Jos omaehtoista opiskeluoikeutta ei voi saada yliopisto-opintoihin, miksi siitä ei ole mitään ilmoitusta TE-toimiston sivuilla?
TE-toimiston sivuilla kyllä mainitaan, että omaehtoisen opiskeluoikeuden voi saada ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiseen. Silti TE-toimisto hylkää hakemuksia, jotka on haettu yliopisto-opintoihin. Mielestäni harhaanjohtavaa tietoa.
Kommentit (68)
Kivampi yllättäen lätkiä "kannustuksena" karenssia, jos työtön yrittää luokkaloikkaa. Putous takaisin ruotuun.
TE arvioi työllistymisvaikutusta, ja silloinkin on virkailijan mielivallasta kiinni, mikä opiskelu hyväksytään ja mikä ei.
Itse tein toisen maisterintutkintoni vuosikymmen sitten työttömyystuella parissa vuodessa. Vähän sen jälkeen ääni kellossa sitten muuttuikin, ja yliopisto-opinnoista tuli työkkärin silmissä ei-toivottavaa. En varsinaisesti omalta osaltani ole tuota kuvaa kiillottanutkaan, koska olen tälläkin hetkellä taas työtön. :D
Vierailija kirjoitti:
TE arvioi työllistymisvaikutusta, ja silloinkin on virkailijan mielivallasta kiinni, mikä opiskelu hyväksytään ja mikä ei.
Itse tein toisen maisterintutkintoni vuosikymmen sitten työttömyystuella parissa vuodessa. Vähän sen jälkeen ääni kellossa sitten muuttuikin, ja yliopisto-opinnoista tuli työkkärin silmissä ei-toivottavaa. En varsinaisesti omalta osaltani ole tuota kuvaa kiillottanutkaan, koska olen tälläkin hetkellä taas työtön. :D
Ei voida mitenkään perustella faktoilla moisia mutumielivallalla tehtyjä arvioita.
Jokaisesta väärästä arviosta pitäisi myös välittömästi langettaa TE-leirille raskaat sanktiot faktaperusteilla laskettuihin ansion- ja elämänlaadunmenetyksiin perustuen. Muutoin on puljun nimikin muutettava faktaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi perustetta, miksi minulta pitäisi leikata yli 300 euroa kuukaudessa jos päätän hankkia akateemisen tutkinnon.
Työttömyysturva 560e -> Opintotuki 250e.
Työttömänä saa 560 euroa, huolimatta onko aktiivinen vai ei, mutta aktiivinen opiskelija saa 250 euroa ja hänen aktiivisuutta seurataan eli 250 euroa voidaan leikata pois.
Ihmettelen suuresti, että tasa-arvon maassa voi olla näin.
ja minä taas en keksi perustetta, miksi opiskelijan pitäisi saada työttömyyskorvausta. Juu, onhan opintotuki ihan surkea, mutta en ymmärrä miksi opiskelija laskettaisiin työttömäksi eikä opiskelijaksi.
Tahtomattaan työtä vailla oleva täyspäiväinen opiskelija on ihan yhtä lailla (f)aktuaalisesti työtön, vaikka toki tuo täysipäiväinen opiskelu antaa toimivan tekosyyn tilastokaunisteluun. Voi silti hyvin olla molempia.
Vierailija kirjoitti:
Kivampi yllättäen lätkiä "kannustuksena" karenssia, jos työtön yrittää luokkaloikkaa. Putous takaisin ruotuun.
Luokkaloikkaa voi tehdä opintotuen ja -lainan voimin, kuten muutkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoisen opiskelun tuen tarkoituksena on nopea työllistyminen, eivätkä 5-6 vuoden yliopisto-opinnot ole sitä.
Mutta kun edes 2 vuoden maisteriopintoihin ei tahdo saada omaehtoista.
Osaatko perustella tarpeeksi hyvin opiskelutarpeesi. Onko se täydentävää opiskelua? Edistääkö se suoraan työllistymistäsi? Minullekin sanottiin aluksi, että korkeakoulututkintoon ei yleensä myönnetä. Mutta pystyin perustelemaan miksi työllistymiseni kannalta täydentävä maisterintutkinto (minulla oli jo yksi ennestään) oli välttämätön. Muistaakseni kirjoitin n. 2 A4:sta perusteluja, niin monelta kantilta, että opintojeni estäminen olisi osoittanut heidän päätöksen olevan täysin vailla järjen hiventäkään.
Eli kyllä sillä ilmeisesti on merkitystä parantavatko korkeakouluopinnot työllistymistäsi, ja voitko perustella, miksi sinun pitäisi saada opiskella työttömyysetuudella. Korkeakouluopinnot kun ei nykään ole mikään suora tie töihin, kun työttömissä on jo ennestään paljon korkeakoulututkinnon suorittaneita. Niin ilmeisesti ei ole mitään järkeä tukea korkeakoulututkintoja työttömyysetuudella, jos niillä päätyy vaan kortististoon suoraan . Toki jokainen, jolla on kykyä korkeakouluopintoihin voi opiskella niitä opintotuella ja sen jälkeen omakustantaisesti. Saattaa olla helpompi saada niitä 2-vuotiseen maisterintutkintoon, joka saattaa olla juuri täydentävää koulutusta.
Jos on työtön, pitää olla tekemättä mitään ja päivystää 24/7 puhelimen ääressä työkutsua, jota ei koskaan tule.
Jos ei olisi muuta vaihtoehtoa niin turvautuisin itse kyllä opintotukeen sekä osa-aikatyöhön opintojen ohella, tällä tavoin olenkin suorittanut toisen AMK-tutkintoni. Minulla pitäisi vielä olla mukavasti opintotukikuukausiakin jäljellä, vaikka niitä tuli aikanaan käytettyä useampaan tutkintoon. Lisäksi nykyinen opintotuki on aiempaa parempi, kun opiskelijat kuuluvat yleisen asumistuen piiriin.
Moni pitkäaikaistyötön vaikuttaisi olevan haluton opiskeluun opintotuella tai toimeentulotuella etenkin, jos on lapsia elätettävänä. Opiskelu on kuitenkin vain väliaikainen vaihe elämässä ja kyllähän varman työllistymisen pitäisi olla houkuttelevampaa, kuin vuosikausia jatkuva työttömyys.
Opiskelu on satsaus tulevaisuuteen ja sen aikana on vain opittava tulemaan vähemmällä toimeen. Vaikka itse sainkin ansiosidonnaista opiskellessani, päätin tästä huolimatta muuttaa edullisempaan asuntoon kokoaikatyön vaihtuessa täysipäiväiseen opiskeluun.