Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Vierailija kirjoitti:
Yritän aina ymmärtää miksi ihmiset käyyttäytyvät niinkuin käyttäytyvät. Mietin aina loogiset syyt epäloogisilta vaikuttaville teoille. Siksi harvoin kannan kaunaa ja minua on melkein mahdoton loukata vahingossa. Tai tahallaan, koska jos joku yrittää tahallaan loukata niin miksi minua kiinnostaisi sellainen ihminen. Joka tapauksessa ihmisten käyttäytymistä on todellla mielenkiintoista seurata.
Olisi mielenkiintoisempaa, jos suurin osa ei olisi aivottomia apinoita.
Vierailija kirjoitti:
Näen jotenkin sosiaalisen maailman hyvin kirkkaana edessäni. Kuten joku täydellisen muistin omaava on kuvannut, että näkee ikään kuin ajan janana avaruudessa ja pystyy siinä menee johonkin ajan kohtaan ja vain avaamaan muistot siltä ajalta. Itse näen sosiaaliset suhteet tällaisena selvänä maailmana ympärilläni. Esimerkiksi voin havaita jonkun toisen ihmisen olevan ajatusketjussa taaempana ja saatan yrittää saada hänet luokseni, jotta hänkin ymmärtäisi saman minkä minä, mutta se on pirun vaikeaa. Jokaisen ihmisen täytyy kokea ja tehdä ne omat ahaa-elämyksensä ja kliksutella itsensä ajatusketjussa eteenpäin. Kaikki eivät tokikaan koko elämässään pääse samalla ketjun pituudelle kuin minä. Toisaalta tiedostan itse olevani vain tietyssä osassa sitä ja on muita ihmisiä, jotka ovat pidemmällä. En siis välttämättä itse mikään erikoisen älykäs. Kyseenalaistankin älyäni kovasti, varsinkin kun se ilmenee oikeassa olemisen tunteena.
Tuntuu, että näen syy-seuraus-suhteet hirveän selkeinä ja ärsyttää kun toiset eivät niitä näe. Mutta toisaalta kuka minä olen väittämään olevani oikeassa. Ehkä minäkin olen vain keskellä omia harhaisia kapeakatseisia harhojani. En tiedä onko tämä sitten älykkyyttä, näitä ajatuksia vain nousi esiin. Mensan testin perusteella olen älykäs.
Meinasin tulla kirjoittamaan tähän jotain ihan muuta, mutta tämä kyllä osui.
Olen myös toisinaan miettinyt, että onko kyse vain siitä, että on manipuloinut muita "eteen päin" sen sijaan, että kyse olisi aidosta sisäistämisestä.
Toisaalta olen toisinaan huomannut olevani samantapaisen tökkimisen kohteena vaikka en olekaan pitänyt toisen ajattelua perustellumpana.
Usein yhtään syvällisemmästä keskustelu yrityksestä jää päällimmäiseksi hämmennys, johon ei tunnu olevan oikeaa vastausta, joko suurinosa ihmisistä "tajuaa" jotain sellaista mitä en itse tai toisin päin. Narsismi toki haluaa kääntää asiat omaksi eduksi ja vakavissaan on vaikea kuvitella, että itse olisi se joka ei ymmärrä- joka tapauksessa sitä ikään kuin velvollisuudesta joutuu aina muistuttamaan tästäkin mahdollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen jotenkin sosiaalisen maailman hyvin kirkkaana edessäni. Kuten joku täydellisen muistin omaava on kuvannut, että näkee ikään kuin ajan janana avaruudessa ja pystyy siinä menee johonkin ajan kohtaan ja vain avaamaan muistot siltä ajalta. Itse näen sosiaaliset suhteet tällaisena selvänä maailmana ympärilläni. Esimerkiksi voin havaita jonkun toisen ihmisen olevan ajatusketjussa taaempana ja saatan yrittää saada hänet luokseni, jotta hänkin ymmärtäisi saman minkä minä, mutta se on pirun vaikeaa. Jokaisen ihmisen täytyy kokea ja tehdä ne omat ahaa-elämyksensä ja kliksutella itsensä ajatusketjussa eteenpäin. Kaikki eivät tokikaan koko elämässään pääse samalla ketjun pituudelle kuin minä. Toisaalta tiedostan itse olevani vain tietyssä osassa sitä ja on muita ihmisiä, jotka ovat pidemmällä. En siis välttämättä itse mikään erikoisen älykäs. Kyseenalaistankin älyäni kovasti, varsinkin kun se ilmenee oikeassa olemisen tunteena.
Tuntuu, että näen syy-seuraus-suhteet hirveän selkeinä ja ärsyttää kun toiset eivät niitä näe. Mutta toisaalta kuka minä olen väittämään olevani oikeassa. Ehkä minäkin olen vain keskellä omia harhaisia kapeakatseisia harhojani. En tiedä onko tämä sitten älykkyyttä, näitä ajatuksia vain nousi esiin. Mensan testin perusteella olen älykäs.
Meinasin tulla kirjoittamaan tähän jotain ihan muuta, mutta tämä kyllä osui.
Olen myös toisinaan miettinyt, että onko kyse vain siitä, että on manipuloinut muita "eteen päin" sen sijaan, että kyse olisi aidosta sisäistämisestä.
Toisaalta olen toisinaan huomannut olevani samantapaisen tökkimisen kohteena vaikka en olekaan pitänyt toisen ajattelua perustellumpana.
Usein yhtään syvällisemmästä keskustelu yrityksestä jää päällimmäiseksi hämmennys, johon ei tunnu olevan oikeaa vastausta, joko suurinosa ihmisistä "tajuaa" jotain sellaista mitä en itse tai toisin päin. Narsismi toki haluaa kääntää asiat omaksi eduksi ja vakavissaan on vaikea kuvitella, että itse olisi se joka ei ymmärrä- joka tapauksessa sitä ikään kuin velvollisuudesta joutuu aina muistuttamaan tästäkin mahdollisuudesta.
Mutta pakko jatkaa vielä sen verran, että silti mielestäni lähes kaikki ovat jollakin tavalla älykkäitä.
Ajattelen varmaan jokseenkin samalla tavalla kuin muutkin, mutta nopeammin ja eri näkökulmista. Hoksaan enemmän kuin muut. En jaksa ihmisiä, jotka innostustuvat temppareiden kaltaisista ohjelmista tai ihmettelevät tyhjänpäiväisiä asioita. Ajattelen ns. isosti. Toki pidän arjen pienistä asioista kuten käsitöiden tekemisestä. Turha huumori ei naurata eikä ivailu, mutta hyvälle tilannekomiikalle purskahdan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen varmaan jokseenkin samalla tavalla kuin muutkin, mutta nopeammin ja eri näkökulmista. Hoksaan enemmän kuin muut. En jaksa ihmisiä, jotka innostustuvat temppareiden kaltaisista ohjelmista tai ihmettelevät tyhjänpäiväisiä asioita. Ajattelen ns. isosti. Toki pidän arjen pienistä asioista kuten käsitöiden tekemisestä. Turha huumori ei naurata eikä ivailu, mutta hyvälle tilannekomiikalle purskahdan helposti.
Tähän liittyen tuli mieleen, että monesti ajatellaan, että tuon tyyppisiä ohjelma katsovat ovat vain yksinkertaisesti tyhmiä. Itse on ole temppareista innostunut, mutta tykkään seurata BB:tä ja odotankin sitä jo innolla. :D Tästä olen monesti saanut kuulla kommenttia: "En olis uskonut, että SÄ katot BB:tä???" Öööh? Ohjelmia voi katsoa eri näkökulmista, mielestäni tuo on tosi mielenkiintoista, mitä suljettu tila, entuudestaan tuntemattomat ihmiset ja epätietoisuudessa eläminen tekee ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan mitä typerykset tekevät ja teen itse päinvastoin.
No mulla on ollut vähän tämä sama. Jos suuri joukko oikein innolla ja touhukkaana on varma jostain, niin teen juuri toisin päin.
Tosin en ole huippuälykäs, vaan keskivertoa jonkun verran älykkääpi (testatusti). En ole varma mitä tuolla aloituksen "oikeasti" älykkäillä tarkoitettiin, testatusti keskivertoa älykkäämpiä, vai ihan niitä kohtuuttoman älykkäitä 160 äö:n ihmisiä.
Tämmöinen vähän keskivertoa älykkäämpi, havannoi maailmaa siten miten esim. saarnaajan kirjassa tehtiin. En tosin ole uskovainen, vaan minua ahdistaa uskonnot syvästi. Kaikki muukin aivopesu, valhe ja ihmisten kontrollointi ja tukahduttaminen surettaa. Surettaa myös kapitalistinen järjestelmä ja typerä hiearkisuuteen ja kilpailuun perustuva ihmisyys.
Vierailija kirjoitti:
No kerroppas mistä koronakriisissä on kyse. Kun kerran näet kristallinkirkkaasti Scherlockin älylläsi ison kuvan yksityiskohtia myöden virkkuukoukkuja käyttäen silmät sidottuna Rubikin kuution ratkaisten.
Tämä palsta on yllättänyt minut siinä, miten yksinkertaisia ihmiset voivat olla ja vielä suurella prosenttiosuudella. Peukutusten perusteella yli 90% alapeukuttaa faktoja ja asiat menevät tunteisiin. Ei osata argumentoida ja tehdä syvällisiä pitkiä päättelyitä. Tämä siitä huolimatta, että monet kertovat omaavansa korkean äo:n. Vaikuttaa siltä, ettei iso äo ihmisen fiksuudesta kaikkea kerro, kun yksinkertaisiakaan asioita ei osata päätellä itse ja virheellisiä väittämiä ei tunnisteta. Jos palstalla käydään filosofista keskustelua, älykkäät ihmiset ovat yleensä hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyen tuli mieleen, että monesti ajatellaan, että tuon tyyppisiä ohjelma katsovat ovat vain yksinkertaisesti tyhmiä. Itse on ole temppareista innostunut, mutta tykkään seurata BB:tä ja odotankin sitä jo innolla. :D Tästä olen monesti saanut kuulla kommenttia: "En olis uskonut, että SÄ katot BB:tä???" Öööh? Ohjelmia voi katsoa eri näkökulmista, mielestäni tuo on tosi mielenkiintoista, mitä suljettu tila, entuudestaan tuntemattomat ihmiset ja epätietoisuudessa eläminen tekee ihmiselle.
Useammat tietämäni fiksut tyypit katsoo realityjä, jonkinlaista rajoittuneisuutta luokitella ihmisiä sen perusteella mutta rajoittuneisuus ei välttämättä tarkoita etteikö joiltain osin voisi olla huippuälykäs, aivoissa on lukemattomia alueita joille poikkeuksellinen kyvykkyys voi keskittyä.
Mietin mistä asiat johtuvat, ei riitä että tiedän että asia on x vaan haluan tietää miksi niin on. Tiedostan kuinka vähän asioita tiedän. Ymmärrän asioita vaikka olen niistä eri mieltä ja pystyn myös myöntämään olevani väärässä ja vaihtamaan näkemystäni tarvittaessa.
Tyhmimmät ihmiset (siis älykkyydeltään) jotka tiedän ovat kaikkitietäviä ja tosi vannoutuneita omasta näkemyksestään. He eivät siis tiedä kuinka vähän tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on yllättänyt minut siinä, miten yksinkertaisia ihmiset voivat olla ja vielä suurella prosenttiosuudella. Peukutusten perusteella yli 90% alapeukuttaa faktoja ja asiat menevät tunteisiin. Ei osata argumentoida ja tehdä syvällisiä pitkiä päättelyitä. Tämä siitä huolimatta, että monet kertovat omaavansa korkean äo:n. Vaikuttaa siltä, ettei iso äo ihmisen fiksuudesta kaikkea kerro, kun yksinkertaisiakaan asioita ei osata päätellä itse ja virheellisiä väittämiä ei tunnisteta. Jos palstalla käydään filosofista keskustelua, älykkäät ihmiset ovat yleensä hiljaa.
mm. Sokrates tunnettiin siitä että hän kävi kaduilla väittelemässä filosofisista kysymyksistä ja usein väittelyt äityivät tappeluiksi asti.
Sitä samaa on havaittavissa aihe vapaalla.
Väittäisin että ne hiljaisimmat ovat typeryksiä, koska älykäs tahtoo voittaa ja päihittää muut voimallaan.
Se on älykkyyden juonikuvio.
Tylsämielinen ei ota nimittäin kantaa lainkaan.
Se on kamalaa kun lähtökohtaisesti odottaa muiden ymmärtävän yhtä paljon kuin itse ja sitten pikku hiljaa huomaakin kuinka kaukana totuudesta se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mm. Sokrates tunnettiin siitä että hän kävi kaduilla väittelemässä filosofisista kysymyksistä ja usein väittelyt äityivät tappeluiksi asti.
Sitä samaa on havaittavissa aihe vapaalla.
Väittäisin että ne hiljaisimmat ovat typeryksiä, koska älykäs tahtoo voittaa ja päihittää muut voimallaan.
Se on älykkyyden juonikuvio.
Tylsämielinen ei ota nimittäin kantaa lainkaan.
Typerykset ovat aggressiivisia.
Se, mikä minut erottaa eniten muista ihmisistä on se, että en aina kykene ottamaan kantaa asioihin. Koska näen asioiden kompleksisuuden, kuinka asioissa on paljon tilannesidonnaista ”toisaalta näin, mutta toisaalta niin, ja tämän tekijän vuoksi näin”. Löydän siis miljoona selitystä asioihin, enkä kykene ymmärtämään mustavalkoista ajattelua. Siksi ymmärrän muita ihmisiä hyvin, enkä pysty tuomitsemaan sen enempää ras isteja tai vähemmistöjä.
Vanhemmiten olen tietoisesti pyrkinyt vähentämään ajattelua. Pyrin hiljentämään mieleni ja kuuntelemaan intuitiota enemmän. Olen opetellut kuuntelemaan tunteita päätöksenteossa. Tämä on ollut minulle pitkä ja vaikea tie. Nykyään ajattelen, että hälisevä mieli aiheuttaa meidän ongelmamme.
En ole nero, mutta koko elämäni erilaisilla foorumeilla, varmaan satoja kertoja, kuullut olevani erityisen älykäs.
Olen kielellisesti lahjakas, ymmärrän helposti sanojen merkitysvivahteet. Ajatukseni kulkevat nopeasti, hieman poukkoillen, joten välillä syntyy hervotonta tilannekomiikka tai hauskoja/typeriä oivalluksia ja ideoita. En ole erityisen kriittinen muita ihmisiä kohtaan, mutta mielessäni kyseenalaistan yksioikoista tai mustavalkoista ajattelua esim. kun luen uutisia, pohdin, mitä mieltä itse olen, onko tieto luotettavaa jne... Pidän numeroista, faktoista, asioiden mittaamisesta, listaamisesta, analyyseista. Aivoni raksuttavat jatkuvasti, suurin osa ajatuksistani on kuitenkin melko arkipäiväistä mössöä.
Vierailija kirjoitti:
Samoin itse ihmettelen, miten passiivisia ihmiset tällä palstalla ovat tarkistamaan faktoja, hakemaan tietoa, mikä selviäisi helposti googlettamalla, sensijaan mieluummin peukutetaan täyttä valhetta, kun tarkistetaan sen paikkansapitävyys.
Älyhän ei takaa viisautta, joten en usko että päättelen välttämättä asioita aina oikein. Monet asiat ovat myös sellaisia, ettei niitä voi päätellä objektiivisesti, vaan moraalinen puoli tulee aina esiin. En myöskään tiedä kaikesta kaikkea, vaan olen todella hyvä muutamalla kapea-alaisella alueella.
Mitä tulee tuohon miten maailman koen, niin aistini toimivat eri tavalla kuin muiden, eikä se ole mikään etu. Kärsin yliherkkyyksistä ääni- ja näköärsykkeiden suhteen, sekä minun on vaikeaa hahmottaa esimerkiksi kehoni asentoa. Olen ns. kömpelö. Olen ymmärtänyt tämän, kun omalla lapsellani on noussut esiin aistitiedon käsittelyn ongelmia.
Älykkyysosamääräni on 138. En silti koe itseäni älykkääksi. Matematiikka ja ylipäätään induktiivinen päättely on minulle kuitenkin helppoa.
Em tiedä riittääkö reilun 130 ÄO tähän kerhoon, mutta vastaan kuitenkin. Ajattelen ihan mitä sattuu naapurin vaatteista avaruuteen, ajatukset puokkoilevat aiheesta toiseen ja mietin paljon omia ja muiden tunnetiloja. Käyn ylikierroksilla ja selaan uutisia jatkuvasti. Melkein joka päivä ajattelen ihmiselämän mitättömyyttä maailmankaikkeudessa. Pistän merkille paljon turhia asioita, jotka kuormittavat muistia. Pohdin paljon muiden ajatuksenjuoksua, mutta johtuu myös ammatista. Olen hajamielinen, osittain itseaiheutetusti. Tajuan, etten ole mikään huippuälykäs ja se on ok. Kelailen paljon asioita pitkälle eteenpäin ja käyn läpi eri skenaarioita. Olen vanhemmiten pettynyt melkein kaikkiin instituutioihin ja on valitettavan vähän ihmisiä, joita ihailen. Ihailuni ei pelkkä säkenöivä äly riitä, jos ihminen on hyvin egoistinen. Toisaalta tällainen ilmiönä kiinnostaa tosi paljon ja tarkkailen mielelläni vallan ja rahan vaikutuksia ihmisen psyykeen ja moraaliin. Ihmisten motiivit kiinnostavat. Arvostan oman tiensä kulkijoita. Pohdin ihmislajin edesottamuksia usein, pidän meitä viheliäisenä tuholaislajina, joka on tarpeeksi älykäs tuhotakseen kaiken, mutta liian tyhmä tehdäkseen asialle mitään. Itse olen ns. lihassa heikko eli ympäristötekojen suhteen omanapainen ja laiska. Olen huono saarnaamaan mistään, koska asioilla on liian monta puolta.
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä minut erottaa eniten muista ihmisistä on se, että en aina kykene ottamaan kantaa asioihin. Koska näen asioiden kompleksisuuden, kuinka asioissa on paljon tilannesidonnaista ”toisaalta näin, mutta toisaalta niin, ja tämän tekijän vuoksi näin”. Löydän siis miljoona selitystä asioihin, enkä kykene ymmärtämään mustavalkoista ajattelua. Siksi ymmärrän muita ihmisiä hyvin, enkä pysty tuomitsemaan sen enempää ras isteja tai vähemmistöjä.
Vanhemmiten olen tietoisesti pyrkinyt vähentämään ajattelua. Pyrin hiljentämään mieleni ja kuuntelemaan intuitiota enemmän. Olen opetellut kuuntelemaan tunteita päätöksenteossa. Tämä on ollut minulle pitkä ja vaikea tie. Nykyään ajattelen, että hälisevä mieli aiheuttaa meidän ongelmamme.
En ole nero, mutta koko elämäni erilaisilla foorumeilla, varmaan satoja kertoja, kuullut olevani erityisen älykäs.
Kappas, kuulostat hätkähdyttävän paljon minulta. En tiedä älykkyysosamäärääni mutta olen myös kuullut monilta olevani huomattavan fiksu. Toisaalta olen kokenut sitäkin, että osa ihmisistä haluaa ikään kuin vaientaa minut: sanomisilleni naureskellaan ja niitä ihan avoimesti pilkataan sekä minulle on monesti huudettu päin naamaa, etten tiedä mistään mitään enkä ymmärrä miten asiat ovat. Tuo mainitsemasi "toisaalta-toisaalta" -ajattelumalli on saanut joskus aikaan sen, että olen suututtanut sekä kanssani samaa mieltä olevat että vastakkaisen näkemyksen edustajat, koska molemmat leirit ovat kokeneet minut jollain tapaa vihollisena. Minulla on tietyt arvot ja näkemykset, joista pidän kiinni ja joiden vuoksi mm. parisuhteen löytäminen on ollut ja on minulle edelleen poikkeuksellisen hankalaa. En silti koe tarpeelliseksi julistaa näitä asioita aggressiivisesti, koska olen väsynyt sellaiseen mustavalkoiseen poteroitumiseen. Vaikka en kaikkia näkemyksiä haluakaan henkilökohtaisesti omaksua, voin silti yrittää oppia ymmärtämään syitä ja logiikkaa niiden takana.
Tuo intuition vahvistaminen kuulostaa myös tutulta ja sellaiselta, johon olen itsekin alkanut kiinnittää huomiota. Minulla on ollut nuorena vahva ja melkein aina oikeassa ollut intuitio mutta olen iän myötä oppinut hiljentämään sen, koska intuitiota pidetään höpöhöpönä ja sitä kuuntelevia vainoharhaisina. Tämä johti siihen, että seurauksena en enää oikein erottanut omia ajatuksiani muiden ajatuksista ja aloin pikku hiljaa muuttua tökeröksi ja ylianalyyttiseksi jankkaajaksi. Tuo "hälisevä mieli" -käsite, jonka mainitsit, kuvaa mielestäni asiaa niin hyvin.
Näen/ymmärrän asiat jokaiselta kantilta. Voin olla kaikkien kanssa täysin samaa tai täysin eri mieltä, aatteesta riippumatta. Todella kuluttavaa. Valitsen siksi ulapalle tuijottelun.