miten saan lopetettua yöimetyksen..
lapsonen on jo 1v1kk ja on todellinen tissitakiainen öisin. Päivällä ei itke tissin perään, pari imetystä päivään normi, mutta auta armias, öisin, tempoilee omassa sängyssä samassa huoneessa meidän kanssa, ja nostan viereen, sitten on-off tissillä ja kitisee ja pyörii ja on rauhaton. viisikin kertaa imetän. syö päivisin ok. että senkään mukaan ei tartteis enää mitään lisämaitoja öisin. ei syö tuttia eikä saa pulloa, siis tissille illalla nukahtaa.
On ollut kipeenä, mutta pari viikkoa nyt jo terveenä, iltaisin kaivaa korviaan, mutta korviakin käyty kattoo lääkärissä, puhtaat ovat olleet.. mutta juurikin tuohon flunssaan vedoten en ole alkanut vierottaa rinnasta, koko kevät oltu on-off kipeenä ja hampaita tehty. liekkö nytkin hampaat tulossa. tuntuu että lääkäriin kohta enää kehtaa mennä, kun sinne kiikutan lasta ja aina korvat terveenä, syynä antibioottiin pari viikkoa sitten oli kurkkutulehdus.
itse olen jo mielessäni tosiaankin imetykset imettänyt, mutta en vaan raaski alkaa vierottaa, kun toinen jo valmiiksi kitisee ja pyörii levottomasti nukkuessaan.
miten etenen, tuntuu että tissittelyt olisi varsinkin öisin tässä... voiko lapsi itse jättää yösyömisen, kun saa päivällä tarpeeksi ruokaa tms?? voi että kun saisi joskus nukuttua! ;)
Kommentit (18)
Voisiko miehesi auttaa?
Jos voi, laita hänet hoitamaan yöllä etkä sinä mene lähellekään :)
Mies nukkuu jo valmiiksi herkästi toisessa huoneessa, että ei molemmat olla ihan tööt aamulla, kun mies menee töihin. tarttee huomattavasti enemmän unta kuin minä. Minä olen se joka vauvan vierottaa...
Odottakaa kunnes miehellä on kesäloma, niin isä voi sitten nukkua päivisin jos hoitaa lasta yöllä.
Koita saada päikkärit nukuttua että olet levännyt ja sitten vain päätös että ei enää. Tarjoat pelkästään vettä. Eka yö voi olla aika tahtojen taistelua ja vielä toinenkin mutta sit helpottaa kun periksi ei anna. Yöllä otin vauvan kainaloon niin ei tarvinnut yksin huutaa vaan olin lähellä, en kuitenkaan kanniskellut, jaksaa itsekin paremmin. Vesihömpsyä vaan. Meillä loppu siihen yöheräilyt ja nyt nukutaan täysiä öitä max yhdellä herätyksellä jolloin veden jälkeen jatkaa unia.
Kun pääsin yösyötöistöä eroon oli jo iltatissi paljon helpompi vieroittaa kun antoi vaan vettä ja istuin vieressä, jos nousi seisomaan niin takaisin makuulle ja vettä. Tempperamentista riippuu kuinka pian luovuttaa. Päivällä kannattaa antaa paljon hellyyttä ja tissiä niin kompensoi yöläheisyyden tarvetta.
Tuon ikäinen pärjää vedellä. Hampaat saa vaan happohyökkäyksen joka kestää aamun hoitamiseen saakka!
Lapsi on jo niin iso että ei se itke rinnan perään kuin tottumuksesta, se on opetettu rinnalle ja jo kauan sitten olisi pitänyt antaa vaan vettä. Ihan sama jos nukuttaa lapsen hyssyttelyyn ja ihmettelee miten tavasta eroon: tuo on opittu tapa joka pitää lopettaa.
Pysyt pois lapsen läheltä niin ei maito haise ja lopetat sen imetyksen kokonaan. Mies hoitaa lasta, ei voi olla niin vaikeaa. Protestoi mutta jos menet siihen väliin rintasi kanssa niin huutaa jatkossa pidempään koska tietää että kun huusi viimeksi niin huutamalla tulee taasen. Eli mies sitoutuu hoitamaan lasta. Ja sinä et mene lähelle, haiset maidolle ja vaan kiusaisit lasta. Mutta tämä pitää sopia päivällä, ei yöllä kun te molemmat tahdotte nukkua ja alkaisitte vaan riitelemään: nyt tarvitaan päättäväisyyttä ja tiimityötä.
Yöimetys kannattaa lopettaa siinä vaiheessa, kun lapsi ei oikeasti tarvitse ravintoa yöllä. Eli paaaaaljon ennenkuin lapsi on 1-vuotias. Sitä saa mitä tilaa. Ei ihme, että lapsi nukkuu rauhattomasti, jos on totutettu nukahtamaan tissille ja yö on yhtä rumbaa tissittelyineen. Ei millään pahalla, mutta itse olet ongelmasi luonut. Itse lopetin yöimetyksen molemmilla lapsilla n. 4 kk iässä, koska nukkuivat hyvin ja kokonaan lopetin imetyksen n. 10 kk iässä molemmilla. Eikä ole nukkumisen kanssa ollut ongelmia. Oikeasti, mistä näitä uusavuttomia ja itse elämänsä ja lapsensa elämän hankalaksi tekeviä vanhempia tulee? Saahan sitä lastaan yöimettää vaikka 4-vuotiaaksi, jos haluaa, mutta ei sitten kannata valittaa.
Täällä yksi parivuotiasta yöimettäjä, joka ei valita. Yöt ovat just helppoja, kun lapsi saa herätessään tissin suuhun.
Näin on menty ekan lapsenkin kanssa ja hampaat kunnossa. Eka vierottu sitten itestään noin 2.5-vuotiaana.
Miksi 2-vuotias tarvitsee yöllä herätessään tissin suuhun? Kumpi sitä imettämistä tarvitsee, sinä vai lapsesi?
7, olipa harvinaisen itsekeskeinen ja tyly kommentti. Kun MINÄ olen onnistunut jossain niin jos joku muu ei onnistu, hän on itse sössinyt asiansa ja ansaitsee ongelmansa. Tiedätkö, että lapset on erilaisia? Mun lapsista eka oli hyvin helppo tässä(kin) asiassa, toinen sitten ei. Ulkopuolelta on helppoa huudella. Tsemppiä ap!
Kerrasta poikki!
Senkun vaan pääätät, että nyt loppu yötissi. Muutama yö siinä menee valvoessa, mutta sitten helpottaa ja pian lapsi nukkuukin jo kokonaisia öitä, ja sinä ihmettet, mikset aikaisemmin lopettanut.
Meidän kummatkin lapset ovat olleet armottomia tissitakiaisia. Kumpaakin yöimetin 1,5 vuotta. Olisi todellakin pitänyt jo paljon aikaisemmin lopettaa. Toinen lapsista huusi kaksi yötä ja heräili viikon verran. Toinen huusi neljä yötä ja heräili pari viikkoa. Sen jälkeen nukkuneet erittäin hyvin.
Tsemppiä!
No ensin te opetatte lapsen tissitakiaiseksi ja sitten itkette kun itseä alkaa väsyttämään? Anteeksi nyt vain, mutta aina täällä vauhkotaan että lapselle pitää iskeä tissi suuhun aina kun se inahtaa ja sitten itketään kun lopputulos on tämä! Oikeaa lapsen rääkkäystä, traumatisoituu kun on jo sen ikäinen että muistaa loppuelämänsä kun äiti rääkkäsi tissillä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 00:16"]
No ensin te opetatte lapsen tissitakiaiseksi ja sitten itkette kun itseä alkaa väsyttämään? Anteeksi nyt vain, mutta aina täällä vauhkotaan että lapselle pitää iskeä tissi suuhun aina kun se inahtaa ja sitten itketään kun lopputulos on tämä! Oikeaa lapsen rääkkäystä, traumatisoituu kun on jo sen ikäinen että muistaa loppuelämänsä kun äiti rääkkäsi tissillä.
[/quote]
Höpö höpö. Lopeta paskanjauhanta.
Viisi imetystä yössä on ihan normaali tahti tuossa vaiheessa. Muistaakseni minulla kaksivuotiaskin söi 5-8 kertaa yössä - äidinmaitoa siis. Minulla ei ollut tuon kanssa ongelmaa, kun vauva nukkui vieressä. Suosittelen samaa sinullekin, etenkin jos mies on jo nukkumassa muualla. Vähemmällä pääset, kun vauva nukkuu vieressä ja nukahdat itsekin niihin yöimetyksiin.
Toivottavasti sinä erinomainen äiti osaat kasvattaa lapsesi paremmin kuin sinut on kasvatettu :) mitä nuo haukkumiset tässä tilanteessa auttaa? Tuo sinulle paremman olon kun saat kokea olevasi niin täydellinen? Meillä loppui yötissittely ennen puolen vuoden ikää itsestään, sitten alkoi allergiaoireilut mahakivuilla maissista ja yöt suoraa huutoa kivun takia, mikään muu ei auttanut kuin tissi, ei edes kipulääke. Sitten kun syy selvisi ja maissinaksut paljastui syylliseksi, oli tissi jo opittu tapa. Sen jälkeen vuoden ikäisenä tissistä vieroitus sujui huomattavasti helpommin kuin sen yrittäminen silloin kun mahakipuja oli.
Pari tuntia kun oli vauva huutanut suoraa huutoa päätin lykätä vierottamisen myöhempään aikaan niin että vauva olisi jo vähän isompi ja ymmärtäisi enemmän.
Eikö oikeasti olisi mukavampaa, että yli 1-vuotiaat NUKKUISIVAT yöllä? Ja bonuksena saisi myös itse nukkua rauhassa. Kyllä siinä yli 1-vuotiäiden yöimetyksessä on kyse jostain ihan muusta, kuin että lapsi ei osaisi/haluaisi yöllä nukkua. Selityksiähän voi tietysti keksiä vaikka kuinka paljon. Herranjumala, tämä alkaa muistuttaa taannoisia potalle opettamis-ketjuja. Kyllä vanhemmuuteen näemmä tarvittaisiin joku pakollinen peruskurssi :o. Ja aina selitellään, että kun minun lapsi on sellainen ja tälläinen. Että kaikki lapset eivät ole helppoja tai muuta potaskaa. Eiköhän olisi joskus aika katsoa peiliin. Huh.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:45"]Yöimetys kannattaa lopettaa siinä vaiheessa, kun lapsi ei oikeasti tarvitse ravintoa yöllä. Eli paaaaaljon ennenkuin lapsi on 1-vuotias. Sitä saa mitä tilaa. Ei ihme, että lapsi nukkuu rauhattomasti, jos on totutettu nukahtamaan tissille ja yö on yhtä rumbaa tissittelyineen. Ei millään pahalla, mutta itse olet ongelmasi luonut. Itse lopetin yöimetyksen molemmilla lapsilla n. 4 kk iässä, koska nukkuivat hyvin ja kokonaan lopetin imetyksen n. 10 kk iässä molemmilla. Eikä ole nukkumisen kanssa ollut ongelmia. Oikeasti, mistä näitä uusavuttomia ja itse elämänsä ja lapsensa elämän hankalaksi tekeviä vanhempia tulee? Saahan sitä lastaan yöimettää vaikka 4-vuotiaaksi, jos haluaa, mutta ei sitten kannata valittaa.[/quote]
Minäkin nukutin tissille neljävuotiaaksi asti ja hyvin nukuttiin koko perhe, vaikka niitä yösyöttöjäkin oli sen ensimmäiset kolme vuotta. Mistään rauhattomasta nukkumisesta ei voi puhua, ei ne yösyötöt mitään loputtoman pitkiä ollut ja usein siinä nukahti samalla itsekin.
Jotkut vauvat nukkuu helpommin itsekseen, toiset tarvitsevat siihen enemmän tukea. Samat ohjeet ei käy kaikille vauvoille - eikä myöskään kaikille äideille. Tärkeintä on löytää se systeemi, mikä itselle toimii. Meillä nukuttiin perhepedissä ja kaikki nukkuivat hyvin, miehen kovasta kuorsauksesta huolimatta :-D
Minä en lopettanut imetystä kesken kaiken vaan jatkoin loppuun saakka. Se on kauneimpia kokemuksia mitä minulla on koskaan ollut ja siitä on jäänyt paljon hyviä muistoja sekä minulle että lapselle.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 00:29"]Eikö oikeasti olisi mukavampaa, että yli 1-vuotiaat NUKKUISIVAT yöllä? Ja bonuksena saisi myös itse nukkua rauhassa. Kyllä siinä yli 1-vuotiäiden yöimetyksessä on kyse jostain ihan muusta, kuin että lapsi ei osaisi/haluaisi yöllä nukkua. Selityksiähän voi tietysti keksiä vaikka kuinka paljon. Herranjumala, tämä alkaa muistuttaa taannoisia potalle opettamis-ketjuja. Kyllä vanhemmuuteen näemmä tarvittaisiin joku pakollinen peruskurssi :o. Ja aina selitellään, että kun minun lapsi on sellainen ja tälläinen. Että kaikki lapset eivät ole helppoja tai muuta potaskaa. Eiköhän olisi joskus aika katsoa peiliin. Huh.[/quote]
Joko olet lapseton idiootti tai sinulla on yksi lapsi vain.
Selitäppä minulle neljän lapsen äidille miksi minun lapset eivät ole kaikki samasta muotista tehty vaikka jokaisen kohdalla olen joutunut jopa eritavalla toimimaan, että imetyksen saisi loppumaan, lapsi oppisi potalle jne?
Miksi he eivät samalla tavalla ole reagoineet?
up