Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa, jota ei kiinnosta rikastuminen ja materian perässä juokseminen ja haaveilee yksinkertaisesta elämästä?

Vierailija
03.08.2020 |

Olen aina ollut lahjakas, ahkera ja tunnollinen koulussa, harrastuksissa ja töissä. Silti minua ei kiinnosta yhtään rikastuminen ja materian perässä juokseminen. Haaveilen yksinkertaisesta ja luonnonläheisestä elämäntavasta pienessä mummonmökissä tai vastaavassa. Voisin tehdä osa-aikatöitä ja sivussa pientä yritystoimintaa ja totta kai vapaaehtoistyötä, koska mulle on sydämen asia tukea heitä, jotka ovat olleet yhtä pohjalla kuin mä. Mulle riittää, että saan kustannettua perustarpeet, maksettua tietyn summan luonnonsuojeluun kuussa ja ehkä pientä ylimääräistäkin. Olen taitava siinä, että saan pienenkin summan riittämään useaksi päivåksi ja hyödynnän paljon luonnon antimia. Teen myös paljon itse. Olen nyt opiskelija ja elän noin 600-700 eurolla kuussa ja se riittää mulle mainiosti. Pystyn säästämäänkin siitä, jos haluan. Olenko ihan sekaisin, kun kaikki toitottaa aina rikastumisesta ja luokkanousuista, mutta kun mua se ei vaan kiinnosta?

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos et aio perhettä hankkia, ni tee mitä haluat. Mut tuollaisten vanhempien lapsena pyydän, älä tee tuota lapsillesi, jos sellaisia päätät hankkia.

Tee mitä lapsellesi? Onko työnarkomaani vanhempi parempi?

- ei ap

Sitä että "ME ei tarvita mitään eikä haluta mitään, vaan tullaan toimeen pelkästään puuroa syömällä ja pihalla voi potkia palloa"

Ja tiesitkö, että vaihtoehtoja on muitakin kuin minimalismi tai työnarkki?

Meneekö tämä näin tunteisiin? Sinä saat elää miten haluat mun puolesta, ei sinun tartte "syödä vain puuroa ja potkia palloa ulkona", jos et halua. Jos osa meistä haluaa ja keskustelee siitä ja vaihtaa ajatuksia, miten se on sulta pois?

-ap

Etkö tajua mihin vastasin? En sinulle. Vaan tuolle joka minulta kysyi, mitä tarkoitan. Kerroin omia kokemuksia lapsuudesta. Mitään ei koskaan tehty eikä saatu, koska vanhempien ideologia. Sinähän et aio lapsia hankkia, joten miksi tulit tähän nyt vänkäämään?? Opettele itse keskustelemaan :D Nolo.

Vierailija
42/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tästä nyt kuitenkin nousee vähän esiin sellanen paremmuus suhteessa muihin? Vaikka onkin ovelasti verhoiltu viattomaksi kertomuksesi yhdenlaisesta tavasta elää...

No, opiskelijoilla tunnetusti on paljon pissaa päässä ja idealismia. Sen idealismin voisit pitää, mut heivaa tuo ylimielisyys.

Ylimielisyys? Jos olisin kertonut, että haluan rikastua, kerryttää paljon omaisuutta ja tehdä ahkerasti töitä sen eteen, olisinko silloin ylimielinen? No, jokainen tietysti tulkitsee omalla tavallaan....

-ap

Riippuisi täysin siitä, kuinka itseäsi ilmaiset. Jos painat muita halveksuen alas itseäsi korottaen, niin vastaus on kyllä.

Minä päinvastoin tunnen itseni outolinnuksi ja kummajaiseksi. Olen miettinyt monesti, onko mussa jotain vikaa ja olenko ihan sekopää, kun ajattelen näin. Tunnen monesti huonommuutta toisiin ajatusteni takia. En halveksu ketään, mutta kritisoin kyllä kulutuskeskeisyyttä, koska se on ympäristölle iso kuormitus.

-ap

No älä nyt viitsi :'D Ei tuo nyt niin erikoista ole...

Niinpä, varsinkin kun ap ei elä noin vaan ainoastaan miettii että voisi elää noin. Vähän oudolta kuulostaa ahdistua noin kovasti saman ajatuksen pyörittelystä, mitä varmaan miljoona suomalaista pohtii juuri tänään kun lomat loppuvat ym. Saa sitä toki miettiä, mutta tässä oli ehkä vähän ylidramatisointia.

No ei mun elämäntapa nytkään siitä kovin kaukana ole, sillä elän vähällä rahalla, teen paljon itse, hyödynnän paljon luonnon antimia ja rakennan omaa yritystoimintaa.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä aihe, mutta miksi jonkun täytyy tulla aina jankkaamaan? Ap kertoo yhdestä tavasta elää. Mielestäni on hienoa, jos rahan merkitys on jollekin vähäinen.

Vierailija
44/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu käy aina vain hauskemmaksi.

Kyllähän se poistaa paljon stressiä elämästä, kun ei tarvitse saada aina jotain uutta jonka eteen täytyy tehdä paljon töitä. Nauttiiko niistä sitten, kun kaikki aika menee töissä?

Vierailija
45/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olet ainoa crazy sekoilija, oikein huimapää ja rohkea uniikki yksilö. Kukaan muu ei elä noin, eikä tule koskaan elämään. Sä se mennä porskutat hyväntekijänä, kun muut rypee materiassa ja mammonassa ja painaa niska limassa omassa oravanpyörässä. Pelastat myös maailman.

Ole hyvä, ainoa kelpuuttamasi vastaus.

Vierailija
46/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olet ainoa crazy sekoilija, oikein huimapää ja rohkea uniikki yksilö. Kukaan muu ei elä noin, eikä tule koskaan elämään. Sä se mennä porskutat hyväntekijänä, kun muut rypee materiassa ja mammonassa ja painaa niska limassa omassa oravanpyörässä. Pelastat myös maailman.

😆😆😆

Vierailija
47/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen luettavaksi Kaarina Davisin kirjoja ja nettisivuja.

Vierailija
48/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vaan naisten kohdalla tuo lienee enemmän sääntö kuin poikkeus. Siksi onkin kummaa, että feministit haluavat mitata kaiken rahassa. Olet heidän mukaansa syrjitty.

Voisitko esittää perusteluja väitteellesi "feministit haluavat mitata kaiken rahassa"?

Naiset jotka ovat esim. vuosia kotona menettävät kyllä rahaa mutta saavat jotain itse enemmän arvostamaansa sen tilalle. Ja onhan tämäkin tapaus esimerkki.

Joka asia mitataan rahassa lopulta kun kyselyjen mukaan ihmiset arvostavat perhettään paljon enemmän. Ja tämä on totta erityisesti naisten kohdalla. Tai vapaa-aika whatevs. Ei työtä.

Vierailija
49/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä nää kaikki ankeuttajat on tälle yhdelle keskustelupalstalle eksyneet? Onko tylypahkakin suljettu koronan vuoksi?

herranen aika sentään.

ap: et ole ainoa ja olen iloinen, että olet noinkin pitkällä pohdinnoissasi, olkoon tiesi menestyksekäs noilta(kin) osin.

Vierailija
50/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä mitä muut ajattelevat? Jos haluat elää noin, elä. Kukaan ei estä, kunhan rahoitat elämäsi itse.

Tämä nyt on ihan täyttä bullshittiä. 

Yhteiskunta kun säätelee asioita. Esim. Varastaa jos haluat 

A) Rakentaa oman talon

B) Kalastaa

C) Metsästää 

.. On turha ensin säännellä toisten elämää ja keksiä kieltoja sitä sun tätä mitä et saa tehdä, että voisit elää omavaraisesti ja sitten sanoa, että elä omillasi.

Niin kauan kun on sääntelyä, niin siitä SÄÄNTELYSTÄ maksetaan. 

Capish ?

Zincc

Nuokin vain esimerkkejä. Mitähän kaikkea muuta yle veroa tässä vielä ihmisille pakotetaan mistä ei halua maksaa. Sähköstäkin joutuu maksamaan jo liittymästä, vaikkei käyttäisi sähköä.

Nämähän on ihan yhteiskunnallisesti päätettäviä asioita.

Mutta nyt ne on päätetty niin, että on pakko elää yhteiskunnasta.

Kirjoitat melkein ymmärrettävää suomea.

Vierailija
51/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen luettavaksi Kaarina Davisin kirjoja ja nettisivuja.

Kaarina Davis on tässä ollut mun suurin inspiraation lähde ja olen lukenut hänen kirjansa useaan otteeseen. Hänen kirjansa luettuaan tuntui, että jokin loksahti kohdalleen.

-ap

Vierailija
52/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä nää kaikki ankeuttajat on tälle yhdelle keskustelupalstalle eksyneet? Onko tylypahkakin suljettu koronan vuoksi?

herranen aika sentään.

ap: et ole ainoa ja olen iloinen, että olet noinkin pitkällä pohdinnoissasi, olkoon tiesi menestyksekäs noilta(kin) osin.

Jopas sinulla huumori kukkii...

Vierailija
53/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko katkera omaan elämääsi, kun heti olet valmis tekemään tuon tulkinnan tästä aloituksesta?

Vierailija
54/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos et aio perhettä hankkia, ni tee mitä haluat. Mut tuollaisten vanhempien lapsena pyydän, älä tee tuota lapsillesi, jos sellaisia päätät hankkia.

Taisit vastata jo... Jäin itse pohtimaan, että mitä meidän lapset ovat nyt jääneet vaille, vaikka APn mainitsemaa elämää olemme lapsiperheenä viettäneet.

Rikastuminen ja materia ei ole tärkeintä meidän elämässä. Mies on it-alan töissä ja mä teen keikkaa keittiöissä ja olen vapaaehtoisena mielenterveyskuntoutujien kanssa ja ruokakassijaossa. Pystytään olemaan paljon kotona, tekemään itse, olemaan yhdessä.

Vaikka minimalistiseen materiaan pyrimme, niin ei se silti tarkoita, ettei me tässä päivässä oltaisi kiinni. Kyllä meillä on kaikilla läppärit ja puhelimet + PS4 ja videotykki pelejä ja leffailtoja varten. Kirjoja on kyllä sitäkin enemmän, kaikki saatuja tai kirpparilta. Pitäisikin osa lahjottaa pois..

Eikä kulutusjuhlaa vietetä. Esim jos teini tarvii uusia kenkiä, niin ne mietitään tarkkaan, mitä varten ja millaiset. Tarpeeseen sitten saa vaikkapa kallimmat merkkikengät, kun ei kaikista edullisista ole pitkäikäisiksi. Niitä varten on sitten säästetty hetken verran.

Tytär ja mä meikataankin. Niitäkään ei tarvii olla seitsemää sorttia kaikkea, vaan suunnittelulla saa kelpo naamoja, että kehtaa kulkea. Pinnallisuuttakin siis löytyy rippusen. ;)

Sisustaminen tapahtuu pikku hiljaa. Kun jostain aika jättää(matto/kaappi/sohva...), niin katsellaan rauhassa tarvitaanko sitä enää vai korvataanko jossain vaiheessa. uutta sohvaa ei ole koskaan hankittu, kun edellinen kulahti. Isot tukevat lattiatyynyt tulee kierrätysmatoista. jne.

Ulkokalusteet hankittiin tänä vuonna uusiksi.. kaverit oli heittämässä muovista kalustoaan pois, joten nappasin niistä kiinni. Maksoin 30 e ja pesin ja maalasin uusiksi.

Oma hyötypuutarha on ja paljon laitetaan luonnosta talven varralle säilöön eri tavoilla.

Meillä viihtyy lapset kavereineen paljon. Aina ovat tervetulleita ja aina ovat tulleet. Potkivat palloa toisinaan, pelleilevät, uivat, välillä jelppivät omasta vapaasta tahdosta kitkentä touhuissa... meillä kun saa tehdä, jotain mitä kotona ei saa (voi).

Ehkä näin ilmastonmuutoksen ja korona-aikana saadaan paremmin hyväksyntää elämäntavallemme. Onhan meille naurettu ja kauhisteltu, että mitä hittoa oikein meinaatte?! Viime vuosina ei enää. Tai sitten ovat tottuneet, että se on niiden juttu, että asuvat tämmöisessä kesämökki asumuksessa pkseudulla.

Sorry lähti ajatus vaeltamaan laveasti. Pointtina, etten ole huomannut, että lapset olisi meidän tavasta elää kärsineet mitenkään. He ovat saaneet paljonkin ja tulevat saamaan kokemuksia etenkin.

Nurinkuristahan tässä on se, ettei säästäminen ole ollut meidän pointti, eikä ajatus rikastumisesta. Nythän sitä jää säästöön, kun emme kuluta. Hyväntekeväisyyteen menee jonkin verran. Mietitty, että jos lapset haluvat vaikka reppureissata tms. niin mielellään sitten kustannetaan osa reissuista.

Vierailija
55/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä aihe, mutta miksi jonkun täytyy tulla aina jankkaamaan? Ap kertoo yhdestä tavasta elää. Mielestäni on hienoa, jos rahan merkitys on jollekin vähäinen.

Onhan täällä monesti kerrottu, mistä "jankataan". Siitä, miksi pitää polkea muita alaspäin, sen sijaan että eläisi kuten haluaa.

Minulla on ystävä joka oikeasti elää kuten ap suunnittelee, eikä ole ikinä sanallakaan vihjannut muun maailman materialistisesta rahan perässä juoksemisesta eikä omasta uniikkiudestaan. Ei edes tee numeroa harjoittamastaan hyväntekeväisyydestä.

Vierailija
56/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko elämän olla monimutkaista vaan siksi, että on rahaa? Minä otan kermat molemmista, yksinkertaisesta ja luksuksesta. Rahaa käytän hoitoihin ja ostan esim. luksuslaukkuja, koska niitä tykkään käyttää. Ostan hintaa katsomatta sen minkä haluan oli mikä vaan kyseessä. Suurin osa arjestani on kuitenkin hyvin yksinkertaista elämää, vaikka asunkin "hienostoalueella". Minulla on pieni omakotitalo, studio ja saunamökki sekä työtila. Kesäisin viljelen ja säilön talvea varten, kasvatan pajuja, joista punon koreja ja teen omat ruukut ja astiat savesta ym. Tykkään tehdä käsillä itselleni asioita. Sillä tavalla elämässä pysyy rauhallisuus ja yhteys luontoon säilyy. Talvella viihdyn kaupungeissa museoissa, hotelleissa ym. Ei elämän tarvitse olla joko tai.

N30

Vierailija
57/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään pitäisi kartuttaa tietty määrä omaisuutta ennen kuin voi alkaa elää yksinkertaista elämää?

Muista en tiedä, mutta itse en uskaltaisi, koska olen aina sairastanut paljon. Terveinä pysyneet ihmiset eivät ymmärrä sitä, että joillain on tarve turvata selustansa rahalla. Ihan kivahan se olisi, jos voisi luottaa siihen, että pystyy elämään ekokyläelämää vaikka 9-kymppiseksi ilman, että jokin ruumiinosa reistailee jatkuvasti. Pelkkään kunnalliseen hoitoon ei silloin halua turvautua. 

Vierailija
58/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille ankeuttajille: jos ette haluaa tuollaista elämää kuin minä, teidän ei tarvitse elää niin. Toin vain yhden tavan elää, joka saa mut syttymään ja se tuntuu mulle sopivalta tavalta. En aio elää avustuksilla, vaan hankkia osa-aikatyön ja tehdä mahsollisesti sivutoimista yritystoimintaa, joten maksan niitä verojakin tulevaisuudessa. Jos joku kyseenalaistaa liiallista kulutus- ja materiakeskeisyyttä, miksi se on niin kauheaa?

-ap

Vierailija
59/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit vastata jo... Jäin itse pohtimaan, että mitä meidän lapset ovat nyt jääneet vaille, vaikka APn mainitsemaa elämää olemme lapsiperheenä viettäneet.

Rikastuminen ja materia ei ole tärkeintä meidän elämässä. Mies on it-alan töissä ja mä teen keikkaa keittiöissä ja olen vapaaehtoisena mielenterveyskuntoutujien kanssa ja ruokakassijaossa. Pystytään olemaan paljon kotona, tekemään itse, olemaan yhdessä.

Vaikka minimalistiseen materiaan pyrimme, niin ei se silti tarkoita, ettei me tässä päivässä oltaisi kiinni. Kyllä meillä on kaikilla läppärit ja puhelimet + PS4 ja videotykki pelejä ja leffailtoja varten. Kirjoja on kyllä sitäkin enemmän, kaikki saatuja tai kirpparilta. Pitäisikin osa lahjottaa pois..

Eikä kulutusjuhlaa vietetä. Esim jos teini tarvii uusia kenkiä, niin ne mietitään tarkkaan, mitä varten ja millaiset. Tarpeeseen sitten saa vaikkapa kallimmat merkkikengät, kun ei kaikista edullisista ole pitkäikäisiksi. Niitä varten on sitten säästetty hetken verran.

Tytär ja mä meikataankin. Niitäkään ei tarvii olla seitsemää sorttia kaikkea, vaan suunnittelulla saa kelpo naamoja, että kehtaa kulkea. Pinnallisuuttakin siis löytyy rippusen. ;)

Sisustaminen tapahtuu pikku hiljaa. Kun jostain aika jättää(matto/kaappi/sohva...), niin katsellaan rauhassa tarvitaanko sitä enää vai korvataanko jossain vaiheessa. uutta sohvaa ei ole koskaan hankittu, kun edellinen kulahti. Isot tukevat lattiatyynyt tulee kierrätysmatoista. jne.

Ulkokalusteet hankittiin tänä vuonna uusiksi.. kaverit oli heittämässä muovista kalustoaan pois, joten nappasin niistä kiinni. Maksoin 30 e ja pesin ja maalasin uusiksi.

Oma hyötypuutarha on ja paljon laitetaan luonnosta talven varralle säilöön eri tavoilla.

Meillä viihtyy lapset kavereineen paljon. Aina ovat tervetulleita ja aina ovat tulleet. Potkivat palloa toisinaan, pelleilevät, uivat, välillä jelppivät omasta vapaasta tahdosta kitkentä touhuissa... meillä kun saa tehdä, jotain mitä kotona ei saa (voi).

Ehkä näin ilmastonmuutoksen ja korona-aikana saadaan paremmin hyväksyntää elämäntavallemme. Onhan meille naurettu ja kauhisteltu, että mitä hittoa oikein meinaatte?! Viime vuosina ei enää. Tai sitten ovat tottuneet, että se on niiden juttu, että asuvat tämmöisessä kesämökki asumuksessa pkseudulla.

Sorry lähti ajatus vaeltamaan laveasti. Pointtina, etten ole huomannut, että lapset olisi meidän tavasta elää kärsineet mitenkään. He ovat saaneet paljonkin ja tulevat saamaan kokemuksia etenkin.

Nurinkuristahan tässä on se, ettei säästäminen ole ollut meidän pointti, eikä ajatus rikastumisesta. Nythän sitä jää säästöön, kun emme kuluta. Hyväntekeväisyyteen menee jonkin verran. Mietitty, että jos lapset haluvat vaikka reppureissata tms. niin mielellään sitten kustannetaan osa reissuista.

Nyt en oikein ymmärtänyt... Siis tuohan kuulostaa aivan tavalliselta elämältä minusta, ei mitään epätavallista. Noinhan varmaan suurin osa elää?

Vierailija
60/124 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan täällä monesti kerrottu, mistä "jankataan". Siitä, miksi pitää polkea muita alaspäin, sen sijaan että eläisi kuten haluaa.

Sinä tunnut olevan tällä palstalla vain polkeaksi muita alaspäin. Mikset elä omaa ihanaa elämääsi tällaisista itseäsi kiusaavista aloituksista välittämättä?