteet, lisään perunat, pyörittelen lusikalla ja kippaan pellille. Samoin toimin kaikkien uunissa paistettavien kasvisten ja juuresten kanssa.

Ravintolakoulussa opetettiin juurikin tuo jälkimmäinen konsti. Ei pullasutijuttu ole mikään ns. ainoa oikeaoppinen.

Vierailija
26/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväpeitto arkikäytössä.

Ostin kahdet laadukkaat ja kauniit pellavapussilakanat ja kolme muotoonommeltua, flanellipohjaista parisängyn lakanaa. Pussilakanat H&M ja aluslakanat Lidl.

Petaamme sängyn päiväpeiton kanssa vain, jos on joku erityinen tilaisuus, vaikka juhlat kotona. Minulla on hieno, silkkinen, Kiinasta muutossa tuotu päiväpeitto, joka toimii hyvin jos halutaan joku vähän juhlavampi näkymä makuuhuoneeseen ovelta.

Muutoin mennään ihan pussilakanoilla pedatulla sängyllä (pussilakanat yksiväriset vaalean harmaan ja valkoiset). Petaus toki siististi.

Lakanoiden säilöminen ja viikkaaminen ja vetäminen helpottui suuresti. On vain kahdet lakanat ja kolme aluslakanaa. Aamulla lakanat nopeasti pois ja koneeseen, peitot ja tyynyt lasitetulle terassille, kone ajastimella päälle niin, että käynnistyy kun eka tulee kotiin - koululaisista joku yleensä aina jo klo 14 maissa. Tunnin ohjelma 60 asteessa riittää, kun tarpeeksi usein pesee. Lakanat kuivausrumpuun silityskuiva ohjelmalla. Sillä aikaa ravistelee peitot ja tyynyt nopsaan - tarkempi puistelu vain silloin tällöin.

Kuivausrummusta juuri tulleet, hyväntuoksuiset petivaatteet sänkyyn ja avot. Normaalisti ei mitään viikkailua, saati lakanoiden vetämistä, vaan suoraan rummusta sänkyyn, pölyttöminä ja raikkaina,

Joskus menee vaihto iltaan, silloin otetaan ne toiset pussilakanay käyttöön ja pestyt kuivausrumpuun. Tässä ollaan sitten ihan vähän nipoja, eli kun lakanat ei mene suoraan sänkyyn, se vedetään.

Ettei nyt synny taas mielen pahoittamista, niin tietenkin koululaisilla (2 kpl) on omat lakanat meidän vanhempien lisäksi, mutta sama systeemi.

Vaatehuoneessa on kyllä vanhoja lakanoita jossain takana massiivisen Noron tai muun epidemian varalle, mutta ne pestään tyyliin kerran vuodessa jos niitä ei ole tarvittu aiemmin.

Vierailija
27/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä keksi yhtään turhaa kotityötä. Kaikille tuntuu olevan jokin järkevä tarkoitus. Lähinnä kyse on siitä kuka jaksaa tehdä.

Vierailija
28/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhojen silitys on aika turhaa. Suoraan pyykkikoneesta paikoilleen ikkunaan roikkumaan, siinä ne itsekseen suoristuu kun kuivuvat.

Vierailija
29/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa käynti. Paljon helpompaa antaa jonkun muun käyttää aikaa ostosten keräilyyn ja itse vain hakea kassi tai tilata kotiinkuljetus. Säästyy aikaa ja rahaa. Huonolaatuista on tullut hyvin vähän, samalla tavalla, jos itse keräisi, mutta on helpompi reklamoida, kun vaan voi laittaa kuvan sähköpostilla, eikä tartte kuitin kanssa mennä kauppaan.

viikkosiivous on vaihtunut pikkuisen joka päivä.

Mitään en silitä, kuin ehkä joskus verhoja, vaatteet tosin ravistan narulle suoraksi. Mies silittää kauluspaitansa.

Lapsen huoneessa on ovi, jos haluaa elää sotkussa, niin antaa olla vaan. Itse saa hoitaa, sovittu, jos haluaa yövieraita, huone pitää imuroida.

Vierashuonetta ei käytetä, ei siivota. Joskus näyttän vähän imuria. Ja jos on tulossa vieraita yöksi, niin silloin pyyhkii pölyt ja imuroi. Nyt koronan aikaa mies teki siellä useammin töitä, niin tuli hieman useammin siivottua sielläkin.

Kylpyhuoneen pesu, tapahtuu samalla kun käy suihkussa, suihkin ensin pesuainetta pitkin poikin, jos jossain pitää ihan pyyhkiä, niin pyyhin, harvemmin tarvitsee, sitten huuhtelen vedellä ja käyn suihkussa ja kuivaan lattian.

Vierailija
30/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki "mätsääminen" joka oli joskus tärkeää. Eli petivaatteet, pyyhkeet, astiat ym saavat olla eriparia. Nukun ja syön ihan yhtä hyvin eriparikamppeissa. Ei kausitekstiilejä, valoja tai koristeita. Ei viikkosiivousta tai pyykkipäivää ja ei haittaa jos on kolmena päivänä peräkkäin ranskalaisia ruokana kun ei jaksa lähteä terveellisyysostoksille.

Saunan pesu silloin kun saa olla yksin kotona ja vetää kalsarikännit. Paljon mukavampi jynssätä lauteita tissit heiluen, musiikkia kuunnellen ja kaljaa hörppien.

Aamen.

Viikkosiivous on aika mahdoton kun ei ole mitään yhtä tiettyä vapaapäivää viikossa. Siivoan silloin kun on vapaata vähän paremmin, mutta muuten siivoan päivittäin mitä tarvitsee. Pyykkipäivä on vähän joka päivä, silloin kun pyykkikorissa on koneellinen pyykkiä.

Eri paria on meidänkin kodissa oikeastaan kaikki.

Ruoka on just sitä mitä sattuu olemaan tai ehtii laittamaan. Viime viikolla neljänä päivänä hirveä jossain muodossa.

Saunan pesu on meillä nuorimmaisen työ, mutta jos itse siihen joutuisin, tekisin sen just niin kuin sinä. :D

Vierailija
31/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaihtimet ja pimennysverho verhojen sijaan. Ei mitään turhia rättejä, joita pitäisi vaihtaa ja pestä. Leipomista en harrasta. Aivan turhaa. En myöskään silitä mitään. Asun kerrostalossa eli askareita ja kunnossapitoa on vähemmän. Mulla ei myöskään ole autoa eli ei tarvitse murehtia huollosta jne.

Vierailija
32/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkia ei tarvitse parittaa kun ostaa aina samanlaisia (toimii yksinasuvilla), saunaa en halua sillä en tykkää pestä sitä. Olen myös sisustanut kämppäni siten, että se on mahdollisimman helppo siivota = korkeajalkaisia huonekaluja (sänky, sohva, piironki). Sohvan päälliset saa irti ja koneeseen etc.

Vierailija
33/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pärjännyt tähän astisen elämäni ilman mankelia, mutta jos vaan fiksusti mahtuisi, ottaisin mankelin heti! Rakastan mankeloituja lakanoita.

Niin mäkin! Mun vanhemmilla on mankeli (äitini lapsuudenkodista, 60-luvulla ostettu), ja kun joskus vien heille lakanoita pestäväksi (meillä on lapsilla yökastelua, joten pyykkiä tulee), on niin ihanaa, kun ne saa takaisin mankeloituna.

Vierailija
34/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölyjen pyyhkiminen rätillä on turhaa ja hidasta. Elämä helpottui kun tajusin ostaa laadukkaan (onkohan tuo lampaanvillaa?) pölyhuiskun. Yhtä puhdasta, mutta hirveän paljon nopeampaa ja helpompaa.

Vierailija
35/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaaminen. Yhtä hyvin ruoan syö paperilautasiltakin.

Vierailija
36/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohkoperunoiden öljyäminen yksittäin pullasudilla ja sen jälkeen ripotellaan mausteet. Köksän tunnilla opetettiin joskus näin.

Nykyään kaadan kulhoon öljyn ja mausteet, lisään perunat, pyörittelen lusikalla ja kippaan pellille. Samoin toimin kaikkien uunissa paistettavien kasvisten ja juuresten kanssa.

Ravintolakoulussa opetettiin juurikin tuo jälkimmäinen konsti. Ei pullasutijuttu ole mikään ns. ainoa oikeaoppinen.

Eipä varmaan ole, kuten sanoin niin kotitaloustunnilla opetettiin. Olen silti ylpeä kun keksin tuon niksin itse, vaikka en varmaan olekaan ensimmäinen maailmanhistoriassa.

Sinulta varmaan liikenisi paljon ravintolakoulun ruuanlaittoniksejä tässä jaettavaksi, yhteiseksi iloksi ja hyödyksi? Sehän ketjun aihe oli, eikä vähätellä muiden niksejä.

Vierailija
37/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä keksi yhtään turhaa kotityötä. Kaikille tuntuu olevan jokin järkevä tarkoitus. Lähinnä kyse on siitä kuka jaksaa tehdä.

Minä en ainakaan jaksa. Minulla on paljon mukavampaa ja tärkeämpää tekemistä. Haluan ehdottomasti minimoida kotitöihin tuhlattavan ajan.

Vierailija
38/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattojen tamppaaminen. Mulla on vain sileäksi kudottuja mattoja, joihin riittää imurointi.

Lattioiden pesu niin, että sitä varten siirrellään huonekaluja ja käydään jokainen nurkka läpi. Miksi lattia pitäisi mopata jostain sohvan alta? Imuroin joka paikan, mutta moppaan vain ne alueet, joissa kävellään ja jotka ovat näkyvillä.

Vierailija
39/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden viikkaus kaappiin. Tungen kuivat lakanat kaappiin sellaisenaan.

Tämä vinkki tulee käyttöön. Muuten ketjussa oli lähinnä ihan itsestäänselvyyksiä kuten mankeloinnin, silityksen ja päiväpeiton hylkääminen.

Sänkyä on ihan turha pedata, jos ei asu yksiössä. Makkarin ovi kiinni, jos häiritsee.

Vierailija
40/52 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lakanoiden mankelointi, meillä pussilakanat ja aluslakanoina joustofroteelakanat.

- lattian kiillottaminen. Se tehdään muuttaessa sisään ja ulos eli n 10 v välein

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä