Perintö -valtakirja , nyt kaduttaa
Hirveä tilanne. Noin kymmene vuotta sitten (olin 19-v, eli täysi ikäinen). Sain kuulla että isovanhempani olivat jättäneet omaisuutensa puoliksi minulle ja äidilleni. Tuolloin isäni pyysi valtakirjan jotta voisi hoitaa perintöön liittyvät käytännön asiat puolestani. Annoin valtakirjan, mutta en rehellisesti ymmärtänyt mitä se lopulta tarkoittaa ja mitä siitä seuraa. Nyt olen ruvennut miettimään asiaa ja sitä miksi en ikinä saanut tietää mikä perintö oli. Siitä lähtien vanhempani ovat eläneet omaa elämäänsä ja minä omaani. Nyt olen rahapulassa ja kysyin isältäni onko minun mahdollista saada esim siitä saamastani perinnöstä jotain. Hän sanoi että perintö on kesämökissä ja heidän asunnossaan jotka saan sitten aikanani. En tajua tästä mitään. Eikö isovanhempani olisi testamentannut koko omaisuutensa vain äidilleni jos tarkoitus oli vain se että saan perinnön sitten vamhempieni jälkeen. Miksi edes mainita minua testamentissä. Isäni antoi joskus ymmärtää että kyse on lähinnä veroasioista, mutta onkohan näin? Minulla oli lämpimät ja hyvät välit isovanhempiini ja he tukivat minua taloudellisesti eri elämänvaiheissa. Onko tähän mitään järkevää selitystä vai onko isäni jotenkin väärässä..!?!
Voisi olla muuten, mutta ap olisi kyllä silti kuolinpesän osakas. Vai olisiko tuo äidin hallintaoikeus pienentänyt kuolinpesän arvon niin, ettei ap:lle jäänyt maksettavaa perintöveroa? Mutta kai se perintöveropäätös pitäisi silti löytyä vielä verottajalta.