Olen hoitaja, jolta ei heru yhtään sympatiaa narkomaaneille. Kysyttävää?
Enkä kyllä koe yhtään huonoa omaatuntoa tai koe olevani väärällä alalla. Kysyttävää?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 21:08"]
Voi hyvää päivää. Ei ihme, että hoitajia haukutaan tyhmiksi....
Terv. sh, jolla äo 120. ;)
[/quote]
Nyt vain pakko purkaa tämä asia. Ap:n kaltaisten itsensä nostelijoiden takia minäkin olisin jäänyt sinne, mihin ihan täällä jo esitetyistä syistä ajauduin. Ikuisesti kiitollinen olen yhä niille sairaanhoitajille, joiden työn tarkoitus ei ollut se mitä tälle ap:lle ja todella tekee paha lukea näitä ns. dream world a la Kokoomus mikälie ketjuja, joiden ainoa tarkoitus on nostaa vaikka se sairaanhoitaja työtätekevänä ylemmäs kuin se avun tarvitsija ja esittää se sillä lailla, että sairaanhoitajan ihan ok halveksua potilasta sen auttamisen sijaan ja potilaan sopii syyttää tästä vain itseään. Ap:lle suosittelisin juristin uraa ja tämähän vapaa maa lopulta, mikset itse pyri jakamaan oikeutta siellä missä sitä mielestäsi sitä tarvitaan? Miksi teet tätä työtäsi kaikkien vahingoksi? Sopisit aika hyvin liukuhihnalle tai muuhun, jollei kyvyt riitä sinne oikikseen.Sairaanhoitajalle tuollainen asenne on vain rasitus lopulta. Toivon silti ettet koskaan saa muita kuin mieleisiäsi potilaita! yksikään lääkäri ei tekisi tälläsitä aloitusta, joten ap vetää hoitajat aika lailla likaan tällä. Lähäri olet, olethan please? Ja samasta risukasasta revitty, kuin ne narkitkin?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 17:12"]
Musta tää on aika huomionhakuinen aloitus, mutta vastaanpa nyt kuitenkin. Ootko ikinä ajatellut, mitkä syyt johtaa siihen, että ihminen ajautuu ns. huume-elämään? Mä olen ammattini takia nähnyt sitä elämää aika läheltä, eikä mulla vielä koskaan ole ollut potilasta, joka olis nistiksi aikonut. Taustalla saattaa olla väkivaltaa lapsuudessa, hylkäämiskokemuksia, köyhyyttä... Tää meidän yhteiskunta ei oo tasa-arvoinen tai oikeudenmukainen. Mä tunnen empatiaa ihan jokaista pahoinvoijaa kohtaan. Terv. ope
[/quote]
Siis .....ajautuu huume-elämään koska on köyhyyttä, väkivaltaa ja hylkäämistä!!!!!
Olisin kyllä vähän tarkempi noissa uskomuksissa. Omassa nuoruudessani muistan miten oikein haluttiin ``ajautua`` viinaan, nikotiiniin, huumeisiin ja vapaaseen seksiin. Porukan mukana mentiin eikä ollut eroa olitko rikas vai köyhä vai joku muu onneton tai onnellinen!
Offtopiccina, tää on niin vitun AV:ta, että narkkeja ja nistejä jaksetaan ymmärtää ja sääliä ja emptiaa annetaan ja päitä silitellään, mutta läskiketjuissa lihavat ihmiset, jotka yrittävät vedota hankaliin lähtökohtiin teilataan kerta toisensa jälkeen... Haistakaapa mätä vittu.
AP, olet ihan oikealla alalla, jos nautit työstäsi ja osaat suhtautua ihmisiin asiallisesti. Ei jokaista tarvitse jaksaa ymmärtää loputtomiin. Nistit ja alkkikset aiheuttavat niin suurta kärsimystä läheisilleen vuosi toisensa jälkeen, että jossain vaiheessa tulee pyhimyksellekin raja vastaan.
Et ole empatiakyvytön, vaan nimenomaan väsynyt siihen, kuinka pohjattoman itsekkäiltä narkkarit vaikuttavat. ja kuinka paljon pahaa he kylvävät ympärilleen. Sinun on pakko suojata itsesi siltä :/
Laskeeko ap narkkareiksi esim. ihmisen joka on jäänyt kipulääkekoukkuun rajun auto-onnettomuuden jäljiltä (en minä, vaan keski-ikäinen tuttu)?
"Pistetään Cheek soimaan ja ollaan kaikki ihan cool. Itse sitä lähinnä itseään ja työ on vain se pikku haitta lopulta... Tosi vitun hienoo olla cool, ja dissata toisia, kun voi sanella säännöt sille Niinistölle ja halveksia sitä vitun nistien makuupussia. Kunhan vitun isot kaarat ja rahaa, kultaketjut ja asennetta vaikka sitten muille luusereille jakaa sitä palkkaa siitä, mistä narkkikin persettä jakaa., niin eiköhän me kaikki tehdä sitä rahaa!"
terkuin av-mamma, joka illan ratoksi hieman eläytyi tähän asenteeseen. En muista tämän poskisolistin biisin nimeä, mutta joku niistä radiossa soivissa muistaakseni rytmitti omat rimmailuni jo. Kiva että sairaanhoitajatkin tiennyt millä tekee rahaa ..jou!
Huomaa kyllä AV:n tason siitä, kuinka täällä jaksetaan puolustella narkkeja.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:33"]
Huomaa kyllä AV:n tason siitä, kuinka täällä jaksetaan puolustella narkkeja.
[/quote]
Niin ja etenkin siitä, miten täällä määritellään kuka on narkki.
Ihan kuka hyvänsä hienostorouvakin, joka on koukussa lääkkeisiin, on narkki.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 22:16"]
Laskeeko ap narkkareiksi esim. ihmisen joka on jäänyt kipulääkekoukkuun rajun auto-onnettomuuden jäljiltä (en minä, vaan keski-ikäinen tuttu)?
[/quote]
Kyllä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 18:11"]
Minä olen hoitaja ja entinen nisti. Koskaan ei ole tarvinnut varastaa mitään, myydä omaisuutta tai itseään, että olisin huumeita saanut. Eikä ole rikosrekisteriäkään. Välillä kiitän menneisyyttäni..huomaan miten turhista asioista ihmiset valittavat, pitävät kaikkea itsestäänselvyytenä, eivät osaa nauttia pienistä asioista.
[/quote]
plus one. Ja olen todella arvostettu työyhteisössäni. Koen myös kovasti hyötyväni taustastani, tajuan asioita mitä muut ei tajua. Ja, aivot ei ole menneet, joudun jatkuvasti korjaamaan kollegojen mokia mitä eivät huomaa, esim väärin laskettuja lääkkeitä.
[/quote]
Liekö lääkkeet väärin laskettuja, vai lipsahtaako sulla bentsot vain vähän parempiin suihin ennen kuin huomaatkaan?
Kai sinä osaat erottaa ihmisen siitä päihderiippuvuudesta? Päihderiippuvuutta ei tarvitsekaan sympatisoida, mutta siitä kärsivä on ihan oikea ihminen joka tarvitsee apua sairauteensa eikä ylenkatsetta.
t.alalle kouluttautuva
Mietityttää vaan se, miksi otit juuri narkkarit kysymyksen aiheeksi, sellaiset ihmiset jotka eivät sinua kiinnosta? Joku juttu vetää sinua kuitenkin ajattelemaan tätä ihmisryhmää koska kyselet tuollaisia.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 10:24"]
Mietityttää vaan se, miksi otit juuri narkkarit kysymyksen aiheeksi, sellaiset ihmiset jotka eivät sinua kiinnosta? Joku juttu vetää sinua kuitenkin ajattelemaan tätä ihmisryhmää koska kyselet tuollaisia.
[/quote]
Kyllähän ne ajattelua aiheuttaa, kun murtautuvat työpisteeseen, riehuvat työpaikan yleisissä tiloissa ja aiheuttava hälytyksiä. Eikö se ole ihan normaalia, että tätä ihmisryhmää joskus ajattelee?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 17:12"]
Musta tää on aika huomionhakuinen aloitus, mutta vastaanpa nyt kuitenkin. Ootko ikinä ajatellut, mitkä syyt johtaa siihen, että ihminen ajautuu ns. huume-elämään? Mä olen ammattini takia nähnyt sitä elämää aika läheltä, eikä mulla vielä koskaan ole ollut potilasta, joka olis nistiksi aikonut. Taustalla saattaa olla väkivaltaa lapsuudessa, hylkäämiskokemuksia, köyhyyttä... Tää meidän yhteiskunta ei oo tasa-arvoinen tai oikeudenmukainen. Mä tunnen empatiaa ihan jokaista pahoinvoijaa kohtaan. Terv. ope
[/quote]
Tää on aina tätä lässytystä... joo, varmasti hyvin monella, kenties n. puolella on oikeasti joku "hyvä" syy alkaa narkata. Suurin osa kuitenkin vain hakee jännitystä ja on nuoria ja tyhmiä, lähtöisin ihan hyvästä perheestä. Ne isot ongelmat tulee sitten jälkikäteen, kun jo ollaan narkkareita.
Mun mieheni ja hänen kaveripiirinsä oli juuri tuollaisia. Työskennellessäni ongelmanuorten kanssa, suurin osa mun "potilaista" oli juuri sellaisia.
Ei siinä mitään, kuten sanoit, ei kukaan ajattele alkavansa nistiksi. Mutta ei niiden lähtökohtien tarvitse olla huonot, että siihen hommaan ajautuu.Enemmän se on sitten se toipuminen, mihin auttaa valtavasti se, jos perusasiat elämässä on olleet kunnossa ja tukea löytyy edelleen perheeltä. Siten mieheni pääsi kuiville.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 18:11"]
Minä olen hoitaja ja entinen nisti. Koskaan ei ole tarvinnut varastaa mitään, myydä omaisuutta tai itseään, että olisin huumeita saanut. Eikä ole rikosrekisteriäkään. Välillä kiitän menneisyyttäni..huomaan miten turhista asioista ihmiset valittavat, pitävät kaikkea itsestäänselvyytenä, eivät osaa nauttia pienistä asioista.
[/quote]
Mulla melkolailla samanlainen tausta ja olen myöskin hoitaja. Mulla riittää empatiaa kaikkia kohtaan joita elämä ei kannattele tai muuten ovat hyvinvointiyhteiskunnassa pahoinvoivia. Kiitän myös taustaani koska kykenen erilaisiin näkökulmiin enkä pidä asioita itsestäänselvyytenä. Raitista aikaa n. 6 v
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 18:07"]
En tiedä, onko sitä sitten tullut kyyniseksi vai ei, mutta kun on noita ihmisiä pitkään työssä tavannut ja nähnyt miten heillä sujuu, kuinka lääkkeitä yritetään saada kaikin mahdollisin kepulikonstein, kusettaa lääkäreitä jne niin lopulta se empaattisuus on loppunut. Tietysti taustojen perusteella voi ymmärtää ihmisten käyttäytymistä, mutta mielestäni noita narkkareida ei tarvitse alkaa hyysätä.
Ap
[/quote]
Täällä toinen hoitaja. Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä! Empatia on hävinnyt vuosien varrella. Sen verran monta "nyyhkytarinaa" ja kusetusta olen nähnyt urallani. Päihderiippuvaiset ovat täydellisen itsekkäitä oman edun tavoittelijoita, jotka valehtelevat ja manipuloivat ihmisiä surutta.
Toki päihderiippuvaiset saavat asiallisen kohtelun ja hoidon niin kauan kuin käyttäytyvät itse asiallisesti. V**lua, uhkailua tai käsiksikäymistä en siedä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 16:33"]
Enkä kyllä koe yhtään huonoa omaatuntoa tai koe olevani väärällä alalla. Kysyttävää?
[/quote]
...kunnes joku pv. saat tiedon, että sun lapses on sortunut....
[/quote]
Joo, munkin 15v lapseni kertoo tosi kaameita tarinoita, mitä oman ikäisensä touhuavat. Ja ihan ovat hyvistä perheistä, pärjäävät hyvin koulussa, heidän vanhempansa eivät vaan tiedä mitään näistä hommista.
Otetaan pillereitä viinan kanssa, niiltä joilla on ADHD-lääkitys yritetään ostaa lääkkeitä.
Poltetaan pilveä, se on ihan yleistä.
Minä soitin poliisitkin yksiin tollaisiin bileisiin, kun tyttöni sanoi että Facebookissa on juttua että siellä on ihan järjetön meno.
Enkä jeesustele, ei munkaan lapseni mikään maailman kiltein ole. On jäänyt kiinni alkoholin juomisesta ja tupakoinnista. Minä olen vaan puhunut sen kanssa kaikista asioista ja varsinkin nämä huume- ja pilleriasiat on puhuttu perusteellisesti.
Se, että tollaiset lääkkeet ja muut huumeet voivat tuhota maksan, munuaiset ja aivotkin ihan jopa kertakäytöllä.
Olen kertonut myös, etten ole itse ikinä kokeillut mitään huumetta, enkä ottanut mitään pillereitä tollaisessa tarkoituksessa, niin hullu en ole ollut. Vaikka mullekin tarjottiin.
Se on onneksi myös totta. Ei tarvi valehdella.
[/quote]
Mä oon täysin valmis uskomaan, että tyttäresi kertoo tämmöisiä tarinoita. Varmaan aika moni muutkin. Onko ne sitten totta, vai onko niissä mukana teinikerrointa, onkin toinen asia. Monet lapset värittävät juttujaan kerta kerralta rajummiksi nähdäkseen, miten vanhemmat niihin reagoivat. Mä voin esimerkiksi kertoa, että kukaan todellinen huumeidenkäyttäjä ei viitsi edes yrittää käyttää adhd-lääkkeitä viihdetarkoituksessa, koska niissä on niin pahuksen monimutkaisesti rakennettu annosteluviivejärjestelmä, ettei niillä vaan pääse euforiaan. Ammattinarkkarit kyllä yrittää rikkoa näitä systeemejä lähinnä ihan mekaanisesti, mutta tulokset on huonoja ja käytännössä aineet on helpompi tehdä alusta asti itse kuin purkaa se depotsysteemi. Ainoa, mihin sitä pystyy käyttämään on valveilla pysymiseen, mutta siihen nyt pääsee halvemmalla kahvilla.
Mun mielestä narkit ei todellakaan kaipaa sympatiaa. Ja mä en juurikaan edes "oikeita narkkeja" tiedä, lähinnä bentsokoukkuisia mummeleita. Aina on joku syy, että lääkkeitä on mennyt enemmän kuin lääkäri määrää, itkeä tirautetaan, jos ei etukäteen saa lääkitystä.
Mun nähdäkseni jokaisella oikealla narkilla ainakin on joskus ollut tilanne, ottaako vai jättääkö, ihan omissa käsissään. Ja jo kakstoistavuotiaat ainakin tietää, mitä tekee, eivät voi niin umpiossa kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 18:07"]
En tiedä, onko sitä sitten tullut kyyniseksi vai ei, mutta kun on noita ihmisiä pitkään työssä tavannut ja nähnyt miten heillä sujuu, kuinka lääkkeitä yritetään saada kaikin mahdollisin kepulikonstein, kusettaa lääkäreitä jne niin lopulta se empaattisuus on loppunut. Tietysti taustojen perusteella voi ymmärtää ihmisten käyttäytymistä, mutta mielestäni noita narkkareida ei tarvitse alkaa hyysätä.
Ap
[/quote]
Täällä toinen hoitaja. Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä! Empatia on hävinnyt vuosien varrella. Sen verran monta "nyyhkytarinaa" ja kusetusta olen nähnyt urallani. Päihderiippuvaiset ovat täydellisen itsekkäitä oman edun tavoittelijoita, jotka valehtelevat ja manipuloivat ihmisiä surutta.
Toki päihderiippuvaiset saavat asiallisen kohtelun ja hoidon niin kauan kuin käyttäytyvät itse asiallisesti. V**lua, uhkailua tai käsiksikäymistä en siedä ollenkaan.
[/quote]
Tietenkään vittuilua, väkivaltaa ja uhkailua ei tarvitse sietääkään mutta en usko että ja tottuneet hoidossa olevan narkomaanin kuntoutumista edistää kovinkaan paljon kyyninen, leipäänsä kyllästynyt, alentuvasti tuijottava ja kohteleva ns. sosiaali- ja terveysalan ammattilainen. Ja tottakai narkomaani kusettavat, puhuvat asiat omaksi edukseen, valehtelevat ja muuntelevat totuutta sekä puhuvat törkeästi. Näinhän he ovat oppineet ja tottuneet toimimaan. Näin pelataan heidän sosiaalisessa maailmassaan. Narkomaanien elämään kuuluu yleensä rikollisuutta paitsi heidän itsensä niihin syyllistyessä(murtoihin, varkauksiin suurimmaksi osaksi), myös ympäristön ja sosiaalisen elämän vuoksi. Istutaan autossa jonka tuttu kuski on pöllinyt. Tai säilytetään kamaa vastaan varastettua tavaraa. Ollaan mukana kun muu porukka kantaa tavaraa putkikasseissa ulos kaupasta.
Hoitoon on vaikea Suomessa päästä jos pääasiallinen riippuvuus ei ole selkeästi alkoholi- tai opiaattiriippuvuus. Ne jotka haluavat muutosta elämäänsä sinnittelevät kuukausia jonoissa, ehkä käyden avokatkolla juttelemassa parin viikon välein päihdeohjaajan kanssa ja yleensä luovuttavat. Lyhyet katkaisuhoidot eivät auta montaakaan narkomaania. Katkot ovat paikkoja joissa käydään keräämässä voimia, nukutaan pari viikkoa ja syödään hyvin ja kun sossumassit tulee, lähdetään radalle.
Mutta ne jotka oikeasti haluavat kuntotua ja lopettaa päihteiden käytön tarvitsevat yhteiskunnan resursseja jotta voivat kuntoutua ja saada riittävän pitkään tukea. Vuosia kamaa käyttäneen elämänhallinnalliset taidot ovat olemattomat ja psyyke täytyy saada kuntoon. Vuosien kaman käyttö voi vaikuttaa mm. muistiin ja sitä kautta oppimiseen, tunteiden hallintaan ja tietenkin fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen. Mielestäni ihmiset jotka yrittävät kuntotua pähderiippuvuudesta ansaitsee kaiken tuen ja empatian.
Joten ehkä teitä narkomaaneja halveksivien mutta heitä "hoitavien" ja "kuntotuttavien" hoitajien kannattaisi vaihtaa asiakaskuntaa joiden kanssa työskentelette? Saisitte enemmän irti itsestänne kun ette olisi negatiivisten ajatusten ympäröimänä suurinta osaa päivästänne joutuessanne sietämään narkomaaneja näköpiirissänne ja narkomaanit saisivat paremman alun mahdoliselle kuntoutumiselle.
Suosittelen vanhuksia (mutta ei geriatrista tai dementoituneidenosastoa, ne vasta on himmeitä tyyppejä...)
- vastaaja 56
Juu ei heru multakaan. Miehelläni on alkoholiongelma, enkä yksinkertaisesti jaksa enää paapoa. Se vie aivan liikaa energiaa. Jos meno vielä äityy holtittomaksi, niin mies saa kenkää, vaikka suuri rakkauteni onkin. En vain jaksa elää niin. En jaksa enää ymmärtää, odottaa känniläistä kotiin, pelätä että se yöllä pistää vaikka uunin päälle ja unohtaa sen jne, että viinapulloja löytyy vaatekaapista, että mies haisee ja valehtelee päin naamaa olevansa selvä (vaikka sokeakin näkee, ettei ole), että hän pettää kännissä kaikki tekemänsä lupaukset ja niin edelleen.
Tavallaan säälin miestäni, ja siksi olen kestänyt tätä näinkin kauan. Nyt en vain enää kykene siihen. Rakastan häntä, mutta en aio pilata omaa elämääni silittelemällä ikuisesti hänen päätään. Siinä mielessä siis sympatiaa ei (enää) heru. Enkä ymmärrä miksi narkkejakaan pitäisi paapoa. Ihan oma moka. Eri asia, jos kamasta haluaa oikeasti eroon.
Olen narkkari joka ei ole koskaan varastanut mitään, valehdellut tai muuten kusettanut ketään saadakseen huumeita. Jotain kysyttävää?
P.s. Onks nisti jos hiisaa?