Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myös pojat saavat nyt HPV-rokoteen – papillooma­viruksen lauma­suoja paranee

Vierailija
03.08.2020 |

Rokottamisen ansiosta papilloomaviruksen laumasuoja paranee.

POIKIA aletaan nyt rokottaa papilloomavirusta vastaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan kansallisen rokotusohjelman HPV-rokotukset laajenevat ja rokotusta tarjotaan kaikille 5.–9. luokan pojille.

Suomessa HPV-rokotusohjelma aloitettiin marraskuussa 2013. Rokotetta on tähän asti tarjottu kouluissa kaikille 11–12-vuotiaille tytöille. Se ehkäisee HPV-virustartuntaa ja tartunnan aiheuttamia kohdunkaulan syövän esiasteita.

Vuonna 2018 Ilta-Sanomat uutisoi Tampereen yliopiston tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan poikien rokottamisen myötä papilloomaviruksen laumasuoja paranee. Laumasuojasta hyötyvät erityisesti ne tytöt ja pojat, joita ei ole rokotettu.

THL:N mukaan poikien rokotusohjelma aloitetaan 5. luokalla, mutta myös kaikille 6.-luokkalaisille pojille tarjotaan rokotusta lukuvuonna 2020–2021. Vanhimmat oppilaat, joille rokotetta tarjotaan, ovat syntyneet vuonna 2005.

Rokotetta annetaan kaksi annosta, joiden rokotusväli voi olla viidestä kuukaudesta vuoteen. Yläkouluikäisten täydennysrokotuksia toteutetaan lukuvuosina 2020–2021 ja 2021–2022.

HPV-rokotus annetaan ensisijaisesti terveystarkastuksen yhteydessä. Joissain kunnissa rokotus on ollut mahdollista antaa jo kesän terveystarkastuksissa, mutta varsinaisesti poikien rokotukset käynnistyvät syksyllä.

THL huomauttaa, että joukkorokotuksia saa järjestää, kunhan senhetkiset koronavirustartuntojen torjuntaan liittyvät ohjeet on huomioitu.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin jo vuosi sitten rokottamassa teinipoikani hpv-rokotteella yksityisellä klinikalla omalla kustannuksellani. Hieman hämmästyttää, että joku ei ota vastaan edes ilmaista rokotetta. Vastuutonta, sääliksi käy niitä rokottamattomia poikia, hpv voi aihruttaa heillekin syöpää.

Ja heidän tyttöystävilleen ja vaimoilleen.

Mielestäni rokotusohjelman laiminlyönti tulisi rinnastaa lapsen heitteillepanoon tai pahoinpitelyyn.

Omien seksuaalitabujen vuoksi on sairasta estää lapseltaan terveyttä suojeleva rokotus.

HPV tarttuu yhdynnässä ja suuseksissä ihan riippumatta siitä, miten uskonnolliset ja ahdasmieliset vanhemmat seksiä harrastavilla on. Ja jokainen tietää, ettei vanhempien aatemaailma estä seksiä harrastamasta.

Suurimpaan osaan ihmisistä hpv on tarttunut ekoina elinvuosina, ilman seksin harrastamista.

Mitä tämä rokote siis hyödyttää, jos tartunnan on jo saanut? Rokotteesta voi olla hyötyä vai niissä tapauksissa, joissa tartuntaa ei ole vielä saatu.

Vierailija
42/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touko ja Sirpa kirjoitti:

Pois , pois kaikki rokotteen tytöiltä ja pojilta. Seksi kuuluu vain kristilliseen avioliittoon. Lapsen oikeus isään ja äitiin.

Tästä vastauksesta voitte päätellä, mikä jättää lapsensa rokottamatta.

Ongelma vain on se, että läheskenkään kaikki nuoret eivät enää jaa samaa arvomaailmaa vanhempiensa kanssa.

-ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lapsi saa kieltäytyä rokotuksesta. Meillä asia on keskusteltu ja lapselle olen ilmoittanut, että jos minä en ole aamulla sanonut, että tänään sinulla on terveystarkastus, niin terveydenhoitajan luokse ei tarvitse mennä. Aina voi kysyä, onko asiasta tiedotettu Wilmassa ja jos ei ole, niin mihinkään manipulointikeskusteluihin ei tarvitse mennä.

Jos tästä saa jälki-istuntoa, niin maksan lapselle korvauksena 100 e.

Satanen kompensoi penissyövän? Ihanan halpaa!

Meillä ei ole näyttöä siitä, että HPV-rokote ehkäisisi syöpää. Se tehoaa muutamaan viruskantaan, joiden on huomattu olevan mukana syövän synnyssä, mutta edelleen jää yli 50 muuta viruskantaa, joihin ei ole rokotetta eikä siten syöpäriski ole alenemassa lainkaan.

Jostain syystä rokotteiden tultua käyttöön on kohdunkaulansyöpä lisääntynyt huomattavasti alle 35v ikäryhmässä. Sama saattaa tulla myös penissyöpien osalta rokotetuille pojille.

Ja mikä oli ikähaarukka ja lähde väitteellesi? Ensimmäiset rokotetut ikäluokat ovat nyt parikymppisiä.

Eivät ole vaan kolmekymppisiä. Noin 15vuotta sitten luokkakaverini ottivat ensimmäiset rokotteet rokotetutkimuksessa, olivat 16-17-vuotiaita.

Vierailija
44/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat olis alunalkaenkin pitänyt olla mukana rokotusohjelmassa, niin olisi paljon nopeammin saavutettu laumasuoja. Suomessa tytöistä n. 70% ottaa rokotteen, eli jos pojat olis ollut alunalkaenkin mukana niin tilanne olis parempi nyt. 

Pohjanmaalla rokotekattavuus on tietenkin huonompi, ehkä n. 40%.

Vierailija
45/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin jo vuosi sitten rokottamassa teinipoikani hpv-rokotteella yksityisellä klinikalla omalla kustannuksellani. Hieman hämmästyttää, että joku ei ota vastaan edes ilmaista rokotetta. Vastuutonta, sääliksi käy niitä rokottamattomia poikia, hpv voi aihruttaa heillekin syöpää.

Mielestäni rokotusohjelman laiminlyönti tulisi rinnastaa lapsen heitteillepanoon tai pahoinpitelyyn.

Omien seksuaalitabujen vuoksi on sairasta estää lapseltaan terveyttä suojeleva rokotus.

HPV tarttuu yhdynnässä ja suuseksissä ihan riippumatta siitä, miten uskonnolliset ja ahdasmieliset vanhemmat seksiä harrastavilla on. Ja jokainen tietää, ettei vanhempien aatemaailma estä seksiä harrastamasta.

Suurimpaan osaan ihmisistä hpv on tarttunut ekoina elinvuosina, ilman seksin harrastamista.

Mitä tämä rokote siis hyödyttää, jos tartunnan on jo saanut? Rokotteesta voi olla hyötyä vai niissä tapauksissa, joissa tartuntaa ei ole vielä saatu.

Todellakaan suurin osa ei lapsena saa tartuntaa. HPV voi tarttua äidistä vauvaan, ja todennäköisyys tähän on noin kymmenen prosentin luokkaa. Sen jälkeen ”ensimmäisinä elinvuosina” lasten tartunnat johtuvat sellaisesta hyväksikäytöstä, jota yhdenkään lapsen ei pitäisi kokea.

Vierailija
46/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pois , pois kaikki rokotteen tytöiltä ja pojilta. Seksi kuuluu vain kristilliseen avioliittoon. Lapsen oikeus isään ja äitiin.

Ongelma vain on se, että läheskenkään kaikki nuoret eivät enää jaa samaa arvomaailmaa vanhempiensa kanssa.

-ohis

Olet tyhmä yleistäjä.

Minä olen ateisti, enkä takuulla anna lapsilleni tuota rokotusta.

Vierailija
47/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhimmat rokotusohjelman mukaisesti rokotetut ovat nyt noin parikymppisiä.

Se, että keski-ikäisillä tätä syöpää on, ei liity siis rokotuksiin vaan on seurausta rokottamattomuudesta. Virusta kantaa 4/5 aikuisesta. HPV-virusten laajasta joukosta noin 14 on syöpää aiheuttavia.

Rokote on ollut laajasti käytössä maailmassa jo 20 vuotta, Suomessa se tuli ohjelmaan 2013, seitsemän vuotta sitten.

Rokottamalla pojatkin saadaan virus lähes hävitetyksi populaatiosta. Se kun ei tartu ilmateitse.

Ja vanhimmat ilman rokotusohjelmaa rokotetut eli kokeessa mukana olleet on jo lähes 30v ja heillä (siis rokotetuilla) on todettu yhtä paljon kohdunkaulansyöpiä kuin samanikäisillä rokottamattomilla. Siis ainakin jos uskomme maailmanlaajuisia tutkimuksia.

Vierailija
48/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lapsi saa kieltäytyä rokotuksesta. Meillä asia on keskusteltu ja lapselle olen ilmoittanut, että jos minä en ole aamulla sanonut, että tänään sinulla on terveystarkastus, niin terveydenhoitajan luokse ei tarvitse mennä. Aina voi kysyä, onko asiasta tiedotettu Wilmassa ja jos ei ole, niin mihinkään manipulointikeskusteluihin ei tarvitse mennä.

Meillä ei ole näyttöä siitä, että HPV-rokote ehkäisisi syöpää. Se tehoaa muutamaan viruskantaan, joiden on huomattu olevan mukana syövän synnyssä, mutta edelleen jää yli 50 muuta viruskantaa, joihin ei ole rokotetta eikä siten syöpäriski ole alenemassa lainkaan.

Jostain syystä rokotteiden tultua käyttöön on kohdunkaulansyöpä lisääntynyt huomattavasti alle 35v ikäryhmässä. Sama saattaa tulla myös penissyöpien osalta rokotetuille pojille.

Ja mikä oli ikähaarukka ja lähde väitteellesi? Ensimmäiset rokotetut ikäluokat ovat nyt parikymppisiä.

Eivät ole vaan kolmekymppisiä. Noin 15vuotta sitten luokkakaverini ottivat ensimmäiset rokotteet rokotetutkimuksessa, olivat 16-17-vuotiaita.

Minulle tarjottiin tuota yläasteella ja olen nyt 33v.

Vierailija
49/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti et ymmärrä, mitä eroa on ”rokotetuilla ikäluokilla” ja ”rokotustutkimuksessa olleilla luokkakavereilla”?

Vierailija
50/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rokote on aiheuttanut ympäri maailmaa vammautumisia, steriiliyttä ja jopa kuolemia.

En suosittele.

Etsivä löytää kyllä tietoa THL:n ulkopuolelta. ;)

Vierailija
51/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tarjottiin tuota yläasteella ja olen nyt 33v.

Ihan nopealla googlaamisella selviää, että rokote otettiin yleiseen rokoteohjelmaan 2015, ja vanhimmat silloin rokotetut ikäluokat olivat 15-vuotiaita.

Se, mitä kenellekin on tarjottu, on oma lukunsa eikä kuulu tähän.

Vierailija
52/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä on keksitty, että tuo rokote suojaa syövältä? Ei se suojaa, antaa vain vääränlaisen turvallisuudentunteen eikä porukka mene seulontoihin. Rokotetuilla runsaasti eri seksipartereita kokeillella naisilla syöpää esiintyy rokotuksesta (tai rokotuksista, niitä tarvitaan monta) huolimatta, koska kohdunkaulansyöpä syntyy monen erilaisen viruksen vaikutuksesta.

Voihan sen rokotteen ottaa, mutta ei siitä mitään varsinaista hyötyä ole.

Vierailija
53/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rokote on aiheuttanut ympäri maailmaa vammautumisia, steriiliyttä ja jopa kuolemia.

En suosittele.

Minä kerran tylsänä päivänä etsin, enkä löytänyt yhtään akateemista tutkimusta, jossa olisi vahvistettu mitään noista esiintyneen rokotetuilla enempää kuin rokottamattomilla.

Vierailija
54/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Olet tyhmä yleistäjä.

Et niin, sillä sen antaa terveydenhoitaja.

Vierailija
55/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti et ymmärrä, mitä eroa on ”rokotetuilla ikäluokilla” ja ”rokotustutkimuksessa olleilla luokkakavereilla”?

Ahaa, nämä nykyiset kolmekymppiset eivät siis ole ikäluokkaa joiden tutkimustuloksia ottaa huomioon. Kas siinäpä logiikkaa. Fakta nyt vaan on että ensimmäiset rokotetut ikäluokat ovat kolmekymppisiä ja vähän päälle, ei parikymppisiä.

Vierailija
56/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhimmat rokotusohjelman mukaisesti rokotetut ovat nyt noin parikymppisiä.

Se, että keski-ikäisillä tätä syöpää on, ei liity siis rokotuksiin vaan on seurausta rokottamattomuudesta. Virusta kantaa 4/5 aikuisesta. HPV-virusten laajasta joukosta noin 14 on syöpää aiheuttavia.

Rokote on ollut laajasti käytössä maailmassa jo 20 vuotta, Suomessa se tuli ohjelmaan 2013, seitsemän vuotta sitten.

Rokottamalla pojatkin saadaan virus lähes hävitetyksi populaatiosta. Se kun ei tartu ilmateitse.

Ja vanhimmat ilman rokotusohjelmaa rokotetut eli kokeessa mukana olleet on jo lähes 30v ja heillä (siis rokotetuilla) on todettu yhtä paljon kohdunkaulansyöpiä kuin samanikäisillä rokottamattomilla. Siis ainakin jos uskomme maailmanlaajuisia tutkimuksia.

Minä uskon maailmanlaajuista tutkimustasi heti, kun olen saanut linkin vertaisarvioidun tutkimuksen tiivistelmään.

Vierailija
57/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä on keksitty, että tuo rokote suojaa syövältä? Ei se suojaa, antaa vain vääränlaisen turvallisuudentunteen eikä porukka mene seulontoihin. Rokotetuilla runsaasti eri seksipartereita kokeillella naisilla syöpää esiintyy rokotuksesta (tai rokotuksista, niitä tarvitaan monta) huolimatta, koska kohdunkaulansyöpä syntyy monen erilaisen viruksen vaikutuksesta.

Voihan sen rokotteen ottaa, mutta ei siitä mitään varsinaista hyötyä ole.

Niin, oliko niitä erilaisia virustyyppejä pitkälle yli sata? Ja rokote suojaa jotain muutamaa yleisintä vastaan? Syövän kehittymiseen kun vaikuttaa moni muukin asia, kuin jollekin virukselle tai muulle ulkoiselle uhalle altistuminen, eikä rokoteella saada siihen hyötyä. Geeneillä ja yleisellä immuniteetilla, terveydellä paljon suurempi merkitys.

Vierailija
58/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lääketieteen etiikan vastaista antaa potilaalle A lääkettä, jotta potilaat B ja C hyötyisivät. Jos tytöt eivät halua seksitauteja, niin heidän ei tule harrastaa seksiä. Tämä on 100 % suoja.

Tasa-arvon nimissä myös miehillä on HPV:n aiheuttamia syöpiä.

Vierailija
59/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele.

Minä kerran tylsänä päivänä etsin, enkä löytänyt yhtään akateemista tutkimusta, jossa olisi vahvistettu mitään noista esiintyneen rokotetuilla enempää kuin rokottamattomilla.

Kyllä rokotteesta sairastuneita on tutkittu, voi tuetysti olla, etteivät ne ole kaikkien saatavilla. Mikä haloo ja kielteisyys siitä syntyisikään, jos haitoista puhuttaisi avoimesti? Siksihän niitä vähätellään ja salaillaan, ettei rokotteseen käytetty raha ja aika olisi hukkaan heitettyä eikä rokotevastustusta syntyisi liikaa.

Vierailija
60/73 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Olet tyhmä yleistäjä.

Et niin, sillä sen antaa terveydenhoitaja.

No, kun et näköjään tajunnut, niin en anna myöskään kouluterveydenhoitajan laittaa lapsilleni tuota rokotusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi