Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintö -valtakirja , nyt kaduttaa

Vierailija
04.08.2020 |

Hirveä tilanne. Noin kymmene vuotta sitten (olin 19-v, eli täysi ikäinen). Sain kuulla että isovanhempani olivat jättäneet omaisuutensa puoliksi minulle ja äidilleni. Tuolloin isäni pyysi valtakirjan jotta voisi hoitaa perintöön liittyvät käytännön asiat puolestani. Annoin valtakirjan, mutta en rehellisesti ymmärtänyt mitä se lopulta tarkoittaa ja mitä siitä seuraa. Nyt olen ruvennut miettimään asiaa ja sitä miksi en ikinä saanut tietää mikä perintö oli. Siitä lähtien vanhempani ovat eläneet omaa elämäänsä ja minä omaani. Nyt olen rahapulassa ja kysyin isältäni onko minun mahdollista saada esim siitä saamastani perinnöstä jotain. Hän sanoi että perintö on kesämökissä ja heidän asunnossaan jotka saan sitten aikanani. En tajua tästä mitään. Eikö isovanhempani olisi testamentannut koko omaisuutensa vain äidilleni jos tarkoitus oli vain se että saan perinnön sitten vamhempieni jälkeen. Miksi edes mainita minua testamentissä. Isäni antoi joskus ymmärtää että kyse on lähinnä veroasioista, mutta onkohan näin? Minulla oli lämpimät ja hyvät välit isovanhempiini ja he tukivat minua taloudellisesti eri elämänvaiheissa. Onko tähän mitään järkevää selitystä vai onko isäni jotenkin väärässä..!?!

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Öö" Siis oletko edes nähnyt mahdollsita testamenttia ennen kuin annoi isällesi valtakirjan?  

Vierailija
2/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti, perunkirja ja pesänjakotodistus löytyvät verottajalta, pyydä ne nähtävksesi, niin näet, mitä sinulle oli luvattu ja miten asiat lopulta meni ja omasta tiliotteestasi, jos jotain on sinulle maksettu. Tarvitset isovanhempiesi koko nimet ja hetut. Jos se, mitä verottajalle on ilmoitettu ja mitä sinä olet saanut ovat keskenään ristiriidassa, kyseessä on veropetos ja sitten vaan poliisiasemalle tekemään rikosilmoitusta. Toki veropetoss taitaa vanhentua viidessä vuodessa eli asia voi olla vanhentunut, mutta silti asiaa kannattaa vaikka oikeusavun kautta selvitellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua on kusetettu oikein huolella. Kannattaisi selvittää, millainen testamentti oikein olikaan https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/lom…

Vierailija
4/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittäisin kyllä, onko perintö jaettu (ja ihmettelen, olisiko se voinut valtakirjan avulla edes onnistua) vai onko kuolinpesä jakamatta ja onko kuolinpesän varoja käytetty vanhempien asuntoon ja kesämökkiin. Olisiko oikeusaputoimisto sellainen paikka, josta vähävarainen saa apua? Perintöverothan sinulla olisi pitänyt mennä maksuun joka tapauksessa, verottajalla pitäisi olla ainakin niistä tietoa ja onhan se perukirjakin toimitettu verottajalle. 

Jotain apua nyt tarvitset, joku juristi (oikeusaputoimisto) selvittämään mitä on tapahtunut ja mahdollisesti rikosilmoitus, jos käy ilmi että vanhempasi ovat kavaltaneet perintösi. Ei olisi edes ensimmäinen kerta, kun vanhemmat vievät lapsensa saaman perinnön!

Jos perintö on jakamatta, sinulla on oikeus vaatia perinnönjakoa. Tarvittaessa oikeus määrää pesänjakajan, joka hoitaa homman. 

Vierailija
5/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testamentti, perunkirja ja pesänjakotodistus löytyvät verottajalta, pyydä ne nähtävksesi, niin näet, mitä sinulle oli luvattu ja miten asiat lopulta meni ja omasta tiliotteestasi, jos jotain on sinulle maksettu. Tarvitset isovanhempiesi koko nimet ja hetut. Jos se, mitä verottajalle on ilmoitettu ja mitä sinä olet saanut ovat keskenään ristiriidassa, kyseessä on veropetos ja sitten vaan poliisiasemalle tekemään rikosilmoitusta. Toki veropetoss taitaa vanhentua viidessä vuodessa eli asia voi olla vanhentunut, mutta silti asiaa kannattaa vaikka oikeusavun kautta selvitellä. 

Ei pelkästään veropetos, vaan mahdollisesti myös kavallus!

6/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempasi tukivat sinua taloudellisesti eri elämän vaiheissa. Mitä elämänvaiheita tarkoitat, olithan viimeisen isovanhemmat kuollessa vasta 19v?

Vierailija
7/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai oikeesti ole vanhempia jotka k*settavat omaa lastaan? Minkälaiset välit ap sulla on vanhempiisi?

Vierailija
8/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui! Mutta eikö tällaiseen voi löytyä jotain järkevää selitystä? Isovanhempani ovat kyllä maksaneet kesämökkimme mutta se oli jo aikoja sitten. Minun verotiedoissa ei ole maksettua perintöveroa ja tosiaan kuulema isovanhempieni hetu tarvitaan perunkirjan saamiseksi. En tiedä mitä teen. Isäni on aina ollut ihan kelpo kansalainen noin muuten..!?

Vierailija
9/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoivat harrastukseni koko lapsuuteni, maksoivat instrumenttini, antoivat rahaa ensi asuntoon ja opiskeluun.

Vierailija
10/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee selvittää, mitä siinä testamentissa oli, millainen perukirja on tehty ja mitä täsmälleen ottaen valtuutit isäsi tekemään valtakirjalla. Jos kyseessä on isot summat, harkitsisin ammattilaisen apua.

Jos sinä olet jotain perinyt, niin sinulle on tullut myös perintövero maksettavaksi. Ovatko vanhempasi maksaneet sen puolestasi?

Vierailija
11/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat voineet kavaltaa perintösi myös "vahingossa". Helposti ajattelee, että lapsen rahat ovat vanhemman omia rahoja ja niihin on käyttöoikeus eikä ymmärretä, että lapsen rahat todellakin ovat lapsen rahoja. Niillä ei rahoiteta vanhempien kesämökkejä, remontteja tai muutakaan. Kyllä sinun täytyy ottaa selvää mitä perinnöllesi on tapahtunut. 

Vierailija
12/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero ei näy verotiedoissani, selvitin verovirastosta.

Vierailija kirjoitti:

Kannattanee selvittää, mitä siinä testamentissa oli, millainen perukirja on tehty ja mitä täsmälleen ottaen valtuutit isäsi tekemään valtakirjalla. Jos kyseessä on isot summat, harkitsisin ammattilaisen apua.

Jos sinä olet jotain perinyt, niin sinulle on tullut myös perintövero maksettavaksi. Ovatko vanhempasi maksaneet sen puolestasi?

Vierailija
13/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai oikeesti ole vanhempia jotka k*settavat omaa lastaan? Minkälaiset välit ap sulla on vanhempiisi?

Ohis En ole Ap mutta vastaan silti. Ikävä tosiasia ämä(kin) mutta on vanhempia, jotka -yksinkertaistaen- ksuettavat omia lapisaan. - Kyllä älläkin palsalla olen lukenut useamman kerran mm. kirjoituksia, joissa vanhempi (ällaisena esiintyvä) anaa ymmärää, kuinka hänesä on täysin oikein ja hyväksytävää, että jos hänellä ei itsellä ole rahaa syysä ai oisesta, niin hänn voi ottaa tarvitsemansa rahat lapsen säästölippaasta. - Perusellen tätä esimerkiksi niin,, että hän itse vanhemapna on joskus ruokkinu samaista sääsöpossua. 

Tai on vanhempia jotka elävät kuluusmaniassa ja tilaavat "kaikkea kivaa" netin ja postimyynnin kautta laps(i)ensa nimissä. Kato ku äiti arvitsee ällaisen ja isäkin ny arvi oa niinku sillee.. enempi 

Vierailija
14/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi verotiedoissa näkyvän jotain perittyihin kiinteistöihin liittyvää... Ei kai vaan isäsi ole valtakirjan avulla ilmoittanut sinun kieltäytyvän perinnöstä (väärentänyt ilmoituksen) ja kaikki mennyt äidillesi ja sitä kautta mökkeihin ym...

Vierailija
15/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla ja säilytä välit vanhempiisi.

Vierailija
16/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen huoltaja ei voi edustaa lasta tämän perintöasiassa.

Vierailija
17/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kun tällä vauvapalstalla ei tajuta hölkäsen pöläystä esimerkiksi kirjallisuudesta, mutta perintöasiat on jumalauta luettu niin tarkasti, että varmaan läpäisisi tentin jos toisenkin :D Mistähän kertoo..

Vierailija
18/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat voineet kavaltaa perintösi myös "vahingossa". Helposti ajattelee, että lapsen rahat ovat vanhemman omia rahoja ja niihin on käyttöoikeus eikä ymmärretä, että lapsen rahat todellakin ovat lapsen rahoja. Niillä ei rahoiteta vanhempien kesämökkejä, remontteja tai muutakaan. Kyllä sinun täytyy ottaa selvää mitä perinnöllesi on tapahtunut. 

Maistraatti eli nykyinen DVV digi- ja väestötietovirasto ei anna unohtaa, tosin maistraatin valvonta koskee alaikäistä perijää.

Testamentista ja perunkirjasta & ositussopimuksesta ilmenee paljonko ap on perinyt. Yleensä perinnöstä on pitänyt maksaa myös perintöverot. Näitä kaikkia tietoja voi kysyä verottajalta.

Vierailija
19/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna olla ja säilytä välit vanhempiisi.

Minusta on ihan asiallista selvittää, mitä on tapahtunut. Sen jälkeen voi miettiä, onko syytä riitauttaa asiaa tai alkaa vaatimaan jotain. Samaa mieltä olen siitä, että kannattaa yrittää pysyä väleissä vanhempien kanssa eikä ihan pikkujutuista kannata riidellä.

Ap on kuitenkin tapahtuma hetkellä ollut täysi-ikäinen, joten outoa minusta, jos hänelle ei ole lainkaan selvitetty ja kerrottu asiaa ja sitä, miten se on hoidettu.

Vierailija
20/101 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui! Mutta eikö tällaiseen voi löytyä jotain järkevää selitystä? Isovanhempani ovat kyllä maksaneet kesämökkimme mutta se oli jo aikoja sitten. Minun verotiedoissa ei ole maksettua perintöveroa ja tosiaan kuulema isovanhempieni hetu tarvitaan perunkirjan saamiseksi. En tiedä mitä teen. Isäni on aina ollut ihan kelpo kansalainen noin muuten..!?

Liekö pesä jakamatta, jos et ole saanut laskua perintöverosta? Jospa melkein kaikki varat ovat kiinni asunnossa ja kesämökissä ja vanhempasi halusivat säästää sinut laskulta, jota sinulla ei olisi varaa maksaa myymättä niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän