Mitkä kotityöt ja kodinhoidolliset tavat olet todennut täysin turhiksi?
Viikkosiivous. Sen sijaan, että siivoaisin kerran viikossa, siivoan tarpeen mukaan. En myöskään tee mitään erityistä joulusiivousta.
Vaatepyykin lajittelu. En ole koskaan erotellut vaatteita värin mukaan, eikä 20 vuoden aikana ole tapahtunut kertaakaan mitään värionnettomuuksia. Jos uusi vaate arveluttaa, värisieppariliina tuo tarvittaessa mielenrauhan.
Silittäminen. En osta rypistyviä materiaaleja vaan ainoastaan sellaisia, jotka oikenevat päällä. Kauluspaidat siliävät itsestään, kun niitä sumuttaa hyvin laimealla huuhteluainelioksella. En ole ottanut ilmaiseksi saamaani silityslautaa edes muoveista pois, kun ei ole koskaan mitään tarvetta.
Mites muut?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Sängyn petaaminen. Kosteus häipyy sängystä paremmin, kun ei petaa. Makkariin ei ole muilla asiaa, joten ulkonäkökään ei haittaa.
Meillä on pölyinen makuuhuone ja lakanat tuottavat lisää.
Tykkään myös oleskella sängyllä, joten päiväpeitto pitää petivaatteet siistinä.
Toki jätän sängyn aamulla petaamatta ja teen sen iltapäivällä kun tulen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mattojen tamppaaminen. Mulla on vain sileäksi kudottuja mattoja, joihin riittää imurointi.
Lattioiden pesu niin, että sitä varten siirrellään huonekaluja ja käydään jokainen nurkka läpi. Miksi lattia pitäisi mopata jostain sohvan alta? Imuroin joka paikan, mutta moppaan vain ne alueet, joissa kävellään ja jotka ovat näkyvillä.
Koska viimeksi katsoit sohvan alle? Siellä voi olla aikamoinen puudelilauma.
Imuroi edes joskus, niin sisäilma pysyy raikkaampana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattojen tamppaaminen. Mulla on vain sileäksi kudottuja mattoja, joihin riittää imurointi.
Lattioiden pesu niin, että sitä varten siirrellään huonekaluja ja käydään jokainen nurkka läpi. Miksi lattia pitäisi mopata jostain sohvan alta? Imuroin joka paikan, mutta moppaan vain ne alueet, joissa kävellään ja jotka ovat näkyvillä.
Imuroi edes joskus, niin sisäilma pysyy raikkaampana
Hänhän imuroi joka paikan, moppaa näkyvät. Hyvin järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa käynti. Paljon helpompaa antaa jonkun muun käyttää aikaa ostosten keräilyyn ja itse vain hakea kassi tai tilata kotiinkuljetus. Säästyy aikaa ja rahaa. Huonolaatuista on tullut hyvin vähän, samalla tavalla, jos itse keräisi, mutta on helpompi reklamoida, kun vaan voi laittaa kuvan sähköpostilla, eikä tartte kuitin kanssa mennä kauppaan.
viikkosiivous on vaihtunut pikkuisen joka päivä.
Mitään en silitä, kuin ehkä joskus verhoja, vaatteet tosin ravistan narulle suoraksi. Mies silittää kauluspaitansa.
Lapsen huoneessa on ovi, jos haluaa elää sotkussa, niin antaa olla vaan. Itse saa hoitaa, sovittu, jos haluaa yövieraita, huone pitää imuroida.
Vierashuonetta ei käytetä, ei siivota. Joskus näyttän vähän imuria. Ja jos on tulossa vieraita yöksi, niin silloin pyyhkii pölyt ja imuroi. Nyt koronan aikaa mies teki siellä useammin töitä, niin tuli hieman useammin siivottua sielläkin.
Kylpyhuoneen pesu, tapahtuu samalla kun käy suihkussa, suihkin ensin pesuainetta pitkin poikin, jos jossain pitää ihan pyyhkiä, niin pyyhin, harvemmin tarvitsee, sitten huuhtelen vedellä ja käyn suihkussa ja kuivaan lattian.
Muuten ihan ok, mutta lapsen huone pitäisi putsata välillä hyvin ihan hengityselinten vuoksi.
Hän nukkuu siellä rojun ja tomun keskellä aika monta tuntia yössä, viikossa ja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imuroi edes joskus, niin sisäilma pysyy raikkaampanaHänhän imuroi joka paikan, moppaa näkyvät. Hyvin järkevää.
Mopata voi myös nihkeällä. Vasta sitten huomaa, kuinka paljon sohvien ja sänkyjen alla on hienoa pölyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imuroi edes joskus, niin sisäilma pysyy raikkaampanaHänhän imuroi joka paikan, moppaa näkyvät. Hyvin järkevää.
Mopata voi myös nihkeällä. Vasta sitten huomaa, kuinka paljon sohvien ja sänkyjen alla on hienoa pölyä.
Pöly tarttuu kaikkein parhaiten kuivaan moppiin.
Arki sujuu helposti, kun ottaa koneet avuksi. Pesukone ja kuivuri - ihan parasta, ei tarvitse ripustaa mitään ja lakanat ja pyyhkeet pannaan takaisin käyttöön pesun jälkeen.
Kaksi astianpesukonetta vierekkäin - ei tarvitse siirtää astioita kaappeihin.
Robotti-imuri - siivoaa ihan itsekseen.
Ei ruokaa koskaan pois keittiöstä/ruokapöydästä - tahraton asunto.
Tuo tullessas, vie mennessäs - ei tavararöykkiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaaminen. Yhtä hyvin ruoan syö paperilautasiltakin.
Sun takia suomalaiset tarvitsevat neljä maapalloa!
Mene ja sivistä itseäsi luonnonsuojeluohjeilla.
Mummo sanoi kuolinvuoteellaan: Niin paljon minä turhaan siivosin!
Joskus josstain luin tämän ja siinä rärpäyksessä lakkasin siivoamasta liikaa.
Nyt ei huvita senkään vertaa ja mulla käy kolmen viikon välein siivooja! Nuorella käy kanssa ja mä laitan hälle siivousrahat ja hän saa verovähennyksen,sillai "maksan" hänelle asuntoaan,kun ei ole jättää isoa perintöä.
(kotitalousvähennys siis)
Suosittelen siivoojaa,ei sen tarvi käydä joka viikko,tuo kolmen viikon välein on ok. Ja se hinta ei ole kallis,sen voi säästää kun jättää esim limut,ip-lehdet,kioskikahvit,turhat karkit,pullat pois. Laske vaikka kolmen viikon kauppalaskusta kaikki semmoset,mitä ilman tulet toimeen,se hinta on siinä!
Lähes kaikenlainen typerä viikkaaminen, silittäminen ja järjestely on yleensä turhaa. Koko lattian imurointi on myös turhaa työtä, kun villakoirat kerääntyy aina niihin samoihin paikkoihin, eli nurkkiin. Riittää että imuroi sieltä missä on likaista. Alusvaatteitakaan ei tarvitse vaihtaa jos ne eivät haise. Päällysvaatteet pesen muutamia kertoja vuodessa, kestävät paljon pidempään.
Se tamppaaminen ei ole kyllä turhaa. Vaikka ois millainen matto ja vaikka kuinka imurois niin kyllä siitä vaan tomua lentää kun sitä tamppaamaan lähtee.
En käytä edes kulhoa vaan heittelen pilkotut perunat tai juurekset pellille, lorauttelen öljyä ja mausteita päälle ja kääntelen siinä sitten.