Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintö -valtakirja , nyt kaduttaa

Vierailija
04.08.2020 |

Hirveä tilanne. Noin kymmene vuotta sitten (olin 19-v, eli täysi ikäinen). Sain kuulla että isovanhempani olivat jättäneet omaisuutensa puoliksi minulle ja äidilleni. Tuolloin isäni pyysi valtakirjan jotta voisi hoitaa perintöön liittyvät käytännön asiat puolestani. Annoin valtakirjan, mutta en rehellisesti ymmärtänyt mitä se lopulta tarkoittaa ja mitä siitä seuraa. Nyt olen ruvennut miettimään asiaa ja sitä miksi en ikinä saanut tietää mikä perintö oli. Siitä lähtien vanhempani ovat eläneet omaa elämäänsä ja minä omaani. Nyt olen rahapulassa ja kysyin isältäni onko minun mahdollista saada esim siitä saamastani perinnöstä jotain. Hän sanoi että perintö on kesämökissä ja heidän asunnossaan jotka saan sitten aikanani. En tajua tästä mitään. Eikö isovanhempani olisi testamentannut koko omaisuutensa vain äidilleni jos tarkoitus oli vain se että saan perinnön sitten vamhempieni jälkeen. Miksi edes mainita minua testamentissä. Isäni antoi joskus ymmärtää että kyse on lähinnä veroasioista, mutta onkohan näin? Minulla oli lämpimät ja hyvät välit isovanhempiini ja he tukivat minua taloudellisesti eri elämänvaiheissa. Onko tähän mitään järkevää selitystä vai onko isäni jotenkin väärässä..!?!

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui! Mutta eikö tällaiseen voi löytyä jotain järkevää selitystä? Isovanhempani ovat kyllä maksaneet kesämökkimme mutta se oli jo aikoja sitten. Minun verotiedoissa ei ole maksettua perintöveroa ja tosiaan kuulema isovanhempieni hetu tarvitaan perunkirjan saamiseksi. En tiedä mitä teen. Isäni on aina ollut ihan kelpo kansalainen noin muuten..!?

Liekö pesä jakamatta, jos et ole saanut laskua perintöverosta? Jospa melkein kaikki varat ovat kiinni asunnossa ja kesämökissä ja vanhempasi halusivat säästää sinut laskulta, jota sinulla ei olisi varaa maksaa myymättä niitä.

Perintöverot maksetaan vaikka perintöä ei jaettaisikaan. Ne maksetaan perukirjoituksen mukaan eikä sillä ole mitään tekemistä itse jakamisen kanssa. Verottajalle ei itseasiassa edes toimiteta jakokirjaa.

Vierailija
22/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakamaton pesä ja omaisuus(talo ja mökki) on vanhempiesi käytössä?

No ota selvää mitä perisit ja sen pohjalta sitten miten haluat toimia. Tarvitsetko rahaa niin kipeästi, että perintö on pakko myydä?

Isäsi saisi kyllä olla vähän tarkempi. Kuulostaa siltä, että mitään ei kerrota koska asia ei oikeasti kestä päivänvaloa.

Oma isäni oli sellainen, että olisi myynyt vaikka oman äitinsä jos olisi siitä hyötynyt. Ja hän yritti myös saada mua (mulla oli omaisuutta)takaamaan alaikäisenä ties mitä "bisneksiä". Onneksi äiti ei ikinä suostunut. Isä kuoli erittäin velkaisena ja kukaan ei ikinä saanut rahoja takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat voineet kavaltaa perintösi myös "vahingossa". Helposti ajattelee, että lapsen rahat ovat vanhemman omia rahoja ja niihin on käyttöoikeus eikä ymmärretä, että lapsen rahat todellakin ovat lapsen rahoja. Niillä ei rahoiteta vanhempien kesämökkejä, remontteja tai muutakaan. Kyllä sinun täytyy ottaa selvää mitä perinnöllesi on tapahtunut. 

Kuka erehtyy luulemaan 19 vuotiasta lapseksi?

Vierailija
24/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui! Mutta eikö tällaiseen voi löytyä jotain järkevää selitystä? Isovanhempani ovat kyllä maksaneet kesämökkimme mutta se oli jo aikoja sitten. Minun verotiedoissa ei ole maksettua perintöveroa ja tosiaan kuulema isovanhempieni hetu tarvitaan perunkirjan saamiseksi. En tiedä mitä teen. Isäni on aina ollut ihan kelpo kansalainen noin muuten..!?

Liekö pesä jakamatta, jos et ole saanut laskua perintöverosta? Jospa melkein kaikki varat ovat kiinni asunnossa ja kesämökissä ja vanhempasi halusivat säästää sinut laskulta, jota sinulla ei olisi varaa maksaa myymättä niitä.

Perintöverot maksetaan vaikka perintöä ei jaettaisikaan. Ne maksetaan perukirjoituksen mukaan eikä sillä ole mitään tekemistä itse jakamisen kanssa. Verottajalle ei itseasiassa edes toimiteta jakokirjaa.

Verottajalle kyllä pitää toimittaa jakokirja, josta pitää selvitä mitä on jaettu ja kenelle ja onko perintö jaettu kokonaan. Sen sijaan ei ole määritetty koska jako tulee tehdä ja koska jakokirja pitää toimittaa verottajalle.

Vierailija
25/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi verotiedoissa näkyvän jotain perittyihin kiinteistöihin liittyvää... Ei kai vaan isäsi ole valtakirjan avulla ilmoittanut sinun kieltäytyvän perinnöstä (väärentänyt ilmoituksen) ja kaikki mennyt äidillesi ja sitä kautta mökkeihin ym...

Sama tuli mieleen.

Vierailija
26/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen huoltaja ei voi edustaa lasta tämän perintöasiassa.

Kyseessä on aikuinen, joka voi valtakirjan kirjoittaa halutessaan kenelle vain.

Yleensä pyyntö edustaa ja valtakirjan teko lähtee valtuuttajan tarpeesta. Tässä on jotain mätää, kun isä olin pyytänyt, että saisi valtakirjan. Isällä on jotain salattavaa.

Vierailija
27/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outo juttu. Oliko isovanhemmillasi omistusasunto? Jos vanhempasi möivät sen ja maksoivat rahoilla oman asuntonsa lainat? Ja siksi isäsi sanoi, että kiinni esim. asunnossa. Täytyyhän sun toi asia selvittää. Sua on voitu huijata.

Vierailija
28/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, mihin kaikkeen sinä tarkalleen ottaen valtuutit isäsi sillä valtakirjalla? Se nyt kuitenkin on selvää, että sinun tahtomattasi osuutesi ei voi olla kiinni missään kiinteistössä hamaan tulevaisuuteen asti, ja jos olet tämän valtakirjalla jotenkin sallinut, voit sen myös peruuttaa ihan koska tahansa.

Voit ensin kokeilla hyvällä ja ilmoittaa isällesi, että peruutat valtakirjan ja toivoa, että hän vapaaehtoisesti antaa sinulle kaikki asiaan liittyvät dokumentit sun muut ja pääset asioista kartalle, jos (todennäköisesti kun) tämä ei mene ihan putkeen, ei muuta kuin oikeusaputoimistoon mars, sinua selvästi vedätetään ja tarvitset ammattilaisen apua.

Vierailija
29/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse kärsinyt perintöriidan ja lukenut paljon aiheeseen liittyen. Lisäksi opiskelen oikeustiedettä.

Tuo sinun tilanne kuulostaa siltä, että olet luopunut perinnöstäsi eli et ole ollut ikinä kuolinpesän osakas. Verot tulevat kaikissa tapauksissa maksettavaksi kuolinpesän osakkaille, vaikka pesää ei jaettaisi.

Eli käytännössä sinun perintösi on mennyt isällesi ja äidillesi puoliksi, niin se menisi myös ilman testamenttia jos esim. menehtyisit.

Kannattaa selvittää tuo asia ja tietenkin se on sinun suoja, ettet ole ymmärtänyt mitä tapahtuu. Esim. ikäsi ja se, että luotit vanhempaasi varmasti vaikuttavat. Sitäpaitsi verojen kannalta on hölmöä kierrättää omaisuutta vanhempien kautta sinulle. Joudut itse sitten aikanaan maksamaan verot tuosta samasta omaisuudesta mistä vanhempasi jo maksoivat.

Vierailija
30/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse kärsinyt perintöriidan ja lukenut paljon aiheeseen liittyen. Lisäksi opiskelen oikeustiedettä.

Tuo sinun tilanne kuulostaa siltä, että olet luopunut perinnöstäsi eli et ole ollut ikinä kuolinpesän osakas. Verot tulevat kaikissa tapauksissa maksettavaksi kuolinpesän osakkaille, vaikka pesää ei jaettaisi.

Eli käytännössä sinun perintösi on mennyt isällesi ja äidillesi puoliksi, niin se menisi myös ilman testamenttia jos esim. menehtyisit.

Kannattaa selvittää tuo asia ja tietenkin se on sinun suoja, ettet ole ymmärtänyt mitä tapahtuu. Esim. ikäsi ja se, että luotit vanhempaasi varmasti vaikuttavat. Sitäpaitsi verojen kannalta on hölmöä kierrättää omaisuutta vanhempien kautta sinulle. Joudut itse sitten aikanaan maksamaan verot tuosta samasta omaisuudesta mistä vanhempasi jo maksoivat.

Miten isovanhemman lapsenlapselle jättämä perintö voi mennä puoliksi isovanhemman lapselle ja tämän puolisolle. Puoliso ei ole mitään sukua anopille/appiukolle.

Vierailija
31/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten isovanhemman lapsenlapselle jättämä perintö voi mennä puoliksi isovanhemman lapselle ja tämän puolisolle. Puoliso ei ole mitään sukua anopille/appiukolle.

No oiskohan tuolla "valtakirjalla". Mikä sitten lieneekään?

Vierailija
32/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että tämän 19 -vuotiaan sijaantuloperilliset ovat hänen vanhempansa, jos hänellä ei ole omia lapsia. Jos on lapsia, silloin se menee heille luopumisen jälkeen. Jos taas tämä 19-vuotias olisi halunnut luopua perinnöstä pelkästään äidin hyväksi tai vaikka maailman kissojen hyväksi (eli asetti omia ehtoja, kelle perintö menee), kyseessä olisi lahja. Tällöin 19-vuotias joutuisi maksamaan itse perintöverot ja vastaanottaja lahjaverot.

Vierailija
33/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testamentti, perunkirja ja pesänjakotodistus löytyvät verottajalta, pyydä ne nähtävksesi, niin näet, mitä sinulle oli luvattu ja miten asiat lopulta meni ja omasta tiliotteestasi, jos jotain on sinulle maksettu. Tarvitset isovanhempiesi koko nimet ja hetut. Jos se, mitä verottajalle on ilmoitettu ja mitä sinä olet saanut ovat keskenään ristiriidassa, kyseessä on veropetos ja sitten vaan poliisiasemalle tekemään rikosilmoitusta. Toki veropetoss taitaa vanhentua viidessä vuodessa eli asia voi olla vanhentunut, mutta silti asiaa kannattaa vaikka oikeusavun kautta selvitellä. 

Ei pelkästään veropetos, vaan mahdollisesti myös kavallus!

Toki, mutta veropetos kuullostaa pahemmalta kun siinä oikeuden hakijana on verottaja joka ei todellakaan unohda tai anna anteeksi... tosin kavalluksen vanhenemisaika rikoksena taitaa olla pitempi?

34/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap kertoa, mitä isovanhempiesi asunnolle tapahtui? Tämä sama stoori on ollut täällä ennenkin. Miksi?

Vierailija
35/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä ole mitään asioita, joita voi arkijärjellä päätellä. Luopuminen on vähän sama asia kuin kuolema perinnön kannalta. Kun lapsi menehtyy, vanhemmat perivät hänet jos hänellä ei ole omia lapsia. Ei liity mitenkään tähän tuo, että puoliso ei ole sukua anopille.

Vierailija
36/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten LAPSEN rahat voi olla VANHEMPIEN kesämökissä kiinni....

Vierailija
37/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oiskohan tuolla "valtakirjalla". Mikä sitten lieneekään?

Ei valtakirja ole mikään omaisuuden siirtokirja.

Vierailija
38/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkäää IKINÄ menkö allerkirjoittamaan mitään ennen kuin tiedätte mitä allekirjoitatte.

Vierailija
39/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai oikeesti ole vanhempia jotka k*settavat omaa lastaan? Minkälaiset välit ap sulla on vanhempiisi?

Ei kai vanhemmat ole mistää kysipäisyydestä vapaita.

Vai mistä meinaat niitä seim. työpaikan kysipäitä tulleen. Onko ne muka kaikki lapsettomia.

Vierailija
40/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai oikeesti ole vanhempia jotka k*settavat omaa lastaan? Minkälaiset välit ap sulla on vanhempiisi?

Ai nytkö se on väleistä kiinni jos joku on täysi mulkku.

Uhria syytetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi